Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

AP op M3 erg irritant

This site may earn commission on affiliate links.
Sinds afgelopen vrijdagavond AP op mijn model 3 met software versie 2019.12.1.2

Als je van rijstrook wisselt krijg je eerst een irritante geluid en een correcte schok (soms)
In de nieuwe rijstrook moet je weer AP activeren. Deze gaat namelijk niet zelf. Te veel handelingen voor een AP. Mijn hoop is dat in de toekomst toch anders wordt opgelost.
FSD is nog niet volwassen genoeg en erg duur met beperkingen.

Propilot van mijn Nissan Leaf doet het beter. Erg jammer dat Tesla beperking aan AP heeft toegevoegd om je richting niet volwassen FSD te bewegen.
 
Ik heb enkel AP en geen automatische wisselen van rijstrook. Wat in EAP en FSD wel zit.
Voor de wissel start ik eerst met richting aan te geven. AP schakelt over naar ACC. Het lijkt er op dat AP te laat wordt uitgeschakeld
 
Sinds afgelopen vrijdagavond AP op mijn model 3 met software versie 2019.12.1.2

Waar woon je als ik vragen mag? Dit software versie nummer klinkt vooralsnog als toekomst muziek in de Benelux (2010.8.6 zitten we op meen ik... of mijn m3 heeft geen zin meer updates te installeren, dat kan ook... in dat geval; heb ik wat gemist aan features?).
 
  • Disagree
Reactions: Flaker
Ik heb 2019.12.1.2 ook sinds dit weekend. Nieuwe of verbeterde features zijn: 5% High Speed Performance, overzicht en voortgangsbalk bij downloaden van nieuwe software, batterij warm up na ingeven navigatie naar SC (geeft vooral vreemde geluiden), nieuwe web browser (Chromium), mogelijkheid om bandenspanning op andere druk te kalibreren zodat er niet steeds een foutmelding komt bij te lage bandenspanning en automatisch dimmend groot licht.

Kreeg de update na een bezoek aan een Service Center. Opvallend detail: de medewerkers van het Service Center hebben mijn standaard bandenspanning verlaagt van 3.1 naar 2.9 bar. Rijdt iets comfortabeler.
 
  • Like
Reactions: Hannes85
Waar woon je als ik vragen mag? Dit software versie nummer klinkt vooralsnog als toekomst muziek in de Benelux (2010.8.6 zitten we op meen ik... of mijn m3 heeft geen zin meer updates te installeren, dat kan ook... in dat geval; heb ik wat gemist aan features?).
Die versie heb ik ook sinds zaterdag. Sinds zaterdag ook AP. En ook ik ben nog niet heer erg enthousiast over zowel de TACC als de Auto Steer. Ik vind het vooral niet fijn dat als je naar links gaat kort achter een auto die jou net heeft ingehaald (en dus sneller gaat dan jij), dat jouw auto dan toch nog wat afremt. Je moet haast wachten tot die inhaler naast je eigenlijke voorligger rijdt en dan pas op zij gaan. Maar zo kom je er nooit tussen. Misschien een kwestie van wennen ...
 
Ik heb sowieso het gevoel dat ik met AP aan meer moet opletten tijdens het rijden dan zonder. Ik moet het verkeer en de weg in de gaten houden, maar ook nog eens de auto om te zien of die wel doet wat hij zou moeten doen. Misschien onwennigheid en te weinig ervaring, maar ik schakel de AP steeds minder vaak in en als dan liever zonder autosteer, dus domme adaptive cruisecontrol. Voor mijn gevoel rij ik zelf beter en kan ik beter anticiperen op situaties dan de auto in deze fase van ontwikkeling.
 
Ja je zal er eerder aan moeten wennen want ik vind AP veel relaxer. Ja, het is niet 100% feilloos, maar voor de kilometers waar het wel goed z'n werk doet kan je lekker relaxen, en de keren dat je effectief moet tussenkomen is niet van die zin dat het meer stresserend is dan zelf moeten rijden.
 
Ja je zal er eerder aan moeten wennen want ik vind AP veel relaxer. Ja, het is niet 100% feilloos, maar voor de kilometers waar het wel goed z'n werk doet kan je lekker relaxen, en de keren dat je effectief moet tussenkomen is niet van die zin dat het meer stresserend is dan zelf moeten rijden.
Zal het zeker een kans geven (ik moet wel, want ik kan niet terug naar gewoon CC, al zou ik het willen). Maar vanmorgen op de A2 in de traject controle had ik ook weer zoiets. Ik TACC met 100 op de tweede rijstrook met een andere auto in mijn kielzog. Ik haal een vrachtauto in die op de eerste rijstrook rijdt (dus niet eens op mijn rijstrook) en mijn 3 gaat ineens flink van het gas af (misschien zelfs met remlichten, hoe weet je dat eigenlijk?). Auto achter mij moest of uitwijken of flink in de remmen.

Natuurlijk, die auto zat te kort op mij, maar ik vind het niet prettig als mensen denken dat ik ze brake test aan het geven ben. Krijg je maar ruzie van.
 
Autopilot kan zeker helpen om veilig en relaxed te rijden. Is jammer dat Tesla vanwege hun optie positionering zo lastig maakt en functies heeft verhuisd naar FSD die bij de AP thuis horen.
Enkel in ACC rijden is denk ik op drukke wegen een betere keuze. Zeker voor passagiers die helemaal misselijk worden van AP.
Het zal ook zeker een stuk gewenning zijn.
 
Sinds afgelopen vrijdagavond AP op mijn model 3 met software versie 2019.12.1.2

Als je van rijstrook wisselt krijg je eerst een irritante geluid en een correcte schok (soms)
In de nieuwe rijstrook moet je weer AP activeren. Deze gaat namelijk niet zelf. Te veel handelingen voor een AP. Mijn hoop is dat in de toekomst toch anders wordt opgelost.
FSD is nog niet volwassen genoeg en erg duur met beperkingen.

Propilot van mijn Nissan Leaf doet het beter. Erg jammer dat Tesla beperking aan AP heeft toegevoegd om je richting niet volwassen FSD te bewegen.

Ik heb hem nog niet, maar Kona/niro (nodige km's op staan): als je richting aangeeft, dan schakelt die rijstrookherkenning uit (systeem blijft echter gewoon aan staan). Geen ruk aan het stuur en zodra je in de nieuwe rijstrook zit: gaat weer vanzelf sturen.

Blijft in feite aanstaan terwijl je manueel wisselt, je kunt hem er ook doorheen duwen, blijft aan en gaat weer sturen zodra die een rijstrook herkent.

Dat is stuk beter dan uit en dan zelf weer moeten aanzetten....... en tesla kan dat gewoon aanpassen, maakt het stuk gebruikersvriendelijker en ga je wellicht eerder nadenken over auto-lane change.