Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

2 jaar oude Model S inruilen ivm wijziging bijtelling

This site may earn commission on affiliate links.
In praktijk te omzeilen door te verkopen aan je vrouw, broer, zoon, dochter, vader, moeder of buurman.

Dit klopt niet. Je kunt als ZZP’er een zakelijke auto niet verkopen aan je vrouw en vanaf dan prive rijden. Voor verkoop aan verwanten (broer, zus) is ook een vakje gereserveerd in de aangifte.

Blijft over de buurman. Voor wie het soort buurman heeft met wie je een Tesla heen en weer kunt schuiven: verkoop dan ook meteen even elkaars huis heen en weer en geniet van de lagere hypotheekrente zonder oversluitboete.
 
Dit klopt niet. Je kunt als ZZP’er een zakelijke auto niet verkopen aan je vrouw en vanaf dan prive rijden. Voor verkoop aan verwanten (broer, zus) is ook een vakje gereserveerd in de aangifte.

Blijft over de buurman. Voor wie het soort buurman heeft met wie je een Tesla heen en weer kunt schuiven: verkoop dan ook meteen even elkaars huis heen en weer en geniet van de lagere hypotheekrente zonder oversluitboete.
Dat laatste zal je helaas (niet meer) lukken. Notarissen mogen en zullen daar niet meer aan mee werken. Waarvan akte.
 
  • Funny
Reactions: SpeedyEddy
OK... maar de Tesla verkopen aan die buurman en direct weer terugkopen kan wel door de fiscale beugel...?? :eek:

Bij autoverkoop heb je geen notaris nodig, dat speelt dus niet.
Beide zijn 'constructies' gericht op belastingontwijking, dat is in principe niet toegestaan. Omdat ontwijking moeilijk is te bewijzen heeft de wetgever dit voor huizen bemoeilijkt.
Morele implicaties zijn persoonlijk.
 
Mijn 5 jaar oude Tesla Model S uit dec 2013 ga ik dus ook prive rijden. Is de goedkoopste oplossing, totdat de Model 3 er is.
Dus als ZZP: verkopen aan een bekende, geen directe familie. En weer terugkopen.
En DGA: Verkoop aan prive op basis van marktwaarde. Daarna gelijk dividend uitkering erachteraan, en je bent prive weer in balans.
Dat laatste ga ik doen, en dan op 2 januari 2019, dat is de auto weer een jaar ouder op papier en dat scheelt aanzienlijk in de waardetaxatie bij de autohandelaren ;-)
 
Mijn 5 jaar oude Tesla Model S uit dec 2013 ga ik dus ook prive rijden. Is de goedkoopste oplossing, totdat de Model 3 er is.
Dus als ZZP: verkopen aan een bekende, geen directe familie. En weer terugkopen.
En DGA: Verkoop aan prive op basis van marktwaarde. Daarna gelijk dividend uitkering erachteraan, en je bent prive weer in balans.
Dat laatste ga ik doen, en dan op 2 januari 2019, dat is de auto weer een jaar ouder op papier en dat scheelt aanzienlijk in de waardetaxatie bij de autohandelaren ;-)

Let die datum als DGA. Je kunt de bijtelling alleen per 1 januari 00.00 uur wijzigen! Die keuze geld voor het hele jaar.
 
Als je prive gaat rijden heb je geen zakelijke auto meer om bij te tellen. Ongeacht op welk moment je hem verkoopt. Alleen als je overstapt van een 4% naar 22% auto (of andersom) kan het slim zijn om wel/geen bijtelling vanaf 1 januari goed geregeld te hebben.

@MJKA hoeveel procent van de nieuwprijs is je Tesla na 5 jaar nog ongeveer waard? Ik denk er aan hetzelfde te doen als die van mij 5 jaar wordt..
 
Ik heb nog even :) maar wat ik zou doen is op een site als 'wijkopenautos' een offerte aanvragen. Die sites staan erom bekend dat ze weinig bieden en dat komt mooi uit, als je naar privé wil halen. Tevens heb je meteen een schriftelijke vastlegging...
 
Ik heb bij wijkopenautos en tesla een inruil
Bod gevraagd voor mijn 2 jaar oude tesla. Ik ben daar zo van geschrokken dat ik besloten heb nog 3 jaar hiermee door te rijden en dan (na 5 jaar) naar privé te halen

Zat bij beiden weinig verschil in
 
Ik heb bij wijkopenautos en tesla een inruil
Bod gevraagd voor mijn 2 jaar oude tesla. Ik ben daar zo van geschrokken dat ik besloten heb nog 3 jaar hiermee door te rijden en dan (na 5 jaar) naar privé te halen

Zat bij beiden weinig verschil in
De inruilprijzen zullen na 1-1-2019 nog een stuk lager worden. Betekent dat veel Tesla eigenaren, waaronder ik, de auto na afloop van de 5 jaar 4%, naar privé zullen halen. De overheid schiet daarmee in eigen voet.
Ze gaan vanaf dat moment helemaal geen bijtelling meer ontvangen en ook de jaarlijkse privé toerekening van 2.7% BTW, gemiddeld altijd tussen 3000 en 4000 euro, komt niet meer in de staatskas. Wel ziet de overheid éénmalig de te belasten winst van de verkoop en de BTW.
De overheid houdt daarna alleen maar kosten over, de km vergoeding van 19 ct per km.
Zou dit nou echt niet duidelijk zijn in Den Haag?
 
  • Like
Reactions: Basvdpoel
Op 2 to 3 jaar oude Tesla's zie ik de prijzen na 1-1-2019 juist stijgen.
Dit worden populaire auto's omdat ze nog 2 tot 3 jaar 4% bijtelling over de gehele cataloguswaarde hebben, in plaats van 4% over max 50.000 euro op een nieuwe. Hetzelfde is gebeurd met tweedehands 0% PHEV's.
De jongere auto's zullen minder geraakt worden. Maar een auto van 3 jaar oud profiteert maar 2 jaar.
En daarna is ook die auto in Nederland niet meer redelijk te verkopen.
Het is niet voor niks dat Tesla enkele duizenden voorraadmodellen naar Nederland onderweg heeft. Die zullen, zelfs al zijn het er 5.000, dit jaar nog verkocht worden.
 
De inruilprijzen zullen na 1-1-2019 nog een stuk lager worden. Betekent dat veel Tesla eigenaren, waaronder ik, de auto na afloop van de 5 jaar 4%, naar privé zullen halen. De overheid schiet daarmee in eigen voet.
Ze gaan vanaf dat moment helemaal geen bijtelling meer ontvangen en ook de jaarlijkse privé toerekening van 2.7% BTW, gemiddeld altijd tussen 3000 en 4000 euro, komt niet meer in de staatskas. Wel ziet de overheid éénmalig de te belasten winst van de verkoop en de BTW.
De overheid houdt daarna alleen maar kosten over, de km vergoeding van 19 ct per km.
Zou dit nou echt niet duidelijk zijn in Den Haag?
Dan blijven in ieder geval de milieueffecten. Maar de meeste 'oude' Tesla's gaan naar het buitenland momenteel. Da's nog veel erger.
 
  • Informative
Reactions: ramonneke
Mocht je de auto gekocht hebben m.b.t. MIA, denk er dan aan dat je daarvan waarschijnlijk een gedeelte weer moet terugbetalen. Even overleggen met de accountant ...

Internet connectie zou toch iets van 100$ per jaar zijn?

Die moet je terugbetalen idd. Maar daarnaast dien je een nieuwe in. Tenzij je maar 1 malig een mia mag aanvragen natuurlijk.
Maar dit lijkt me niet. Lease maatschappijen kopen ze massaal vragen ze terug per auto.

Dus omgerekend na 2 jaar mag je opnieuw 18000*0.4=7200 euro aftrekken van de winst.

Internet is actie afhankelijk. Ik heb 5 jaar onbeperkt op m'n MX.