Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

2de hand Model S overdragen van enhanced autopilot?

This site may earn commission on affiliate links.
Ik ben in de markt voor een model S 2018 alleen nu heeft Tesla op het moment geen 2de hands voorraad. Heb een mooie gevonden via autotrack alleen zit daar enhanced autopilot op. Word deze optie overgedragen naar mijn account of hoe zit dit?
 
AP/EAP/FSD blijven op de auto als deze van eigenaar wisselt. In het verleden heeft Tesla na inruil (bij/via Tesla!) wel eens een optie verwijderd en de auto weer doorverkocht zonder de betreffende optie. Maar dan is bij verkoop wel duidelijk welke optie wel/niet aanwezig.

Alle gebruikte MS aangeschaft via Tesla hebben de laatste tijd EAP (dat stond ook expliciet zo vermeld op de site)
Sinds wat foutieve verkoopprijzen op het NL-talige deel van de Tesla-site zijn alle MS opeens verdwenen. Ik verwacht dat men e.a. aan corrigeren is, daarna komen ze wel weer terug. Waarschijnlijk voor relatief gunstige prijzen incl. EAP en garantie. Reken op 30-35k voor een MS (75D) uit 2018 met ca. 100k op de teller. En ca. 10k meer voor een vergelijkbare MS (100D).
 
  • Like
Reactions: Decagon
AP/EAP/FSD blijven op de auto als deze van eigenaar wisselt. In het verleden heeft Tesla na inruil (bij/via Tesla!) wel eens een optie verwijderd en de auto weer doorverkocht zonder de betreffende optie. Maar dan is bij verkoop wel duidelijk welke optie wel/niet aanwezig.

Alle gebruikte MS aangeschaft via Tesla hebben de laatste tijd EAP (dat stond ook expliciet zo vermeld op de site)
Sinds wat foutieve verkoopprijzen op het NL-talige deel van de Tesla-site zijn alle MS opeens verdwenen. Ik verwacht dat men e.a. aan corrigeren is, daarna komen ze wel weer terug. Waarschijnlijk voor relatief gunstige prijzen incl. EAP en garantie. Reken op 30-35k voor een MS (75D) uit 2018 met ca. 100k op de teller. En ca. 10k meer voor een vergelijkbare MS (100D).
Ahh okej vond het al zo gek dat ze allemaal verdwenen waren vandaar dat ik ergens anders aan het zoeken was. Kan het beste dus ff contact nemen met een verkoop center voor een Tesla bij Tesla zelf.
 
Tesla geeft inderdaad garantie op de wagen, maar als je een 2018 model particulier koopt, dan ben je al gauw 5.000 euro goedkoper uit. Aangezien de accu en aandrijflijn nog onder garantie vallen zou ik daar eerder voor kiezen. De grootste problemen die menig Tesla merk je tijdens een proefrit en dan is die 5.000 euro snel verdiend. Gaat er desondanks toch nog wat kapot (koplamp, deurgreep, airco compressor) dan zijn zelfs deze allemaal bij elkaar nog minder dan 5.000 euro.
 
  • Informative
Reactions: DuurzameHenk
Iedere particuliere eigenaar denkt dat die een pareltje te koop heeft (en dat is wellicht ook zo). Dus de auto kan voor een particulier soms wel dat bedrag waard zijn, maar die weet wat die verkoopt. Als koper weet je dat niet en heb je nul garantie. Zonder garantie wil je gewoon minder betalen dan bij een gerenommeerd autobedrijf, waar je wel garantie krijgt.

De meeste bekende kwalen van een Model S zijn redelijk goed zichtbaar (als je weet waar je naar moet kijken), dus ik zou het zelf denk ik ook wel aandurven om een auto bij een particulier te kopen. Vaak zie je aan de persoon en de auto ook al wel hoe die met de auto is omgegaan. Garantie betaal je uiteindelijk ook gewoon voor, dus het is maar hoeveel risico je wilt lopen. Koop i.i.g. nooit van de laatste euro's een auto...
 
  • Like
Reactions: DuurzameHenk
Helemaal mee eens @bugboy. Ik heb 5000 Euro gereserveerd voor eventuele reparaties in het eerste jaar. Als dat niet nodig is is het mooi meegenomen. Overigens heb ik al wel de eerste kosten te pakken. De verkoper zou nog de 12v accu laten vervangen door Tesla. Dat is gister gebeurd maar Tesla liet weten dat er ook een gecorrodeerde kabel vervangen moet worden. Dat gaat volgende week gebeuren voor de grote prijs van (tromgeroffel) 28 Euro.

Wat verder het meeste geld scheelt is niet perfectionistisch zijn. Hij kraakt een beetje als je hard over een drempel rijdt. Ik weet (dankzij dit forum) dat dat waarschijnlijk geen kwaad kan. Dus ik laat het maar zo.

Een tweedehands auto brengt de sjacheraar in mij naar boven. Dus ik heb gister een new old stock winterset gekocht voor 650 Euro (met inruil van oude velgen die ik nog had liggen). Niet gek voor 4 originele Tesla Slipstream velgen met Pirelli Sottozero's. Die banden hebben overigens het fijne stoeprand randje dat je velgen beschermt.
 
Iedere particuliere eigenaar denkt dat die een pareltje te koop heeft (en dat is wellicht ook zo). Dus de auto kan voor een particulier soms wel dat bedrag waard zijn, maar die weet wat die verkoopt. Als koper weet je dat niet en heb je nul garantie. Zonder garantie wil je gewoon minder betalen dan bij een gerenommeerd autobedrijf, waar je wel garantie krijgt.

De meeste bekende kwalen van een Model S zijn redelijk goed zichtbaar (als je weet waar je naar moet kijken), dus ik zou het zelf denk ik ook wel aandurven om een auto bij een particulier te kopen. Vaak zie je aan de persoon en de auto ook al wel hoe die met de auto is omgegaan. Garantie betaal je uiteindelijk ook gewoon voor, dus het is maar hoeveel risico je wilt lopen. Koop i.i.g. nooit van de laatste euro's een auto...
Wat zijn de bekende kwalen waar ik voor op moet letten? Als je je kennis zou willen delen met mij stel zeer op prijs. Bvd
 
Ik ben in de markt voor een model S 2018 alleen nu heeft Tesla op het moment geen 2de hands voorraad. Heb een mooie gevonden via autotrack alleen zit daar enhanced autopilot op. Word deze optie overgedragen naar mijn account of hoe zit dit?
De gebruikte MS/MX zijn weer terug op de Tesla site.
Fractie duurder dan een paar weken geleden maar het zijn op het eerste gezicht wel frisse auto's met weinig km en (beperkte) garantie.
 
Helemaal mee eens @bugboy. Ik heb 5000 Euro gereserveerd voor eventuele reparaties in het eerste jaar. Als dat niet nodig is is het mooi meegenomen. Overigens heb ik al wel de eerste kosten te pakken. De verkoper zou nog de 12v accu laten vervangen door Tesla. Dat is gister gebeurd maar Tesla liet weten dat er ook een gecorrodeerde kabel vervangen moet worden. Dat gaat volgende week gebeuren voor de grote prijs van (tromgeroffel) 28 Euro.

Wat verder het meeste geld scheelt is niet perfectionistisch zijn. Hij kraakt een beetje als je hard over een drempel rijdt. Ik weet (dankzij dit forum) dat dat waarschijnlijk geen kwaad kan. Dus ik laat het maar zo.
Dat mag je gerust een producteigenschap noemen. Heb nog nooit een Model S gereden die mooi over een drempel ging. Al mijn andere auto's gaan beter over een drempel dan de Model S. Voordeel van de Model S is wel de luchtvering, waardoor je hem hoog kan zetten. Dan veert die amper nog (dus bonkig), maar soms wel erg praktisch.
Een tweedehands auto brengt de sjacheraar in mij naar boven. Dus ik heb gister een new old stock winterset gekocht voor 650 Euro (met inruil van oude velgen die ik nog had liggen). Niet gek voor 4 originele Tesla Slipstream velgen met Pirelli Sottozero's. Die banden hebben overigens het fijne stoeprand randje dat je velgen beschermt.
Ja, dat heb ik ook. Bij de Tesla S (nieuw gekocht) liet ik alles doen. Heb nu voor een 2011 Audi A5 cabriolet (YOLO) gekocht en daar doe ik alles ineens weer zelf. Kapotte speaker vervangen, CarPlay module inbouwen, ... (alles met origineel spul voor zover mogelijk), maar wel zo voordelig mogelijk. Voor 650 euro een setje originele Slipstream velgen is een topdeal. Dat is het voordeel van een auto die al wat langer rond rijdt. Daar is veel meer voor te krijgen.
Wat zijn de bekende kwalen waar ik voor op moet letten? Als je je kennis zou willen delen met mij stel zeer op prijs. Bvd
Een greep uit het lijstje (ik praat vooral over de 2018 modellen):
  1. Handgrepen willen het nog wel eens begeven. Controleer of ze het allemaal doen.
  2. Dagrijverlichting van de koplampen is vaak defect. De hele bovenzijde hoort te branden, maar vaak gaat die stuk. Dat is APK afkeur en een setje nieuwe koplampen kost €1.500. Ook als ze vergelen, dan staan ze op het punt kapot te gaan.
  3. Gele randen in het grote scherm (en soms ook in het scherm in het dashboard). Door Tesla op te lossen door een UV behandeling, maar wel een goed punt om over te onderhandelen als dat niet is gebeurd.
  4. Rammelende assen bij hard optrekken. Controleer of de auto niet in "chill" mode staat en trap het gas vol in. Soms hoor je dan de aandrijfassen rammelen. Een frisse wagen hoor je vrijwel niet.
  5. Krakend onderstel is vrij standaard bij een Model S en helaas vrijwel niet te verhelpen. Soms smeren ze de rubbers wat in en is het even weg, maar na een paar weken/maanden is het weer terug. Onderhand een producteigenschap te noemen van die generatie Model S.
  6. Versleten banden kan bij elke auto, maar een Model S heeft flink wat vermogen en dure banden. Een auto met versleten banden kost je al gauw €1.200 extra om ze te vervangen. Banden met een "TO" label (Tesla-Only) hebben een soort van schuim in de banden. Daar zijn ze origineel op afgeleverd en wat stiller. Ze zijn wel fors duurder. Ik heb ze er de laatste keer wel opgezet, maar ik was volgens mij €400 extra kwijt t.o.v. de non-TO banden. Daar kan je dus wel wat op besparen (verschil is hoorbaar, maar niet extreem).
  7. Iets minder voorkomend (maar toch vaker dan gemiddeld) is de airco compressor. Die moet je niet horen. De mijne is vervangen na 2,5 jaar. Vooral bij gas los hoorde je hem zachtjes joelen. Naast de auto kon je het ook goed horen als die aftoert. Overigens is het normaal dat een Tesla airco flink joelt als die heel hard moet koelen (bijv. superchargeen of als je auto in de palle zon heeft gestaan). Maar bij normaal bijkoelen hoort die stil te zijn.
  8. De 12V accu gaat nogal eens kapot, maar dat kan je niet van te voren voorspellen (de mijne heeft het 5 jaar volgehouden).
  9. Beslagen achterlichten en algengroei in de achterlampen.
Ga je kijken naar een Model X dan is het ook goed om te kijken hoe de achterportieren zijn afgehangen. Daar heb ik ook wel eens hele dramatische deuren gezien.

De gebruikte MS/MX zijn weer terug op de Tesla site.
Fractie duurder dan een paar weken geleden maar het zijn op het eerste gezicht wel frisse auto's met weinig km en (beperkte) garantie.
Voor degene die op zoek is naar een Model S 75D. De mijne is nu te koop bij Tesla. Ik vind de prijs aan de hoge kant, maar mocht iemand hier op het forum hem willen hebben, dan heb ik de volledige onderhoudshistorie voor je. Auto is volledige schadevrij, altijd met de hand gewassen, hooguit 3x meer dan 90% geladen en om door een ringetje te halen. Geen known issues en beide koplampen zijn in augustus 2022 vervangen met de laatste revisie (E). Overwegend rustig mee gereden en veelal thuis geladen. Bandjes zijn ook in februari nog vervangen door originele TO banden (met foam). Ik schreef al dat veel eigenaren vinden dat ze een pareltje in handen hebben, maar blijkbaar vond Tesla het in dit geval ook, want ze vragen er maar liefst € 36.300 voor.

Enige issue dat ik had is dat bij sommige weerscondities de ruit voor de front-camera besloeg en de auto-pilot het niet goed deed. Dat kwam zo'n 2-3 weken per jaar voor en dat hebben ze nooit weten op te lossen.
 
  • Informative
  • Like
Reactions: Decagon and Redsjo
Dagrijverlichting van de koplampen is vaak defect. De hele bovenzijde hoort te branden, maar vaak gaat die stuk. Dat is APK afkeur en een setje nieuwe koplampen kost €1.500. Ook als ze vergelen, dan staan ze op het punt kapot te gaan.
Je hebt nu ook after-market lampen met uiterst smaakvolle RGB:
🤢
Ik koop denk ik gewoon een lamp van marktplaats als er een stuk gaat en kijk dan of ie het 2 maanden of 4 jaar doet.

Volgens mij is het iets van 1500 per lamp als je het Tesla laat doen maar ik kan me vergissen.

Voor de echte knieperds (waartoe ik mezelf reken) onder ons: als er premium connectivity op de auto zit scheelt dat een tientje per maand voor spotify en satelliet foto's.
 
Rammelende assen bij hard optrekken. Controleer of de auto niet in "chill" mode staat en trap het gas vol in. Soms hoor je dan de aandrijfassen
Eens testen in een hogere stand. Bij een hogere stand hebben ze het zo goed als allemaal. vanaf dat ik het de eerste keer hoorde ben ik altijd in laagste stand gaan tijden. Je raakt zo zelfs over de meeste drempels. Alleen in op weideparkibgs bij events zette ik het nog eens hoger. 4 jaar later verkocht met nog steeds de originele draagarmen die het nog uitstekend deden op laagste stand.
Beslagen achterlichten en algengroei in de achterlampen.
Bij mij stond er zelfs een paar cm water ik. Ik heb er toen in de hoek onderaan een gaatje van 2mm in geboord. Nooit meer problemen gehad.