Even ook een post in dit topic om mijn recente leeg ervaring te delen en in meer detail te beschrijven wat er gebeurde.
Context
We hadden een trip van 340km voor de boeg (Vleuten - Middelburg - Vleuten). Dit is inclusief 1 lange stop in Middelburg wat de accu doet afkoelen. Temperatuur was 9 overdag en 6 ‘s avonds. Met de 70D teveel (heb zelf in de zomer een keer 335 gehaald met range over maar dat was 1 rit onder perfecte omstandigheden). Voor de zekerheid op de terugweg laden bij Dordrecht gepland wat de max afstand terugbracht tot 280km inclusief de lange stop. Dit is doorgaans geen probleem met de Model S en rij ik regelmatig.
Onderweg naar Middelburg
Heen voorzichtig gestart met 100km/u wat ik normaal niet doe (meestal rij ik max toegestane snelheid). Het verbruik bij 100 bleef heel hoog waarschijnlijk vanwege harde wind tegen. Zelfs nog een heel stuk achter een vrachtwagen gehypermiled op AP1 afstand 1. Uiteindelijk in Middelburg aangekomen met 123 km range over en 110km terug te gaan naar Dordrecht
Terug richting Dordrecht
Bij vertrek uit Middelburg zat er nog 120km in en 110 te gaan. Door met snelheid te variëren leek me dit goed haalbaar. Ook verwachtte ik wind mee omdat hij heen tegen was (gevaarlijke aanname). De Trip Advisor begon op +4% en ging langzaam naar beneden naar -4%. Inmiddels ook alweer aan het hypermilen wat het vooruitzicht alweer iets beter maakte. Ik stuurde aan op met max -8km aan te komen.
De auto stopt!!
Bij 30km remaining range begon de gele stippellijn op de vermogensmeter. Deze liep langzaam terug tot ongeveer 100kw bij 0 range. In eerdere gevallen zat de beperking op ongeveer 150-200kw bij 0 range dus toen begon ik me al wat oncomfortabeler te voelen. De vermogensmeter liep vrij snel verder terug en bij 80kw kwam de melding in beeld batterijniveau zeer laag, verwarming beperkt. De vermogensmeter liep verder terug en 200m voor de snelwegafrit voor de SuC kwam de melding auto wordt uitgeschakeld, stop op een veilige plek. Meteen was ook de vermogensmeter aan boven en onderkant volledig bedekt met gele stippellijnen zodat ook regen niet meer werkte. Met knipperlichten aan op de vluchtstrook uit laten rollen en we haalden de stoplichten aan het einde van de afrit. Daar stonden we dan, knipperlichten aan voor het drukke kruispunt met VdV prominent in het vizier met nog 600m te gaan. In beeld stond Car Off. Ook kwam de melding in beeld: 12v accu zeer laag, auto kan onverwacht uitschakelen.
Met hulp naar de SuC
Meteen stonden er meer auto’s met knipperlichten, klaar om te helpen. In eerste instantie lukte duwen niet omdat hij bij het stoppen automatisch in P ging. Met hulp van de Tesla pechhulp telefonisch de auto in tow mode gezet zodat deze geduwd kon worden. Van alle kanten kwamen mensen en die hebben me het kruispunt over geduwd, daarna rolde hij vanzelf naar beneden. Onderaan bij de rotonde gingen ze verder duwen en zo de hele grote rotonde rond. Het laatste stukje de P op was zwaar, maar lukte uiteindelijk. Daar was de SuC in zicht en met vereende krachten kregen we hem voor een stall. Het laadklepje ging gelukkig open en het welkome groene licht knipperde nog sneller dan mijn hartslag.
Iedereen uitgebreid bedankt natuurlijk en omdat het kerst was, was iedereen in een vrolijke bui. Vrolijk Kerstfeest!!
Het duurde ongeveer 15minuten voordat laden echt op gang kwam 100kw. Daarvoor schommelde hij tussen 0, 1 en 2 kw wat schijnbaar nodig is om de vitals weer op orde te krijgen.
Het laatste stukje naar huis ging weer heel comfortabel.
En wat heb ik nu geleerd
- Ik vertrouw niet meer op range onder 0 (zoals ook door vele anderen al afgeraden)
- Eerder langzamer rijden of toch bijladen bij Fastned in Zeeland
- Laadpunt zoeken op bezoeklocatie heb ik wel gedaan maar was meer dan 1km lopen. Is wel te overwegen
NB exacte bewoordingen van de meldingen heb ik niet onthouden, kan dus iets afwijken.
NB2 was samen met vrouw en drie jonge kinderen. Bleven allemaal redelijk rustig maar voelde wel aan dat dit niet het moment was om eea te fotograferen. Helaas geen foto’s dus