Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Autopilot

This site may earn commission on affiliate links.
Mooi om te zien hoe Tesla's aanpak op dit liefhebbersforum wat dit pure AI punt betreft ( AI in de echte praktijk hè dat is best wel nieuw en lastig ) zo uitgebreid toegelicht wordt ( of is het verdedigd ? ) .

Prima hoor, maar ik persoonlijk vind Fabian Becker ( https://d.facebook.com/story.php?story_fbid=634136833615577&id=108907992805133&__tn__=*s-R ) het mooi verwoorden... Aber schon seit dem Modell S sehe ich es sehr kritisch eine Beta Software im öffentlichen Straßenverkehr an normalen Kunden zu testen! Nicht jeder geht verantwortungsvoll mit solch einer Technologie im Software Entwicklungsstadium um!...

RTFM is lijkt mij een paar bruggen te ver voor in principe een massaproduct als de Model 3. Ennuh hier laat ik het bij... Mvg.
Rare redenering van Becker. Ook andere fabrikanten zijn bezig met assist systemen en geen daarvan is perfect. En ook bij hen gaat niet iedereen verantwoordelijk om met de technologie. Mag daarom geen van de systemen worden gebruikt?
Zolang het systeemontwerp veiligheid voldoende waarborgt lijkt het me dat het toegelaten zou moeten worden en dat is blijkbaar in Nederland (en vele andere landen) het geval. Met de strenge eisen waaraan fabrikanten hier moeten voldoen, lijkt het me toe dat er voldoende garantie is voor de veiligheid van het Tesla systeem.
 
Rare redenering van Becker. Ook andere fabrikanten zijn bezig met assist systemen en geen daarvan is perfect. En ook bij hen gaat niet iedereen verantwoordelijk om met de technologie. Mag daarom geen van de systemen worden gebruikt?
Zolang het systeemontwerp veiligheid voldoende waarborgt lijkt het me dat het toegelaten zou moeten worden en dat is blijkbaar in Nederland (en vele andere landen) het geval. Met de strenge eisen waaraan fabrikanten hier moeten voldoen, lijkt het me toe dat er voldoende garantie is voor de veiligheid van het Tesla systeem.

Een jaar of twee (wellicht al) is door instanties als verzekeringsmaatschappijen erkend dat de kans om bij een ongeval betrokken te raken rond 40% lager is wanneer AP op de juiste wegen is ingeschakeld. Lagere premies waren het gevolg.
Ik meen dat J.B. Straubel toen heeft aangegeven dat AP net als elk systeem niet perfect is en dat er wel eens iets mis gaat. Hij gaf de vergelijking met de veiligheidsriem en de airbag die beiden zo af en toe verkeerd uitpakken en mensen overlijden die zouden overleven als gordel/airbag er niet zou zijn.
Daartegenover staan de velen die een veel grotere overlevingskans hebben en dus wordt het niet verboden, terecht ook.
(wel jammer als je net die ene bent natuurlijk)
 
Bijkomend effect - en dat vindt ik erg jammer - is dat het wisselen van rijbaan nu nog alleen werkt als de auto echt door heeft dat je het stuur vast hebt. Praktisch betekent dit tegendruk geven als je van baan wilt verwisselen. Daarmee is deze functie een stuk minder praktisch toepasbaar geworden. Ik vertrouw nuj eigenlijk minder op AP dan dat ik dan voorheen kon doen. Stap terug.

IK heb nu wat geëxperimenteerd met mijn handen op diverse posities op het stuur. Voor mij blijkt dat de rechterhand met de palm naar beneden op 5 uur op het stuur laten rusten en mijn rechter elleboog op de middenconsole laten steunen redelijk werkt. Het kost maar weinig inspanning en de nags behoren tot het verleden. Wisselen van rijbaan gaat over het algemeen prima.

Wel vraag ik mij af hoe dit de veiligheid ten goede kan komen. Ik kan nu prima NIET op het verkeer letten en als ik plotseling moet ingrijpen dan gaat dat heel moeilijk met mijn rechterhand in deze positie. Echter 10 voor 2 is voor mij een no go. Ik vind dat te vermoeiend.
 
Een jaar of twee (wellicht al) is door instanties als verzekeringsmaatschappijen erkend dat de kans om bij een ongeval betrokken te raken rond 40% lager is wanneer AP op de juiste wegen is ingeschakeld. Lagere premies waren het gevolg.
Ik meen dat J.B. Straubel toen heeft aangegeven dat AP net als elk systeem niet perfect is en dat er wel eens iets mis gaat. Hij gaf de vergelijking met de veiligheidsriem en de airbag die beiden zo af en toe verkeerd uitpakken en mensen overlijden die zouden overleven als gordel/airbag er niet zou zijn.
Daartegenover staan de velen die een veel grotere overlevingskans hebben en dus wordt het niet verboden, terecht ook.
(wel jammer als je net die ene bent natuurlijk)

Die 40% lagere kans is vastgesteld door een Amerikaanse instantie voor verkeersveiligheid.
Zij hebben daarvoor uitsluitend gegevens gebruikt die door Tesla beschikbaar zijn gesteld.

“There are lies, damn lies, and statistics...”
 
Die 40% lagere kans is vastgesteld door een Amerikaanse instantie voor verkeersveiligheid.
Zij hebben daarvoor uitsluitend gegevens gebruikt die door Tesla beschikbaar zijn gesteld.

“There are lies, damn lies, and statistics...”

Dus, ze beduvelen de kluit? Er zijn nooit raketten geweest die, hoe zot toch, terugkeren? Een Instantie voor Verkeersveiligheid gebruikt gegevens uit allerlei bronnen zoals het ongevalspercentage bij "gewone" auto's. Daarnaast een "dump" van data van Tesla met gegevens van auto's met AP. En daarnaast, verzekeraars staan niet bekend als meelopers met elk nieuwtje en hebben toch op basis hiervan premiekortingen doorgevoerd.
 
IK heb nu wat geëxperimenteerd met mijn handen op diverse posities op het stuur. Voor mij blijkt dat de rechterhand met de palm naar beneden op 5 uur op het stuur laten rusten en mijn rechter elleboog op de middenconsole laten steunen redelijk werkt. Het kost maar weinig inspanning en de nags behoren tot het verleden. Wisselen van rijbaan gaat over het algemeen prima.

Wel vraag ik mij af hoe dit de veiligheid ten goede kan komen. Ik kan nu prima NIET op het verkeer letten en als ik plotseling moet ingrijpen dan gaat dat heel moeilijk met mijn rechterhand in deze positie. Echter 10 voor 2 is voor mij een no go. Ik vind dat te vermoeiend.

Ik lig al aardig onder vuur maar dat houdt mij niet tegen. Mocht je een vraag gesteld hebben dan heb je ook gelijk al het antwoord gegeven :)
 
IK heb nu wat geëxperimenteerd met mijn handen op diverse posities op het stuur. Voor mij blijkt dat de rechterhand met de palm naar beneden op 5 uur op het stuur laten rusten en mijn rechter elleboog op de middenconsole laten steunen redelijk werkt. Het kost maar weinig inspanning en de nags behoren tot het verleden. Wisselen van rijbaan gaat over het algemeen prima.

Wel vraag ik mij af hoe dit de veiligheid ten goede kan komen. Ik kan nu prima NIET op het verkeer letten en als ik plotseling moet ingrijpen dan gaat dat heel moeilijk met mijn rechterhand in deze positie. Echter 10 voor 2 is voor mij een no go. Ik vind dat te vermoeiend.
Ik zou altijd op het verkeer letten, je legt immers je leven in de waagschaal van een systeem dat in beta is. Daarnaast zou ik als het rustig is de rechterhand laag houden en als het drukker wordt 10 voor 2 of iets dergelijks. Zo doe ik het in mijn good old fashioned autopilot-loze wagen ook, alleen stuurt mijn 'lage' rechter(of linker)hand dan wel.
 
IK heb nu wat geëxperimenteerd met mijn handen op diverse posities op het stuur. Voor mij blijkt dat de rechterhand met de palm naar beneden op 5 uur op het stuur laten rusten en mijn rechter elleboog op de middenconsole laten steunen redelijk werkt. Het kost maar weinig inspanning en de nags behoren tot het verleden. Wisselen van rijbaan gaat over het algemeen prima.

Wel vraag ik mij af hoe dit de veiligheid ten goede kan komen. Ik kan nu prima NIET op het verkeer letten en als ik plotseling moet ingrijpen dan gaat dat heel moeilijk met mijn rechterhand in deze positie. Echter 10 voor 2 is voor mij een no go. Ik vind dat te vermoeiend.

Je hand op het stuur laten liggen, en niet (RTFM) het stuur vasthouden?
Klinkt nogal onverantwoordelijk..
 
Je hand op het stuur laten liggen, en niet (RTFM) het stuur vasthouden?
Klinkt nogal onverantwoordelijk..
Klinkt schokkender dan het is, als je het mij vraagt. Op de A2, vijf rijstroken breed, weinig verkeer, is het geen probleem je hand op het stuur te laten liggen. In de spits is het een ander verhaal. Dan heeft hij zijn handen ongetwijfeld ook wat actiever op het stuur. Tenminste, zo doe ik het.
 
Klinkt schokkender dan het is, als je het mij vraagt. Op de A2, vijf rijstroken breed, weinig verkeer, is het geen probleem je hand op het stuur te laten liggen. In de spits is het een ander verhaal. Dan heeft hij zijn handen ongetwijfeld ook wat actiever op het stuur. Tenminste, zo doe ik het.

Laten we eerlijk zijn, op de A2 met snelheid op 104 km/uur kan het het best zelf en kun je het stuur loslaten als je wat blijft meekijken. We moeten nu ook weer niet te krampachtig worden. Voordat de meldingen werden ingevoerd reed hij daar tientallen kilometers probleemloos en is hij de waakhond. Remt het voor je, of voor de auto voor je, dan heeft hij dat feilloos door.
 
  • Like
Reactions: MarcelS and Mars1
Laten we eerlijk zijn, op de A2 met snelheid op 104 km/uur kan het het best zelf en kun je het stuur loslaten als je wat blijft meekijken. We moeten nu ook weer niet te krampachtig worden. Voordat de meldingen werden ingevoerd reed hij daar tientallen kilometers probleemloos en is hij de waakhond. Remt het voor je, of voor de auto voor je, dan heeft hij dat feilloos door.
Dat laat Tesla nu niet toe, met de meldingen. Vermoedelijk is het systeem nog te onbetrouwbaar.
 
Dat laat Tesla nu niet toe, met de meldingen. Vermoedelijk is het systeem nog te onbetrouwbaar.

Gek om het zo te zeggen maar dit was iets van voor jouw tijd. In maart 2016 was er een heuse proef met wat toen zonder schroom "zelfrijdende auto's" genoemd werd. Ik heb toen dezelfde route gereden op auto-pilot en daar een artikel over geschreven: https://www.iletsel.nl/p/test16maart

Voor alle duidelijkheid, dit was AP1 en er werd heel af en toe, als de situatie daar aanleiding toe gaf dus niet random, gevraagd om mijn interventie.
 
Last edited:
Ik vind de nieuwe software geen verbetering. Te vaak verplichting om stuur aan te raken. Alleen de witte bovenrand (ipv alle randen) vind ik ook geen verbetering. Meestal blij met nieuwe software nu niet. Voor mij hoe "autonomer" hoe beter. Begrijp de beperkingen van het systeem prima en kan daar zelf mee omgaan.
 
De onbetrouwbaarheid is vermoedelijk fundamenteler. Bij een geautomatiseerd systeem in de luchtvaart wordt het twee- of drievoudig uitgevoerd. Het systeem controleert zichzelf en waarschuwt wanneer er iets niet klopt waarop de bestuurder moet ingrijpen. Iets dergelijks zal met auto's ook moeten gebeuren.
 
Ik vind de nieuwe software geen verbetering. Te vaak verplichting om stuur aan te raken. Alleen de witte bovenrand (ipv alle randen) vind ik ook geen verbetering. Meestal blij met nieuwe software nu niet. Voor mij hoe "autonomer" hoe beter. Begrijp de beperkingen van het systeem prima en kan daar zelf mee omgaan.

Ik merk niks van de veranderingen. Eigenlijk alleen maar verbeteringen en verfijningen.
As ik het stuur volledig los laat krijg ik na 37 seconden een waarschuwing om het stuur vast te houden. Dat doe ik even en laat het stuur weer los. Ook dan komt er na 37 seconden weer een waarschuwing het stuur vast te houden.
Bij mijn normale gebruik, ik hou met mijn linkerhand het stuur onderaan vast, krijg ik totaal geen meldingen.
 
Gek om het zo te zeggen maar dit was iets van voor jouw tijd. In maart 2016 was er een heuse proef met wat toen zonder schroom "zelfrijdende auto's" genoemd werd. Ik heb toen dezelfde route gereden op auto-pilot en daar een artikel over geschreven: https://www.iletsel.nl/p/test16maart

Voor alle duidelijkheid, dit was AP1 en er werd heel af en toe, als de situatie daar aanleiding toe gaf dus niet random, gevraagd om mijn interventie.
Wow, dit is van voor mijn tijd in de Tesla, die test uit 2016 leest als toekomstmuziek..
Ondanks dat ik altijd mijn handen aan het stuur hou, krijg ik toch nog af en toe meldingen (iig meer dan 6 keer op een afstand A'dam - Tilburg). Maf dat een simpele aanraaksensor niet voldoende is, druk op het stuur is nog geen garantie dat de chauffeur oplet.
Als Tesla echt een methode zoekt om te controleren of de chauffeur nog bij de les is, zou een camera die je oogbewegingen volgt beter zijn..

Wat ElecFan stelt ben ik mee eens, eigenlijk is redundantie met interne foutdetectie nodig.
Wellicht 2 van de 3 om het systeem bruikbaar te houden, dus de acties van 2 vd 3 systemen zijn dan leidend voor de te nemen acties.

Maar goed, dat zit niet in AP1, dus nu wordt het systeem alleen maar voorzichtiger om op die manier de mensen die de beperkingen ervan niet begrijpen toch te beschermen.
Goede nieuws is, dat de laatste sw versie 2018.21.9 75bdbc11 minder last heeft van remacties bij de detectie van een vrachtwagen op de rijstrook rechts van me, dan de vorige sw versie.
 
Het bericht "Hold steering wheel" is niet juist. Elon twitterde op 13-6 het volgende: Will be adjusting screen alert to clarify that we mean “slight up or downward force on the wheel”, not really “hold the wheel”. Oftewel er moet een beetje tegendruk aan het stuur gegeven worden. The sensors on the steering wheel don’t actually respond to someone just gripping the wheel. It detects torque on the wheel and therefore, a slight force needs to move the wheel up or down. Daarom heb ik mijn linkerhand, arm liggend op de armsteun van het portier, met mijn 3 middelste vingers hangend aan het stuur. Niet in het midden, maar meer naar linksboven richting de linker stuurspaak. Zo kan ik tientallen kilometers afleggen zonder een waarschuwing te krijgen.

https://electrek.co/2018/06/13/tesla-autopilot-hold-steering-wheel-alerts-complaints/
 
  • Like
Reactions: CO2CLEAN