Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Audi eTron

This site may earn commission on affiliate links.
View attachment 392136

Vandaag loop ik de Venloop (halve marathon) en daar zal een E-Tron vooraan rijden.

Gisteren even naar staan kijken. Wel mooi en goed afgewerkt.

Zie maar dat je goed vooraan loopt, succes. .:)Is standaard bij grote loopwedstrijden
View attachment 392136

Vandaag loop ik de Venloop (halve marathon) en daar zal een E-Tron vooraan rijden.

Gisteren even naar staan kijken. Wel mooi en goed afgewerkt.

Zie maar dat je goed vooraan loopt dan :). Bij elke grote marathon/loopwedstrijd rijdt er een elektrische wagen vooraan en elektrische motoren in de race. Ben zelf een fervent marathonloper (2 29) en liep vorig jaar mee in de groep met de eerste Keniaanse vrouwen in Hamburg. Een verademing dat er daar dan voor je elektrische motoren en wagens rijden. Het laatste dat je wil is zo'n walm in je gezicht als je in het rood zit.
 
Mijn huidige model S 85D (2015) loopt binnenkort uit de lease. Twee weken geleden een proefrit met de model X, vandaag een proefrit met de Audi E-tron.

Eerste indruk: erg kwalitatieve auto en dito afwerking; de spreekwoordelijke ‘kluisdeuren’ zijn ook van de partij. Het dichtgaan van de achterklep; het verstellen van de stoelen; allemaal degelijk. De gebruikte materialen; heel kwalitatief afgewisseld met goedkoop plastic. Mogelijk om gewicht te beperken maar mijns inziens een gemiste kans.

De start/stop knop om de auto aan en uit te zetten was even wennen; Tesla systeem vind ik prettiger en logischer. De ‘versnellingspook’ werkt na korte gewenning prettig en intuïtief. De zithouding en het zitcomfort in de Audi vond ik prettig. Ik zou echter zeker sportstoelen als optie nemen voor meer zijdelingse steun.

Het dashboard en de menu’s zijn overzichtelijk. UI werkt snel; haptische feedback op de touchscreens was voor mij even wennen. Ik vergat ‘door te drukken’ zodat mijn keuzes in eerste instantie niet werden verwerkt (en ik maar tegen het scherm blijven 'tikken')

De A-stijl is in de Audi een stuk smaller dan in de Tesla. Voor mij een positief punt; geeft me meer overzicht. De stoel kon ook mooi laag zodat ik vooruit kan kijken zonder tegen het dak of de zonneklep aan te kijken. In mijn 85D uit 2015 heb ik de zonneklep verwijderd omdat ik er tegenaan bleef kijken. Met 1,96m is het prima vertoeven in de Audi.

Het rijden met de Audi heeft een wat dubbel gevoel achter gelaten. De E-tron reageert zeker niet zo direct op het pedaal als de Tesla dat doet. Hier heb ik duidelijk voorkeur voor de Tesla. Je kan verschillende profielen instellen maar ook in het meest sportieve profiel lijkt er net wat vertraging te zitten in de reactie op het pedaal. Het gevoel tijdens het sturen is erg afstandelijk, ook in het ‘dynamische’ profiel. Ook hier een duidelijke voorkeur voor de Tesla in de ‘sport’ stand.

De wegligging van de Audi in de bochten beviel me beter dan bij de Tesla, ondanks het hogere gewicht liep de auto op rails, wat ik bij mijn model S minder ervaar. Niet dan de Tesla wegglijdt maar de koets ‘waggelt’ wat meer.

Op de rechtuit stukken ervaar ik de Audi, door de gevoelloze besturing, juist wat minder stabiel. Gemiste kans.

De Audi is echt waanzinnig stil in vergelijking met mijn Model S maar ook met de Model X die ik recent heb proefgereden. In alle rust zoef je met illegale snelheden over het asfalt.

Echter… de elektromotoren zijn continue overduidelijk aanwezig. Fluiten, huilen het hele gamma komt voorbij. Zo zonde…! Hier had extra geluidsisolatie echt de ervaring naar een nog hoger plan kunnen tillen. Bij het inleveren van de Audi heb ik aangegeven dat dit continue concert van de elektromotoren voor mij de reden is om af te zien van de E-tron.

Nu viel me bij het wegrijden in de model S op dat deze geluiden ook in mijn S aanwezig zijn. Echter, ze worden grotendeels gemaskeerd door bandengeluiden, lawaai van buiten en windgeruis. De Audi is echt heel stil tov in ieder geval mijn model S maar ook tov de model X die ik heb gereden. Het lijkt er wel op dat de aandrijvingsgeluiden bij mijn model S meer van de voorste motor komen en dus iets ‘buiten’ het interieur vallen, terwijl bij de Audi dit duidelijk van de achterste motor komt en midden in het interieur valt. Bij de X zijn deze geluiden het minst aanwezig.

Met een betere isolatie van de aandrijflijnen, zou ik het gevoelloze sturen van de E-tron voor lief nemen en overstappen naar het merk met de ringen. Zoals de E-tron echter nu is, legt deze het voor mij af tegen de laatste generatie model X-en en wordt dat mijn keuze. Krijg ik er een 50km hogere actieradius en een onovertroffen laadnetwerk voor niks bij!
Ik heb de Audi twee weken geleden gereden. Ik dacht aanvankelijk ook dat hij zo stil was. Echter meting wijst uit dat dit tot 100kmh helemaal niet het geval is. Alleen het geluid heeft een andere frequentie waardoor het stiller lijkt. Ik had een stukje video opgenomen en bij het afspelen bleek dat je enorm veel laagtonig geluid (dreunen) in de Audi hoort. Het geluid van de motor is volgens mij gewoon veel sterker dan bij Tesla en komt door de toegepaste techniek. Ik stapte in de Audi en bij het sluiten van de deur viel mij de doffe dreun door het interieur direct op. Op hogere snelheid komt de Audi in het voordeel t.o.v. de MS. De MS klinkt minder gedempt maar is niet minder stil dan de Audi.
 
Vandaag een proefrit van bijna twee uur gemaakt met de Audi E-tron met virtual mirrors.

Dit zet mij aan het denken. Namelijk: Hoe was mijn eerste ervaring met Tesla?
Ik weet nog heel goed dat ik binnen een uur alles wel onder controle had. En het rijden met één pedaal wat je na één dag al gaat missen!

Vanmiddag heb ik wel respect gekregen voor de huidige Audi rijders. Die moeten wel handig zijn! Maar het kan allemaal zoveel makkelijker! Zoveel eenvoudiger. Met andere woorden: Waarom moet alles zo gecompliceerd?
Het invoeren van je navigatie is nadat Tesla dit met goed werkende stembediening doet ECHT supergoed voor automotive land. Dat je telefoon in één keer alles begrijpt vinden we heel gewoon. Dat je auto het in één keer begrijpt is dat echt heel wat anders.

Instappen. Met jaloerse blikken bekijk je alle quasi degelijk aluminium bedieningselementen. Dat maakt indruk! Dan is het in de Tesla wel heel sober! Wel jammer van het Skoda plastic op de plaatsen waar het 'leer' ontbreekt. Ook het middendeel van het stuur is niet overtrokken met een laagje 'leder' maar is 'lederlook' plastic. Stoel instellen. Voorkant te laag achterkant te hoog dus even aanpassen. Helaas... Staan beide al op het uiterste bereik wat de vorige bestuurder dus ook nodig vond. Je verwacht in een dergelijke hoge koets dat je benen betere steun moeten kunnen vinden.

Op naar de navigatie. Dat ziet er goed uit. Stembediening. Inspreken en? Wat het display aangeeft LIJKT nog niet op hetgeen ik uitsprak. Regel 1 en 2 slaan nergens op. Regel 3 kan ik mee uit de voeten. De dame vraagt me welke regel ik verkies en na 3 keer 3 roepen verstaat ze me nog steeds niet. Gelukkig kun je ook handmatig een regel kiezen. Zo rijden maar. Wacht. De navigatie wil ook nog even akkoord en daarna een druk op 'start' om echt aan de slag te gaan voor me... Zucht!

Geruisloos komt de koets in beweging. Dat voelt goed. Wel even wennen aan de gasrespons maar niet verkeerd dit.
Komt een auto aan. Gas los. Helaas. Auto rolt er lekker op los en moet dus echt door zijn baasje beteugeld worden. Remmen!
Gaan we weer. De stilte is indrukwekkend maar helaas steekt boven de 10 tot 15 kilometer per uur een jankende keukenmachine enthousiast zijn stem op. Dit kan je toch niet menen anno 2019! In een Jaguar I-Pace kan je het 'geluid' nog uitzetten maar dit behoort aan de standaard uitrusting. Eenmaal op snelheid verdwijnt de keukenmachine en geniet ik van de rust.
De vering en het hoge rubber om de velgen doen hun werk formidabel. Wel heel wat anders dan 21" met 35% banden. Maar of het nu echt prettiger is? De auto voelt beduidend logger aan dan de MS P100D die 300kg minder zwaar is. Daar zit de voorsprong niet.

De stilte op snelwegtempo is een prettige ervaring. Maar meting wijst uit dat dit nagenoeg alleen de beleving is. Het interieur is sterk dempend geïsoleerd waardoor een donkere brom in de auto hangt die ik toch niet kan waarderen. Het gemeten geluidsniveau is hooguit 1 of 2 decibel lager dan in de Tesla model S op 21" bij 150kmh. Het rolgeluid blijft in meerdere mate boven het windgeruis uitkomen. Rond de 100km/h liggen de geluidsniveaus gelijk. Grootste verschil is de beleving. De Tesla beschikt over minder isolatie waardoor je een meer 'open' geluid ervaart. Na een uurtje ontstond er bij mij wel een vage hoofdpijn.
Dit donkere gedreun viel mij op toen ik een stukje video wat ik met mijn Iphone gemaakt had in de Tesla afspeelde. Ik had dit opgenomen om de keukenmachine te horen, maar ik hoorde een zwaar gedreun uit de speakers komen waarachter de keukenmachine zich redelijk wist te verbergen.
Tijdens bellen werd mij gevraagd wat ik aan het doen was. Op de achtergrond klonk een duidelijk gejank van een slecht cardan uit een micro formaat auto waar je direct bovenop de techniek zit.

De virtual mirrors zijn wat mij betreft een totale mislukking. Voor het wegrijden heb ik ze zo ingesteld dat ik de zijkant van de auto net in beeld heb. Aan de onderkant van de auto loopt de vorm van de schermpjes terug wat het onmogelijk maakt om de banden en mogelijke stoepranden te kunnen zien. Eenmaal op de snelweg blijk ik het verkeer op de naastgelegen rijbaan met deze instelling niet te kunnen zien. Dan maar uitzoomen. Helaas. Dit is een slecht compromis.
Dan de 'flippers aan het stuur. Er was mij niet uitgelegd dat dit een ICE met een elektromotor was. Je mist dus one pedal driving.
Na even met de dealer gebeld te hebben blijkt dat je iedere keer als je het gas loslaat 1 of 2 keer aan de flipper met de - moet trekken om zo te kunnen regenereren. Vervolgens geef je power en moet je daarna wéér aan je flipper trekken voor regeneratie die dus ook in twee stappen na elkaar worden ingesteld. Gelukkig had ik niemand achterin die zijn maaginhoud over mij heen kon uitstoten! Deze flippers zijn dus net zo overbodig of zelfs onzinnig als de virtual mirrors.

Proef op de som. Navigatie ingesteld op Sölden Oostenrijk. Wel een hele klus want met inspreken is het mij niet gelukt. Dan maar 'schrijven'. Op de totale rit met bij aanvang een SOC van 70% mogen we volgens de planning 6 uur en 15 minuten laden om met 20% aan te komen. Zijn wij even blij dat de Audi dealer de eigenaars van een E-tron een ICE aanbiedt voor de vakantie!

Conclusie: Na 17 jaar Audi haak ik definitief af. Deze Auto is Audi onwaardig of het merk Audi is niet meer wat het geweest is.

Maar ach. Wat kan het Bram Schot schelen. Die verkoopt gewoon iets anders. Deze haalt het toch al niet naar Sankt Anton met één keer laden. Laat Bram maar in zijn waan.
Hierboven mijn bevinding van geluid in de Audi.
 
  • Informative
Reactions: job-lek
Nou Bas, hier durf ik wel een kistje wijn om te verwedden... Onze Noorse vriend Björn had volgens mij een vergelijkbare ervaring, als ik me niet vergis; "zijn stilste EV ride tot dan toe". Maar goed, het blijft een persoonlijke ervaring.
Ik hecht toch méér belang aan het verslag van @Bas. als 100% onafhankelijke ; dan aan dat van die Noorse influencer die betaald wordt voor zijn 'mening'. (En dan ook steeds en vooral zijn eigen kop in beeld wil zien).

De tijd dat de Youtube-filmpjes van Björn echt interessant waren, ligt al ruim 5 jaar achter ons.
 
Gisteren een proefrit gemaakt in de Audi e-Tron en dat is mij niet tegengevallen. De volgende zaken vielen mij echt op:
  1. Adaptieve cruise control werkt vloeiender dan die van Tesla. Waar mijn Tesla best panisch in de remmen schiet (ook al staat afstand op standje max), daar doet de Audi dit veel rustiger. Je hebt bijna niet door dat de wagen gas terugneemt. Absolute plus voor de Audi.

  2. De active lane assist staat eigenlijk standaard aan. Als de auto de lijnen goed spot, dan wordt het ingeschakeld. De wagen houdt de auto vanzelf tussen de lijnen. Het overrulen van de active lane assist gaat door hem door een hele lichte weerstand te drukken. Bij Tesla moet je auto-pilot zelf inschakelen, maar ik had het wel fraai gevonden dat de lane-assist altijd op de achtergrond mee zou werken. Bij de Tesla is het overrulen van auto-pilot ook veel heftiger. Je moet door een flinke weerstand heen duwen om het te overrulen. Dat heeft vaak een flinke zwieper tot gevolg.

  3. Bij de eerste de beste bocht op de snelweg (klaverblad) waar mijn Tesla totaal geen problemen ging de Audi rechtdoor. Het is echt een systeem voor hele flauwe bochten en om de wagen binnen de lijnen te houden op een normale weg. Auto-pilot is hier echt superieur.

  4. De stilte aan boord van de eTron viel mij tegen t.o.v. de model S. Ik begrijp dat het stil is voor een ICE rijder, maar als Tesla rijder is het niet een groot verschil. Daarbij moet ik aantekenen dat deze wagen geen acoustisch glas had. Stilte aan boord is juist één van de pré's van een EV. Onbegrijpelijk dat het niet op deze auto zat (kost volgens mij ook niet de wereld).

  5. WIj hadden een uitvoering met die camera-spiegels en ik zou er denk ik niet voor kiezen. Het grootste nadeel is dat het scherm erg klein is. De beeldhoek is wel groot, maar daardoor wordt alles klein en ik vond het lastig inschatten. Daar moet je wellicht aan wennen, maar ik werd er niet warm van. Een ander nadeel is dat het scherm links van je onder een vreemde hoek staat. Die zit in de deur, dus je kijkt er erg schuin op. Dat kijkt niet prettig. Rechts is dat juist wel fijn, maar ik vind de linker spiegel belangrijker dan de rechter.

  6. Interieur is echt top afgewerkt en er valt heel veel te kiezen (stoelen, materialen, opties, ...). Ik ben een fan van Audi interieurs en deze stelt zeker niet teleur. De stoelen zijn echt een stuk beter dan de Model S met premium interieur.

  7. De frunk is vrijwel onbruikbaar en onder de motorklep is het lelijk afgewerkt. Audi onwaardig in mijn ogen. Daar is het bij de Tesla beter voor elkaar.

  8. Het verbruik lijkt inderdaad aan de hoge kant. Op een niet-representatieve test met 5km en 80km/u zag ik 235Wh/km op de teller staan. Dat is een stuk hoger dan mijn Tesla (<200Wh). Ook de 0-100 sprint is in een 75D echt indrukwekkender, maar eigenlijk ik de eTron vlot zat.

  9. Het MMI is prettig te bedienen. Vooral handschriftherkenning vond ik prettig. Dat kun je zonder te kijken i.t.t. een QWERTY toetsenbord. De virtual cockpit vond ik wat druk, maar wellicht dat je daar wel aan went. Deze wagen had een B&O installatie en vond ik wat mooier klinken dan mijn Tesla. Hij kon ook een stuk harder (en hield een prettig geluid).

  10. Absoluut nadeel vond ik dat de wagen geen Spotify heeft, maar daarvoor moet je teruggrijpen naar je telefoon. Dat is een absolute misser en ondanks dat ik denk dat Spotify in de Tesla heel wat verbeterd kan worden is het echt beter dan je telefoon moeten gebruiken.
De proefrit was samen met een kennis van mij die van een BMW X5 6-cylinder diesel wil overstappen naar een EV. De Tesla wil die niet en gezien zijn voorkeuren en eisen begrijp ik dat (hij is nogal van de afwerking, stiksels, ...). Het wordt bij hem ook de tweede auto en voor vakanties staat er nog een andere auto klaar. In dat geval zou ik ook eerder voor de eTron kiezen, want range en laadmogelijkheden zijn dan wat minder van belang. Bij mij is het de primaire auto en ik denk dat ik toch beter af ben met de Tesla (vooral door het supercharger netwerk).

Overigens kwamen wij bij de configuratie van een dik aangeklede Audi eTron ongeveer rond de 110K uit. Dan heb je ongeveer alles er op zitten dat je wilt hebben. Wil je ook zaken als nachtzicht, camera-spiegels, ... dan kun je tot 118K doorgaan, maar voor 110K heb je een eTron die er echt heel dik bij staat. In mijn ogen wel een aanwinst voor het EV-segment. Alleen het laden blijft een dingetje, omdat Ionity in NL niets voorstelt en je bent overgeleverd aan de 2-stall FastNed stations. Wel lekker een CCS stekker...
Wat was jouw ervaring met de rolletjes op het stuur? Als ik ze wilde draaien (wat redelijk zwaar gaat) moest ik zoveel druk geven dat ik ze voortdurend indrukte. Ze zitten ook diep in het stuur wat bedienen lastiger maakt.
 
Wat was jouw ervaring met de rolletjes op het stuur? Als ik ze wilde draaien (wat redelijk zwaar gaat) moest ik zoveel druk geven dat ik ze voortdurend indrukte. Ze zitten ook diep in het stuur wat bedienen lastiger maakt.
Ik kan me niet herinneren dat ik daar enige problemen mee had, maar wellicht heb ik ze ook niet veel gebruikt. Heb die rolletjes ook in mijn Audi A4 gehad en vond ze toen vergelijkbaar met die in de Tesla Model S. Audi kan dat dus wel :)
 
Ik kan me niet herinneren dat ik daar enige problemen mee had, maar wellicht heb ik ze ook niet veel gebruikt. Heb die rolletjes ook in mijn Audi A4 gehad en vond ze toen vergelijkbaar met die in de Tesla Model S. Audi kan dat dus wel :)
In mijn S8 had ik deze. (Bijgaande foto) Die staken boven het stuur uit. De nieuwe zitten verdiept en vond ik onhandig werken.
Morgen rij ik nog met de E Tron dus als er vragen zijn kan ik die mogelijk beantwoorden.
 

Attachments

  • FBAFFD73-80F6-469A-9AE2-B646F1C90243.jpeg
    FBAFFD73-80F6-469A-9AE2-B646F1C90243.jpeg
    1.4 MB · Views: 96
Op de facebook groep heeft iemand de vragen en antwoorden gebundeld:
Er komen 2 kaarten mee met de auto:

Je kan de bezetting van Ionity stalls zien in de Myaudi app mits de etron charging service te nemen met laadkaart. Eerste jaar gratis en ook geen roaming buitenland, vanaf 2de jaar €17.95 p/m abo. Altijd vaste prijs per kwh: €0.37 AC, €0.64 DC en Ionity €0.33. Inbegrepen ook de dagelijkse OTA updates.

Er is ook de D'ieteren EDI-laadkaart, deze blijft altijd gratis, je betaalt het tarief dat de provider aanrekent. Komt ook met een applicatie waarin je alle nodige info van laadpunten op basis v. locatie kan zien. Ionity zit hier evenwel niet in.

Vanaf eind dit jaar zou de E-tron met plug and charge uitgerust worden. De auto communiceert zelf met de laadpaal, de laadkaarten vallen dan weg.

De uitgebreide optielijst, de menustructuren van de in-car app, laadfomules, enz. Blijkbaar een te dikke boterham bij al zeker één 'afleveringsverantwoordelijke'. Er is nl. al iemand die zijn E-tron zonder die kaarten mee naar huis kreeg. Je bent als koper best al goed geïnformeerd op voorhand, zodat je de nodige vragen kan stellen.
 
  • Informative
Reactions: robertvg
Vandaag nog gereden met de ETron. Dealer de Waal gaf ook al aan dat de auto eigenlijk geen naam heeft. Een A3 of Q7 met een accu heten natuurlijk ook ETron.

Deze auto was uitgevoerd met een accoustisch pakket waaronder gelaagd glas, een dicht dak en zeer opmerkelijk in ieder voorportier een lifehammer. Welke bedoeling men daar mee heeft ontgaat mij volkomen.

Deze auto was merkbaar en meetbaar stiller dan de normale uitvoering. Bijzonder is dat de dB meter bij 100kmh 61dB aangeeft en bij 130 60dB. Bij hogere snelheden tot 170kmh loopt dit vrijwel niet op. Dat is winst tov normaal glas en winst tov Tesla.

In de navigatie vindt je bij bijzondere reisdoelen de knop snelladen. Hij geeft daar (zie foto) Mc Donalds aan en gaat op zoek naar laders. De snelheid staat vermeldt en de beschikbaarheid. Dat duurt allemaal wel een poosje en soms komt hij niet verder dan twee laders en soms enkele pagina`s. Hogere snelheden dan 50Kw heb ik niet gevonden.
 

Attachments

  • 1BB74DD1-7BB6-478B-8707-70981FD8FEA8.jpeg
    1BB74DD1-7BB6-478B-8707-70981FD8FEA8.jpeg
    316.7 KB · Views: 49
  • 9A9F860A-88A5-4663-99C1-4D45EAD9E213.jpeg
    9A9F860A-88A5-4663-99C1-4D45EAD9E213.jpeg
    370.3 KB · Views: 49
Vandaag nog gereden met de ETron. Dealer de Waal gaf ook al aan dat de auto eigenlijk geen naam heeft. Een A3 of Q7 met een accu heten natuurlijk ook ETron.

Deze auto was uitgevoerd met een accoustisch pakket waaronder gelaagd glas, een dicht dak en zeer opmerkelijk in ieder voorportier een lifehammer. Welke bedoeling men daar mee heeft ontgaat mij volkomen.

Deze auto was merkbaar en meetbaar stiller dan de normale uitvoering. Bijzonder is dat de dB meter bij 100kmh 61dB aangeeft en bij 130 60dB. Bij hogere snelheden tot 170kmh loopt dit vrijwel niet op. Dat is winst tov normaal glas en winst tov Tesla.

In de navigatie vindt je bij bijzondere reisdoelen de knop snelladen. Hij geeft daar (zie foto) Mc Donalds aan en gaat op zoek naar laders. De snelheid staat vermeldt en de beschikbaarheid. Dat duurt allemaal wel een poosje en soms komt hij niet verder dan twee laders en soms enkele pagina`s. Hogere snelheden dan 50Kw heb ik niet gevonden.

Hi Bas, heb jij het geluid van de elektromotoren ook als heel aanwezig ervaren of is het jou niet zo opgevallen?