Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Auto wassen

This site may earn commission on affiliate links.
hier goede ervaring met Meguiars Ultimate Wash and Wax. Tot ik mijn auto heb laten behandelen met Kenolon coating (dan gebruik ik vanaf dat moment de Kenolon producten).

Uitkijken met dit soort combinaties shampoo en was. Dit kan resulteren in wax op delen van de auto waar je het niet op wil (ongelakte onderdelen die wit uit gaan slaan en wax op glasdelen wat voor vlekken zorgt). Ga maar eens in een taxi zitten en kijk naar hoe dit, uiteraard in extremere mate, er uit ziet na verloop van tijd.

Wat je dan wel beste kunt gebruiken? Een shampoo die je waxlaag zo min mogelijk aantast maar wel zo heel mogelijk schuimt (zodat vuil loslaat). Persoonlijk vind ik Dodo juice, “Born to be mild” prettig en economisch in gebruik maar er zijn een hoop alternatieven met dezelfde eigenschappen.
 
  • Like
Reactions: CJA Hulskamp
Uitkijken met dit soort combinaties shampoo en was. Dit kan resulteren in wax op delen van de auto waar je het niet op wil (ongelakte onderdelen die wit uit gaan slaan en wax op glasdelen wat voor vlekken zorgt). Ga maar eens in een taxi zitten en kijk naar hoe dit, uiteraard in extremere mate, er uit ziet na verloop van tijd.

Wat je dan wel beste kunt gebruiken? Een shampoo die je waxlaag zo min mogelijk aantast maar wel zo heel mogelijk schuimt (zodat vuil loslaat). Persoonlijk vind ik Dodo juice, “Born to be mild” prettig en economisch in gebruik maar er zijn een hoop alternatieven met dezelfde eigenschappen.
Goede tip mbt de wax idd.

Dus dit is ook geen goed idee:
https://www.amazon.com/Shine-Armor-Fortify-Quick-Coat/dp/B07LHB3B2Q
 
Uitkijken met dit soort combinaties shampoo en was. Dit kan resulteren in wax op delen van de auto waar je het niet op wil (ongelakte onderdelen die wit uit gaan slaan en wax op glasdelen wat voor vlekken zorgt). Ga maar eens in een taxi zitten en kijk naar hoe dit, uiteraard in extremere mate, er uit ziet na verloop van tijd.

Wat je dan wel beste kunt gebruiken? Een shampoo die je waxlaag zo min mogelijk aantast maar wel zo heel mogelijk schuimt (zodat vuil loslaat). Persoonlijk vind ik Dodo juice, “Born to be mild” prettig en economisch in gebruik maar er zijn een hoop alternatieven met dezelfde eigenschappen.

Meguiars aantal jaren gebruikt en ook op andere auto’s. Wit uitslaan van rubbers en ongelakte delen gebeurt niet. Dus graag feiten delen, geen fabels ;)
Immers Mequiars en een aantal andere merken hebben kealitatief goede producten en een naam hoog te houden.
 
  • Disagree
Reactions: Hannes85
Eigenlijk heb ik niet zoveel zin om mij hier te moeten verdedigen maar ik denk dat ik genoeg detailing ervaring heb om te weten dat je geen wax op andere delen dan je lak wil hebben. Simpelweg omdat het intrekt in poreuze delen (onbehandeld plastic en rubber bijvoorbeeld) en sporen achterlaat op ramen. Ik heb met een aantal wash/wax combinaties getest op losse panelen en onderdelen van autos en bovenstaande is geen fabel maar daadwerkelijk een feit. Toevallig was één van die producten de meguiars, foto van de gebruikte wash en wax toegevoegd;

image.jpg


Waarom denk je anders dat je alle rubbers en onbehandelde onderdelen zo secuur af moet plakken als je de auto in de wax zet? Uiteraard is dat een ander percentage carnauba en zal het nog sneller en heftiger intrekken maar op de lange termijn is het exact hetzelfde resultaat.
Dan is er nog de discussie over het nut van een was en wax aangezien wax moet curen op droge panelen om het te laten hechten en niet op een natte, vieze auto eroverheen wrijven om vervolgens af te spoelen.

Lang verhaal kort; Het maakt niet uit welk merk het om gaat, wax is simpelweg niet geschikt voor materialen waar geen blanke lak overheen zit.
Overigens is meguiars niets bijzonders (op de detailer lijn na).
 
Last edited:
  • Disagree
Reactions: NielsT
@NielsT
Ik ben erg benieuwd naar je uitleg van de disagree op mijn post. Je vroeg om feiten, die geef ik je, samen met nog wat tips over hoe je dan wel wax het best kunt zetten en nog ben je niet tevreden. jij bent vast de leukste thuis :).

@Danny1410

“Sponsen” is sowieso vloeken in de kerk (gaat enorm veel rommel in een spons zitten waarmee je je lak beschadigen kunt). Washmitts zijn het best (en twee emmertjes gebruiken, eentje om de mitt uit te spoelen en eentje met sop).

Idealiter rij je niet na het wassen en voordat je de wax er op smeert maar ik kan mij voorstellen dat je de wasbox niet uren wil bezetten. Turtle wax blijft niet zo lang zitten overigens. Als je een sterke wax (collinite bijvoorbeeld) gebruikt dan heb je daar na 5 wasbeurten nog plezier van.
 
Last edited:
Dit is een interessant stukje
Privacy settings

Leuk verhaal, maar ik adviseer niemand om nog naar een wasstraat te gaan, zeker niet met een Tesla.

Ik heb mijn S uit eind 2017 daar ca. 10-15x doorheen gehaald (altijd Loogman, wat volgens mij een van de beste wasstraten heeft). Inmiddels helemaal vol met krassen en swirls. Zie foto, dit is de lak over de hele auto. Dat ziet er na 18 mnd al minder goed uit dan mijn vorige Mazda6 na 15 jaar, waarmee ik destijds wekelijks een wasstraat bezocht.. (veel vogelschijt in de straat :mad:)

Naast de zwakke lak passen Tesla's nauwelijks in de wasstraat en de 21" velgen kunnen er al helemaal niet tegen.

Heb helaas geen mogelijkheid om op straat te wassen en niet vaak tijd om een wasbox te bezoeken, maar dat is toch de enige optie om nog iets van lak over te houden o_O

IMG_20190717_144536.jpg
 
  • Informative
Reactions: GIO1974
Met m'n vorige Kia Diesel steeds naar de carwash gegaan, maar ik heb nu toch besloten om m'n nieuwe Model 3 met de hand te wassen. Dat is ook de reden waarom ik de mc rood besteld heb in de hoop dat de lak iets sterker is.
Ik stond op het punt om de Meguiar's ultimate W&W te bestellen, maar nu toch serieuze twijfel. Welke shampoo kunnen jullie dan aanraden voor een nieuwe wagen zonder glascoating ?
 
Hier ook born to be mild, heerlijke geur ook maar eerst pre wash met monello artico magico snow foam om het grootste vuil eraf te weken.
Het twee emmer systeem en een Gyeon Q²M Smoothie wash mitt voor de onderkant en de velgen en nog een wash mitt voor de rest.
Om af te drogen een droogdoek gebruiken ipv zeemlap, bv monello senza acqua drying towel en als hulpdroger Spray&Wipe voor de waterspots.
Je kan er veel verder ingaan (zoals ik doe:p) maar dit is een mooie basis met het minste kans op veroorzaken van krasjes bij het wassen en drogen.
Ik krijg alweer zin om mijn M3 een sopje te geven:D
 
  • Like
Reactions: Yvan_vh
Ik ben van fan Monello Snowfoam, betaalbaar, goed Artico Magico Snow Foam - 5000ml

Wel een foamgun ook nodig maar dat is een éénmalige invertering van een paar tientjes.

Mijn methode:

1. Afspuiten met HD
2. Snowfoam 10 minuten laten weken
3. Afspuiten
4. Opnieuw snowfoam (uit zelfde fles, zat over)
5. 2 bucket wash
6. Afspuiten
7. Bladblazer om het meeste water weg te krijgen
8. Met een grote microvezel doek de restantjes weg deppen/vegen
 
inderdaad, dat in-house spul van carclean heeft goede prijs/kwaliteits verhoudingen, hoewel ik over de polijstmiddelen wat minder tevreden ben.

glascoating heb ik bij 4 auto’s gezet, 2-laags, (en ook op los plaatwerk om te experimenteren) maar ben er nog altijd niet kapot van eerlijk gezegd. Misschien is dat ook wel omdat ik er veel te veel van verwacht... Men (vooral leveranciers en aanhang) roept dat het krasvast is en je ziet filmpjes van sleutels die compleet wegglijden (de bekende tellsell taktiek) van de behandelde lak maar dat is echt de grootste onzin.
 
Hier ook born to be mild, heerlijke geur ook maar eerst pre wash met monello artico magico snow foam om het grootste vuil eraf te weken.
Het twee emmer systeem en een Gyeon Q²M Smoothie wash mitt voor de onderkant en de velgen en nog een wash mitt voor de rest.
Om af te drogen een droogdoek gebruiken ipv zeemlap, bv monello senza acqua drying towel en als hulpdroger Spray&Wipe voor de waterspots.
Je kan er veel verder ingaan (zoals ik doe:p) maar dit is een mooie basis met het minste kans op veroorzaken van krasjes bij het wassen en drogen.
Ik krijg alweer zin om mijn M3 een sopje te geven:D
Ik ga altijd nog één stapje verder: na het drogen een rondje met Gyeon Cure. Met 1 microvezeldoek licht opbrengen en direct uitwrijven met een andere doek. Geeft glans en de lak wordt er waterafstotend van. Eigenlijk een soort was, maar dan op SIO2 basis.
Hoewel iedereen zweert bij het twee emmer systeem met zo'n handschoen, gebruik ik na het foamen nog steeds een hele zachte borstel aan de slang. Het verhaal is dat je dan zandkorrels in de borstel kan krijgen en dus krassen, maar volgens mij is de kans bij een borstel kleiner dan bij een handschoen, want er loopt constant water langs de borstelharen. De kans dat zo'n korreltje weggespoeld wordt bij een borstel is volgens mij groter dan bij een handschoen, die je immers maar om de minuut of zo uitspoelt en zelfs dan kan er makkelijk vuil in de handschoen blijven zitten. Of zie ik iets over het hoofd?
 
Ik ga altijd nog één stapje verder: na het drogen een rondje met Gyeon Cure. Met 1 microvezeldoek licht opbrengen en direct uitwrijven met een andere doek. Geeft glans en de lak wordt er waterafstotend van. Eigenlijk een soort was, maar dan op SIO2 basis.
Hoewel iedereen zweert bij het twee emmer systeem met zo'n handschoen, gebruik ik na het foamen nog steeds een hele zachte borstel aan de slang. Het verhaal is dat je dan zandkorrels in de borstel kan krijgen en dus krassen, maar volgens mij is de kans bij een borstel kleiner dan bij een handschoen, want er loopt constant water langs de borstelharen. De kans dat zo'n korreltje weggespoeld wordt bij een borstel is volgens mij groter dan bij een handschoen, die je immers maar om de minuut of zo uitspoelt en zelfs dan kan er makkelijk vuil in de handschoen blijven zitten. Of zie ik iets over het hoofd?
Ik was met een microvezel mop met swivel op een korte steel. De haartjes van een microvezel doek zijn tientallen malen dunner dan de haren van een borstel. Zandkorrels en ander vuil hechten zich niet aan de microscopisch dunne vezels van een microvezel doek.