Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Zelf wielen wisselen

This site may earn commission on affiliate links.
Ik zie dat Hazet 2 soorten 21mm doppen heeft

* 903SLG-21 (Rood)
* 905SLG-21 (Oranje)

Volgens mij moet het gewoon de 903 serie zijn als ik zo naar het dop profiel kijk.

upload_2018-11-29_12-29-3.jpeg



upload_2018-11-29_12-29-10.jpeg
 
Ik zie dat Hazet 2 soorten 21mm doppen heeft

* 903SLG-21 (Rood)
* 905SLG-21 (Oranje)

Volgens mij moet het gewoon de 903 serie zijn als ik zo naar het dop profiel kijk.

View attachment 356345


View attachment 356346
De oranje is voor de speciale wielmoeren voor Hyundai e.d. De rode 903 serie zijn de goede voor de Tesla.
Kijk wel even, als je ze ontvangen hebt, of ze zonder weerstand in je velg passen.
Ik kocht eerder bij HBM een set van hun eigen krachtdoppen, ik verkocht de 17 en 19 op Marktplaats.
De HBM dop bleek nog iets te dik en moest ik wat afslijpen. Dat gaat met taai teflon nog niet makkelijk.
Ik heb mijn dop nu op een diameter van 29 mm en dat gaat in mijn 21" turbines goed.
 
@Wim S. Ik heb het even gevraagd en de Hazet krachtdop heeft een diameter van 30mm. Dat zou inhouden dat er 0.5mm vanaf geslepen moet worden. Kun je de kunstof bescherming er niet vanaf schuiven?
0,5 mm eraf slijpen heb ik ook gedaan, gaat goed. Als je een draaierij in je omgeving hebt kun je dit er ook even af laten draaien, 2 minuten werk.
Bij mijn dop kan ik de teflon bescherming er niet afschuiven, hoeft ook niet. Ook al is de huls nu dunner, hij zorgt er toch voor dat er geen contact is tussen het metaal van de dop en de velg.
 
  • Informative
Reactions: ramonneke
Ik zie dat Hazet 2 soorten 21mm doppen heeft

* 903SLG-21 (Rood)
* 905SLG-21 (Oranje)

Volgens mij moet het gewoon de 903 serie zijn als ik zo naar het dop profiel kijk.
Keuzes, keuzes, keuzes. Kom jij nog wel aan werken toe Ramon?
Ik kwam in mijn oude gereedschapskist een bougiesleutel tegen. Die heeft een lange dop van 21 mm met buitenmaats 27 mm dus die kan heel makkelijk in de velggaten. Is natuurlijki geen krachtdop, maar 175 Nm moet hij wel aankunnen.
Moraal: misschien heb je al zo’n dop liggen.
 

Attachments

  • B29BE70F-0A2D-402F-9963-18A062C468AE.jpeg
    B29BE70F-0A2D-402F-9963-18A062C468AE.jpeg
    287.3 KB · Views: 67
  • Funny
Reactions: job-lek
Ik kwam in mijn oude gereedschapskist een bougiesleutel tegen. Die heeft een lange dop van 21 mm met buitenmaats 27 mm dus die kan heel makkelijk in de velggaten. Is natuurlijki geen krachtdop, maar 175 Nm moet hij wel aankunnen.
Moraal: misschien heb je al zo’n dop liggen.

Toen ik 25 jaar geleden aan m'n brommerT sleutelde had ik die zeker! Dus die heb ik vast nog wel maar waar? :)

Ja hoor ik kom wel aan werken toe. Ik werk op de meest gekke tijden net als m'n reacties op het TMC forum.
 
Keuzes, keuzes, keuzes. Kom jij nog wel aan werken toe Ramon?
Ik kwam in mijn oude gereedschapskist een bougiesleutel tegen. Die heeft een lange dop van 21 mm met buitenmaats 27 mm dus die kan heel makkelijk in de velggaten. Is natuurlijki geen krachtdop, maar 175 Nm moet hij wel aankunnen.
Moraal: misschien heb je al zo’n dop liggen.
Deze dop is zeker niet geschikt, heeft 12 vertandingen in plaats van 6.
Hou er rekening mee dat als je een wielmoer dol draait het een flinke opgave kan worden om 'm er alsnog van af te krijgen.
Rijden we in een Tesla van 100.000 euro+ en bezuinigen we op een krachtdop van 14,99 euro inclusief BTW?
 
  • Love
  • Funny
Reactions: job-lek and widodh
Dat je een 22 mm dop nodig hebt betekent dat de moeren kapot zijn. De moeren horen ook, inclusief metalen kapjes, met 21 mm losgedraaid te worden.
Beter nieuwe moeren kopen bij Tesla met hoge plastic kapjes.
Je loopt namelijk het risico dat een 22 mm dop bij flink beschadigde moeren deze doldraait.
Dan heb je een behoorlijke uitdaging.
Ik beschouw een 22 mm dop als een laatste redmiddel, niet als standaard gereedschap.
Ik kan me nog een middagje herinneren waar een bout doldraaide.
 
Precies daarom deze informatie. Tesla zelf is daar ook heel vaak tegenaan gelopen. Reden waarom ze de moeren met kapjes hebben afgeschaft.
Heb jij ook al nieuwe moeren?
Het zijn bouten hè, geen moeren.
SeC Den Haag heeft me een nieuwe bout gegeven de laatste keer dat ik er was. En bij de Euromaster hebben ze die ene vervangen toen de winterbanden erop gingen.
 
Het zijn bouten hè, geen moeren.
SeC Den Haag heeft me een nieuwe bout gegeven de laatste keer dat ik er was. En bij de Euromaster hebben ze die ene vervangen toen de winterbanden erop gingen.
Je kunt wel zien dat je zelf geen wielen kunt wisselen. Als je de bout zou verwisselen kan er nooit meer een moer op :D Het zijn echt moeren Paul, op een bout zit de draad uitwendig, op een moer inwendig.
Bout (verbinding) - Wikipedia
Moer (verbinding) - Wikipedia
 
Bij de oude lange moeren, zie rechts op de foto, zitten er dunne metalen kapjes op vast. Die kapjes vervormen snel en dan blijft de moer in de krachtdop vastzitten. Dat heeft Tesla zelf ook talloze keren ervaren en daardoor hebben ze nu nieuwe lagere moeren, links op de foto.
Op de nieuwe moeren kan Tesla langere losse kunststof kapjes leveren die samen het beeld van de oude moeren oplevert.

View attachment 355801

Goede info, ik heb gisteren de 19 inch winterwielen maar weer vervangen voor de zomerwielen. De winter lijkt echt over als ik de weersvoorspellingen mag geloven. Ik heb van een forumlid nieuwe slipstream velgen met nieuwe Michelins gekocht en nu blijkt dat de oude wielmoeren ruim een centimeter uit de velg steken. Geen gezicht. Die nieuwe zijn dus ook geen 43 mm maar veel minder lang, klopt dat?
Zouden ze die zo in het SEC in Duiven hebben met de kapjes of moet ik die bestellen?
moeren.png
 

Attachments

  • moeren.png
    moeren.png
    1 MB · Views: 43
Goede info, ik heb gisteren de 19 inch winterwielen maar weer vervangen voor de zomerwielen. De winter lijkt echt over als ik de weersvoorspellingen mag geloven. Ik heb van een forumlid nieuwe slipstream velgen met nieuwe Michelins gekocht en nu blijkt dat de oude wielmoeren ruim een centimeter uit de velg steken. Geen gezicht. Die nieuwe zijn dus ook geen 43 mm maar veel minder lang, klopt dat?
Zouden ze die zo in het SEC in Duiven hebben met de kapjes of moet ik die bestellen?
View attachment 378369
Je moet inderdaad de nieuwe standaard moeren hebben. Deze zijn 25 mm hoog en daar moeten bij jou standaard kapjes op. Sommige SeC's hebben ze wel in voorraad.
Kijk voor foto's van de moeren Zelf wielen wisselen