Het is inderdaad goed dat alle alarmbellen afgingen. Maar zoals je in het Teslalog grafiekje gedeeltelijk kan zien reed ik +- 125km/h.
De wagen voor mij had een hogere snelheid dan ik had ingesteld in TACC/AP, waardoor er dus een afstand ontstond.
De voorganger heeft dan na 10 minuten rijden hard beginnen afremmen tot bijna stilstand, maar de TACC/AP ging eerst nog de afstand dichtrijden. Pas daarna begonnen de alarmbellen. Zoals
@CO2CLEAN zegt zou AEB inderdaad de impact verminderen, maar niet vermijden.
Wat ik in de vorige maanden merkte was dat AP al vroeger begon af te remmen en niet eerst de afstand verkleinde tot op de ingestelde AP/TACC afstand om daarna pas te remmen.
Je zou alleen denken dat de wagen via radar al lang de snelle benadering had gezien en dan zich al zou aanpassen.
PS: Als je zo naar het grafiekje kijkt lijkt het net alsof ik heel de tijd start-stop rij, maar geloof mij, dat is een vertekend beeld.
Ingezoomed:
View attachment 198225