Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Advies voor laadpunt thuis?

This site may earn commission on affiliate links.
Goededag allen,

Om een oud draadje even nieuw leven in te blazen. Via de referral actie ontvang ik als het goed is een mooie wall charger van Tesla (incl handtekening van onze grote vriend Elon o_O).

Nu ben ik momenteel aan het verbouwen en wil ik graag de kabel en meterkast voorbereiden op deze wall.

Mijn plan:
- Installeren van een krachtgroep automaat 3x20A in de meterkast (ik heb een 3 fase 25A aansluiting)
- Een 5x 6mm2 kabel trekken naar de garage (+/- 15m)
- Deze direct aansluiten op de Wall Charger (volgens instructies) Max 20A en dipswitches op standje TT-TN)

Optioneel
- Extra meter

Mis ik iets of is het "zo simpel"?
 
Last edited:
Goededag allen,

Om een oud draadje even nieuw leven in te blazen. Via de referral actie ontvang ik als het goed is een mooie powerwall van Tesla (incl handtekening van onze grote vriend Elon o_O).

Nu ben ik momenteel aan het verbouwen en wil ik graag de kabel en meterkast voorbereiden op deze wall.

Mijn plan:
- Installeren van een krachtgroep automaat 3x20A in de meterkast (ik heb een 3 fase 25A aansluiting)
- Een 5x 6mm2 kabel trekken naar de garage (+/- 15m)
- Deze direct aansluiten op de Wall Charger (volgens instructies) Max 20A en dipswitches op standje TT-TN)

Optioneel
- Extra meter

Mis ik iets of is het "zo simpel"?

Tesla laat contact met je opnemen over het aansluiten. Ik wacht er ook op maar doe nog even niets.

Hier wat informatie waarin ook staat dat hij 1 fase "doet".

https://www.zonnefabriek.nl/assets/uploads/producten batterijen/Tesla_Powerwall2_AC_Datasheet_Dutch(1).pdf

Powerwall 2 Full Specs Reveal Cheap Storage And Limited Warranty
 
Last edited:
Tesla laat contact met je opnemen over het aansluiten. Ik wacht er ook op maar doe nog even niets.

Hier wat informatie waarin ook staat dat hij 1 fase "doet".

https://www.zonnefabriek.nl/assets/uploads/producten batterijen/Tesla_Powerwall2_AC_Datasheet_Dutch(1).pdf

Powerwall 2 Full Specs Reveal Cheap Storage And Limited Warranty

Dag Hans, ik heb het natuurlijk over een wall charger en geen power wall.. Mijn fout (en aangepast). Een power wall zou wel het betere referral cadeau zijn geweest.
 
Er is ook een verschil in rendement bij het laden.
Met een Tesla UMC (op 3x16A aangesloten, laden met 11kW) heb ik 85-86% rendement.
Met een Tesla Wallcharger (op 3x25A aangesloten, laden met 16.5kW) heb ik 91-95% rendement.
Cijfers komen van TeslaFi waar ik een abo op heb.
Ik kan laden met 3x32A (22 kW), wordt het rendement dan nog hoger?
 
Interessant, bij mij komt morgen de elektricien kijken wat noodzakelijk is qua aanpassingen meterkast voor de komst van de Tesla, de groepen zijn volgens mij gewoon vol.

Hangt iedereen trouwens thuis een Wall Charger op? Of kiezen mensen bewust voor een ander merk? Ik hoef geen anderen op mijn oprit, maar iedereen die in range anxiety verkeerd, is overigens van harte welkom.
 
Interessant, bij mij komt morgen de elektricien kijken wat noodzakelijk is qua aanpassingen meterkast voor de komst van de Tesla, de groepen zijn volgens mij gewoon vol.

Hangt iedereen trouwens thuis een Wall Charger op? Of kiezen mensen bewust voor een ander merk? Ik hoef geen anderen op mijn oprit, maar iedereen die in range anxiety verkeerd, is overigens van harte welkom.
Toen Tesla nog geen HPWC had waren de Keba P20, Ratio, EV-Box en verschillende andere merken, grote spelers op de markt.
De prijzen van die laadstations lagen tussen 800 en 1.500 euro.
Nadat Tesla met zijn heel fraaie HPWC kwam, prijs net boven 500 euro incl. BTW, was het wel ongeveer einde verhaal voor die merken vaste laadstations.

Laat je elektricien vooral goed kijken naar een goede verdeling over de groepen.
 
Goededag allen,

Om een oud draadje even nieuw leven in te blazen. Via de referral actie ontvang ik als het goed is een mooie wall charger van Tesla (incl handtekening van onze grote vriend Elon o_O).

Nu ben ik momenteel aan het verbouwen en wil ik graag de kabel en meterkast voorbereiden op deze wall.

Mijn plan:
- Installeren van een krachtgroep automaat 3x20A in de meterkast (ik heb een 3 fase 25A aansluiting)
- Een 5x 6mm2 kabel trekken naar de garage (+/- 15m)
- Deze direct aansluiten op de Wall Charger (volgens instructies) Max 20A en dipswitches op standje TT-TN)

Optioneel
- Extra meter

Mis ik iets of is het "zo simpel"?

Je mist nog een aparte aardlek. Ik heb er een 'Doepke DFS 4 A EV R' aardlek tussen laten zetten. Volgens opgave van de elektricien moet elk laadpunt zijn eigen aardlek hebben en mag je niet combineren met een al aanwezige aardlek.
 
Interessant, bij mij komt morgen de elektricien kijken wat noodzakelijk is qua aanpassingen meterkast voor de komst van de Tesla, de groepen zijn volgens mij gewoon vol.

Hangt iedereen trouwens thuis een Wall Charger op? Of kiezen mensen bewust voor een ander merk? Ik hoef geen anderen op mijn oprit, maar iedereen die in range anxiety verkeerd, is overigens van harte welkom.

Je kunt een schakelaar binnen laten monteren. Die gebruik je dan uiteraard niet om laden te starten/stoppen maar om te voorkomen dat er stroom op staat als je niet laadt. (en dus derden:)
 
Je kunt een schakelaar binnen laten monteren. Die gebruik je dan uiteraard niet om laden te starten/stoppen maar om te voorkomen dat er stroom op staat als je niet laadt. (en dus derden:)

Die kunnen gelukkig niet zomaar in de buurt komen, maar toch... ik zal het meenemen.

Voor de uitbreiding van van mijn zonnepanelen (4.700Wp naar 10.000Wp) komt er wrs een krachtstation aansluiting, is dat nog voordelig?
 
Die kunnen gelukkig niet zomaar in de buurt komen, maar toch... ik zal het meenemen.

Voor de uitbreiding van van mijn zonnepanelen (4.700Wp naar 10.000Wp) komt er wrs een krachtstation aansluiting, is dat nog voordelig?

Je bedoelt 3 fasen? Dat is wel nodig om de volle 11 Kw te kunnen laden (of 17 met grotere lader of 22 met de oorspronkelijke dubbele lader).
 
Goededag allen,

Om een oud draadje even nieuw leven in te blazen. Via de referral actie ontvang ik als het goed is een mooie wall charger van Tesla (incl handtekening van onze grote vriend Elon o_O).

Nu ben ik momenteel aan het verbouwen en wil ik graag de kabel en meterkast voorbereiden op deze wall.

Mijn plan:
- Installeren van een krachtgroep automaat 3x20A in de meterkast (ik heb een 3 fase 25A aansluiting)
- Een 5x 6mm2 kabel trekken naar de garage (+/- 15m)
- Deze direct aansluiten op de Wall Charger (volgens instructies) Max 20A en dipswitches op standje TT-TN)

Optioneel
- Extra meter

Mis ik iets of is het "zo simpel"?

Ik heb niet meteen zicht op de Nederlandse regelgeving rond elektrische installaties, maar als ik afga op het Belgische AREI is die 6mm2 als je die toch maar gaat afzekeren op 20A een verspilling van koper. 6mm2 mag je een automaat tot 40A op steken. Voor 20A volstaat 2.5mm2. Als je 3N400 (3 fasen op 400v + Neutraal) moet je ook een 4-polige automaat steken ipv 3 (3 fasen + neutraal). 3-polige automaten zijn voor ouderwetse 3x220v aansluitingen.
 
  • Informative
Reactions: FVO