Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Airco probleem (5 dagen voor de vakantie)

This site may earn commission on affiliate links.
Sinds vandaag maakt de airco een zeer luid aflopend brommend geluid (alsof een motor is afgezet en steeds langzamer gaat draaien). Tegelijkertijd komt er dan een stoot warme vochtige lucht in de cabine. Dit duurt zo’n 20 seconden en dan wordt de lucht weer koud. Na 5 minuten herhaalt de cyclus zich weer.

Zie:

Iemand enig idee en vooral: krijg ik dit nog gerepareerd voordat we vrijdag op vakantie gaan? Zou een SEC hier prioriteit aangeven? Loaner?
 
Ik heb dit ook gehad.. na een week of 2 geen koeling meer en moest de aircopomp vervangen worden.
Was vorig jaar niet op stock en een maandje zonder airco gezeten :confused:.
Als je geluk heb is er 1 op stock


Pfff, leuk met twee jonge kids. Ik vraag mij af hoe zij dansel Mr Green Lease dit gaan oplossen. Wordt het een 'Sorry joh, echt ongelukkige timing maar het gaat een maand duren' of fixen ze het on-the-spot of krijg ik een loaner mee. Financieel nog wel een interessante kwestie, met de Tesla op vakantie levert €0 brandstofkosten op omdat ik bij DECs en SUCs kan laden. Met een benzine of diesel vervanging wordt de vakantie opeens zo'n €400 duurder. Zou dat bij iemand te declareren zijn? Ik vrees dat ik het antwoord al ken.... ;)
 
Pfff, leuk met twee jonge kids. Ik vraag mij af hoe zij dansel Mr Green Lease dit gaan oplossen. Wordt het een 'Sorry joh, echt ongelukkige timing maar het gaat een maand duren' of fixen ze het on-the-spot of krijg ik een loaner mee. Financieel nog wel een interessante kwestie, met de Tesla op vakantie levert €0 brandstofkosten op omdat ik bij DECs en SUCs kan laden. Met een benzine of diesel vervanging wordt de vakantie opeens zo'n €400 duurder. Zou dat bij iemand te declareren zijn? Ik vrees dat ik het antwoord al ken.... ;)
Ik dacht dat als Tesla je een ICE-loaner geeft dat je benzinebonnetjes aan hen mag doorrekenen.
Er zijn onlangs wel nieuwe regels voor loaners. O.a. een beperking van de km per dag die je mag doen en hoe ver je van de uitlenende Sec mag gaan.
 
Sinds vandaag maakt de airco een zeer luid aflopend brommend geluid (alsof een motor is afgezet en steeds langzamer gaat draaien). Tegelijkertijd komt er dan een stoot warme vochtige lucht in de cabine. Dit duurt zo’n 20 seconden en dan wordt de lucht weer koud. Na 5 minuten herhaalt de cyclus zich weer.

Zie:

Iemand enig idee en vooral: krijg ik dit nog gerepareerd voordat we vrijdag op vakantie gaan? Zou een SEC hier prioriteit aangeven? Loaner?

Liggen er service centers in de buurt van je (buitenlandse) route of bestemming?

Zo ja, misschien kunnen zij je helpen. Te vinden op Tesla website.

Vind Tesla | Tesla Nederland
 
Niet ver nog. Ik merkte wel dat de airco naar 19C zetten leek te helpen, op 21C had ik het probleem.

Ik probeer nu met Tesla Groningen een afspraak te maken. Binnenkort (laatste week Juli) ben ik een paar dagen in Groningen en dan heb ik de auto niet nodig.


Update: ik zit nu bij SEC Rotterdam waar ze, met enige overredingskracht, toch bereid waren er naar te kijken. na onderzoek blijkt het een kapotte compressor te zijn. Indien het onderdeel op voorraad is zullen ze het direct fixen wat een uurtje gaat duren. Indien het niet op voorraad is......;)
 
Final update: onderdeel was aanwezig en na 4 uur bij SEC Rdam te hebben doorgebracht rij ik nu met een nieuwe compressor rond.

Kuddo’s aan SEC Rdam want ik waaide vanochtend tenslotte maar gewoon binnen en ze zijn er met twee man lang druk mee geweest.
dat zal dan wel weer een bijdrage in het andere "service-ervaringen' draadje opleveren van iemand die lang heeft moeten wachten.:cool:
Voor jou een fijne vakantie
 
Sinds een paar dagen heb ik precies deze klacht: als de airco aan staat dan krijg ik om de paar minuten ineens een vreemd geluid als een langgerekte boer, of een motor die afslaat en uitloopt. Op dat moment valt de koele lucht even weg. Even later start de luchtstroom weer op. Na 2 minuten herhaalt dit feest zich.
Heb een afspraak gepland in Amsterdam, volgende week dinsdag. Hoop net op tijd te zijn voor garantie. Mijn S100D is van september 2018.
 
Ik was benieuwd of iemand zich herkend in onderstaande en wat toen uiteindelijk de fix bleek. Ik ben namelijk bang dat dit weer een ' wellus nietus ' verhaal gaat worden. Heb service afspraak staan.

Ik ben eigenlijk nooit heel tevreden geweest over de airco in mijn Model S. Echt koud krijgt ie het nooit en ik vind dat ie erg hard moet blazen. In mijn vorige auto's had ik wel eens het ijs op de ramen staan, en dat heb ik in de Tesla nog nooit gehad. Maar er zijn ook serieuzere problemen mee:

In 2018, vakantie naar Tsjechie ineens een melding 'Vehicle Coolant Level low', met als gevolg meldingen over oververhitte accu en aanverwante meldingen. Als ik mij niet vergis zit het reservoir hiervoor boven de frunk en is die te zien als je de plastic klap weg haalt en de ventilatieschacht. Deze heb ik gechecked en zat zelfs boven max. Auto laten koelen en daarna melding niet meer gezien.

Vorige week, vakantie naar Italie tijdens rijden in de gothardtunnel de melding 'Airconditioning limited. DC-charging and supercharging rate may be reduced'. In praktijk had ik totaal geen cabinekoeling meer en de auto blies warme lucht de cabine in. Warmer dan de buitenlucht en dat is niet heel prettig als het buiten al 33 graden is. In de tunnel was het overigens 38, wat mogelijk de trigger is geweest. Ik schat dat de temperatuur uit de roosters zo'n 40 graden was. Melding is de 4 uur durende rit daarna ook niet meer weggeweest maar Superchargen ging prima (gewoon de reguliere 120 kW aangetikt). Onderweg roadside support gebeld, die kwamen met het verhaal dat de accu te warm is (60+ graden) en dat dat de oorzaak is en dat het zichzelf oplost.

Rond 15.00 uur aangekomen op bestemming. Auto heeft tot +/- 12 uur a 1 uur in de nacht staan ventileren (dwz. ventilator draait hoorbaar). Dus zo'n 5 tot 6 uur na parkeren. Volgende ochtend nog steeds dezelfde foutmelding en nog steeds geen werkende airco. De compressor draaide niet (niet de bromtoon die je verwacht)

Na 2 uur gebeld te hebben met roadside support een poweroff gedaan waarbij je zelf minimaal 10 minuten in de auto blijft zitten. Ik had zelf al een poweroff gedaan, maar dat was blijkbaar te kort want had geen effect. De duur van de power-off is blijkbaar belangrijk.

Echter, ook tijdens de terugrit is de airco gewoon ' meeh' . Regelmatig valt de cabinekoeling uit. Auto blaast dan warme klamme lucht de cabine in. +/- 10 minuten later begint ie dan ineens weer te koelen.

Ik heb dus het idee dat de airco in mijn auto onvoldoende koude produceert. Misschien onvoldoende gas in het systeem? compressor lek? Ik heb weinig verstand van airco's, en was benieuwd of iemand die er wat meer verstand van heeft tips heeft. Of wellicht iemand met hetzelfde probleem die weet wat de uiteindelijke fix was?

De diagnosesoftware van de auto meldt blijkbaar niet echt een probleem anders dan dat de accu te warm is en de airco dat niet weg kan koelen. Volgens roadside support toonde de auto geen storing, zelfs niet toen de airco de dag later nog niet functioneerde.

Is dit ook ' gewoon' een kapotte compressor? Ik hoor niet hele vreemde geluiden.