bugboy
Active Member
Bij mij ging de compressor er aan bij het snelladen bij 40 graden op een hete parkeerplaats. Bij het wegrijden hoorde ik meteen de compressor. Als die de geest geeft, dan hoor je dat heel goed. Alsof een auto voor je de motor uitzet. Dat schijnen kapotte lagers te zijn, maar er kan natuurlijk meer kapot zijn. Het geluid is heel goed hoorbaar als je de motorkap open doet. De AC laat draaien en dan de ventilatie handmatig uitschakelt.
Hier een link naar een filmpje dat ik indertijd heb gemaakt: video
Overigens herken ik wel exact die korte klamme lucht als de compressor even uitviel. Dat had ik ook en als de compressor weer aan ging dan was die vrijwel meteen weer weg. Bij mij was dat echter hooguit 30 seconden, dus niet de 10 minuten die jij beschrijft. Wellicht dat de jouwe ook kapot is, maar je het niet hoort en langer duurt om weer op te starten.
Die AC compressor gaat vaak kapot. Het schijnt een model te zijn die Mercedes ook gebruikt, maar bij Tesla is die ook nodig om een dik accupakket te moeten koelen. Het zou mij niet verbazen dat (ook) dit onderdeel gewoon buiten de specificaties wordt gebruikt.
Ik verwacht dat de koeling van het accupakket altijd voorrang krijgt, dus als je flink loopt te trappen, dan kan ik me voorstellen dat de AC het minder goed doet. Wat dat betreft kan ik het verhaal van het SeC wel volgen. Maar als die het de volgende dag nog niet doet, dan kan het natuurlijk niet zijn dat je accu te heet is. Ik vind de AC goed werken, maar die in mijn Audi A4 werd kouder.
Ik heb onlangs wel de tweejaarlijkse beurt laten uitvoeren en daarbij wordt ook het AC koelmiddel aangevuld. Bij mij hoefde er maar weinig bij (2 jaar, 55.000km) en -tenzij een lekkage is- mag je er ongeveer vanuit gaan dat 10% van het koelmiddel per jaar verdampt. Bij mijn vorige auto's liet ik elke 4 jaar het koelmiddel controleren en bijvullen. Als je echt veel te weinig koelmiddel hebt, dan zou het bijna lek moeten zijn (ik ga er vanuit dat jouw Model S ook 2-3 jaar oud is).
Ik ben best wel klaar met Tesla. De auto is in potentie geweldig, maar de kwaliteit en service is gewoon bagger. Ik ben net terug van een week Italië (ruim 4000km via allerlei passen) met een Audi cabriolet uit 1993. Dan pas besef je dat dit de gouden jaren waren van de automobielindustrie. Die auto's zijn gemaakt voor de eeuwigheid. Nul roest, dikke motor en relatief weinig vermogen en het altijd probleemloos doen..
Hier een link naar een filmpje dat ik indertijd heb gemaakt: video
Overigens herken ik wel exact die korte klamme lucht als de compressor even uitviel. Dat had ik ook en als de compressor weer aan ging dan was die vrijwel meteen weer weg. Bij mij was dat echter hooguit 30 seconden, dus niet de 10 minuten die jij beschrijft. Wellicht dat de jouwe ook kapot is, maar je het niet hoort en langer duurt om weer op te starten.
Die AC compressor gaat vaak kapot. Het schijnt een model te zijn die Mercedes ook gebruikt, maar bij Tesla is die ook nodig om een dik accupakket te moeten koelen. Het zou mij niet verbazen dat (ook) dit onderdeel gewoon buiten de specificaties wordt gebruikt.
Ik verwacht dat de koeling van het accupakket altijd voorrang krijgt, dus als je flink loopt te trappen, dan kan ik me voorstellen dat de AC het minder goed doet. Wat dat betreft kan ik het verhaal van het SeC wel volgen. Maar als die het de volgende dag nog niet doet, dan kan het natuurlijk niet zijn dat je accu te heet is. Ik vind de AC goed werken, maar die in mijn Audi A4 werd kouder.
Ik heb onlangs wel de tweejaarlijkse beurt laten uitvoeren en daarbij wordt ook het AC koelmiddel aangevuld. Bij mij hoefde er maar weinig bij (2 jaar, 55.000km) en -tenzij een lekkage is- mag je er ongeveer vanuit gaan dat 10% van het koelmiddel per jaar verdampt. Bij mijn vorige auto's liet ik elke 4 jaar het koelmiddel controleren en bijvullen. Als je echt veel te weinig koelmiddel hebt, dan zou het bijna lek moeten zijn (ik ga er vanuit dat jouw Model S ook 2-3 jaar oud is).
Ik ben best wel klaar met Tesla. De auto is in potentie geweldig, maar de kwaliteit en service is gewoon bagger. Ik ben net terug van een week Italië (ruim 4000km via allerlei passen) met een Audi cabriolet uit 1993. Dan pas besef je dat dit de gouden jaren waren van de automobielindustrie. Die auto's zijn gemaakt voor de eeuwigheid. Nul roest, dikke motor en relatief weinig vermogen en het altijd probleemloos doen..