Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Accu tot op de bodem leegrijden

This site may earn commission on affiliate links.
Ik verwacht, dat is iets anders dan ik weet, dat er best wel een systeem is dat ervoor zorgt dat de 12 volt te allen tijde op niveau blijft. We hebben wat dat betreft nog nooit iets gehoord van hen die hun auto lang parkeerden.
Ja, voor 99% zeker wordt de 12V accu wel degelijk bijgeladen tijdens "CAR OFF", misschien wel minder vaak. Het bijladen van de 12V accu gaat nl. door korte energie"stoten" vanuit de hoofdaccu. Weinig anders dan met een ouderwetse dynamo als we het hebben over de laadstroom, maar de manier waarop verschilt dus wel behoorlijk.
Verder stopt het bijladen van de 12V accu al als de hoofdaccu nog iets boven nul staat. Toen ik ben gestrand met de beruchte hoofdzekering in het grote accupakket in het eerste jaar, heeft de auto meer dan een uur met gevaarslichten werkend stilgestaan, en die werken op de 12V. Als je je best doet krijg je die 12V accu trouwens wel leeg hoor - bij bijna lege hoofdaccu.
 
Even ook een post in dit topic om mijn recente leeg ervaring te delen en in meer detail te beschrijven wat er gebeurde.

Context
We hadden een trip van 340km voor de boeg (Vleuten - Middelburg - Vleuten). Dit is inclusief 1 lange stop in Middelburg wat de accu doet afkoelen. Temperatuur was 9 overdag en 6 ‘s avonds. Met de 70D teveel (heb zelf in de zomer een keer 335 gehaald met range over maar dat was 1 rit onder perfecte omstandigheden). Voor de zekerheid op de terugweg laden bij Dordrecht gepland wat de max afstand terugbracht tot 280km inclusief de lange stop. Dit is doorgaans geen probleem met de Model S en rij ik regelmatig.

Onderweg naar Middelburg
Heen voorzichtig gestart met 100km/u wat ik normaal niet doe (meestal rij ik max toegestane snelheid). Het verbruik bij 100 bleef heel hoog waarschijnlijk vanwege harde wind tegen. Zelfs nog een heel stuk achter een vrachtwagen gehypermiled op AP1 afstand 1. Uiteindelijk in Middelburg aangekomen met 123 km range over en 110km terug te gaan naar Dordrecht

Terug richting Dordrecht
Bij vertrek uit Middelburg zat er nog 120km in en 110 te gaan. Door met snelheid te variëren leek me dit goed haalbaar. Ook verwachtte ik wind mee omdat hij heen tegen was (gevaarlijke aanname). De Trip Advisor begon op +4% en ging langzaam naar beneden naar -4%. Inmiddels ook alweer aan het hypermilen wat het vooruitzicht alweer iets beter maakte. Ik stuurde aan op met max -8km aan te komen.

De auto stopt!!
Bij 30km remaining range begon de gele stippellijn op de vermogensmeter. Deze liep langzaam terug tot ongeveer 100kw bij 0 range. In eerdere gevallen zat de beperking op ongeveer 150-200kw bij 0 range dus toen begon ik me al wat oncomfortabeler te voelen. De vermogensmeter liep vrij snel verder terug en bij 80kw kwam de melding in beeld batterijniveau zeer laag, verwarming beperkt. De vermogensmeter liep verder terug en 200m voor de snelwegafrit voor de SuC kwam de melding auto wordt uitgeschakeld, stop op een veilige plek. Meteen was ook de vermogensmeter aan boven en onderkant volledig bedekt met gele stippellijnen zodat ook regen niet meer werkte. Met knipperlichten aan op de vluchtstrook uit laten rollen en we haalden de stoplichten aan het einde van de afrit. Daar stonden we dan, knipperlichten aan voor het drukke kruispunt met VdV prominent in het vizier met nog 600m te gaan. In beeld stond Car Off. Ook kwam de melding in beeld: 12v accu zeer laag, auto kan onverwacht uitschakelen.

Met hulp naar de SuC
Meteen stonden er meer auto’s met knipperlichten, klaar om te helpen. In eerste instantie lukte duwen niet omdat hij bij het stoppen automatisch in P ging. Met hulp van de Tesla pechhulp telefonisch de auto in tow mode gezet zodat deze geduwd kon worden. Van alle kanten kwamen mensen en die hebben me het kruispunt over geduwd, daarna rolde hij vanzelf naar beneden. Onderaan bij de rotonde gingen ze verder duwen en zo de hele grote rotonde rond. Het laatste stukje de P op was zwaar, maar lukte uiteindelijk. Daar was de SuC in zicht en met vereende krachten kregen we hem voor een stall. Het laadklepje ging gelukkig open en het welkome groene licht knipperde nog sneller dan mijn hartslag.
Iedereen uitgebreid bedankt natuurlijk en omdat het kerst was, was iedereen in een vrolijke bui. Vrolijk Kerstfeest!!
Het duurde ongeveer 15minuten voordat laden echt op gang kwam 100kw. Daarvoor schommelde hij tussen 0, 1 en 2 kw wat schijnbaar nodig is om de vitals weer op orde te krijgen.
Het laatste stukje naar huis ging weer heel comfortabel.

En wat heb ik nu geleerd
- Ik vertrouw niet meer op range onder 0 (zoals ook door vele anderen al afgeraden)
- Eerder langzamer rijden of toch bijladen bij Fastned in Zeeland
- Laadpunt zoeken op bezoeklocatie heb ik wel gedaan maar was meer dan 1km lopen. Is wel te overwegen

NB exacte bewoordingen van de meldingen heb ik niet onthouden, kan dus iets afwijken.
NB2 was samen met vrouw en drie jonge kinderen. Bleven allemaal redelijk rustig maar voelde wel aan dat dit niet het moment was om eea te fotograferen. Helaas geen foto’s dus
 
Last edited:
De gevatte opmerkingen van de kerst-duwers bewust vergeten? ;)

Ik heb weinig leedvermaak ervaren, vooral behulpzaamheid! De enige opmerkingen van de ‘hulpverleners’
- “ik heb veel verstand van auto’s maar hoe je een Tesla met lege accu in neutraal zet weet ik ook niet”
- op de rotonde aangekomen: “waar zit het sleepoog? Kunnen we het laatste stukje slepen.” Uitgelegd dat je dan klepje moet verwijderen en sleepoog moet vastdraaien. Toen besloten om laatste stuk ook te duwen
- bij het omhoog duwen “poeh, hoeveel weegt deze auto eigenlijk?” >2200kg
 
De melding 'batterijniveau zeer laag' heb ik hier al wel eens bij +8 km gehad. Toen reed ik heuvel op naar een SuC en de range schoot ook in echt een paar seconden van 12 km naar 9 km (terwijl ik ongeveer 100 km/u reed). Niet heel prettig, maar heb het gehaald. Maar de volgende keer houd ik liever wat meer marge aan.

Deze foto is van toen ik net bij de SuC stond geparkeerd, waar die melding zichtbaar is:
21731722_10209814956867014_4903322673169078354_o.jpg
 
Even ook een post in dit topic om mijn recente leeg ervaring te delen en in meer detail te beschrijven wat er gebeurde.

Context
We hadden een trip van 340km voor de boeg (Vleuten - Middelburg - Vleuten). Dit is inclusief 1 lange stop in Middelburg wat de accu doet afkoelen. Temperatuur was 9 overdag en 6 ‘s avonds. Met de 70D teveel (heb zelf in de zomer een keer 335 gehaald met range over maar dat was 1 rit onder perfecte omstandigheden). Voor de zekerheid op de terugweg laden bij Dordrecht gepland wat de max afstand terugbracht tot 280km inclusief de lange stop. Dit is doorgaans geen probleem met de Model S en rij ik regelmatig.

Onderweg naar Middelburg
Heen voorzichtig gestart met 100km/u wat ik normaal niet doe (meestal rij ik max toegestane snelheid). Het verbruik bij 100 bleef heel hoog waarschijnlijk vanwege harde wind tegen. Zelfs nog een heel stuk achter een vrachtwagen gehypermiled op AP1 afstand 1. Uiteindelijk in Middelburg aangekomen met 123 km range over en 110km terug te gaan naar Dordrecht

Terug richting Dordrecht
Bij vertrek uit Middelburg zat er nog 120km in en 110 te gaan. Door met snelheid te variëren leek me dit goed haalbaar. Ook verwachtte ik wind mee omdat hij heen tegen was (gevaarlijke aanname). De Trip Advisor begon op +4% en ging langzaam naar beneden naar -4%. Inmiddels ook alweer aan het hypermilen wat het vooruitzicht alweer iets beter maakte. Ik stuurde aan op met max -8km aan te komen.

De auto stopt!!
Bij 30km remaining range begon de gele stippellijn op de vermogensmeter. Deze liep langzaam terug tot ongeveer 100kw bij 0 range. In eerdere gevallen zat de beperking op ongeveer 150-200kw bij 0 range dus toen begon ik me al wat oncomfortabeler te voelen. De vermogensmeter liep vrij snel verder terug en bij 80kw kwam de melding in beeld batterijniveau zeer laag, verwarming beperkt. De vermogensmeter liep verder terug en 200m voor de snelwegafrit voor de SuC kwam de melding auto wordt uitgeschakeld, stop op een veilige plek. Meteen was ook de vermogensmeter aan boven en onderkant volledig bedekt met gele stippellijnen zodat ook regen niet meer werkte. Met knipperlichten aan op de vluchtstrook uit laten rollen en we haalden de stoplichten aan het einde van de afrit. Daar stonden we dan, knipperlichten aan voor het drukke kruispunt met VdV prominent in het vizier met nog 600m te gaan. In beeld stond Car Off. Ook kwam de melding in beeld: 12v accu zeer laag, auto kan onverwacht uitschakelen.

Met hulp naar de SuC
Meteen stonden er meer auto’s met knipperlichten, klaar om te helpen. In eerste instantie lukte duwen niet omdat hij bij het stoppen automatisch in P ging. Met hulp van de Tesla pechhulp telefonisch de auto in tow mode gezet zodat deze geduwd kon worden. Van alle kanten kwamen mensen en die hebben me het kruispunt over geduwd, daarna rolde hij vanzelf naar beneden. Onderaan bij de rotonde gingen ze verder duwen en zo de hele grote rotonde rond. Het laatste stukje de P op was zwaar, maar lukte uiteindelijk. Daar was de SuC in zicht en met vereende krachten kregen we hem voor een stall. Het laadklepje ging gelukkig open en het welkome groene licht knipperde nog sneller dan mijn hartslag.
Iedereen uitgebreid bedankt natuurlijk en omdat het kerst was, was iedereen in een vrolijke bui. Vrolijk Kerstfeest!!
Het duurde ongeveer 15minuten voordat laden echt op gang kwam 100kw. Daarvoor schommelde hij tussen 0, 1 en 2 kw wat schijnbaar nodig is om de vitals weer op orde te krijgen.
Het laatste stukje naar huis ging weer heel comfortabel.

En wat heb ik nu geleerd
- Ik vertrouw niet meer op range onder 0 (zoals ook door vele anderen al afgeraden)
- Eerder langzamer rijden of toch bijladen bij Fastned in Zeeland
- Laadpunt zoeken op bezoeklocatie heb ik wel gedaan maar was meer dan 1km lopen. Is wel te overwegen

NB exacte bewoordingen van de meldingen heb ik niet onthouden, kan dus iets afwijken.
NB2 was samen met vrouw en drie jonge kinderen. Bleven allemaal redelijk rustig maar voelde wel aan dat dit niet het moment was om eea te fotograferen. Helaas geen foto’s dus
Ik ga nooit zo laag met range, ik pak dan snel even Fastned voor 10 min als buffer.

Moest je in de Mortiere in Middelburg zijn? Daar woon ik en is altijd een lader beschikbaar van 22kW.
 
  • Like
Reactions: HWS
Kon ik vroeger nog wel eens onder de 0 rijden (gewoon de gele stippellijn in de gaten houden), tegenwoordig laten we dat wel uit ons hoofd. Op een paar honderd meter van onze woning stopte onze auto er mee toen de range op 0 sprong. Toen was het over en uit.
Was gelukkig maar klein stukje en we waren blij toen de stekker er weer in ging ;-)
 
Interessant verhaal! Eerste kerstdag 's avonds zelf van Goes naar Breda gereden, ook ongekend hoog verbruik de eerste 50km. Auto in een parkeergarage aan laadpaal volgeladen en ook voorverwarmd. Echter de eerste 50km ongeveer 290wh/km (Model S) bij snelheden tussen 120-130km/h (buitentemp ong. 7C), combinatie van tegenwind, vochtige weg? Dit zal jou ook parten hebben gespeeld
 
Zeker lezenswaardig!
Met de 'haven in zicht' en al die behulpzame mensen op zo'n stress moment om je heen zou ik het aanbod om te worden geduwd waarschijnlijk ook niet afgeslagen hebben.
Maar je wilt het eigenlijk niet meemaken, zo als gezin de N3? oversteken. Wij nemen ons allemaal voor om bij dergelijke pech situaties (op de snelweg) met gezin veilig achter de vangrail te wachten op een professionele hulpdienst, en dan verkeer je plotseling in een situatie waarbij dat helemaal niet meer zo logisch is en je eigenlijk al van de snelweg af bent.
 
Leuk Kerstverhaal, mooi dat het goed afliep en er zoveel hulp kwam.

Ik heb vorige nacht niet geladen, ik had een retourtrip van totaal 55km voornamelijk snelweg voor de boeg en de 85km resterende range leek me wel voldoende. Op de terugweg ben ik bij een vriendin wezen eten, dat zorgde voor een kleine omweg. Bij vertrek voor de terugweg begon ik op 55km range, voor een rit van 12km naar het eten en een van 23km daarna naar huis. Dat leek me geen probleem, 20km speling. Alleen bij het rijden naar mijn tussenstop ging de range over 12km terug van 55 naar 33km. Ik denk dat het opwarmen van de accu op dat kleine stukje veel range kostte. Dus bij vertrek naar huis nog 10km speling. Maar ook dat ging weer hard, het was echt aftellen. Op 10km te gaan had ik nog 12km range. Vanzelfsprekend had ik de verwarming uit, en beperkte ik mijn snelheid tot 100km. De laatste 4km was bebouwde kom. Toen was de range inmiddels gedaald naar 3km. Dus heel rustig verder gereden en thuis aangekomen met de stand in het plaatje hieronder.
IMG_4227.jpg


Ik had er geen rekening mee gehouden dat de range op 2 korte stukjes zo hard terug zou lopen. En ik ging er, mogelijk ten onrechte, van uit dat hij bij 0 nog wel wat marge zou hebben.
Met deze ervaring en jullie verhalen lezende ga ik zo'n risico niet meer nemen, deze keer hebben mijn samengeknepen billen me warm gehouden..
 
Zeker lezenswaardig!
Met de 'haven in zicht' en al die behulpzame mensen op zo'n stress moment om je heen zou ik het aanbod om te worden geduwd waarschijnlijk ook niet afgeslagen hebben.
Maar je wilt het eigenlijk niet meemaken, zo als gezin de N3? oversteken. Wij nemen ons allemaal voor om bij dergelijke pech situaties (op de snelweg) met gezin veilig achter de vangrail te wachten op een professionele hulpdienst, en dan verkeer je plotseling in een situatie waarbij dat helemaal niet meer zo logisch is en je eigenlijk al van de snelweg af bent.

Was inderdaad de N3. Eerder nog niet vermeld, maar de eerste actie is dat ik vriendelijke mensen gevraagd heb mijn vrouw en kinderen bij vdv af te zetten zodat zij veilig waren en geen extra stress ontstond. Toen wist ik nog niet hoe lang we daar zouden staan en of we weggesleept zouden moeten worden. Zijn zaten daar comfortabel en konden alvast een beetje bijkomen van de schrik. Ben inderdaad blij dat we niet langs de snelweg stonden.
 
  • Informative
Reactions: Klaas
Korte stukken rijden kosten gewoon veel energie - met koude batterij gaat dat nog harder. Als je accu goed geladen is val dat niet zo op, totdat je in een situatie komt zoals je die beschrijft. Heb mezelf paar weken terug op vergelijkbare manier laten verrassen - terwijl ik er toch al 200K km en ruim 4 jaar op heb zitten -;). In m'n achterhoofd wist ik SuC Amsterdam in de buurt - dus dat was zo opgelost. Sindsdien laadt ik weer standaard elke nacht naar 70% tot 80%.
 
Mijn vrouw ging laatst voor mantelzorg op een trip Stavoren - Heerenveen en terug, en laat nou net die nacht het laden te zijn onderbroken... slechts 38% vol. Retour heb je 35% nodig blijkt nu. Vrouwlief volledig in paniek en tranen op de terugweg door het lege friese land terwijl de range naar beneden duikt - koude accu. In Balk haar via de telefoon naar een laadpaal geloosd en halfuur laten laden. Niet goed voor het vertrouwen. Ze is uiteindelijk met 8% aangekomen.

Ik zet de range bewust niet op km omdat % veel eerder er dramatisch uitziet. De nul nooit gezien, ben op zijn diepste op 3 bij de SuC aangekomen.
 
  • Like
Reactions: widodh