Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

01/10/2018 voorstelling AUDI Etron en fabrieksbezoek Vorst

This site may earn commission on affiliate links.
gisterenavond was ik samen met 600 andere genodigden getuige van de voorstelling aan de "reserveringshouders" van de nieuwe electrische AUDI.

Engineered by Germans
Powered by Belgians

Hierbij enkele sfeerbeelden van deze mooie avond.
 

Attachments

  • IMG_0277.JPG
    IMG_0277.JPG
    420.5 KB · Views: 68
  • IMG_0282.JPG
    IMG_0282.JPG
    324 KB · Views: 62
Voor alle duidelijkheid mijn achtergrond even schetsen.

1980 kocht mijn vader de allereerste AUDI Urquattro in Belgie. Ik ben dus echt opgegroeid met VAG producten en het AUDI dna.
1989 mijn eerste eigen auto, een VW Golf Mk2 GTI G60
1998 mijn eerste (2e hands) Porsche, een 964 Carrera RS
Daarna volgen nog een A4 V6 Quattro, A6 V6 Quattro, BMW X5, 911 Carrera 4, Cayenne, Panamera, Mercedes GL, Range Rover, weer een X5, XC90 T8.

Tussendoor kocht ik in 2014 al een Renaultje Kangoo ZE

Jan 2018 op het autosalon in Brussel reserveer ik me 1 van de eerste Audi Etron's. Toen was oktober 2018 nog als mogelijke levertermijn vooropgesteld.

Mei 2018: Volvo verkocht en toch maar een Model X gekocht.

Dat maakt van mij gedurende 29 jaar een liefhebber van Duitse auto's en sinds 6 maanden een ambassadeur van echt elektrisch rijden.
 

Attachments

  • IMG_0286.JPG
    IMG_0286.JPG
    307.5 KB · Views: 45
Daarna werden we verwacht in de Charging Room voor een diner met het menu van Sang-Hoon Degeimbre (L'Aire du Temps **)

Tijdens de gerechten kregen we een spectaculaire voorstelling van de nieuwe auto.
 

Attachments

  • IMG_0288.JPG
    IMG_0288.JPG
    472.7 KB · Views: 64
  • IMG_0290.JPG
    IMG_0290.JPG
    699.4 KB · Views: 53
  • IMG_0283.JPG
    IMG_0283.JPG
    447.8 KB · Views: 51
  • IMG_0286.JPG
    IMG_0286.JPG
    307.5 KB · Views: 45
  • IMG_0292.JPG
    IMG_0292.JPG
    761.1 KB · Views: 53
Patrick Danau, de directeur van de fabriek bedrukte nog eens hoe uniek het wel is dat deze auto aan ons land gegund is.


Genoeg good news show... hoe ziet die auto er nu echt uit?
 

Attachments

  • IMG_0310.JPG
    IMG_0310.JPG
    282.9 KB · Views: 56
  • IMG_0308.JPG
    IMG_0308.JPG
    448.9 KB · Views: 48
  • IMG_0306.JPG
    IMG_0306.JPG
    358.8 KB · Views: 56
  • IMG_0309.JPG
    IMG_0309.JPG
    312.3 KB · Views: 48
Dit is dus de auto die in de traditionele media wordt aangekondigd als de "Tesla-killer"


Is het ook een Tesla killer?

Voor echte Audi fans kan dit echt de Tesla killer zijn. Een auto die er als een echte AUDI uitziet. Dit is geen iPace want die ziet er niet uit als een echte Jaguar.

Voor iemand die al langer dan een uur met een Tesla gereden heeft is het een ander verhaal.

Tesla-rijders vragen zich af:

- waar is de frunk? Die is maar een handschoenkastje groot.

zie pic 1 en 2


- wat is die centrale display klein?

zie pic 3

- 22Kw laden enkel als optie?

- (bijna) nergens Superchargen?

- wat is het interieur klein? waarom is de laadvloer niet volledig vlak?

- geen Spotify, geen onbeperkt internet, geen summon en wellicht ook geen easter-eggs

- als mod. X rijder ging ik achter het stuur zitten en ik drukte automatisch op het rempedaal. Vreemd genoeg ging de deur niet automatisch dicht !!
 

Attachments

  • IMG_0300.JPG
    IMG_0300.JPG
    423.5 KB · Views: 64
  • IMG_0297.JPG
    IMG_0297.JPG
    396.5 KB · Views: 49
  • IMG_0305.JPG
    IMG_0305.JPG
    320.3 KB · Views: 58
Last edited:
De andere grote jongens (Jaguar en Mercedes) kunnen niet eens 3-fase laden en daarmee zetten ze zichzelf buitenspel (IMHO). Audi is volgens mij de enige die fatsoenlijk 3-fase kan laden. Audi weet wel hoe ze een auto in elkaar moeten zetten en vergeleken met de Model X is de prijs zeker concurrerend te noemen. Afwerking is zeker op een hoger niveau dan bij Tesla, maar daar staat tegenover dat je het (voorlopig) zonder goed supercharger netwerk moet stellen.

Ik zou prima kunnen leven zonder Spotify. In mijn vorige Audi gewoon via de telefoon en dat werkte bijna net zo lekker. Dan heb je tenminste wel offline afspeellijsten, fatsoenlijke podcast speler (die onthoud waar je was gestopt), Google Maps navigatie, ... Het onbeperkte internet is niet zo onbeperkt, want je kunt geen video's afspelen (zou wel lekker zijn tijdens het laden). Summon is leuk voor de demo, maar werkt in Nederland niet echt handig en Easter eggs zijn leuk om te laten zien, maar je hebt er niets aan.

Wat mij betreft is de Audi e-Tron de eerste EV die serieus kan concurreren met Tesla, maar hij komt voor de Nederlandse markt eigenlijk net wat te laat.

PS: Indrukwekkende lijst met auto's, maar de eerste 3 vind ik eigenlijk wel de mooisten (Urquattro, VW Golf Mk2 GTI G60 en Porsche 964 Carrera RS).