Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Audi eTron

This site may earn commission on affiliate links.
@Mad P***y Op dit moment is Ionity laden nog €8 per keer tot midden 2019 (is het vermoeden) en daarna roept Audi dat de speciale prijs geldt van €0,33 per kWh zonder starttarief (dus niet zo als Bright het zegt op de site die er nog eens €8 bij telt); dat ligt wel hoger dan de €0,25 die Tesla rekent als je niet gratis mag laden. Nu ben ik alleen benieuwd hoe speciaal die prijs is van Audi omdat op dit moment iedereen bij Ionity mag laden voor €8 en dadelijk misschien ook iedereen €0,33 per kWh? Bron Audi: Audi e-tron Charging Service Goes On-Grid

@Pascal-R Het is gewoon jammer van het hoge verbruik van de Audi, in absolute cijfers van stroom die de auto kan laden is de laadcurve van de Audi wel heel netjes.
 
@Mad P***y Op dit moment is Ionity laden nog €8 per keer tot midden 2019 (is het vermoeden) en daarna roept Audi dat de speciale prijs geldt van €0,33 per kWh zonder starttarief (dus niet zo als Bright het zegt op de site die er nog eens €8 bij telt); dat ligt wel hoger dan de €0,25 die Tesla rekent als je niet gratis mag laden. Nu ben ik alleen benieuwd hoe speciaal die prijs is van Audi omdat op dit moment iedereen bij Ionity mag laden voor €8 en dadelijk misschien ook iedereen €0,33 per kWh? Bron Audi: Audi e-tron Charging Service Goes On-Grid

@Pascal-R Het is gewoon jammer van het hoge verbruik van de Audi, in absolute cijfers van stroom die de auto kan laden is de laadcurve van de Audi wel heel netjes.

Was op meerdere sites te vinden, niet enkel op bright en met dezelfde tabel als de link van Audi. Maar evengoed is het dus nog steeds onduidelijk wat het precies gaat kosten, als ik het goed lees nog steeds meer dan bij Tesla.
 
En: wanneer laadt je nou van 0 naar 100? Totaal niet relevant!

Je laadt genoeg om de volgende plaspauze/koffie/suc te halen. En dan is (in mijn geval) de auto in bijna alle gevallen eerder klaar dan ik.

Los daarvan vind ik de Etron een mooie auto die de transitie weer verder kan helpen. Niet als Tesla killer maar laten we hopen dat er veel ICE rijders overstappen.
 
  • Like
Reactions: zkpq and RoaldH
En: wanneer laadt je nou van 0 naar 100? Totaal niet relevant!

Je laadt genoeg om de volgende plaspauze/koffie/suc te halen. En dan is (in mijn geval) de auto in bijna alle gevallen eerder klaar dan ik.

Los daarvan vind ik de Etron een mooie auto die de transitie weer verder kan helpen. Niet als Tesla killer maar laten we hopen dat er veel ICE rijders overstappen.

Ze maken er in elk geval volop reclame voor. Ongeacht of daar oprechte intenties achter zitten, helpt dat bij de transitie naar EV's.
 
150kW haalt Tesla niet tot 85%, dat heeft Audi wel netjes gedaan.

Ik vind de etron niet gefaald. Het is wat mij betreft een goede auto voor veel mensen.
Een auto die met nagenoeg dezelfde accugrootte als een X100D 147 km minder ver komt lijkt me voor veel mensen juist geen aantrekkelijke propositie. De Tesla rijdt volgens EPA gewoon 50% verder. Daarnaast het netwerk. De Etron kan wel snel laden maar het laadnetwerk is nog lang niet op orde. Volgens VW/Audi gaan zij tot 2027 2 miljard investeren in laadinfrastructuur. 2 jaar geleden was het SuperCharger netwerk al verder. Op dit punt lopen ze dus 10 jaar achter.
Voor mij geen Audi dus. Blijft verder wel een mooie auto die voor een beperkte doelgroep prima kan zijn.
Die doelgroep zal voorlopig ook wel beperkt blijven, Audi kan simpelweg maar een beperkt aantal Etrons maken. Ze hebben ook intern al een felle concurrentie over de verdeling van de accu's. De Porsche Taycan zal een veel betere EV blijken waar helaas ook de beschikbare accu's de bottleneck zullen vormen.
 
  • Like
Reactions: NovaS
Een auto die met nagenoeg dezelfde accugrootte als een X100D 147 km minder ver komt lijkt me voor veel mensen juist geen aantrekkelijke propositie. De Tesla rijdt volgens EPA gewoon 50% verder. Daarnaast het netwerk. De Etron kan wel snel laden maar het laadnetwerk is nog lang niet op orde. Volgens VW/Audi gaan zij tot 2027 2 miljard investeren in laadinfrastructuur. 2 jaar geleden was het SuperCharger netwerk al verder. Op dit punt lopen ze dus 10 jaar achter.
Voor mij geen Audi dus. Blijft verder wel een mooie auto die voor een beperkte doelgroep prima kan zijn.
Die doelgroep zal voorlopig ook wel beperkt blijven, Audi kan simpelweg maar een beperkt aantal Etrons maken. Ze hebben ook intern al een felle concurrentie over de verdeling van de accu's. De Porsche Taycan zal een veel betere EV blijken waar helaas ook de beschikbare accu's de bottleneck zullen vormen.
Daarbovenop komt nog de gebrekkige bediening met veel te veel schermen en knoppen, en een spraakbediening die in de praktijk gewoon niet functioneert. Deze beperking geldt voor de gehele Audi vloot die recent is uitgebracht. En one pedal driving ontbreekt dus een EV rijder zal niet snel naar Audi overstappen.
 
@Bas68 De eTron is ook niet primair bedoelt om EV rijders over te laten stappen in de eTron, maar om bestaande Audi rijders in een EV van Audi te laten stappen. Daarom denk ik dat ze bewust het verschil zo klein mogelijk maken.

Daarbij zit niet iedereen te wachten op een groot scherm in het midden van je console waar je alles op moet bedienen. Voor sommige zaken vind ik een knop of handschriftherkenning ook handiger. Bij de Audi kon ik de bestemming ingeven door te schrijven op een pad, zonder mijn ogen van de weg te halen. Bij Tesla moet ik op een virtueel toetsenbord typen (als stembediening het laat afweten).

Wellicht dat spraakbediening niet optimaal is, maar tot een maand geleden was dat in mijn Tesla ook waardeloos. Daarentegen functioneren de ruitenwissers in de Audi wel naar behoren, heb je LED matrix (auto high-beam in de Model S is niet bruikbaar in NL), worden snelheidsborden herkent, ... Op dat gebied loopt Tesla weer jaren achter.

De Tesla is leuk voor tech-savy mensen, maar dat is lang niet iedereen. Het is in mijn optiek goed dat Audi deze auto brengt zodat de EV transitie beter op gang komt. Het is niet mijn auto, maar ik kan begrijpen waarom sommige mensen toch voor de Audi kiezen...
 
Wellicht dat spraakbediening niet optimaal is, maar tot een maand geleden was dat in mijn Tesla ook waardeloos. Daarentegen functioneren de ruitenwissers in de Audi wel naar behoren, heb je LED matrix (auto high-beam in de Model S is niet bruikbaar in NL), worden snelheidsborden herkent, ... Op dat gebied loopt Tesla weer jaren achter.
Het frappante is dat dat in AP1 wel prima werkt. Daar worden snelheidsborden prima gezien en is er niets mis met de ruitenwisser
 
  • Like
Reactions: AustinP
De ruitenwissers vind ik sinds de laatste update (2019.8.5) sterk verbetert. Ik weet niet of die update al in NL er is vanwege NoA zonder bevestiging.
Het lezen van snelheidsborden mag zo langzamerhand wel komen. Hier in het dorp is een lange weg waarbij de maximum snelheid 60 is, terwijl de auto constant 50 aangeeft. Irritant omdat ik autopilot dan niet kan gebruiken omdat auto dan te langzaam rijdt.
 
@Bas68 De eTron is ook niet primair bedoelt om EV rijders over te laten stappen in de eTron, maar om bestaande Audi rijders in een EV van Audi te laten stappen. Daarom denk ik dat ze bewust het verschil zo klein mogelijk maken.

Maar toch staan ze in Duitsland met een groot reclamebord bij de Superchargers om Teslanauten een proefritje te laten doen tijdens het chargen van de Tesla. :D;)
 
Kom kom nu moeten we niet doen of aan AP2 niks goed is. Ik heb 2 auto's met AP2 en niet te klagen over grootlichtassistent, autopilot en ruitenwissers.
Als ik de grootlichtassistent gebruik op provinciale wegen, dan krijg je erg vaak tegenliggers die seinen. Met de Audi en LED-matrix had ik dat vrijwel nooit. Daarbij heeft die het voordeel dat die delen uitschakelt, waardoor de overgang veel prettiger is. Daarbij heeft de grootlichtassistent het "probleem" dat als die op dimlicht is geschakeld en je schakelt grootlicht uit, dan seint hij nog een keer. Meestal zet ik het uit, omdat de tegenligger al aan het seinen was omdat de grootlichtassistent te laat het grootlicht uitzet. Zet je het zelf uit, dan sein je nog een keer en dat wordt niet altijd begrepen.

Over de ruitenwissers hoeven we het natuurlijk niet te hebben. Dat er mensen tevreden mee zijn kan ik me niet voorstellen. Ik dacht dat zelfs de grootste Tesla fanboy het een lachertje vond.

EAP is niet perfekt, maar wel het beste dat ik tot nu toe heb gebruikt in een auto.

Maar toch staan ze in Duitsland met een groot reclamebord bij de Superchargers om Teslanauten een proefritje te laten doen tijdens het chargen van de Tesla. :D;)
Deze reactie had ik al verwacht, maar de actie van een lokale dealer staat natuurlijk niet voor het hele Audi concern. Daarbij vond ik als Tesla rijder de proefrit in de Audi e-Tron helemaal niet tegenvallen. Range, verbruik en laden zullen ongetwijfeld minder fijn zijn dan bij een Tesla, maar de auto heeft zeker zijn sterke kanten.
 
Als ik de grootlichtassistent gebruik op provinciale wegen, dan krijg je erg vaak tegenliggers die seinen. Met de Audi en LED-matrix had ik dat vrijwel nooit. Daarbij heeft die het voordeel dat die delen uitschakelt, waardoor de overgang veel prettiger is. Daarbij heeft de grootlichtassistent het "probleem" dat als die op dimlicht is geschakeld en je schakelt grootlicht uit, dan seint hij nog een keer. Meestal zet ik het uit, omdat de tegenligger al aan het seinen was omdat de grootlichtassistent te laat het grootlicht uitzet. Zet je het zelf uit, dan sein je nog een keer en dat wordt niet altijd begrepen.

Over de ruitenwissers hoeven we het natuurlijk niet te hebben. Dat er mensen tevreden mee zijn kan ik me niet voorstellen. Ik dacht dat zelfs de grootste Tesla fanboy het een lachertje vond.

EAP is niet perfekt, maar wel het beste dat ik tot nu toe heb gebruikt in een auto.


Deze reactie had ik al verwacht, maar de actie van een lokale dealer staat natuurlijk niet voor het hele Audi concern. Daarbij vond ik als Tesla rijder de proefrit in de Audi e-Tron helemaal niet tegenvallen. Range, verbruik en laden zullen ongetwijfeld minder fijn zijn dan bij een Tesla, maar de auto heeft zeker zijn sterke kanten.

Ik heb geen klagen over de grootlichtassistent. Als deze aanstaat heb ik nog nooit gehad dat mensen gaan knipperen.

Ondanks dat hem ik hem meestal uit staan.
Grootlicht is met de ledverlichting eigenlijk nooit nodig. Ook op de buitenwegen niet in NL en waarom zou ik dan 1km verder de konijnen willen verblinden.

De regensensor van de AP2 en later is idd niet best. Bij de AP1 zit daar gewoon een oude Bosch infrarood regensensor in.
Ik snap niet dat Tesla een eigen systeem heeft willen bedenken. Met daglicht werkt de Tesla regensensor prima maar met schemer en donker is het idd een drama. Volgens Tesla wordt hier wel aan gewerkt alleen jammer dat iets eerst op de markt brengen en dan pas gaan kijken of ze het werkend kunnen krijgen.

De EAP is idd ook niet perfect ook daar lijkt het erop dat de gebruikers allemaal onbetaalde Béta testers zijn.
Leuk dat je steeds een update krijgt waarbij er nieuwe dingen zijn opgelost maar steeds komen er ook weer nieuwe fouten voor terug of dingen die opgelost waren in een versie van 5 maanden geleden komen nu ineens weer terug.
 
Daarbij vond ik als Tesla rijder de proefrit in de Audi e-Tron helemaal niet tegenvallen. Range, verbruik en laden zullen ongetwijfeld minder fijn zijn dan bij een Tesla, maar de auto heeft zeker zijn sterke kanten.[/QUOTE]


Ik begrijp het al. Mijn verwachtingen waren gewoon te hoog...
 
En de deur deed voor mij mijn A3 e-tron van 2016 dicht. Die had ik gekocht als auto die toch echt 50 km elektrisch zou moeten kunnenrijden. Niet dus, die auto kon ik nooit voller krijgen dan 42 km, in de winter was het zelfs maar 29km.
Ben het met het grootste deel van je verhaal helemaal eens hoor. Zeker dat gezeik van het olieverbruik slaat alles. In duitsland wordt dit volgens mij veel beter gedaan. In NL heeft PON de garantie afgekocht en is daarmee veel te zuinig.

Bij de e-tron moet je overigens 'gewoon' de verwarming etc. uitzetten en dan krijg je wel de max range (52km). De actieradiusmonitor geeft dat zelfs in je schermpje aan. De praktijkrange is een ander verhaal.