Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

AEB of automatische noodrem, doet hij het?

This site may earn commission on affiliate links.
Heeft iemand de model S al weten automatisch remmen om aanrijding te vermijden?

Ik krijg af en toe waarschuwing maar remmen hebben nog niet weten gebeuren, we weten al dat het niet zo goed is als bij Volvo maar doet het überhaupt iets?

Dank om te delen, Koenraad
 
Ik krijg in bepaalde straten waar ik regelmatig kom die enkel richting zijn en afwisselend links en rechts parkeerplaats hebben en de straat dus zigzag loopt, dat hij telkens denkt dat ik tegen die geparkeerde wagens ga rijden, echter gelukkig nog geen noodremmingen gehad daar.
 
Bij mij heeft het ook gewerkt. Invoegen op A4, links kijken en vlak voor me gaan ze op de rem.
Keurige zelfstandige rem ingreep door de Tesla. Gelukkig.
Je had geen TACC oid aan staan? Of was het juist de TACC die ingreep?
en ik zelfs in de classic: bij achteruit rijden stopte hij ineens omdat ik dreigde tegen een andere auto aan te rijden.
Schakelde hij naar P omdat je uit je stoel kwam of was het een echte remactie? Ik rij mijn classic regelmatig de struiken in (dan passen er meer auto's op de oprit), daarbij piept ie angstvallig maar nooit heeft ie 'm stopgezet...

Bij mij zeker niet. Alarmbellen all over maar als ik vorige week in de file niet zelf had ingegrepen was de Tesla nu een stukje korter.
Was het kantje boord of had je nog wel iets later kunnen ingrijpen?

Ik probeer te begrijpen of de auto echt autonoom meekijkt, ook als er geen hulpmiddelen zoals TACC ingeschakeld zijn...
 
Was het kantje boord of had je nog wel iets later kunnen ingrijpen?
Ik probeer te begrijpen of de auto echt autonoom meekijkt.

Ik had echt geen halve seconde later op de rem moeten springen anders was het boem/ho.
Meekijken doet hij wel, de vraag is of hij zelfstandig ingrijpt en voor zover ik weet doet hij dat nog niet.
Vertragen om de impact te verkleinen wel maar hij komt niet autonoom tot stilstand.

Zou ook potentieel gevaarlijk kunnen zijn want hij kan dan wel weten dat er iets voor je zit maar hij ziet niet of er achter je nog iets in volle vaart op je afstormt. Uitwijken of iets minder hard remmen kan wel eens een betere actie zijn in bepaalde situaties.
 
Hij grijpt wel zelfstandig in maar volgens mij niet genoeg om de aanrijding te vermijden, of toch niet in de meeste gevallen.

Deze morgen reed ik op de E34, goed zicht, geen regen. Voor mij reed een wagen, minstens 50m. Auto was te zien op mijn dashboard, plots ging er een geluidsignaal af en begon mijn wagen te remmen. Op mijn dashboard was de wagen die voor mij reed rood aangegeven, maar nog steeds ver voor mij, niet vlak voor mijn wagen (op het dashboard he ;-) ) Voor mij was er geen gevaar, de auto voor mij was ook niet plots aan het remmen, alles normaal. Dan maar terug wat gas bij gegeven en dan ging het alarm weg en werd er niet meer zelfstandig geremd.

Zolang er valse triggers worden gegeven door het systeem lijkt het mij nog veel te gevaarlijk om de auto 100% te laten ingrijpen om een aanrijding te vermijden. Stel je maar eens voor dat mijn wagen deze ochtend de volle capaciteit van de remmen had benut, dan hadden de auto's achter mij zonder twijfel op mijn ingereden.
 
Voor wat het jullie waard is. daarstraks gepost in draadje Tesla in de pers.

"Wisselt kennelijk. Vanochtend (voor mij) onverwacht stilstaande/stoppende file ter hoogte van Oss. Had n.a.v. tikje in Zwitserland de waarschuwing op early gezet. Hij begon hard te piepen maar ook te remmen en stond netjes op tijd stil. Zou het kunnen zijn dat de andere misschien nog heel langzaam bewogen? Ik kan niet zeker weten of dat zo was of dat ze al echt stil stonden. Mijn gedachte was wel iets van: Zolang ze op de rijbaan staan werkt het wel. Wat als er nu iemand voor mij reed die op het laatste moment uit zou wijken. Zou je dan het zwitserse scenario hebben of zou hij gewoon stoppen omdat de auto geheel op de rijstrook stond.
Niet iets om uit te proberen maar dit stelde weer wat gerust."
 
Nog even aanvullend. Vergeet niet dat je, zodra je de rem aanraakt bijvoorbeeld omdat hij alarm slaat, alle veiligheidssystemen deactiveert. Dus hij remt dan ook niet meer zelf.
Het is verdraaid moeilijk om het niet te doen want je eerste reactie is om te gaan remmen, terwijl hij aankondigt om een noodrem te doen.
Dan kun je niet zeggen dat "hij niet remde" omdat je dat uitzette.

Eigenlijk wellicht een bug bij de bestuurder?

In mijn geval merkte ik dat hij ging remmen en dat deed hij perfect, heel sterk maar goed uitgekiend net achter de voorganger. Maar niet iets dat je expres gaat oproepen. Het blijft lastig.

Volvo heeft het in ieder geval gedemonstreerd.
 
Deze bedoel je?

Of deze?

Voor beide is een mogelijke goede uitleg beschikbaar. Bij de eerste schijnt de functie niet geactiveerd te zijn, bij de tweede staat in het eerste commentaar al dat het gaat om een optie welke mogelijk niet op de betreffende auto zit.

Overigens heb ik altijd begrepen dat AEB niet altijd in staat is om de botsing te voorkomen, maar wel de snelheid te verlagen zodat de impact kleiner is. Het heet dan ook "Automatic Emergency Braking" en niet iets met "avoidance" in de naam.
 
Twee remervaringen: één met een classic en één met een (nieuwe) loaner.
De eerste: op de heenweg naar een adres. Geparkeerd. Tijdens bezoek parkeert een auto erachter. Mijn zoon neemt de rit terug op zich en wil even langzaam achteruit rijden, voordat hij wegrijdt. Realiseert zich niet dat er ondertussen een auto achter staat. Tesla komt met hevige schok tot stilstand, voor mijn gevoel slechts enkele mm voordat hij de andere auto heeft geraakt. Geen krasje te bekennen.
Met de loaner: auto heeft autopilot en ik test het in Heemstede héél voorzichtig, aangezien ik niet op de snelweg rijd. Bij een snelheid van even boven de 50 km/uur houdt de Tesla plotseling in. Geen auto voor mij? Ik kijk naar rechts en zie een flitspaal. Blijkbaar is daar door andere Tesla's op die plek eerder geremd. :cool: