Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Autopilot

This site may earn commission on affiliate links.
... Leert ons heel goed bij de les te blijven.
En dat is het hele probleem in een notedop. Catch 22.
Hoe beter AP werkt, hoe minder we bij de les blijven, hoe gevaarlijker het wordt...
Ook Elon kent deze ogenschijnlijke tegenspraak; hij lichtte onlangs toe dat aan de chauffeur te wijten AP-gerelateerde ongelukken uitsluitend optreden bij (zeer) ervaren gebruikers.
 
En dat is het hele probleem in een notedop. Catch 22.
Hoe beter AP werkt, hoe minder we bij de les blijven, hoe gevaarlijker het wordt...
Ook Elon kent deze ogenschijnlijke tegenspraak; hij lichtte onlangs toe dat aan de chauffeur te wijten AP-gerelateerde ongelukken uitsluitend optreden bij (zeer) ervaren gebruikers.
Ik zie dit inderdaad ook. Voor mij geldt heel simpel dat de aandacht 100% op de weg blijft. Geen telefoonnummer opzoeken, geen WhatsApp, geen telefoon in de hand.
Het enige wat ik een enkele keer doe is in Spotify een album van Racoon aantikken, 2 seconden, dat is het maximale.
 
Ik ben een groot voorstander van spraakbediening. Daar kan je heel goed spotify (play < >) en de telefoon mee bedienen, en hou je je handen aan het stuur en blik op de weg.

Zeker in het begin, had ik bij ap veel de neiging om alles handmatig te bedienen.
 
IMG_1662.JPG
 
Nooit geprobeerd maar met AP2 moet je een seconde of twee voorbij de ingehaalde auto/vrachtwagen zijn, anders wil hij niet terug naar rechts, je ziet ze niet in je scherm, kennelijk ziet de auto ze wel. Ook bij inzetten van een inhaal actie, als er een auto vlak voor je in de linkerbaan zit, komt hij in de display zodra je de richtingaanwijzer aanzet, is de afstand te klein icm geen snelheidsverschil dan gaat hij niet. Dus in tegenstelling tot ap1 zie je geen auto’s in de linker en rechterbaan gedurende normaal rijden, ik heb het idee dat de auto ze wel ziet en ze alleen weergeeft als het belangrijk wordt.
 
Ik heb met AP1 juist de omgekeerde ervaring: als je de richtingaanwijzer naar rechts aanzet terwijl er daar een auto rijdt gebeurt er niets totdat de auto voorbij is, maar dan wordt verandering van baan te vroeg ingezet zodat je bijna op die auto zit. Ik heb dit nog niet durven te laten gebeuren en zorg er zelf voor dat hij minder snel naar rechts gaat (waardoor de auto steer wordt uitgezet).
 
Na de update dit weekend: melding 'handen aan het stuur houden' verschijnt nu om de 20 sec, wanneer je het stuur niet vasthoudt. Voorheen was dit 1 minuut. Echter, de weerstand die je in het stuur ondervindt is een stuk lager geworden, waardoor het prettiger werkt. Wanneer je nu het stuur continu losjes vasthoudt, komt er ook geen melding meer.
 
  • Like
Reactions: MarcelS
Afremmen voor bochten doet mijn Autopilote wel al, zowel 80km wegen als ook op de snelweg. Doet ‘ie zelfs keurig!
Juist en dat verbetert zelfs merkbaar, vind ik. Was vrijdag door Luxemburg aan 't rijden (in "Klein Zwitserland", van Bastogne naar de SuC in Luxemburg, op een prachtig onderhouden bochtige weg waar je doorgaans 90 rijden mag) en AP-bochtgedrag was gewoon perfect inclusief aanpassen snelheid enkele tientallen meters voor de bocht (en niet langer halverwege de bocht of zo). Geen idee of Luxemburg beter "gemapt" is dan ons Belgenlandje, dan wel of het met fleet learning te maken heeft, maar sowieso is AP-bochtgedrag ook in België veel beter dan bijv. een jaar geleden, naar mijn gevoel.
 
  • Like
Reactions: MarcelS
Met 2018.21.9 ziet/toont AP2 kennelijk maximaal 11 auto's in je instrument cluster (AP1: maximaal 8).
Vier op de linkerbaan, vier op de rechterbaan (AP1 max drie aan beide kanten)
Wat ik interessanter vind: hij toont 3 wagens voor je. Dat zou betekenen dat de radar onder de auto voor je niet alleen reflecties krijgt van de auto daarvoor, maar ook nog eens van de auto die daar weer voor rijdt, dus radarsignalen die onder 2 wagens door gaan.
Is dat nieuw in AP2 met 21.9 of zagen jullie al eerder 3 wagens voor je in het display ?

ap2.jpg
 
Last edited:
  • Informative
Reactions: J-Peters
Na de laatste update wordt het praktisch onmogelijk om nog zonder hand(en) aan het stuur met AP te rijden.
Tegelijkertijd is Tesla druk bezig om AP op de snelwegen autonoom te laten functioneren. Dan kunnen de handjes weer van het stuur. Wie wil dat niet ?
Maar dat betekent wel dat iedereen die met losse handjes wil rijden binnenkort nog eens € 4.200 mag aftikken. Immers de autonome functies zijn alleen beschikbaar met het extra 'zelfrijdende functie' pakket.