You can install our site as a web app on your iOS device by utilizing the Add to Home Screen feature in Safari. Please see this thread for more details on this.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Als (niet optimale) referentie: ik verkocht mijn MS met 200000 km en op een week na 6 jaar oud aan 41000€. Nieuwprijs was 110000€.
Ik vrees dat 25k wat onderschat zal zijn. Waardebesef van een tweedehands EV zal nog groeien. Behalve wat lichte blikschade was mijn MS technisch nog ‘als nieuw’ na 200000km. Kan van een ICE met die leeftijd en km stand nooit gezegd worden.
Als (niet optimale) referentie: ik verkocht mijn MS met 200000 km en op een week na 6 jaar oud aan 41000€. Nieuwprijs was 110000€.
Ik vrees dat 25k wat onderschat zal zijn. Waardebesef van een tweedehands EV zal nog groeien. Behalve wat lichte blikschade was mijn MS technisch nog ‘als nieuw’ na 200000km. Kan van een ICE met die leeftijd en km stand nooit gezegd worden.
Je ziet de 2e hands prijzen nu al zwaar dalen ten op zichten van eind vorig jaar. Zal denk ik voor een groot deel ook te maken hebben met de lagere prijzen van een nieuwe tegenwoordig. Als de prijzen in de toekomst verder gaan zakken voor nieuwe electrische auto’s dan vrees ik dat we een behoorlijke afschrijving gaan krijgen….
Het eigenaardige is dat nu in januari de rentingmaatschappij een restwaarde van 40% aanhield over 60 maanden met 20.000 km / jaar. Dat vond ik vrij stevig en heeft me overtuigd om een LR te kopen ipv een SR te renten. Ik denk dat we nog eens aangenaam zouden verbaasd kunnen zijn van de restwaarde van een Tesla (in mijn geval) Y. Ik begrijp dat de batterijdegradatie op zeer lange termijn meevalt. De "basis" van de Tesla's is supergoed (chassis, structuur). Verouderen qua stijl, zal ie ook al niet doen. Hij is voor het grote publiek een beetje saai/neutraal (ik vind dat natuurlijk net niet), en zal dat blijven. Software wordt geupdate. Het blijft met z'n 2000 liter bagageruimte een kanjer van een gezinswagen. En wie weet wat de prijzen van de gerecycleerde materialen gaan doen. Negatieve punten: duurzaamheid interieur / lak. Maar ik zie dat wel positief.
Ik ga uit van ca 60% afschrijving over 5 jaar. Nu zijn de prijzen stevig omdat er weinig nieuw aanbod is, en ook de lease auto's (in ieder geval in Nederland) veelal een jaar langer in de lease blijven. De wereld zal er over 5 jaar al weer heel anders uitzien. En mogelijk door verdere groei in de productie van batterijen, dalen ook die kosten. Als gevolg daarvan en meer concurrentie uit o.a. China verwacht ik dat nieuwe ev's tegen die tijd nog met zeker 10% dalen, wat weer impact heeft op de gebruikte auto's.