Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Zelf wielen verwisselen (Met Güde ESS 350)

This site may earn commission on affiliate links.
@Xfrank
Als je de plankjes magnetisch tegen de kriksteun wil laten kleven, is het nuttig te weten dat de bouten 29 mm verdiept in de rubber kriksteun zitten. Eén neodymium magneetje binnenin een verhoging van 20 mm is niet voldoende om het plankje magnetisch tegen de kriksteun te laten 'kleven'. Ik heb een tweede magneetje met kit 5 mm hoger aangebracht en dat is voldoende. Ze zitten nu op 9 resp 4 mm van de bout af en dat werkt.
Mijn magneetjes zijn wel zo sterk dat je ze niet met de hand van elkaar los kunt trekken.

Kun je een foto van plaatsen?
 
Kun je een foto van plaatsen?

1 (3).jpg
 
...

De werkwijze is nu als volgt:
1. Auto op ‘Jack’ stand zetten, hiermee wordt de luchtvering geblokkeerd in de hoogste stand
2. Alarm uitschakelen, dat gaat anders keer op keer af als de helling verandert
3. Krik onder de auto op de rechthoekige hardrubber blokken met de drie gaten zetten. Let op, de accu mag je niet belasten met de krik
4. Auto opkrikken met band 2 cm los van de grond
5. Wielmoeren lossen met slagmoersleutel
6. Wiel verwijderen en nieuwe plaatsen
7. Wielmoeren aanzetten met slagmoersleutel tot 160 Nm. Doe dit met alle wielen.
8. Als auto op de grond staat wielmoeren aanzetten met momentsleutel op 175 Nm
9. Alarm weer aanzetten. Jackstand schakelt zich automatisch uit als auto 7 km per uur rijdt.
10. Na 50 km even controleren of wielmoeren nog vastzitten. Ik doe per wiel één moer.
...

Is deze werkwijze nog steeds actueel ? #dtv :rolleyes:
 
Is deze werkwijze nog steeds actueel ? #dtv :rolleyes:
Jazeker.
Wel heb ik inmiddels een hardhouten blokje gemaakt dat met magneten onderaan de kriksteun blijft hangen.
Hiermee kan bij grotere krikschotels de schotel de accu niet meer raken.
Dit lukt alleen met luchtvering. Bij normale vering kun je het blokje meestal niet gebruiken, deze auto's zijn te laag.
Twee posts terug kun je het blokje zien.
 
  • Like
Reactions: Geendiesel
@ Wim,

in de openingspost staat dat je de moeren natrekt tot 175NM. Uit nieuwsgierigheid de vraag waar dit op gebaseerd is?

Zelf wissel ik al jaren de banden van mijn auto en recentelijk mijn vrouw haar auto met een lucht slagmoersleutel. Deze worden altijd tussen 90/100 NM vast getrokken en er is in 10 jaar nooit een velg onderuit gelopen. Natrekken wordt dan ook altijd uitgevoerd.
 
@ Wim,

in de openingspost staat dat je de moeren natrekt tot 175NM. Uit nieuwsgierigheid de vraag waar dit op gebaseerd is?

Zelf wissel ik al jaren de banden van mijn auto en recentelijk mijn vrouw haar auto met een lucht slagmoersleutel. Deze worden altijd tussen 90/100 NM vast getrokken en er is in 10 jaar nooit een velg onderuit gelopen. Natrekken wordt dan ook altijd uitgevoerd.
Je hebt het goede antwoord hierboven al gekregen.
Nog wel een tip. Als je nu 42,5 mm hoge Tesla wielmoeren hebt, vervang ze dan door de nieuwe generatie lage wielmoeren. Kost je voor 20 wielmoeren 20 euro incl. btw.
De 1e generatie wielmoeren heeft dunne metalen kapjes die in de krachtdop vervormen en daarin muurvast gaan zitten.
De nieuwe lage wielmoeren vereisen wel hoge kunststof kapjes. Die kun je bij Tesla bestellen in de kleur aluminium en donkergrijs. Vraag bij Tesla om kapjes voor de Model X, voor de S staan die namelijk niet in het bestelsysteem.

En dan nog maar een tip. Gebruik nooit een normale lage dop om de wielmoeren los te draaien. Die gaat in de velg vastzitten en dan heb je een fors probleem. Gebruik een zogenaamde krachtdop. Dit zijn die meestal felgekleurde hoge doppen. De buitendiameter daarvan mag ook maar 29 mm zijn. Binnenmaat 21 mm.
 
Waar haal je die nieuwe doppen Wim? Op mijn S uit 2013 zitten nog oude en die zijn echt kapot.

De Gude kreeg mijn doppen overigens niet los, ik heb ze alle 20 met de hand los moeten maken.
Krachtdoppen kun je overal kopen. Ik kocht ze bij HBM machines
Hazet Lange krachtdoppen 903 / 904 SLG
Let er wel op dat de diameter van de dop maximaal 29 mm is. Is ie dikker dan moet je er wat afslijpen.
De Hazet dop van 9,99 incl. btw lijkt mij wat slanker dan de eerder aangeschafte dop die ik van hen kocht.
De moeren levert Tesla voor 20 euro per set van 20. De hoge plastic kapjes ook. Als je die bestelt bij Tesla zeg dan dat ze moeten kijken bij de leverbare producten voor de Model X. Gek genoeg staan de hogere plastic kapjes niet als leverbaar bij de Model S.

Dat de Güde je moeren niet loskrijgt ligt niet aan de Güde, maar aan de dop die je gebruikt heb. Die loopt gewoon vast in de velg. Ik heb ook geprobeerd met de meegeleverde 21 dop de moeren los te krijgen, maar dat lukt inderdaad niet.
Ik heb mijn wielen nu enkele keren met de Güde gewisseld en de moeren gaan zonder uitzondering al na enkele seconden los. Maar wel met de goede krachtdop.
 
Krachtdoppen kun je overal kopen. Ik kocht ze bij HBM machines
Hazet Lange krachtdoppen 903 / 904 SLG
Let er wel op dat de diameter van de dop maximaal 29 mm is. Is ie dikker dan moet je er wat afslijpen.
De Hazet dop van 9,99 incl. btw lijkt mij wat slanker dan de eerder aangeschafte dop die ik van hen kocht.
De moeren levert Tesla voor 20 euro per set van 20. De hoge plastic kapjes ook. Als je die bestelt bij Tesla zeg dan dat ze moeten kijken bij de leverbare producten voor de Model X. Gek genoeg staan de hogere plastic kapjes niet als leverbaar bij de Model S.

Dat de Güde je moeren niet loskrijgt ligt niet aan de Güde, maar aan de dop die je gebruikt heb. Die loopt gewoon vast in de velg. Ik heb ook geprobeerd met de meegeleverde 21 dop de moeren los te krijgen, maar dat lukt inderdaad niet.
Ik heb mijn wielen nu enkele keren met de Güde gewisseld en de moeren gaan zonder uitzondering al na enkele seconden los. Maar wel met de goede krachtdop.
Krachtdoppen heb ik :) Van 17, 19 en 21mm, zo kan ik alles al aan.

Ik bedoel meer waar je nieuwe moeren voor je wielen hebt gehaald. Weer bij Tesla?