Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Bandenspanning

This site may earn commission on affiliate links.
Dit kun je zien op het dashboard. Linker draaiwieltje ingedrukt houden tot je kunt scrollen, onder het icoontje car status vind je de bandenspanning. Succes!
Werkt dit nog steeds goed? Hij geeft bij mij niets weer (of moet ik hiervoor rijden)?

pressure.jpeg


Ik ben op zoek naar de juiste bandenspanningen, mogelijk een draadje gemist maar wat zijn de laatste recommendations?

19 inch = 3,1 bar ?
20 inch = ?
21 inch = 2,9 bar ?

maakt winterbanden / zomerbanden nog verschil?
 
Last edited:
Het is mij ook opgevallen dat je niets ziet als je niet rijdt. Als je een tijdje hebt gereden, dan krijg ik netjes de bandenspanning te zien. Toen ik de auto net had (2 weken geleden) toen was de bandenspanning rond de 2.9 bar (ik heb de standaard 19" velgen). Vreemd genoeg staat die ondertussen op 3.1 bar en er is nooit lucht bij ingekomen. Ik vermoed dus dat het niet zo heel erg nauwkeurig is.
 
Last edited:
Werkt dit nog steeds goed? Hij geeft bij mij niets weer (of moet ik hiervoor rijden)?

View attachment 341841

Ik ben op zoek naar de juiste bandenspanningen, mogelijk een draadje gemist maar wat zijn de laatste recommendations?

19 inch = 3,1 bar ?
20 inch = ?
21 inch = 2,9 bar ?

maakt winterbanden / zomerbanden nog verschil?

Ja je moet wel eventjes rijden voordat de juiste spanning aangegeven wordt.
In mijn 21 inch zomerbanden stop ik 3.1 bar rondom.
 
  • Informative
Reactions: Geendiesel
Zowel zomer met 20" als winter met 19" staan bij mij op 3,1 bar. Of dat goed is? Wellicht dat onze (o.a.) bandenexpert @Wim S. hier wat duidelijkheid kan brengen.
Tesla adviseert geen bandenspanningen in de gebruiksaanwijzing.
19" banden moeten op 45 PSI staan, geeft het bandenlabel op de deurstijl van de voorste deur aan.
45 PSI is 3.1 bar.
21" banden mogen met 2.9 iets zachter staan. Komt het comfort ten goede.
Een goede vuistregel is 3.0, dan kun je er nooit ver naast zitten.
Er moet gemeten worden met koude banden. Tijdens het rijden loopt de druk met 0,2 tot 0,3 bar op.
Een te lage bandenspanning wordt door het TPMS gemeld als deze onder 2.6 bar komt.

IMG_7470.jpg
 
Tesla adviseert geen bandenspanningen in de gebruiksaanwijzing.
19" banden moeten op 45 PSI staan, geeft het bandenlabel op de deurstijl van de voorste deur aan.
45 PSI is 3.1 bar.
21" banden mogen met 2.9 iets zachter staan. Komt het comfort ten goede.
Een goede vuistregel is 3.0, dan kun je er nooit ver naast zitten.
Er moet gemeten worden met koude banden. Tijdens het rijden loopt de druk met 0,2 tot 0,3 bar op.
Een te lage bandenspanning wordt door het TPMS gemeld als deze onder 2.6 bar komt.

View attachment 341897
goede info. Dank !

En inderdaad tijdens het rijden doen de sensoren het wel idd, en ze liepen tijdens de rit op !
 
Gisteravond de bandjes op mijn 21" velgen opgepompt tot 3.1 bar en dat laat in de avond met echt koude banden. Echter, deze ochtend was de druk al 3.0 terwijl de temperatuur al een stuk hoger was dan gisteravond.

Als de druk bij koude banden 3.0 is wat zou dan de ideale druk zijn bij warme banden? Op basis daarvan kan ik dan veel beter inschatten wat de bandendruk moet zijn voor koude banden. Op de band zelf staat dat 51 psi (3.5 bar) het maximum is.
 
Soms als het 's-ochtends heel koud is staat er 2.9 bij mij maar na een paar rotondes wordt dit al snel de gewenste 3,1.
Voor de 19" moet het tegenwoordig 3,1 zijn.
Officieel moet dit koud 3,1 en dat kan met warm weer en stevig rijden soms wel oplopen naar 3,4 - 3,5.
Ik heb zelfs één keer 3,6 voorbij zien komen maar dat is geen probleem.

Er is officieel maar één goede bandenspanning maar als je dan toch afwijkt liever iets te hoog dan te laag.
Een lage bandenspanning is potentieel onveilig en onzuinig, een te hoge zou hooguit iets te veel slijtage en marginal minder grip kunnen geven.
Daar staat tegenover dat een "te" hoge bandenspanning minder rolweerstand geeft.

Bij de 19" is het advies 3,1 rondom. Iedere bandenspanningsmeter wijkt af van de werkelijkheid dus altijd alle banden met dezelfde meter meten.
Als ze dan al 3,0 zijn of 3,2 dan is dit in ieder geval zo bij alle banden.
 
Last edited:
  • Informative
Reactions: cambreVer!
Zo lang je geen Max Verstappen heet, zal je 0.1 bar afwijking in je banden echt niet merken. Bandenspanning is bij normale snelheden ook een afweging tussen comfort, slijtage en energieverbruik. De afwijking moet niet te groot zijn, want dan kan het wel onveilig worden, maar bij 0.1 bar verschil geraak je echt niet in de sloot.

Goedkopere bandenspanningsmeters hebben vaak al een afwijking >0.1 bar (en die is niet altijd constant), dus als je niet een goede bandenspanningsmeter hebt dan kun je niet echt goede conclusies trekken. Ik heb een goede Hazet bandenspanningsmeter en de bandenspanning van mijn Tesla is (koud) eigenlijk redelijk constant.
 
Mijn vorige banden 19", waren met 3,1 (Koud) in het midden van het loopvlak meer versleten dan langs de buitenzijde van het loopvlak.
Ik blaas mijn nieuwe banden nu iets zachter: 3;0.

kan ook de afwijking van de meting zijn. Ik kreeg mijn wagen na de bandenwissel terug met 2,8-2,9 op het dashboard. Bij eerste halte aan de compressor, ingesteld op 3,1 kwam er niets bij. Bij de tweede andere compressor wel en het dashboard toont nu ook 3,1 koud.