Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Aflevering Tesla

This site may earn commission on affiliate links.
De prioriteiten zijn anders. Eerst uitleveren, dan fixen. Het levert een maand of drie extra (flexibele) tijd op om die auto op te knappen vanuit een ander budget door een ander team.
Uiteraard levert dat behalve iets minder verschil tussen productie en uitlevering op papier dan voor Tesla onder de streep niks op, maar ja... Er zal wel iemands bonus van de hoeveelheid uitleveringen per kwartaal afhangen.
Zonde. Want ik en anderen met mij zijn toch lichtelijk teleurgesteld tijdens de levering. Ook potentieële kopers die dit forum lezen kunnen zo weg lopen.

Maarja, achteraf komt het vast wel goed.

Net weer 100km gereden, rijd heerlijk!
 
  • Like
Reactions: FairFrank
Zonde. Want ik en anderen met mij zijn toch lichtelijk teleurgesteld tijdens de levering. Ook potentieële kopers die dit forum lezen kunnen zo weg lopen.

Maarja, achteraf komt het vast wel goed.

Net weer 100km gereden, rijd heerlijk!
Daarbij denk ik dat de meeste auto's wel in orde worden afgeleverd, anders hadden we hier wel meer nieuwe forumleden gehad...
De mijne bijv. is eind 4e kwartaal vorig jaar smetteloos afgeleverd, behalve dat ze de zomerwielen vergeten waren in de auto te doen, die ben ik een week later gaan ophalen. Op een heel licht rammeltje achter de rechter speaker na (is intussen weer weg) en een heel licht kraakje bij fors optrekken heb ik er tot nu toe nog niets aan kunnen vinden.
 
  • Like
Reactions: robertvg
Daarbij denk ik dat de meeste auto's wel in orde worden afgeleverd, anders hadden we hier wel meer nieuwe forumleden gehad...
De mijne bijv. is eind 4e kwartaal vorig jaar smetteloos afgeleverd, behalve dat ze de zomerwielen vergeten waren in de auto te doen, die ben ik een week later gaan ophalen. Op een heel licht rammeltje achter de rechter speaker na (is intussen weer weg) en een heel licht kraakje bij fors optrekken heb ik er tot nu toe nog niets aan kunnen vinden.

Mijn X100D af laten leveren in Groningen en dinsdag in ontvangst genomen, aflevering was goed geen punten tegengekomen, alleen paar uur later ontdekt dat de microfoon van de carkit niet werkt. M.i. Hadden ze dit bij de aflevering niet kunnen checken, voice commands werken namelijk wel.
Dinsdag gaat hij terug voor reparatie.

Al met al denk ik dat ik door het af laten leveren in Groningen er toch een extra inspectie plaatsvindt waardoor de aflevering in orde is
 
Eind deze maand hoop ik onze vijfde Tesla af te kunnen nemen, een X 100d. Na de vier eerste afleveringen - en met name de laatste twee - maak ik mij weinig illusies over de 100d.

Wat ik met name zorgelijk vind, is het gegeven dat het voor mijn gevoel steeds slechter wordt. Bij onze S p85 was alles best goed bij aflevering, enkel de ruitenwissers moesten goed worden afgesteld. Twee jaar later was de S p90d zelfs perfect bij aflevering. De X90d had een verkeerd afgestelde fwd en slecht zittend chroomwerk, maar dat kon ik nog begrijpen voor zo’n vroege X. De X p100d was redelijk dramatisch: een ingestansde (!) deuk in de achterklep, een voorste motor die na 1 dag vervangen moest worden, enz.

Als ik dan het verhaal van Wido hoor...
 
Eind deze maand hoop ik onze vijfde Tesla af te kunnen nemen, een X 100d. Na de vier eerste afleveringen - en met name de laatste twee - maak ik mij weinig illusies over de 100d.

Wat ik met name zorgelijk vind, is het gegeven dat het voor mijn gevoel steeds slechter wordt. Bij onze S p85 was alles best goed bij aflevering, enkel de ruitenwissers moesten goed worden afgesteld. Twee jaar later was de S p90d zelfs perfect bij aflevering. De X90d had een verkeerd afgestelde fwd en slecht zittend chroomwerk, maar dat kon ik nog begrijpen voor zo’n vroege X. De X p100d was redelijk dramatisch: een ingestansde (!) deuk in de achterklep, een voorste motor die na 1 dag vervangen moest worden, enz.

Als ik dan het verhaal van Wido hoor...
Laten we vooral hopen dat het bij mij een incident is en bij jou de aflevering perfect gaat en je een tip-top auto hebt.

Die van mij rijd perfect, dáár kan ik echt niets op aanmerken. Maar de scheve motorkap, die zag ik eigenlijk al toen ik het doek er vanaf trok. Die had iemand van Tesla zelf écht wel moeten zien.

Afijn, laten we vooral de feedback aan Tesla blijven geven zodat ze er aan kunnen werken.
 
  • Like
Reactions: robertvg
De prioriteiten zijn anders. Eerst uitleveren, dan fixen. Het levert een maand of drie extra (flexibele) tijd op om die auto op te knappen vanuit een ander budget door een ander team.
Uiteraard levert dat behalve iets minder verschil tussen productie en uitlevering op papier dan voor Tesla onder de streep niks op, maar ja... Er zal wel iemands bonus van de hoeveelheid uitleveringen per kwartaal afhangen.
Dat zijn dan in ieder geval volkomen foute keuzes.

Als de auto in één keer goed is, begint Tesla al met een tevreden klant.
Nu dat niet zo is, levert dat als totaal een veel zwaarder belaste organisatie op.
Iedere correctie na levering betekent dat een telefoniste en werkplaatschef veel extra gesprekken moet voeren.
De garage is bezig met dingen die niet nodig zouden hoeven te zijn.
De parkeerruimte in de garage of buiten wordt in beslag genomen door auto's die daar helemaal niet zouden hoeven zijn.
Er moeten loaners worden verstrekt die er niet of in zeer beperkte mate zouden hoeven te zijn.

En, ik heb dat eerder betoogd, de oplossing is doodsimpel.

Laat de afleverspecialisten een dag tevoren de af te leveren auto's inspecteren.
Eenieder die wat ziet schrijft dat op.
Aan het eind van de inspectie kijkt de werkplaatschef/vestigingsleider wie de juiste fouten vindt.
Dan weet je in drie dagen wie er rijp is om de deur voorgoed achter zich dicht te horen slaan.

Het is echt kinderlijk eenvoudig, maar de oplossing dringt al jaren niet tot Tesla door.

De oplossing die Tesla nu kiest, monteurs langs de weg sturen om reparaties en correcties uit te voeren is ronduit onverstandig. Natuurlijk, de garage wordt minder belast, maar de totale organisatie wordt veel zwaarder belast.
Want een technicus is meer aan het rijden dan aan het repareren. Hoe weet ik dat nou?
Ik heb een service organisatie gehad met 16 technici binnen en 3 technici buiten.
Na een reorganisatie, soortgelijk aan die ik hierboven beschreef, had ik nog maar 11 - betere - technici binnen en 3 technici buiten.
Een technicus binnen kon gemiddeld 10 tot 12 reparaties per dag uitvoeren. Een technicus buiten kwam maximaal tot 6 reparaties, meestal evenwel maar 4. De technicus buiten beschikt over maar een beperkte set gereedschap en onderdelen. Er moeten na diagnose alsnog een aantal auto's naar de garage.

Door het wegsturen van matig presterende mensen, de resterende mensen optimaal begeleiden en op hun prestaties afrekenen maar ook honoreren, verdienden wij een half miljoen euro per jaar meer. En dat op een TD waar al jaren tonnen per jaar op toegelegd werden.
Turn-around tijden van reparaties gingen van 14 dagen terug naar 24 uur. Herhalingsreparaties en parts-usage
daalde van 12 naar 1,5%.

Had ik als directeur vroeger dagelijks klagende klanten aan de telefoon, na de reorganisatie was dit volledig voorbij.

Tesla, bel me gerust, ik heb dit eerder gedaan.
 
[QUOTE="widodh, post: 3033339, member: 5895"Maar de scheve motorkap, die zag ik eigenlijk al toen ik het doek er vanaf trok. Die had iemand van Tesla zelf écht wel moeten zien.
[/QUOTE]

Heb je er een foto van Wido? Dan weet ik waar ik volgende week bij aflevering op moet letten. Ik heb sowieso dit lijstje al gemaakt op basis van verhalen op het forum:

Velgen onbeschadigd
Lak helder en onbeschadigd
Stoelen schoon en onbeschadigd
dashboard onbeschadigd
Deuren sluiten aan?
Frunk uitgelijnd?
Kofferbak uitgelijnd?
Achterlichten sluiten aan?
Bumpers recht? Check met wielkasten
Wielkasten in orde?
Rubbers zijspiegels in orde?
Rubbers deuren in orde?
Deurhendels netjes recht omhoog en netjes opgevouwen?
Chrome trim steekt niet uit?

Ik twijfel nog of ik in oorlogstenue de auto ga ophalen of juist maar met de instelling 'whatever, ze fixen het de komende maanden maar'. Ik denk het laatste, komt de vreugde ten goede tenslotte.
 
De Toyota was vlekkeloos. Maar een verschil was dat de A3 EUR 45.000 kostte en de Auris rond de 30.000. Deze Model S kost 125k en dat is een serieus verschil. Dit wekt bij mij wel een stukje zorgen over hoe goed dit onder controle is.
Het maakt niet uit wat een auto kost. Mijn kameraad had een Porsche gekocht van rond de twee ton. Nog nooit zo'n schandalige aflevering gezien. Auto stond bij aflevering nog in de werkplaats, vloermatten zater er niet in, geen uitleg (die persoon was er even niet), maar tot overmaat van ramp was de auto verkeerd op naam gezet. Daarom is hij nu op papier tweede eigenaar. De auto an-sich was wel helemaal tip-top, maar het is geen fijn begin.

Ik haal mijn Tesla a.s. woensdag op en ik loop er wel even extra kritisch langs. Ik heb eigenlijk nog nooit issues gehad met het ophalen van auto's. Bij VAG eigenlijk altijd een nette aflevering gehad.
 
Volgens mij is het ook belangrijk om te checken of de driehoekruitjes bij de voordeuren goed afgesteld zijn. Dit geeft anders bij snelheden boven 90 km veel windgeruis. Ik weet alleen niet of je dat met het blote oog kunt zien.

Dat had ik ook met ophalen, ik kon er zelf niets aan zien.
Voor het oog sloot alles prima af.
(Door het forum er juist op gelet)
Totdat we op huis aan gingen en het leek of ik de deur half dicht had getrokken.
Het is later keurig opgelost en een paar uur later zat ik alweer in mijn eigen auto.
 
Ik twijfel nog of ik in oorlogstenue de auto ga ophalen of juist maar met de instelling 'whatever, ze fixen het de komende maanden maar'. Ik denk het laatste, komt de vreugde ten goede tenslotte.

Ik moet mijn S100D einde van de maand ophalen. Ik ga er echt heen met de instelling dat er diverse visuele problemen zijn maar ook dat ik het komende jaar diverse malen naar het SeC zal moeten met een motor, batterij en/of deurhandel probleem maar ook dat ik ZEKER een keer stil kom te staan door een storing.

Alle mensen die ik gesproken heb hebben zelfs meerdere malen stil gestaan en geen enkele auto werd volgens mij tip top afgeleverd.

Dat is toch eigenlijk wel diep triest en moet zeggen haalt wel iets van het enthousiasme weg. De ENIGE reden dat ik *toch* een MS koop is dat al die mensen zeggen dat ondanks dergelijke zaken ze never nooit naar een andere auto terug willen en dat Tesla het *altijd* oplost.
 
Ik moet mijn S100D einde van de maand ophalen. Ik ga er echt heen met de instelling dat er diverse visuele problemen zijn maar ook dat ik het komende jaar diverse malen naar het SeC zal moeten met een motor, batterij en/of deurhandel probleem maar ook dat ik ZEKER een keer stil kom te staan door een storing.

Alle mensen die ik gesproken heb hebben zelfs meerdere malen stil gestaan en geen enkele auto werd volgens mij tip top afgeleverd.

Dat is toch eigenlijk wel diep triest en moet zeggen haalt wel iets van het enthousiasme weg. De ENIGE reden dat ik *toch* een MS koop is dat al die mensen zeggen dat ondanks dergelijke zaken ze never nooit naar een andere auto terug willen en dat Tesla het *altijd* oplost.

Dat ZEKER stil staan weet ik niet hoor ... In bijna 5 jaar echt nog nooit stil gestaan met mijn MS 85. Wel kleine bekende issues gehad (door handles, ramen, uitvallende LED remlichten achter), maar die werden inderdaad altijd naar behoren en binnen redelijke termijn opgelost in SeC Rotterdam en SeC Den Haag.
 
  • Like
Reactions: basvk
Ik moet mijn S100D einde van de maand ophalen. Ik ga er echt heen met de instelling dat er diverse visuele problemen zijn maar ook dat ik het komende jaar diverse malen naar het SeC zal moeten met een motor, batterij en/of deurhandel probleem maar ook dat ik ZEKER een keer stil kom te staan door een storing. Alle mensen die ik gesproken heb hebben zelfs meerdere malen stil gestaan en geen enkele auto werd volgens mij tip top afgeleverd. Dat is toch eigenlijk wel diep triest en moet zeggen haalt wel iets van het enthousiasme weg. De ENIGE reden dat ik *toch* een MS koop is dat al die mensen zeggen dat ondanks dergelijke zaken ze never nooit naar een andere auto terug willen en dat Tesla het *altijd* oplost.
Mijn lijstje, zonder roze bril en Hans is niet mijn voornaam ;):
1) bij aflevering (einde kwartaal) l.a. portier lijst stond iets naar buiten ('klap' er op, klaar!), verder alles perfect
2) plakstrip 'chroom' afdekplaatje clignoteur l.v. scherm liet los: nieuwe clignoteur gemonteerd, opgelost
3) 'grom, knars, kreun' geluid ventilatieopeningen voorbumper: gesmeerd, opgelost
4) 12V accu vervangen, was uiteindelijk niet nodig, uit voorzorg: opgelost
5) terugroepactie modificatie achter(parkeer)remmen, uit voorzorg: opgelost
6) aandrijfashoes r.v. gescheurd, alles onder het vet (grrr): opgelost

Zal ik het lijstje van mijn laatste auto van dat merk wat al meer dan 100 jaar auto's bouwt met je delen? Wat er bij dit soort merken, met zo ontzettend veel ervaring, nog allemaal mis gaat, is pas echt diep triest te noemen. En dan heb ik het nog niet over de 'behandeling' door importeur en/of dealer gehad. Over een periode van 15 jaar met een bovengemiddeld aantal nieuwe auto's (van dat merk ...) heb ik met de Tesla de minste tijd in de werkplaats door moeten brengen. Dus voor mij en met afstand de beste auto tot nu toe. En zo lang je geen dashboard-knuffelaar en naden-fetisjist bent, wordt het hoogstwaarschijnlijk ook jouw beste auto ooit :D. Dus maak je op voorhand geen al te grote zorgen en laat je niet gek maken. PS: Het is helaas wel een feit dat het af en toe gruwelijk mis gaat met aflevering en/of auto. Die horror-verhalen lees je dan hier op het forum. Ik blijf dat onbegrijpelijk vinden. Maar naar mijn mening betreft het een minderheid.
 
Last edited:
Het is meer om mijn teleurstelling te temperen. Ik sta te popelen om de auto straks op te halen. Daarna door voor een Modesta coating en moet ik hem al meteen 3 of 4 dagen missen! Als het gewoon meezit ben ik enkel extra blij.