Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Bandenspanning

This site may earn commission on affiliate links.
Mijn vorige banden 19", waren met 3,1 (Koud) in het midden van het loopvlak meer versleten dan langs de buitenzijde van het loopvlak.
Ik blaas mijn nieuwe banden nu iets zachter: 3;0.

kan ook de afwijking van de meting zijn. Ik kreeg mijn wagen na de bandenwissel terug met 2,8-2,9 op het dashboard. Bij eerste halte aan de compressor, ingesteld op 3,1 kwam er niets bij. Bij de tweede andere compressor wel en het dashboard toont nu ook 3,1 koud.

Als een band in het midden meer versleten is dan aan de buitenkanten, dan staat van dat de banden te hard zijn opgepompt. Zij ze inderdaad te hard, dan staat het loopvlak bol naar buiten. Alle stuurbewegingen, vooral bij parkeersnelheden, zorgen voor snellere slijtage in het midden.
 
Volgens de sticker moet de bandenspanning 42 psi zijn, oftewel 2.9 bar. Ik persoonlijk merk nu met sturen dat het wat lichter gaat en dat vind ik prettiger rijden.

Verder wat Wim zegt, banden slijten heel erg van parkeersnelheden of zelfs stilstaan. Daarom hekel ik de stuurbewegingen van autopark. Je hoort heel de stuurcontructie keihard werken waardoor je weet dat de bandjes het zwaar hebben.
 
Dit verklaart dan wellicht dat mijn 85D uit 2014 met 2.9 bar op de sticker sinds de 2019.12.1.1 update is gaan waarschuwen als de bandenspanning tot 2.8 zakt. Range anxiety is dead, long live tyre pressure anxiety!
Dat is een nuttige aanpassing. Bij eerdere software versies kwam de waarschuwing pas bij 2.5 tot 2.6 bar. Dat is veel te laag en de oorzaak van snellere bandenslijtage en een hoger verbruik.
 
  • Informative
Reactions: MLKRMR
Dat is een nuttige aanpassing. Bij eerdere software versies kwam de waarschuwing pas bij 2.5 tot 2.6 bar. Dat is veel te laag en de oorzaak van snellere bandenslijtage en een hoger verbruik.

Ik weet niet welke softwareversie jij hebt, maar ik kan volgens mij altijd de bandenspanning checken (na enkele minuten rijden) via de scrolwieltjes. Zo is bijvoorbeeld ook goed de impact van de buitentemperatuur zichtbaar.
 
  • Like
Reactions: Timmm
Ik weet niet welke softwareversie jij hebt, maar ik kan volgens mij altijd de bandenspanning checken (na enkele minuten rijden) via de scrolwieltjes. Zo is bijvoorbeeld ook goed de impact van de buitentemperatuur zichtbaar.

q0g34vqctza21.jpg


Bj de Model 3 komt de bandenspanning tevoorschijn via linksonder vegen van rechts naar links op het scherm. Zie ook Own Manual p 5. Mijn ervaring is dat na een 300m rijden de getallen wel verschijnen en grappig is idd als de auto aan één kant in de zon heeft gestaan, dan scheelt dat daar :oops: zomaar 1 of 2 psi... Heeeel verontrustend !
 

Attachments

  • upload_2019-5-8_5-13-19.png
    upload_2019-5-8_5-13-19.png
    111.5 KB · Views: 77
Ik weet niet welke softwareversie jij hebt, maar ik kan volgens mij altijd de bandenspanning checken (na enkele minuten rijden) via de scrolwieltjes. Zo is bijvoorbeeld ook goed de impact van de buitentemperatuur zichtbaar.
Ja, via scrollwieltjes kon ik de bandenspanning altijd al controleren, maar hierboven heb ik het over pro-actief waarschuwen. Dan krijg je dus een waarschuwing in beeld, ook al heb je de “autostatus” zelf niet gekozen.
 
Thanks voor de informatie. De spanning voor 18" staat ook op 2.9 gespecificeerd.

Bij mij stond ie op 4.2 bar, daarmee werd ie bij 100+ km/u niet meer zo lekker bestuurbaar in de bochten. Nu eerst eens verlaagd naar 3.0 bar en het gaat al een stuk beter. Ben benieuwd wat de tesla recommended waarde is.
 
  • Like
Reactions: M.W.
Ik kreeg een melding dat de bandenspanning te laag was, 2.6 en 2.7 bar. Even langs gereden bij tyrecenter en die hebben alle banden gevuld tot 2.9 bar (18 inch). De medewerker heeft meteen laten zien hoe je via menu de sensor de nieuwe spanning laat herkennen. Dat is gelukt (groen vinkje). Toch houd ik ook nog steeds de melding dat de bandenspanning te laag is (2.8 bar). Hoe kan ik deze melding verwijderen?