Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Andere FEV's

This site may earn commission on affiliate links.
Het beoordelen van de stroomlijn van een auto is heel erg moeilijk. Een super gestroomlijnde BMW i8 lijkt een betere stroomlijn te hebben dan onze Model S. Dat is niet zo. De BMW heeft een weerstandscoëfficiënt van 0,28, onze S heeft 0,24. Het is ook opvallend dat het formaat van de auto er minder toe doet dan de stroomlijn. Zo heeft onze grote Model S een gunstiger CW waarde dan bijv. een Nissan Leaf. Dit ondanks het feit dat de Nissan Leaf kleiner is en een flink kleiner frontaal oppervlak heeft.
Ogenschijnlijk kleine details kunnen een heel grote impact hebben op de stroomlijn. Een speciaal gewelfd randje bij de wielkasten kan de weerstand met 10% verlagen. Een belangrijk voordeel van onze Model S is dat er weinig lucht via roosters door de auto geleid wordt. De koellucht bij ICE voertuigen die via de radiator binnenkomt is verantwoordelijk voor een groot deel van de totale weerstand.
Om de krachtwerking te kennen moet je de Cw nog met het frontaal oppervlak vermenigvuldigen.
De Cw staat voor de luchtweerstandscoëfficient en is enkel afhankelijk van de vormgeving en onafhankelijk van de grootte, de Cw*A staat voor de luchtweerstand. En de kracht is dan evenredig met de Cw*A en de snelheid in het kwadraat.
De Cw van een fietser is 0,9 evenveel als van een F1 racewagen; die van een ligfiets met carbonomhulsel 0,06.
De Cw van een i8 is 0,26 en die van de MS inderdaad 0,24 net als voor de Model X maar die laatste heeft een aanzienlijk groter frontaal oppervlak waardoor de verliezen hoger zullen liggen. De Leaf heeft 0,28
De formule:

2c0822138e52d1d9778eb1a48e921f57.png
 
Last edited:
Het is ook opvallend dat het formaat van de auto er minder toe doet dan de stroomlijn.

Dit klopt niet. Stroomlijn (cw waarde) en formaat (frontaal oppervlakte) zijn beide precies even belangrijk. De remmende kracht die de lucht uitoefent is namelijk proportioneel aan het product van die twee.

Zo heeft onze grote Model S een gunstiger CW waarde dan bijv. een Nissan Leaf. Dit ondanks het feit dat de Nissan Leaf kleiner is en een flink kleiner frontaal oppervlak heeft.

Ik vrees dat je hier ook een en ander door elkaar haalt. De CW waarde heeft niets van doen met de grootte van de wagen. Dus de conclusie van 'ondanks het feit dat de Nissan Leaf kleiner is' is nonsensikaal.
 
Dit klopt niet. Stroomlijn (cw waarde) en formaat (frontaal oppervlakte) zijn beide precies even belangrijk. De remmende kracht die de lucht uitoefent is namelijk proportioneel aan het product van die twee.
Ik vrees dat je hier ook een en ander door elkaar haalt. De CW waarde heeft niets van doen met de grootte van de wagen. Dus de conclusie van 'ondanks het feit dat de Nissan Leaf kleiner is' is nonsensikaal.
Je hebt het over 'nonsensikaal'. Ik neem aan dat je 'nonsensicaal' bedoelt.
Wat ik bedoel te zeggen is dat een auto met een groter frontaal oppervlak door een betere stroomlijn een lagere weerstand in de luchtstroom zal ondervinden. Vandaar de vergelijking met de Nissan Leaf.
 
Deze gaan we als Opel veel zien denk ik. Kan wel eens een hele belangrijke worden voor de acceptatie van EV's, gezien de nette prijs, niet hondslelijk als een i3. Keurige spec's en, niet onbelangrijk, klaar voor productie.

Chevrolet-Bolt-2016-08.jpg


bron: De elektrische Chevrolet Bolt is onthuld! - Autoblog.nl

Wel grappig trouwens dat bij autoblog het nieuws over Tesla vaak op de apparaten-site apparata komt te staan, of op hun groene site groen7. Zien ze kennelijk toch niet als auto. Wel begrijpelijk.
 
Inderdaad! En toch een echte opluchting om eindelijk eens (naast onze S'jes) een normaal design te zien voor een EV. Wil me niet uitspreken over de esthetische waarde ervan, maar 't is in ieder geval geen geitewollensokken-ding (zoals Prius of Insight), noch een ik-ben-correct-maar-niet-normaal-ding (BMW i3, BMW i8 of Faraday whatever).

Benieuwd hoe de Opel (als ie er komt) eruit zal zien. Ik denk dat dit goed nieuws is voor Tesla. Ik hoorde de laatste weken op vele kerst/nieuwjaarsfeestjes mensen (ook Porsche-rijders) beweren dat een EV echt niets voor hen was, qua imago. Heeft denk ik alles te maken met het geitewollensokken/ik-ben-niet normaal sfeertje dat vandaag nog over het EV-rijden hangt. Tesla heeft de toon gezet, en het is goed dat anderen volgen!
 
Deze van GM vind ik ook wel aardig: Electrovair II - YouTube

Een niet al te opvallend/futuristisch design gelukkig. Maar helaas een te kleine range, anders had ik m zo gekocht. :)

Wat een gave video, ik wist niet dat dit ooit ontwikkelt was als een testauto.
Het zou zo gaaf zijn als er in de toekomst een E-module zou komen waarop je ook klassieke carrosserieën kan plaatsen.
Kan Hendrik ook zijn E-E-Type gaan rijden !