Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

4G in de Model S

This site may earn commission on affiliate links.
Verder weet ik dat ik ook met mijn eigen S hier altijd mee tob bij het reizen van NL naar B, en nooit van NL naar D.

Ik heb dit soort problemen trouwens niet alleen met de S, maar ook met de dual SIM van Vodafone die ik gebruik voor mijn 4G Wifi modem van Vodafone. Het overkomt me regelmatig dat ik m in het buitenland opstart (in NL gebruik ik m zelden) en dat het modem dan wel een signaal vindt maar nul data krijgt. Soms wordt het verholpen door Vodafone zelf, die de SIM opnieuw kunnen aanmelden, soms door de SIM in een ander toestel te stoppen en er een belverbinding mee op te bouwen. Daarna kan de SIM terug in het modem en gaat het verder goed.

E.e.a. doet mij toch denken dat het misschien geen (of niet alleen een) Tesla probleem is, maar een algemeen provider/roaming issue. Ik ben benieuwd of Tesla al heeft geprobeerd om de SIM van Bram te laten resetten, of een andere SIM hebben geprobeerd (dat mag je wel aannemen, maar toch...).
Onze Tesla staat bij de SEC voor onder andere dit probleem, de loaner heeft precies hetzelfde probleem.

De diverse telefoons (passagiers en van mijzelf) hebben geen last van dit euvel, die schakelen gewoon over. De een sneller dan de andere, dat ligt dan inderdaad aan de provider / bereik van het netwerk over de grens (ik heb ook een buitenlands abonnement, die schakelt ook gewoon over na de grens).

Maar geen van alle telefoons hebben urenlang geen bereik na de grensovergang. Tesla LTE/3G wèl.

Lijkt me daarom specifiek een Tesla / software probleem.
(Aanname: In thuisland Amerika hebben ze geen roaming, zoals hier in EU wel gebruikelijk is?)
 
De diverse telefoons (passagiers en van mijzelf) hebben geen last van dit euvel, die schakelen gewoon over. De een sneller dan de andere, dat ligt dan inderdaad aan de provider / bereik van het netwerk over de grens (ik heb ook een buitenlands abonnement, die schakelt ook gewoon over na de grens).

Maar geen van alle telefoons hebben urenlang geen bereik na de grensovergang. Tesla LTE/3G wèl.

Lijkt me daarom specifiek een Tesla / software probleem.
De vijf telefoons die met ons meereizen hebben ook geen problemen. De 4G/Wifi modem wel. Dat probleem kan worden opgelost door de SIM in een telefoon te zetten, en een uitgaande call op te zetten. Daarna kan de SIM terug in de 4G/Wifi modem, en doettie het weer. Dat doet mij vermoeden dat het aan de combinatie apparaat/provider KAN liggen. De Tesla kan net als het modem niet uitbellen, en gebruikt de SIM (neem ik aan) ook overigens op dezelfde wijze. Is een hypothese, maar met enige basis.
 
Lijkt me daarom specifiek een Tesla / software probleem.
(Aanname: In thuisland Amerika hebben ze geen roaming, zoals hier in EU wel gebruikelijk is?)

In de binnenvaart komen we dit probleem ook regelmatig tegen wanneer we van hardware veranderen. Het heeft te maken dat fabrikanten van de GSM -modems er vaak niet aan gedacht hebben dat modems "bewegen" en dan grensoverschrijdend gaan, zoals wij deze ook gebruiken. Maar het is eigenlijk niet anders dan dat ze van de ene netwerkoperator wisselen naar een andere waar het dan fout gaat bij de "handover".

Het vervelende hierbij is dat, ondanks dat 3G/4G (ofwel LTE) standaarden zouden moeten zijn, er wel degelijk verschillen zijn tussen de verschillende netwerken aangezien die vaak door verschillende leveranciers gebouwd zijn. Dit is vaak niet getest door zo'n hardware fabrikant en is er enig research nodig om te achterhalen wat er dan fout gaat. Zo'n fabrikant moet dan zijn huiswerk maken waarna men aansluitend de firmware moet aanpassen van het modem. Dat heeft logischer wijze een doorlooptijd helaas.
 
Ik ben inmiddels met mijn Model S uit maart vele malen van NL naar D en terug gereden, en ook een keer naar Oostenrijk.

De verbinding (4G) valt bij elke grensovergang weg en komt nooit spontaan weer op, althans niet binnen een minuut of 5. Langer wachten doe ik niet. Ik heb uit de discussie een paar pagina's terug geleerd dat ik de console rijdend kan resetten en dat doe ik nu volop. Meestal is 1x resetten voldoende, een enkele keer is een tweede keer nodig, maar nooit vaker.

Roaming is overigens volledig vastgelegd in de LTE-standaard, dus ook in de US moet dat bestaan en kunnen werken. En ja, het is echt een Tesla-probleem. Natuurlijk is het lastig om over de verschillende netwerken om te schakelen, maar smartphone-fabrikanten lossen dat in de regel wel goed op.
 
:( Eerste 'grotere' zakelijke trip met de auto ipv. vliegen. (Westerlo - Leipzig)
  • Grensovergang Nederland, oeps ontvangst weg
    • 1x reset, terug ontvangst
  • Grensovergang Duitsland, oeps ontvangst weer weg
    • +10 tal resets en een hele tijd later nog steeds geen ontvangst (ondertussen reeds ter hoogte van Dortmund)
    • Mailtje Tesla service :mad: (even gestopt om mailtje te sturen o_O)
    • Tijdens eerste charge (kamen) telefoontje Tesla service, advies om "harde reset" te doen.
      • Helaas zonder succes
    • Advies gekregen om wifi "uit" te schakelen
    • Uurtje later plots weer ontvangst :eek: :p (Eindelijk weer navigatie update)
  • Eerste dag bij vertrek aan het hotel (met enkele collega's), oeps geen ontvangs
    • 10 minuten later en een reset center console terug ontvangst
      • (Helaas aan de collega's moeten melden dat er nog wel eens 'iets' niet goed gaat :oops:)
      • Navigatieondersteuning gekregen van de drie collega's via hun mobieltje...
  • 2e dag bij vertrek aan het hotel, oeps weer hetzelfde :mad::mad::mad:
    • ("Sorry mannen" :oops::oops::oops:)
  • Terugweg naar huis
    • Duitsland, prima ontvangst de hele rit
    • Nederland, 1x reset en weer ontvangst
    • België, ontvangst zonder reset :eek::eek::eek:
Het rijden op zich was fantastisch, probleem 4G is gekend bij Tesla.
Hopelijk volgt er snel een update waarmee dit probleem opgelost zal worden.
Collega's hebben genoten van de rijeigenschappen van de S maar zullen er zeker nog jiet snel naar overstappen (en dat is enkel en alleen door de ervaring met de ontvangst 4G)

Wel 'draadje' moest ik dit nu posten... ???
Mijn grootste probleem was 4G, dus hier dan maar.
Kon ook nog bij "met de Tesla op vakantie in Europa"

De trip zelf was heeeeeeerlijk, enkele "plakkers" snel duidelijk kunnen maken dat het geen "zin" heeft om bij een S te komen "plakken" wanneer deze op autopilot achter enkele auto's hangt, zodra de baan vrij is valt er niets meer te "plakken" maar krijgen ze eerder het schaamrood op de wangen :D:D:D
 
Ik wil dat best wel eens proberen, maar waarom zou dat helpen?
Omdat je dan 4g netwerk A -> wifi -> 4g netwerk B hebt, anders heb je 4g netwerk A -> 4g netwerk B. Mijn assumptie hier is dat als je Tesla geen wifi meer heeft hij een volledige netwerk detectie op 4g gaat doen, wat een ander scenario is dan 4g die wegvalt wegens geen coverage meer vanwege een onbrschikbare operator.
 
Heeft er al iemand het volgende geprobeerd? Voor de grensovergang je telefoon als wifi hotspot gebruiken en dan weer afzetten na de grensovergang?
Kan dat überhaupt dan? Zodra ik mijn Tesla in 'drive' zet, schakelt hij al over van wifi op 3G (ondanks dat ik dan nog gewoon voor het huis sta), dus ik vermoed dat hij de wifi helemaal uitschakelt tijdens het rijden.
 
Ik heb het zo gehad met dit probleem, dat ik de P90DL vandaag weer ga inleveren bij Tesla. Pas als het probleem is opgelost neem ik weer een nieuwe Tesla met 4G af.

Mij is verzekerd dat dat het geval zal zijn bij de levering van mijn nieuwe X, ergens tussen september en november. ;)
 
  • Funny
Reactions: HWS
Woensdag onderweg naar Z-Frankrijk viel bij mij, 3G de verbinding ook rond Luxemburg weg. Pas bij Beaune is ie t weer gaan doen na een keer of 6 resetten.
Die woensdag was er in Frankrijk een algemeen netwerk probleem voor tesla gebruikers. Had er ook last van en ze vertelde me bij tesla service dat ze er aan bezig waren. Geen enkele tesla kon nog op het netwerk in die periode. (in Frankrijk)
 
Gelukkig ken ik die route blind en heb je voor de navigatie geen internet nodig.
Inderdaad want ik werk met etappes omdat de navigatie me niet via daar wilt sturen en vaak zelfs nog eens richting Nancy welke niet nodig is.

Heb ook eens gemaild voor de grens overgang en ze mailde me dat ze bezig hiermee zijn voor een software Update om dit sneller te laten verlopen.

Geachte heer,


Het wegvallen van het 3G signaal bij het oversteken van landsgrenzen komt gedeeltelijk door het overschakelen van netwerk en de dekking ter plaatse.

Een ander gedeelte wordt softwarematig bepaald.

Hiervoor zou kortelings een update uitgestuurd worden om dit vlotter te laten verlopen.


Mocht u verdere vragen hebben, twijfel dan niet om ons te contacteren a.u.b.


Met vriendelijke groeten,