2% antwoordt dus neen op de vraag "have you understood that when using Autopilot, the driver is expected to maintain control of the vehicle at all times?" ! Zelfs een 7% antwoordt ja op de vraag "has the name “Autopilot” caused you to believe that the car is fully autonomous, meaning that it does not require the driver to be supervising the car?"
Die 2% wil ik echt wel nooit tegenkomen! 0,00002% lijkt me aanvaardbaar (genre het percentage mensen dat niet weet dat je moet stoppen voor een stoplicht dat op rood staat). Hoeveel stoplichten komen we tegen op een week? Toch minstens honderd? Zouden we het leuk vinden als er twee keer per week (100 maal per jaar) iemand bijna op ons inrijdt door een rood stoplicht te negeren terwijl wij over het kruispunt rijden, omdat die 2% vindt dat ze geen controle moet houden als AP z'n ding doet?
Serieus probleem om die 2% terug te brengen naar dat aanvaardbaar niveau van 0,00002%, honderdduizend keer kleiner. En ja, de benaming "AutoPilot" heeft daar vrees ik toch wel wat mee te maken.
En het probleem gaat alleen maar groter worden: vandaag beweert Tesla dat de nieuwe wagens de hardware hebben om ooit in staat te zijn zelfrijdend te worden. Diezelfde 2%, die er niets van begrepen heeft, wordt dan morgen (ook al is de software er nog niet, laat staan de wettelijke goedkeuring) nog een stuk gevaarlijker - en het wordt misschien wel 7%.
Geen idee hoe Tesla (of de overheden) dit best aanpakken, maar het probleem aanpakken moet gebeuren.
EDIT: voor alle duidelijkheid: ik vind AP (1.0) fantastisch, en trouwens steeds beter wordend. Ik gebruik het ook op plaatsen waar het niet voor bedoeld is, genre het slingerweggetje tussen Overijse en Hoeilaart. Kan ook met zekerheid zeggen dat AP écht elke maand beter wordt, in de omgeving waar ik rijd (en dus ook op dat slingerweggetje - letterlijk deze week beter dan vorige week). Sedert 8.0 heeft het nog sneller bijgeleerd, naar mijn idee, alleen is het voorzichtiger geworden (wil zichzelf minder snel aan laten zetten bij hevige regenval bijv.).