Energie Gratiz
Active Member
De hamvraag: is de VW al in een windtunnel geweest? Of zou er ook zoiets als een sjoemelwindtunnel bestaan? :tongue:
You can install our site as a web app on your iOS device by utilizing the Add to Home Screen feature in Safari. Please see this thread for more details on this.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Om de krachtwerking te kennen moet je de Cw nog met het frontaal oppervlak vermenigvuldigen.Het beoordelen van de stroomlijn van een auto is heel erg moeilijk. Een super gestroomlijnde BMW i8 lijkt een betere stroomlijn te hebben dan onze Model S. Dat is niet zo. De BMW heeft een weerstandscoëfficiënt van 0,28, onze S heeft 0,24. Het is ook opvallend dat het formaat van de auto er minder toe doet dan de stroomlijn. Zo heeft onze grote Model S een gunstiger CW waarde dan bijv. een Nissan Leaf. Dit ondanks het feit dat de Nissan Leaf kleiner is en een flink kleiner frontaal oppervlak heeft.
Ogenschijnlijk kleine details kunnen een heel grote impact hebben op de stroomlijn. Een speciaal gewelfd randje bij de wielkasten kan de weerstand met 10% verlagen. Een belangrijk voordeel van onze Model S is dat er weinig lucht via roosters door de auto geleid wordt. De koellucht bij ICE voertuigen die via de radiator binnenkomt is verantwoordelijk voor een groot deel van de totale weerstand.
Het is ook opvallend dat het formaat van de auto er minder toe doet dan de stroomlijn.
Zo heeft onze grote Model S een gunstiger CW waarde dan bijv. een Nissan Leaf. Dit ondanks het feit dat de Nissan Leaf kleiner is en een flink kleiner frontaal oppervlak heeft.
Je hebt het over 'nonsensikaal'. Ik neem aan dat je 'nonsensicaal' bedoelt.Dit klopt niet. Stroomlijn (cw waarde) en formaat (frontaal oppervlakte) zijn beide precies even belangrijk. De remmende kracht die de lucht uitoefent is namelijk proportioneel aan het product van die twee.
Ik vrees dat je hier ook een en ander door elkaar haalt. De CW waarde heeft niets van doen met de grootte van de wagen. Dus de conclusie van 'ondanks het feit dat de Nissan Leaf kleiner is' is nonsensikaal.
De Bolt heeft zelfs naar achteren gerichte zitplaatsen, zoals de Tesla!!
View attachment 106818
320 km bereik is wel een sweet spot! Ben wel benieuwd wat daar in de praktijk van over blijft, +/- 200 gok ik..?
In 2017 wordt de Opel Trixx verwacht. Dat is de Bolt in een Europees jasje. Ik ben benieuwd!
Opel Bolt As Opel Trixx To Be Available In Europe In 2017?
Deze van GM vind ik ook wel aardig: Electrovair II - YouTube
Een niet al te opvallend/futuristisch design gelukkig. Maar helaas een te kleine range, anders had ik m zo gekocht.