Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Autopilot

This site may earn commission on affiliate links.
Misschien was de radar teveel belemmerd door sneeuw?

Ik denk dat de radar dan gewoon werkt en je ziet ook de autootjes voor je. De lijnen zijn wellicht minder goed zichtbaar en het kan natuurlijk best zo zijn dat bij bepaalde weertypes AP zich terugtrekt. Er zal al heel veel slimheid in zitten.

Wel vreemd dat hij willekeurig is. Bij goed weer op stukje van 10 kilometer naar Waalwijk om de 15 seconden melding gehad om stuur beet te pakken wat nergens op terug te voeren was. Natuurlijk ook op plekken waar het juist verstandig is zoals bij bruggen en wat ingewikkelde situaties, maar dus ook "voor de Bühne" op veel plekken waar dat niet nodig was. Willekeurig, voelt aan alsof hij dan zijn dag niet heeft. Voordat de slimmerikken toeslaan, het was niet zo dat ik mijn dag niet had.
Overigens gisteren ruim 400 gereden en geen bovengemiddelde meldingen.
 
Een gewaarschuwd mens ...
Bij versie 8.0 reageert de auto meer op acties van verkeer direct om je heen. Maar ook op tegenliggers.
Op een wegversmalling over een brugdek reed de Tesla altijd keurig tussen de lijntjes en hoefde ik nooit in te grijpen.
Nu reed me een grote vrachtauto tegemoet en deze reed over de witte scheidingslijn van zijn weghelft. De Tesla 'ziet' dit en stuurt duidelijk naar rechts. Zoveel naar rechts dat ie tegen de opstaande rand van het fietspad van het brugdek dreigde aan te rijden.
Ingrijpen was onmiddellijk nodig om dit te voorkomen. Zelfs mijn echtgenote piepte hardop dat dit niet goed zou gaan.
 
Een gewaarschuwd mens ...
Bij versie 8.0 reageert de auto meer op acties van verkeer direct om je heen. Maar ook op tegenliggers.
Op een wegversmalling over een brugdek reed de Tesla altijd keurig tussen de lijntjes en hoefde ik nooit in te grijpen.
Nu reed me een grote vrachtauto tegemoet en deze reed over de witte scheidingslijn van zijn weghelft. De Tesla 'ziet' dit en stuurt duidelijk naar rechts. Zoveel naar rechts dat ie tegen de opstaande rand van het fietspad van het brugdek dreigde aan te rijden.
Ingrijpen was onmiddellijk nodig om dit te voorkomen. Zelfs mijn echtgenote piepte hardop dat dit niet goed zou gaan.

..... wegen waarop je direct tegenliggers tegen kan komen.
AP1.0 is ook niet voor dat soort wegen bedoeld (just a reminder)
 
Ik heb ook al een aantal keer gehad met wat lichte mist dat AP niet beschikbaar is.
Terwijl die in V7 daar eigenlijk veel minder last van had.
Omdat in V8 de nadruk op de radar is gelegd ipv op de camera, denk ik dat dit misschien wel eens de oorzaak zou kunnen zijn.

Heb ik ook al een paar ondervonden in v8.
Eigenlijk zou je het omgekeerde verwachten want een radar kan wel door mist zien en een camera niet. Vreemd.
 
Waarschijnlijk wil hij beide sensoren volledig willen gebruiken, geeft 1 van de twee een "fout" melding dan geen auto pilot. Sneeuw en radar is funest. Op schepen vaak genoeg gezien dat je radar helemaal dicht slaat door sneeuwvlokken, is ook niet weg te filteren.
 
Ik heb ook al een aantal keer gehad met wat lichte mist dat AP niet beschikbaar is.
Terwijl die in V7 daar eigenlijk veel minder last van had.

Omdat in V8 de nadruk op de radar is gelegd ipv op de camera, denk ik dat dit misschien wel eens de oorzaak zou kunnen zijn.

Ook zo ondervonden. Toch een stap terug vind ik.
Met V7 eens in dikke mist gereden ( aan aangepaste snelheid weliswaar ) waar je puur 'op radar' reed, je zag geen steek voor de ogen, maar AP toonde op je scherm de voorliggers. Nu meldt hij "Tijdelijk Onbeschikbaar". Spijtig!
 
..... wegen waarop je direct tegenliggers tegen kan komen.
AP1.0 is ook niet voor dat soort wegen bedoeld (just a reminder)
Dat weet ik natuurlijk wel, maar het verschil tussen versie 7 en 8 betekent in het laatste geval dat je niet tegen een tegenligger rijdt maar wel grote schade lijdt doordat de auto tegen een hoge borstwering rijdt.
Versie 7 liet de auto altijd tussen de belijning rijden. Kwam je soms wat dicht bij een tegenligger, maar je vernielde de auto niet tegen een brugdek.
 
Last edited:
Gewoon dus laten onderzoeken in Duitsland.

Tesla Owners in Germany

2% antwoordt dus neen op de vraag "have you understood that when using Autopilot, the driver is expected to maintain control of the vehicle at all times?" ! Zelfs een 7% antwoordt ja op de vraag "has the name “Autopilot” caused you to believe that the car is fully autonomous, meaning that it does not require the driver to be supervising the car?"

Die 2% wil ik echt wel nooit tegenkomen! 0,00002% lijkt me aanvaardbaar (genre het percentage mensen dat niet weet dat je moet stoppen voor een stoplicht dat op rood staat). Hoeveel stoplichten komen we tegen op een week? Toch minstens honderd? Zouden we het leuk vinden als er twee keer per week (100 maal per jaar) iemand bijna op ons inrijdt door een rood stoplicht te negeren terwijl wij over het kruispunt rijden, omdat die 2% vindt dat ze geen controle moet houden als AP z'n ding doet?

Serieus probleem om die 2% terug te brengen naar dat aanvaardbaar niveau van 0,00002%, honderdduizend keer kleiner. En ja, de benaming "AutoPilot" heeft daar vrees ik toch wel wat mee te maken.

En het probleem gaat alleen maar groter worden: vandaag beweert Tesla dat de nieuwe wagens de hardware hebben om ooit in staat te zijn zelfrijdend te worden. Diezelfde 2%, die er niets van begrepen heeft, wordt dan morgen (ook al is de software er nog niet, laat staan de wettelijke goedkeuring) nog een stuk gevaarlijker - en het wordt misschien wel 7%.

Geen idee hoe Tesla (of de overheden) dit best aanpakken, maar het probleem aanpakken moet gebeuren.

EDIT: voor alle duidelijkheid: ik vind AP (1.0) fantastisch, en trouwens steeds beter wordend. Ik gebruik het ook op plaatsen waar het niet voor bedoeld is, genre het slingerweggetje tussen Overijse en Hoeilaart. Kan ook met zekerheid zeggen dat AP écht elke maand beter wordt, in de omgeving waar ik rijd (en dus ook op dat slingerweggetje - letterlijk deze week beter dan vorige week). Sedert 8.0 heeft het nog sneller bijgeleerd, naar mijn idee, alleen is het voorzichtiger geworden (wil zichzelf minder snel aan laten zetten bij hevige regenval bijv.).
 
Last edited:
  • Like
Reactions: Steven and Daan B
2% antwoordt dus neen op de vraag "have you understood that when using Autopilot, the driver is expected to maintain control of the vehicle at all times?" ! Zelfs een 7% antwoordt ja op de vraag "has the name “Autopilot” caused you to believe that the car is fully autonomous, meaning that it does not require the driver to be supervising the car?"

Die 2% wil ik echt wel nooit tegenkomen! 0,00002% lijkt me aanvaardbaar (genre het percentage mensen dat niet weet dat je moet stoppen voor een stoplicht dat op rood staat). Hoeveel stoplichten komen we tegen op een week? Toch minstens honderd? Zouden we het leuk vinden als er twee keer per week (100 maal per jaar) iemand bijna op ons inrijdt door een rood stoplicht te negeren terwijl wij over het kruispunt rijden, omdat die 2% vindt dat ze geen controle moet houden als AP z'n ding doet?

Serieus probleem om die 2% terug te brengen naar dat aanvaardbaar niveau van 0,00002%, honderdduizend keer kleiner. En ja, de benaming "AutoPilot" heeft daar vrees ik toch wel wat mee te maken.

En het probleem gaat alleen maar groter worden: vandaag beweert Tesla dat de nieuwe wagens de hardware hebben om ooit in staat te zijn zelfrijdend te worden. Diezelfde 2%, die er niets van begrepen heeft, wordt dan morgen (ook al is de software er nog niet, laat staan de wettelijke goedkeuring) nog een stuk gevaarlijker - en het wordt misschien wel 7%.

Geen idee hoe Tesla (of de overheden) dit best aanpakken, maar het probleem aanpakken moet gebeuren.

EDIT: voor alle duidelijkheid: ik vind AP (1.0) fantastisch, en trouwens steeds beter wordend. Ik gebruik het ook op plaatsen waar het niet voor bedoeld is, genre het slingerweggetje tussen Overijse en Hoeilaart. Kan ook met zekerheid zeggen dat AP écht elke maand beter wordt, in de omgeving waar ik rijd (en dus ook op dat slingerweggetje - letterlijk deze week beter dan vorige week). Sedert 8.0 heeft het nog sneller bijgeleerd, naar mijn idee, alleen is het voorzichtiger geworden (wil zichzelf minder snel aan laten zetten bij hevige regenval bijv.).

Dat vraagt om een nuancering.

1% heeft de Autopilot nog nooit gebruikt, dus begrijpelijk dat die er niet veel van weten. Dat komt wel als ze hem gaan gebruiken.
Die 2% wordt dus 1%

Dan is dit onderzoek geweest voordat 8.0 is ingevoerd. Dus veel minder waarschuwingen dan nu. En de vraag "Are you familiar with the car warnings that Tesla provides about how Autopilot is to be properly used?" is wat dubieus. Enerzijds is de melding zo logisch, gewoon "Houd je stuur vast" dat je er niet om heen kunt en je daarom zelfs gaat afvragen of er nog meer is dan die voor maar één uitleg vatbare melding. Die 98% zal dus ongeveer 100% van de 99% die AP wel eens gebruikt heeft betreffen.

Dat men bij eerste ingebruikname expliciet akkoord moest gaan, ooit, is iets waarvan zelfs ik denk, Oh ja, dat was inderdaad zo.

Uit onderzoek is ook gebleken dat een veel hoger aantal automobilisten regelmatig een verkeersteken mist, door rood rijdt, zich laat afleiden etc.

Zo kun je het natuurlijk ook bekijken. Ik vind het best overtuigend en het is bedoeld om de Duitse overheid te zeggen dat ze het te somber inzien, en ook een beetje dat juist zij die er niets van weten, of jaloers zijn, of bij Audi werken de meeste kritiek hebben die door de eigenlijke gebruikers niet gedeeld wordt.
 
Vanavond in de avondspits weer geen AP op mijn stukkie woon-werk. Meer last van gehad? Vraag me af of het een storing is of een programmeerfout in V8. Straks werkt t alleen nog bij mooi weer:confused:.
Hee, ik ook vanavond! Op de A12 vanuit Den Haag richting Gouda viel autopilot uit. Eerst viel alleen autosteering uit, later hield ook cruise control er mee op.
Later op de avond deed 'ie het weer.
 
  • Like
Reactions: HWS
Hier geen problemen met autopilot, werkt gewoon overal. Op de snelweg, op provinciale wegen (moest even een file omzeilen). Ook met een beetje viezige ruit en wat lichte regen werkt het nog goed, ik had het idee dat hij soms beter de belijning zag dan ik zelf.

Wel vreemd dat hij echt totaal niet meer werkt bij sommige mensen, moet toch een duidelijke oorzaak hebben lijkt mij?
 
  • Like
Reactions: HWS
Vanavond in de avondspits weer geen AP op mijn stukkie woon-werk. Meer last van gehad? Vraag me af of het een storing is of een programmeerfout in V8. Straks werkt t alleen nog bij mooi weer:confused:.
Same here. Ik reed van de Van Nelle fabriek (stond ook 1 andere Tesla) terug naar huis in die smerige regen en heb alles zelf moeten sturen. TACC deed het gelukkig meestal wel, maar was ook op bepaalde stukken niet beschikbaar.

Het is echt een achteruitgang ten opzichte van 7.0.
 
  • Like
Reactions: HWS