Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Advies voor laadpunt thuis?

This site may earn commission on affiliate links.
Onno Loadbalancing is een feature waarbij de ingestelde stroom verdeeld wordt over meerdere laadstations. Je hebt bijvoorbeeld 24A ingesteld. Als 1 auto laadt, krijgt die 24A, als 2 auto's laden krijgen ze elk 12A. Dat kan met de HPWC van Tesla, maar die houdt geen rekening met de overige verbruikers. Dat is wat een slimme lader wel doet: die past de stroom naar de auto dynamisch aan in functie van wat andere verbruikers over laten.
De Fivari-SMART doet beide: loadbalancing, maar dan slim.
Ik heb hem nu trouwens in een andere behuizing en de connectie met de stroommeting gebeurt met een connector. Daardoor krijg je een Fivari-SMART die toch eenvoudig kan meegenomen worden en dus ook wat Mobiel is. Ik ga hem Fivari-Combi noemen. Meer info volgt een van de komende dagen via mijn website.

Fivari, dank voor je reply en verduidelijking van 'loadbalancing'... Typisch geval van "hoorde de klok luiden maar wist niet waar de klepel hangt" (Nederlands gezegde). Ik hou je website in de gaten.
 
Om het makkelijker te maken. Verschillende firma’s noemen de oplossing anders. Wat we bedoelen is dat je huis installatie niet overbelast raakt. Dus je 25 ampère stoppen van de 3 fasen niet omslaan. Dit noemen ze een “smart charging” oplossing of “slimme laadoplossing”. Maar sommige fabrikanten (oa NewMotion en ICU) noemen het “dynamic load balancing”.

Wat Fivari zegt klopt echter ook als een bus. Load balancing is ook het communiceren van 2 of meerdere laadpalen waarbij ieder gelijke hoeveelheid energie toegespeeld krijgt.

Dus is het goed na te gaan wat de diverse fabrikanten bedoelen.
 
  • Like
Reactions: PaulusdB
Ik ben eruit: Begin februari gaat Stedin mijn 1x35A ombouwen naar 3x 25A en komt gelijk de elektricien voor het plaatsen van een nieuwe 40-Ampere hoofdschakelaar en het plaatsen van een 3x16 ampere - 30ma (16kW) combimaat. Vanuit hier gelijk trekken van een 5x 2,5mm2 kabel naar de Wall charger. In de meterkast gelijk een Maxem om te zorgen dat mijn vrouw de boel niet opblaast met haar supersonische strijkbout....
 
Ik ben eruit: Begin februari gaat Stedin mijn 1x35A ombouwen naar 3x 25A en komt gelijk de elektricien voor het plaatsen van een nieuwe 40-Ampere hoofdschakelaar en het plaatsen van een 3x16 ampere - 30ma (16kW) combimaat. Vanuit hier gelijk trekken van een 5x 2,5mm2 kabel naar de Wall charger. In de meterkast gelijk een Maxem om te zorgen dat mijn vrouw de boel niet opblaast met haar supersonische strijkbout....
Wees nou slim en leg direct een 5x 6mm kabel. Kost niet veel meer maar ben je alvast voorbereid op mogelijk sneller laden in de toekomst of een 2e aansluitpunt.
 
Ja, en vergeet dat internetkabeltje voor de communicatie tussen Maxem en Wall charger ook niet.

En als je de gleuf toch open hebt: naast wat hierboven terecht gezegd wordt, een extra 230V leiding en een extra internetkabel zijn vast handig. Ik heb er in ieder geval spijt van dat ik niet meteen een extra stopcontact (voor stofzuiger e.d.) en een PoE-Access Point bij de paal heb aangelegd.
 
  • Like
Reactions: iWill and HWS
Ik heb hem nu trouwens in een andere behuizing en de connectie met de stroommeting gebeurt met een connector. Daardoor krijg je een Fivari-SMART die toch eenvoudig kan meegenomen worden en dus ook wat Mobiel is. Ik ga hem Fivari-Combi noemen. Meer info volgt een van de komende dagen via mijn website.

Fivari, een vraag die ook in het draadje 'beginnersvragen' had gekund; Waarom zou je je lader meenemen? Er zit toch ook een lader in je auto? (klinkt als een domme vraag;-)
 
Fivari, een vraag die ook in het draadje 'beginnersvragen' had gekund; Waarom zou je je lader meenemen? Er zit toch ook een lader in je auto? (klinkt als een domme vraag;-)
De UMC lader gaf bij mij in Italië vorige week storing. De UMC vondt de 208V blijkbaar niet lekker en sprong op rood. Vorig jaar een Fivari lader gekocht en deze gaat niet in storing waardoor ik de hele week toch op kon laden.
 
Fivari, een vraag die ook in het draadje 'beginnersvragen' had gekund; Waarom zou je je lader meenemen? Er zit toch ook een lader in je auto? (klinkt als een domme vraag;-)

kan met lagere spanning overweg dan de UMC en kan ook laden zonder neuter, EN als je blauwe of rode stekker adapter mee besteld kan je op campings 16A of 32A monofase laden en 16 en 32A driefase, de industriële stekkers
 
Onno, ik vermoed dat je misschien nog iets anders bedoelt dan wat CJA Hulskamp vermeldt. Maar hij heeft gelijk: de meegeleverde UMC doet nogal "moeilijk" in de volgende gevallen:
  • geen nulgeleider (in België en Noorwegen)
  • te lage spanning
  • verwisselde fase en neuter
  • aarding met een te grote weerstand tussen aarde en neuter
In die gevallen is een mobiele lader een mobiele lader een oplossing. Met wat koppelstukken maak je met zo'n lader van bijna elk stopcontact een laadpunt.

Bijkomende verduidelijking: de AC-lader zit inderdaad in de auto ingebouwd. Maar om te kunnen laden heb je een laadpunt en niet gewoon een stopcontact nodig. Dat laadpunt communiceert met de auto en legt een stroombeperking op zodat de auto weet hoever hij mag gaan in het opvoeren van de stroom. Zo vermijd je dat de auto @ 32A gaat laden op een gewoon stopcontact hetgeen de zekering zou doen springen of nog erger het stopcontact doen smelten. Het is trouwens pas als de communicatie correct verloopt dat het laadpunt onder spanning wordt gezet. Er kan dus nooit spanning staan op een laadpunt zonder dat de laadkabel ermee verbonden is. Maar goed ook.
 
Het blijft me verbazen hoe complex en onoverzichtelijk de aanschaf van een laadpaal thuis blijft. Problemen beginnen gewoon al bij aanvraag van een netverzwaring. kan men nu echt geen simpel en duidelijk procedure vastleggen die iedereen begrijpt? Dit is niet echt bevordelijk om ICE rijders te laten omschakelen.
 
Het blijft me verbazen hoe complex en onoverzichtelijk de aanschaf van een laadpaal thuis blijft. Problemen beginnen gewoon al bij aanvraag van een netverzwaring. kan men nu echt geen simpel en duidelijk procedure vastleggen die iedereen begrijpt? Dit is niet echt bevordelijk om ICE rijders te laten omschakelen.
België zeker? Is in NL geen probleem hoor. De meeste huizen hebben standaard 3 x 25A en dat is voldoende.
Een rode stekker aan de muur en je kunt met 3 x 16A dus 11 KW met de standaard meegeleverde UMC laden.
Mooier is een Tesla HPWC. Die moet je dan wel beperken tot 11 KW.
 
Het blijft me verbazen hoe complex en onoverzichtelijk de aanschaf van een laadpaal thuis blijft. Problemen beginnen gewoon al bij aanvraag van een netverzwaring. kan men nu echt geen simpel en duidelijk procedure vastleggen die iedereen begrijpt? Dit is niet echt bevordelijk om ICE rijders te laten omschakelen.
Laat me raden, huidige aansluiting heeft 1x40A aansluiting en er komen geen 3 fasen binnen in huis?