Hé boys, het gaat hier over wielen wisselen hoor.View attachment 299033
De Fiat 500 voelt zich wel thuis tussen de Tesla’s (bagage overladen tijdens het laden)
You can install our site as a web app on your iOS device by utilizing the Add to Home Screen feature in Safari. Please see this thread for more details on this.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Hé boys, het gaat hier over wielen wisselen hoor.View attachment 299033
De Fiat 500 voelt zich wel thuis tussen de Tesla’s (bagage overladen tijdens het laden)
Hé boys, het gaat hier over wielen wisselen hoor.
@Xfrank
Als je de plankjes magnetisch tegen de kriksteun wil laten kleven, is het nuttig te weten dat de bouten 29 mm verdiept in de rubber kriksteun zitten. Eén neodymium magneetje binnenin een verhoging van 20 mm is niet voldoende om het plankje magnetisch tegen de kriksteun te laten 'kleven'. Ik heb een tweede magneetje met kit 5 mm hoger aangebracht en dat is voldoende. Ze zitten nu op 9 resp 4 mm van de bout af en dat werkt.
Mijn magneetjes zijn wel zo sterk dat je ze niet met de hand van elkaar los kunt trekken.
...
De werkwijze is nu als volgt:
1. Auto op ‘Jack’ stand zetten, hiermee wordt de luchtvering geblokkeerd in de hoogste stand
2. Alarm uitschakelen, dat gaat anders keer op keer af als de helling verandert
3. Krik onder de auto op de rechthoekige hardrubber blokken met de drie gaten zetten. Let op, de accu mag je niet belasten met de krik
4. Auto opkrikken met band 2 cm los van de grond
5. Wielmoeren lossen met slagmoersleutel
6. Wiel verwijderen en nieuwe plaatsen
7. Wielmoeren aanzetten met slagmoersleutel tot 160 Nm. Doe dit met alle wielen.
8. Als auto op de grond staat wielmoeren aanzetten met momentsleutel op 175 Nm
9. Alarm weer aanzetten. Jackstand schakelt zich automatisch uit als auto 7 km per uur rijdt.
10. Na 50 km even controleren of wielmoeren nog vastzitten. Ik doe per wiel één moer.
...
Jazeker.Is deze werkwijze nog steeds actueel ? #dtv
Met een slagmoersleutel draaien de wielen niet mee, ook niet als de wielen van de grond zijn.Ik draai de moeren los vooraleer op te krikken (tot de spanning er af is). Dan gaan de wielen niet mee draaien.
View attachment 353892
Uit de handleiding. Auto's met 'ietsjes' meer vermogen en vaak zwaarder gewicht eisen wat meer.
Je hebt het goede antwoord hierboven al gekregen.@ Wim,
in de openingspost staat dat je de moeren natrekt tot 175NM. Uit nieuwsgierigheid de vraag waar dit op gebaseerd is?
Zelf wissel ik al jaren de banden van mijn auto en recentelijk mijn vrouw haar auto met een lucht slagmoersleutel. Deze worden altijd tussen 90/100 NM vast getrokken en er is in 10 jaar nooit een velg onderuit gelopen. Natrekken wordt dan ook altijd uitgevoerd.
Krachtdoppen kun je overal kopen. Ik kocht ze bij HBM machinesWaar haal je die nieuwe doppen Wim? Op mijn S uit 2013 zitten nog oude en die zijn echt kapot.
De Gude kreeg mijn doppen overigens niet los, ik heb ze alle 20 met de hand los moeten maken.
Krachtdoppen heb ik Van 17, 19 en 21mm, zo kan ik alles al aan.Krachtdoppen kun je overal kopen. Ik kocht ze bij HBM machines
Hazet Lange krachtdoppen 903 / 904 SLG
Let er wel op dat de diameter van de dop maximaal 29 mm is. Is ie dikker dan moet je er wat afslijpen.
De Hazet dop van 9,99 incl. btw lijkt mij wat slanker dan de eerder aangeschafte dop die ik van hen kocht.
De moeren levert Tesla voor 20 euro per set van 20. De hoge plastic kapjes ook. Als je die bestelt bij Tesla zeg dan dat ze moeten kijken bij de leverbare producten voor de Model X. Gek genoeg staan de hogere plastic kapjes niet als leverbaar bij de Model S.
Dat de Güde je moeren niet loskrijgt ligt niet aan de Güde, maar aan de dop die je gebruikt heb. Die loopt gewoon vast in de velg. Ik heb ook geprobeerd met de meegeleverde 21 dop de moeren los te krijgen, maar dat lukt inderdaad niet.
Ik heb mijn wielen nu enkele keren met de Güde gewisseld en de moeren gaan zonder uitzondering al na enkele seconden los. Maar wel met de goede krachtdop.
Inderdaad, Tesla levert ze voor 20 euro (incl. btw) voor een set van 20 moeren.Krachtdoppen heb ik Van 17, 19 en 21mm, zo kan ik alles al aan.
Ik bedoel meer waar je nieuwe moeren voor je wielen hebt gehaald. Weer bij Tesla?
Mijn bandenspecialist was blij verrast met zo’n lage prijs en heeft meteen twee sets inclusief chrome look kapjes besteld (via mij).Inderdaad, Tesla levert ze voor 20 euro (incl. btw) voor een set van 20 moeren.
Lag toch niet aan de ESS?Ik heb ze vandaag in Tilburg op gehaald en zelf met de ESS 350 de zomerwielen gewisseld voor de winterwielen. Super snel en simpel met de ESS en de nieuwe moeren. Ideaal!
Nee, het waren op de oude S de moeren die heel erg vast zaten. Op de nieuwe S kwamen ze snel los.Lag toch niet aan de ESS?