Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Zelf wielen verwisselen (Met Güde ESS 350)

This site may earn commission on affiliate links.
Kun je beter dus die met accu pakken, die is maar iets duurder!

ik heb deze twee jaar geleden gekocht:


oeps, op de verkeerde post gereageerd
 
Ik heb overigens een keer een test gelezen dat die goedkope momentsleutels van de lidl/aldi "and what have you" niet erg precies zijn en er best wel veel naast kunnen zitten. Dan heb ik het over de gewone hand momentsleutels.
 
Ik gebruik ook een slagmoersleutel maar uitsluitend voor het gemak/snelheid.

De moeren (een kleine slag) losdraaien doe ik zelfs nog met de hand -> dan voel ik of alles nog correct vast zat* (misschien overdreven maar voor die paar seconden ga ik het niet anders doen*) Daarna met de slagmoersleutel alle 5 de moeren er in een paar seconden af.

Bij monteren moer ook altijd even de moer met de hand een slag erop draaien (je sloopt uiteindelijk je schroefdraad als je dit met de slagmoersleutel gaat doen!) Vervolgens alle 5 de moeten even aandraaien met slagmoersleutel en daarna met de momentsleutel natrekken op de juiste waarde.

*= daaruit kan ik opmaken dat garages met een bandenwissel nog wel eens op (veel) te hoog koppel monteren.......
 
Ik heb overigens een keer een artikel gelezen dat die goedkope momentsleutels van de lidl/aldi "and what have you" niet erg precies zijn en er best wel veel naast kunnen zitten. Dan heb ik het over de gewone hand momentsleutels.

Kan me prima voorstellen dat er kwaliteitsverschil in zit. Als er veel verschil zit in ingesteld moment en geleverd moment is dat niet goed natuurlijk.

Tegelijkertijd laten veel mensen hun momentsleutel op spanning staan als ze m niet gebruiken. En wil je dat ie accuraat blijft dan is naar 0 draaien na gebruik iets wat ze mij ooit geleerd hebben.
 
Kan me prima voorstellen dat er kwaliteitsverschil in zit. Als er veel verschil zit in ingesteld moment en geleverd moment is dat niet goed natuurlijk.

Tegelijkertijd laten veel mensen hun momentsleutel op spanning staan als ze m niet gebruiken. En wil je dat ie accuraat blijft dan is naar 0 draaien na gebruik iets wat ze mij ooit geleerd hebben.
Dat is zeker een must om hem na gebruik van spanning te halen ja.
 
Ik gebruik ook een slagmoersleutel maar uitsluitend voor het gemak/snelheid.

De moeren (een kleine slag) losdraaien doe ik zelfs nog met de hand -> dan voel ik of alles nog correct vast zat* (misschien overdreven maar voor die paar seconden ga ik het niet anders doen*) Daarna met de slagmoersleutel alle 5 de moeren er in een paar seconden af.

Bij monteren moer ook altijd even de moer met de hand een slag erop draaien (je sloopt uiteindelijk je schroefdraad als je dit met de slagmoersleutel gaat doen!) Vervolgens alle 5 de moeten even aandraaien met slagmoersleutel en daarna met de momentsleutel natrekken op de juiste waarde.

*= daaruit kan ik opmaken dat garages met een bandenwissel nog wel eens op (veel) te hoog koppel monteren.......
qua losdraaien niet helemaal met je eens maar qua vastdraaien absoluut: altijd eerst met de hand de draad oppakken , want aluminium is zo kapot op een eerste stukje schroefdraad
 
Als je toch het begin (bij losdraaien) en het eind (bij vastdraaien) met de momentsleutel doet omdat de instelling van je slagmoersleutel te onbetrouwbaar is, dan gebruik ik wel een ouderwetse kruissleutel. Niks mis mee zeker niet voor 2 keer per jaar. Geeft ook nog een nostalgisch gevoel (mits een zekere leeftijd en ervaring aanwezig)
NB ik heb een pneumatische slagmoersleutel, maar vindt het meestal te veel werk om die te pakken, de slang uit te rollen en de compressor aan te zetten. 😊
 
  • Like
Reactions: bugboy
Even voor alle duidelijkheid: geen enkele momentsleutel levert een 100% correcte voorspanning in de wielbout op.
Dat ligt niet aan de kwaliteit van de momentsleutel.
De oorzaak ligt in het feit dat er tussen bout en moer, en tussen moer en hetgeen waarop aangedraaid wordt, een onbekende wrijving aanwezig is.
Op zich geen groot probleem; waar vaker een fout mee gemaakt wordt is het kiezen van een fout aandraaimoment.
@Gtech heeft mij daar enige tijd geleden attent op gemaakt; veel garages kiezen een te lage waarde.
 
Voor die 2 keer per jaar, zelfs bij lidl een nutteloze kost. Zeker als je daarna nog met de hand moet bij draaien. Bij de MY kan je niet eerst met de hand indraaien want de schroeven zitten te diep verzonken. Dan moet je daarvoor ook nog eens een dop en een verlengstaaf nemen.
En al zeker geen met batterij. We weten allemaal dat het niet goed is om een batterij maar 2 keer per jaar op te laden en dan maar een beetje te laten ontladen met 20 keer aanschroeven.
 
  • Like
Reactions: bugboy and Krisja
Voor die 2 keer per jaar, zelfs bij lidl een nutteloze kost. Zeker als je daarna nog met de hand moet bij draaien. Bij de MY kan je niet eerst met de hand indraaien want de schroeven zitten te diep verzonken. Dan moet je daarvoor ook nog eens een dop en een verlengstaaf nemen.
En al zeker geen met batterij. We weten allemaal dat het niet goed is om een batterij maar 2 keer per jaar op te laden en dan maar een beetje te laten ontladen met 20 keer aanschroeven.
1. Het bespaart zeker een kwartier per wielwissel en een hoop ergernis plus zweet
2. met de hand indraaien, is 1 slag (en ik weet niet wat voor velgen je hebt maar met de 19inch Gemini gaat dat gemakkelijk zinder dop of verlengstuk), rest met de slagmoersleutel. Losdraaien doe ik altijd 1/8 slag voor het opkrikken en de rest met de slagmoersleutel na opkrikken.
3. Ik heb al toegelicht dat ik de batterij maar 1x per 4 beurten oplaad en dan laad ik hem op vlak voordat ik aan de 5e beurt begin, dus 2,5 jaar lang niet opladen. Op deze manier weet je zeker dat je hem niet op 100% weglegt. (We praten trouwens over een apparaat van een paar tientjes, dus dat is het voor mij altijd waard met het comfort dat het levert.) Ik heb daarnaast nog voor de kinderen banden verwisselt, zodat zij zich weer een paar tientjes besparen. Garagekrik (ik heb een viertonner) is het belangrijkste en die kostte me 125 euro, dus ik heb het hele spul er al lang uit als je toch naar het geld zou kijken. Voor mij is flexibiliteit belangrijk (ik kijk naar het 14-daags weer als ik ga wisselen)
 
Het bespaart zeker een kwartier per wielwissel en een hoop ergernis plus zweet
Wisselen duurt maar 45’ bij mij. Alles met de hand. 15’ lijkt mij veel dus.
ik heb een viertonner
Dat is overkill, de wagen weegt maar 2000kg en je moet maar een vierde (+nog iets) opkrikken. Mijn krik is 2500kg en dat was de zwaarste die ik vond die ook nog laag genoeg was om onder de MS te passen.
Ik heb daarnaast nog voor de kinderen banden verwisselt, zodat zij zich weer een paar tientjes besparen.
Dat is dan inderdaad al geen twee keer per jaar meer.
Ik heb sowieso een trauma met zo’n apparaat. Met mijn MS ging ik naar de garagist van mijn vrouw, waar ik de wagen op de brug mocht zetten en zijn apparaat op luchtdruk mocht gebruiken.
Toen ik een nieuw set banden liet steken bij Tesla, werd ik er bij geroepen. Mijn wielbouten waren helemaal kapot gedraaid.