Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Beginners vragen

This site may earn commission on affiliate links.
klopt het dat de M3 "automatisch" ingrijpt bij een naderende frontale botsing ook als je zonder AP en TACC rijdt? doet ie dat altijd of alleen vanaf een bepaalde snelheid? deze functie is wat lastig te testen, durf niet helemaal te vertrouwen dat hij het doet...

idem met de functie wegrijden blokkeren als er een obstakel is... weet iemand of dat altijd werkt?
 
Ik zet hem soms op de snelweg op low, omdat dat ik de re-gen anders te hard vind afremmen. Bij “low” hoef ik vaak minder hard weer op te trekken.

Dat komt omdat je met de Tesla rijdt alsof het een ICE is en het e-pedaal als een aan/uit schakelaar gebruikt i.p.v. een regelaar waarmee je gedosseerd kunt acceleren en afremmen. In het begin is dat lastig omdat je dit niet gewend bent maar als je de auto gebruikt zoals deze ontworpen is dan zal je merken dat het echt heel goed werkt. In het begin heb je dat gevoel niet in je voet zitten net als het voor vele verdomd lastig is om met de linkervoet gedoseerd te remmen i.p.v. met de rechtervoet.

Niet voor niets is dat ook juist iets waar zelfs de kritische pers juist zo lovent over is.
 
  • Like
Reactions: Tozz and Tuhhje
klopt het dat de M3 "automatisch" ingrijpt bij een naderende frontale botsing ook als je zonder AP en TACC rijdt? doet ie dat altijd of alleen vanaf een bepaalde snelheid? deze functie is wat lastig te testen, durf niet helemaal te vertrouwen dat hij het doet...

idem met de functie wegrijden blokkeren als er een obstakel is... weet iemand of dat altijd werkt?

Ja, dat doet hij. Maar pas op: Die automatische ingreep voorkomt de botsing niet. Hij maakt alleen de klap kleiner.

In andere woorden, als je dit gaat testen rij je je auto mogelijk total-loss maar zou je het zelf moeten overleven.

Dus niet gaan testen is mijn advies :)
 
In situaties waarin veel geremd wordt (stad) gaat veel energie verloren omdat je dan de fysieke remmen meer moet gebruiken. Die energie had ook (deels) weer naar de batterij gekund. Op de snelweg zal dit veel minder zijn. Daar is ‘coasten’ (uitrijden zonder koppeling) soms voordeliger. Deze stand kent een Tesla alleen niet. De low-stand zal hier waarschijnlijk niet zoveel uitmaken. Ik vind deze setting op de snelweg wel prettig, omdat de TACC dan wat minder abrupt lijkt te remmen.
 
  • Informative
Reactions: Nienke
Daar is ‘coasten’ (uitrijden zonder koppeling) soms voordeliger. Deze stand kent een Tesla alleen niet.
Die stand heeft Tesla wel:) En zelfs op twee manieren.
De eerste is de simpele: gewoon onder het rijden de handel van D naar N zetten. Om, als je echt wil remmen-door-regeneren, 'm weer naar D te drukken en de felheid van de regeneratie op te vangen met je Watt-pedaal. Je zult versteld staan hoever de auto 'coast' en hoeveel impact het heeft op je gemiddeld verbruik. Maar regeneratie geeft toch 40% verlies. Vandaar methode 2:
Die tweede manier vraagt 'Füssenspitzengefühl'. Je watt-pedaal biedt je namelijk ook de 'coast'-stand aan. Die stand zit tussn niet remmen en niet accelereren. Minder simpel om aan te leren, vraagt meer anticiperen. Maar die vaardigheid brengt je letterlijk veel verder. Het bracht mij (tot de winterband) met de S 100D op 180Wh/km over 30.000 km.
 
Last edited:
De eerste is de simpele: gewoon onder het rijden de handel van D naar N zetten.

Dat zou ik eerst maar eens in een rustig straat uitproberen met de Model 3. Ik heb dat namelijk ook eens geprobeerd toen ik de Model 3 net had. Probleem dat ik toen kreeg is dat de auto pas weer in Drive wilde nadat ik volledig tot stilstand was gekomen en de auto eerst in Park had gezet. Misschien deed ik iets verkeerd, misschien reageerde de software verkeerd, ik weet het niet, maar schrok er wel van. Ik reed gelukkig op een rustige weg. Mogelijk kan deze manier van coasten alleen in een S of X?

Kortom: ik zou dit echt niet op de snelweg durven uitproberen met een Model 3.
 
  • Informative
Reactions: Nienke
Dat zou ik eerst maar eens in een rustig straat uitproberen met de Model 3. Ik heb dat namelijk ook eens geprobeerd toen ik de Model 3 net had. Probleem dat ik toen kreeg is dat de auto pas weer in Drive wilde nadat ik volledig tot stilstand was gekomen en de auto eerst in Park had gezet. Misschien deed ik iets verkeerd, misschien reageerde de software verkeerd, ik weet het niet, maar schrok er wel van. Ik reed gelukkig op een rustige weg. Mogelijk kan deze manier van coasten alleen in een S of X?

Kortom: ik zou dit echt niet op de snelweg durven uitproberen met een Model 3.

Ik wist ook niet dat dat kon maar ik ga het wel eens proberen in een rustige straat.
Tot nu toe ben ik inmiddels erg bedreven in het bedienen van het gaspedaal en kan daar prima mee coasten.
 
Rijd je minder zuinig als je de regenereer knop op 'low' zet? Tov de normale regen stand?

Korte antwoord, Ja.

Lange antwoord. Doordat je minder kunt regenereren laad je dus ook minder op bij het afremmen en wordt er meer door je remmen omgezet in warmte. Alleen als je extreem veel vroeger van het e-pedaal af gaat gebruik je als nog je regen. Tesla gaat er vanuit dat je ca. 10% onzuiniger bent met regen op low.
 
  • Informative
Reactions: Nienke
In situaties waarin veel geremd wordt (stad) gaat veel energie verloren omdat je dan de fysieke remmen meer moet gebruiken. Die energie had ook (deels) weer naar de batterij gekund. Op de snelweg zal dit veel minder zijn. Daar is ‘coasten’ (uitrijden zonder koppeling) soms voordeliger. Deze stand kent een Tesla alleen niet. De low-stand zal hier waarschijnlijk niet zoveel uitmaken. Ik vind deze setting op de snelweg wel prettig, omdat de TACC dan wat minder abrupt lijkt te remmen.

Bij abrupt remmen door de TACC wordt er eigenlijk ook altijd de rem erbij gepakt door de TACC en als de regen op low staat zal hij dus de remmen er nog meer bij pakken. TACC is immers geprogrammeerd om een zekere afstand tot de voorganger te behouden en gebruikt hiervoor zowel regen als de rem. Het is niet zo dat hij op low ineens een kortere afstand tot de voorganger accepteert.
 
  • Informative
Reactions: Nienke
Bij abrupt remmen door de TACC wordt er eigenlijk ook altijd de rem erbij gepakt door de TACC en als de regen op low staat zal hij dus de remmen er nog meer bij pakken. TACC is immers geprogrammeerd om een zekere afstand tot de voorganger te behouden en gebruikt hiervoor zowel regen als de rem. Het is niet zo dat hij op low ineens een kortere afstand tot de voorganger accepteert.

I.c.m. Chill-mode lijkt de TACC wat minder houterig. Misschien lijkt het maar zo :cool:
 
Chill-mode gaat alleen over acceleren en als je object aware acceleratie aan hebt staan dan accelereert hij redelijk rustig als er verderop opnieuw een auto is. Chill-mode is dan ook overbodig als je dit aan hebt staan.

Overigens vind ik hem ook zonder chill-mode al redelijk langzaam accelereren als iemand voor je opzij gaat.
Dit nog los van het feit dat hij wacht totdat deze volledig op de nieuwe baan zit.

Ik heb eerlijk gezegd het nu van de chill-mode nog niet kunnen ontdekken. TACC doet het sowieso redelijk netjes en zelf is het een kwestie van het kunnen beheersen van je rechtervoet.