Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Aflevering Tesla

This site may earn commission on affiliate links.
Zojuist even bij de fabriek langs geweest, ik werk er namelijk vrij dicht in de buurt. Wat een ontzettende drukte, niet voor te stellen. Alsof het om donuts gaat, de een na de andere Tesla verliet met glunderde eigenaren en fotograferende familieleden de fabriek. Wat een gigantische logistieke operatie. Ondanks dat alles gewoon goed afgeleverd zou moeten worden kan ik mij nu voorstellen dat er in die heksenketel niet altijd even nauwkeurig gekeken wordt.

Delivery medewerkster gesproken, die gaf eerlijk aan dat alles er op gericht is dit kwartaal zo veel mogelijk auto's af te leveren. Het zou een scharnierpunt voor Tesla moeten worden zei ze, en alles wordt in het werk gezet om dit mogelijk te maken. Helaas wordt in dit geweld ook een en ander gewijzigd ten behoeve van de efficientie, zo zullen er in ieder geval tot het einde van het jaar geen factory tours meer plaatsvinden.

Mijn auto zou pas maandag 17 sept in Tilburg aankomen (confirmation 15 juni) met mogelijke levering vrijdag de 21, maar hij blijkt er al te zijn. Dat vergroot mijn kansen dat het inderdaad de 21e kan gaan lukken. Ik gaf aan dat het anders maar Oktober moet worden omdat ik verder deze maand geen tijd heb hem op te halen en toen was haar antwoord heel resoluut: 'dan gaat het de 21e gewoon lukken'. Het is duidelijk, dit kwartaal willen ze meer dan ooit dat streven van zwarte cijfers halen.

Overigens staan nu de TN-en (qua nummerbord) klaar om opgehaald te worden. Binnenkort de TS-en!

Screen Shot 2018-09-14 at 15.01.55.png


Zou dit hem zijn?!?!
IMG_1543.jpg
 
Het is meer om mijn teleurstelling te temperen. Ik sta te popelen om de auto straks op te halen. Daarna door voor een Modesta coating en moet ik hem al meteen 3 of 4 dagen missen! Als het gewoon meezit ben ik enkel extra blij.
Dat direct na de aflevering 3 tot 4 dagen moeten missen, gaat je heel veel pijn doen. Ik heb 11 maanden met een paar van de eerdergenoemde kleine dingen doorgereden, omdat ik haar gewoon niet kon/wilde missen. En wat was ik teleurgesteld toen ik een Volvo S90 diesel :mad: als leenauto meekreeg. Daar heb ik overigens nog over 'geklaagd'. Diesel? Bij Tesla? Dat kan toch niet (meer)?! En wat was ik de volgende dag weer blij met de mijne. Inmiddels half de 50, maar als een klein kind, bizar!
 
Ik ben het met je eens, W.
Het is geen kwaliteits(controle)probleem, maar uitsluitend een managementprobleem.

In dit kader een tip; toen Jérôme in Amsterdam het HQ opende, gaf hij aan alle feedback op de service enquetes te kennen. Vul dus ALTIJD die enquetes in! Ook al krijg je geen feedback, er is een serieuze kans dat er iets mee gedaan wordt.

Tesla Amsterdam is dramatisch. Wij hebben een groot aantal Tesla's in de lease rondrijden en veel berijders zijn het er wel over eens dat wachttijden gigantisch zijn, telefonisch onbereikbaar en nog kwalijker, dat ze vrij slordig zijn in diagnoses en reparaties. De feedback op Duiven en Rotterdam zijn een stuk beter...
 
  • Informative
Reactions: PaulusdB
Misschien ben ik niet kritisch genoeg, maar als 'hart onder riem': Ik heb geen afleverissues gehad. Enige, na vier maanden, is dat ik de matten vindt krullen en daar heb ik helaas geen andere voor gekregen (ben misschien te vriendelijk/aardig). Daarom maar Tesla plastic matten erin laten zetten. En sinds vorige week zie ik nu twee lichtgele strepen in het scherm, dat laat ik in oktober wel een keer vervangen.
 
  • Informative
Reactions: ramonneke
Het probleem is dat Tesla (en medewerkers) nu onder druk worden gezet om in Q3 zoveel mogelijk autos af te leveren.
Tip is om geen autos in maart, juni, september en december in ontvangst te nemen.
Om dan vervolgens in de twee maanden na ieder kwartaaleinde zoveel correctiewerk te moeten uitvoeren dat regulier onderhoud of schade te maken krijgt met twee maanden wachttijd.
Nogmaals, totaal verkeerde keuzes van Tesla.
Dat de afwerking van Tesla niet van Duits niveau is inmiddels acceptabel, dat je twee en meer maanden moet wachten op een onderhoudsbeurt of onderdeel is volstrekt onacceptabel.
 
  • Like
Reactions: PaulusdB
Om dan vervolgens in de twee maanden na ieder kwartaaleinde zoveel correctiewerk te moeten uitvoeren dat regulier onderhoud of schade te maken krijgt met twee maanden wachttijd.
Nogmaals, totaal verkeerde keuzes van Tesla.
Dat de afwerking van Tesla niet van Duits niveau is inmiddels acceptabel, dat je twee en meer maanden moet wachten op een onderhoudsbeurt of onderdeel is volstrekt onacceptabel.
Je vindt mij nog steeds aan jouw zijde in deze kritiek, W.
Toch vraag ik me af waar deze problemen nu echt vandaan komen. Niet van de werkvloer, daar waren we het al over eens. Het gezegde dat de vis begint te rotten aan de kop, gaat ook bij Tesla op. Maar welke kop, dan?

Wat ik me namelijk afvraag, rustig op bank zittend, maar wel als ongeruste Tesla aandeelhouder en klant, is waar het absurde beleid vandaan komt. Eigenlijk dacht ik voornamelijk dat eenvoudige incompetentie bij lokaal en regionaal management dit afdoende verklaarde. Maar omdat het beleid inmiddels absurde trekjes heeft aangenomen, zou het toch ook wel eens gericht (wan)beleid uit Tesla Worldwide HQ kunnen zijn. Het is natuurlijk maar net welke Key Performance Indicators je het decentrale management meegeeft. Wat dit betreft heb ik het volste vertrouwen in de persoon van Jérôme, maar het hangt daarnaast vooral van zijn exacte managementopdracht af.

De zelf gecreëerde einde-kwartaal-chaos is een erkende grondoorzaak van veel klantontevredenheid en operationele ellende. De afhankelijkheid van de aandelenkoers als financieringsbron is er -naar verluid- niet meer, want Tesla is niet langer voornemens om aandelenemissies te doen. Waarom dan toch die rituele hollen-en-stilstaan logistiek om betere kwartaalcijfers te veinzen? Ik vrees dat we dan toch uitkomen op de simpele, tastbare doelstellingen die de verschillende bedrijfsonderdelen hebben; niet in kwaliteit, klanttevredenheid of efficiency, maar in harde aantallen en dollars. Want wie luistert er dan naar een tussenbaasje in één van de wingewesten, die misschien zegt/denkt dat het anders moet of kan? Dan mag je die ideeën nog een laatste keer ten berde brengen, in je exit-gesprek.
 
  • Like
Reactions: Karel
Je vindt mij nog steeds aan jouw zijde in deze kritiek, W.
Toch vraag ik me af waar deze problemen nu echt vandaan komen. Niet van de werkvloer, daar waren we het al over eens. Het gezegde dat de vis begint te rotten aan de kop, gaat ook bij Tesla op. Maar welke kop, dan?

Wat ik me namelijk afvraag, rustig op bank zittend, maar wel als ongeruste Tesla aandeelhouder en klant, is waar het absurde beleid vandaan komt. Eigenlijk dacht ik voornamelijk dat eenvoudige incompetentie bij lokaal en regionaal management dit afdoende verklaarde. Maar omdat het beleid inmiddels absurde trekjes heeft aangenomen, zou het toch ook wel eens gericht (wan)beleid uit Tesla Worldwide HQ kunnen zijn. Het is natuurlijk maar net welke Key Performance Indicators je het decentrale management meegeeft. Wat dit betreft heb ik het volste vertrouwen in de persoon van Jérôme, maar het hangt daarnaast vooral van zijn exacte managementopdracht af.

De zelf gecreëerde einde-kwartaal-chaos is een erkende grondoorzaak van veel klantontevredenheid en operationele ellende. De afhankelijkheid van de aandelenkoers als financieringsbron is er -naar verluid- niet meer, want Tesla is niet langer voornemens om aandelenemissies te doen. Waarom dan toch die rituele hollen-en-stilstaan logistiek om betere kwartaalcijfers te veinzen? Ik vrees dat we dan toch uitkomen op de simpele, tastbare doelstellingen die de verschillende bedrijfsonderdelen hebben; niet in kwaliteit, klanttevredenheid of efficiency, maar in harde aantallen en dollars. Want wie luistert er dan naar een tussenbaasje in één van de wingewesten, die misschien zegt/denkt dat het anders moet of kan? Dan mag je die ideeën nog een laatste keer ten berde brengen, in je exit-gesprek.

Het is vooral de Amerikaanse manier van leiding geven. 'Ik ben de baas, jij bent de onderknuppel'.
Ze doen wel alsof ze er allemaal voor gaan, maar de realiteit is heel anders. In US bedrijven wordt inbreng van personeel hooguit gedoogd, niet echt op prijs gesteld.
Hoe anders is dat in Japan en Korea. Daar wordt inbreng van onderaf bijzonder gewaardeerd als dat het gezamenlijke doel, topkwaliteit, dient. Ook bij Duitse bedrijven, hoewel wat minder dan in Japan en Korea, wordt inbreng van de werkvloer gewaardeerd.
En juist aan de lopende band bepalen individuele werknemers de kwaliteit van het eindproduct. Bij Toyota bijv. behoeven aan het eind van de lopende band maar enkele procenten van de auto's een nabewerking. Bij Tesla kan dit oplopen tot meer dan 30%.
Bij Toyota knokt de hele organisatie om die 2% nawerk terug te brengen tot 0%. Tesla krijgt dit niet voor elkaar.

Deze zeer sterke topdown organisatie van de Amerikanen zorgt al snel voor ontevreden werknemers. Als je als werknemer keer op keer nul op het rekest krijgt als je dingen wil verbeteren, dan geloof je het verder wel. 'Ze zoeken het maar lekker zelf uit', is dan de reactie. Die werknemers houden verder hun mond en doen plichtmatig wat ze moeten doen.

Er zal een grondige mentaliteitsverandering moeten plaatsvinden. Dat is voor de Amerikanen heel moeilijk. Het liefst doen ze alles met robots en als dat niet lukt zetten ze er noodgedwongen een mannetje neer.
Het gaat zelfs zo ver dat ook de landen vertegenwoordigingen niet de vrijheid krijgen om te handelen naar eigen bevinden.
Einde kwartaal moeten de grote verkochte aantallen afgeleverd worden, kwalitatief ok of niet.

We zullen, denk ik, hier nog heel lang over praten.
 
  • Informative
  • Like
Reactions: Karel and PaulusdB
Het is vooral de Amerikaanse manier van leiding geven. 'Ik ben de baas, jij bent de onderknuppel'.
Ze doen wel alsof ze er allemaal voor gaan, maar de realiteit is heel anders. In US bedrijven wordt inbreng van personeel hooguit gedoogd, niet echt op prijs gesteld.
Hoe anders is dat in Japan en Korea. Daar wordt inbreng van onderaf bijzonder gewaardeerd als dat het gezamenlijke doel, topkwaliteit, dient. Ook bij Duitse bedrijven, hoewel wat minder dan in Japan en Korea, wordt inbreng van de werkvloer gewaardeerd.
En juist aan de lopende band bepalen individuele werknemers de kwaliteit van het eindproduct. Bij Toyota bijv. behoeven aan het eind van de lopende band maar enkele procenten van de auto's een nabewerking. Bij Tesla kan dit oplopen tot meer dan 30%.
Bij Toyota knokt de hele organisatie om die 2% nawerk terug te brengen tot 0%. Tesla krijgt dit niet voor elkaar.

Deze zeer sterke topdown organisatie van de Amerikanen zorgt al snel voor ontevreden werknemers. Als je als werknemer keer op keer nul op het rekest krijgt als je dingen wil verbeteren, dan geloof je het verder wel. 'Ze zoeken het maar lekker zelf uit', is dan de reactie. Die werknemers houden verder hun mond en doen plichtmatig wat ze moeten doen.

Er zal een grondige mentaliteitsverandering moeten plaatsvinden. Dat is voor de Amerikanen heel moeilijk. Het liefst doen ze alles met robots en als dat niet lukt zetten ze er noodgedwongen een mannetje neer.
Het gaat zelfs zo ver dat ook de landen vertegenwoordigingen niet de vrijheid krijgen om te handelen naar eigen bevinden.
Einde kwartaal moeten de grote verkochte aantallen afgeleverd worden, kwalitatief ok of niet.

We zullen, denk ik, hier nog heel lang over praten.
OK, dat het voor Amerikanen heel moeilijk is, klopt al tien jaar bij Tesla. Wel vreemd dat juist zij van het strikt hiërarchische model zouden zijn en de Duitsers minder. Om over de Japanners nog maar te zwijgen. Blijkbaar is de wereld toch veranderd sinds midden laatste eeuw.

Maar als ik je goed begrijp helpt het om de mentaliteit aan de top te veranderen. In mijn opinie lukt een andere mentaliteit niet met dezelfde mensen. Mentaliteitsverandering duurt gewoon één of meer generaties managers. Nu duurt een generatie in Silicon Valley maar 18 tot 24 maanden (m.u.v. CEO’s en founders). Bij Tesla zelfs nog minder lang. :D

Die constatering stemt me dan toch weer hoopvol.

Eerst Musk overtuigen dat het anders moet en kan, dan over naar nog meer Duitsers (de eersten zijn er al) en vooral Japanners en Koreanen in de top. I.p.v. talent weglokken bij Apple of Duitse A-merk autofabrikanten, je headhunters meer richten op Toyota, Nissan, of Hyundai. Of gewoon wat meer afkijken hoe Panasonic het doet?

Als Musk zich er toe zet, realiseert hij die verandering in three years, possibly four. :)
 
  • Like
  • Funny
Reactions: Hbrink and Wim S.
Hoe lang duurt de aflevering (zonder de fabriekstoer) eigenlijk? Ik hoop toch wel dat de accu vol wordt afgeleverd. Anders kan ik bij mijn eerste rit al aan de supercharger hangen (ritje van 180km naar huis).

Bij ons duurde het met fabriekstour en uitleg met video ongeveer 1,5 uur. Zonder fabriekstour hangt het er natuurlijk vanaf hoeveel tijd je zelf wilt nemen om de auto te inspecteren, of er nog aflevergebreken zijn en of je nog extra uitleg nodig hebt.
Bij ons was de Tesla keurig 100% geladen en dat schijnt bij alle afleveringen zo te zien.

Maar wie wil er nu meteen naar huis? Beetje omrijden is veel leuker! Hoe dan ook, veel plezier bij het halen.
 
  • Informative
Reactions: ramonneke
Maar wie wil er nu meteen naar huis? Beetje omrijden is veel leuker! Hoe dan ook, veel plezier bij het halen.

Haha, wat dacht je hiervan? Ik mag hem vrijdagochtend ophalen. Rij met gezin direct door naar Hof van Saksen (232 km) waar we het weekend verblijven, maar moet (mag?!) in de middag nog even een lezing geven in Doorn (165km) om dan weer naar Hof van Saksen te rijden (165km), en maandag rijden we weer terug naar Brabant (232 km). Dat zijn zo'n 550km binnen 10 uur na aflevering en een kleine 800 km in de drie dagen na aflevering. Daarna zal de autopilot wel gecalibreerd zijn lijkt mij ;)
 
  • Like
Reactions: widodh
In vergelijking met Ford was m'n aflevering bij Tesla een eitje. Enkel een FWD die best iets rechter kon zitten, en een rubbertje dat geplooid was.

Dat was wat anders dan een Ford Focus geleverd krijgen met de verkeerde wielen.