Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Beginners vragen

This site may earn commission on affiliate links.
Van een (oude) S85 naar een nieuwe M3 LR. Feitelijk overgelijkbare auto’s. Een Model S is een limousine en een Model 3 daarmee vergeleken een skelter. Anders gezegd een M3 stuurt veel strakker, ligt beter, is sneller, maar de MS is comfortabeler en ruimer. Natuurlijk is de M3 11 cm smaller dan de MS en dat maakt hem veel makkelijker in stadsverkeer en parkeergarages. Kortom: als je vooral op de snelweg zit is de S te verkiezen en in de stad de M3.
En als je van sportief rijden houdt is de M3 de enige.
Nog een aspect: ik vond de MS veel stiller dan de M3. Door omstandigheden kon ik de M3 niet meer teruggeven (ik was op vakantie toen hij werd afgeleverd), maar ik had dat vanwege het lawaai wel gedaan. Ook nu nog erger ik me elke rit aan de herrie en het gefluit. Hoewel dat fluiten wel een exemplarisch probleem zal zijn.
Kan me hier wel bij aansluiten. Ik ben van S85 (eind 2014) naar 3 LR (eind 2019) gegaan.
S is echt veel meer 'n reisauto en een stuk stiller en comfortabeler. Persoonlijk heb ik nooit last gehad van het formaat van de auto icm parkeergarages e.d.De 3 veel meer de lekker sturen auto.

Zonder prijsverschillen (en 't feit dat de 3 wel en de S geen trekhaak optie heeft) zou ik zo weer gaan voor 'n S.
 
Het opvallende is dat er de nodige M3 rijders zijn die dit niet begrijpen. De afgelopen maanden heb ik een paar keer bij SuC Zwolle geladen en tot mijn niet geringe verbazing werd ruim de helft van de V2-stalls gebruikt door M3's. Gelukkig heb ik een adapter, dus ik heb de MX maar op een V3-stall aangesloten.
Viel me ook al op in Zwolle. Laatste paar keer stond ik eigenlijk alleen op de V3 Stall en een paar andere model 3 rijders op de V2 Stall.

Ook de overstap gemaakt van de S naar de 3 bijna 2 jaar geleden, vooral voor het sneller laden onderweg en bereik.
 
Ik ga deze maar even hier posten... Is er een manier om ervoor te zorgen dat een Tesla stopt met de snelheid van de autopilot automatisch aan te passen aan wat de wagen denkt dat de max snelheid is op die plek?

Ik heb dit vandaag weer meermaals meegemaakt. Eerst op de ring rond Mechelen waar je 90 mag rijden (en ik dus ook 90 reed) en mijn Tesla de snelheid terugbracht naar 40 km/h en daarbij redelijk stevig vertraagde, iets wat de chauffeur achter mij niet apprecieerde (was geeneens op een kruispunt)

Daarna nog enkele snelheidsaanpassingen waarbij de snelheid ongevraagd werd verhoogd
- op de ring van Brussel versnelt de wagen ongevraagd naar 120 km/h (terwijl je daar maar 100 mag, en ik de autostrade oprijd aan 90 km/h)
- op de aansluiting van A2 - E40, waar de max snelheid 70 km/h is, versnelde hij ongevraagd naar 120 km/h.
Ik ben op die plekken aan 't invoegen op een ander rijvak, en probeer het verkeer in 't oog te houden, geen tijd / zin om op het scherm mijn snelheid te volgen...

Ik zou graag zelf bepalen hoe snel mijn wagen rijdt, zolang de data die de Tesla gebruikt voor geen meter kloppen... Ik gebruik alleen de adaptieve snelheidscontrole...
 
Eerst op de ring rond Mechelen waar je 90 mag rijden (en ik dus ook 90 reed) en mijn Tesla de snelheid terugbracht naar 40 km/h en daarbij redelijk stevig vertraagde, iets wat de chauffeur achter mij niet apprecieerde (was geeneens op een kruispunt)
Ik zou graag zelf bepalen hoe snel mijn wagen rijdt, zolang de data die de Tesla gebruikt voor geen meter kloppen...
Er schijnen daarvoor 2 potentiometers in het voetenruim gemonteerd te zijn. Misschien moet je eens proberen die in te trappen.

En vervolgens kan je op de voice command knop op je stuur duwen en "probleem snelheidslimiet" zeggen, waarna een bug report wordt aangemaakt.

Ik gebruik alleen de adaptieve snelheidscontrole...
Des te gekker, want die past niet automatisch z'n snelheid aan. Enkel onder autopilot (dwz adaptieve Cruise Control + lane keeping) wordt je snelheid automatisch aangepast naar wisselende snelheidslimieten. Met TACC neemt die enkel de snelheidslimiet over bij activatie van TACC, en zal ie in functie van mogelijke hindernissen en bochten vertragen.

In het menu kan je evenwel instellen dat je TACC niet de snelheidslimiet overneemt maar enkel je huidig gereden snelheid:
1618209733102.png


https://www.tesla.com/sites/default/files/model_3_owners_manual_europe_nl.pdf pagina 109.
 
  • Disagree
Reactions: OttoR
Op de Autopilot zou de auto inderdaad zelf de max snelheid mogeb bepalen. Mits die dan wel goed wordt toegepast.

Maar op TACC moet de auto gewoon aanhouden wat jij instelt. En niet te pas en te onpas snelheid aanpassen. Gisteren reed ik met aanhanger keurig 90 op TACC. Versneld de auto plots naar 100. Niet ernstig en geen gevaarlijke situatie
 
Des te gekker, want die past niet automatisch z'n snelheid aan. Enkel onder autopilot (dwz adaptieve Cruise Control + lane keeping) wordt je snelheid automatisch aangepast naar wisselende snelheidslimieten. Met TACC neemt die enkel de snelheidslimiet over bij activatie van TACC, en zal ie in functie van mogelijke hindernissen en bochten vertragen.
Dat is dus niet zo. Ik reed met aanhanger op TACC - want dan doet (E)AP het niet; en had de snelheid ingesteld op 90 km/u. En toch versnelde plots de wagen naar de max snelheid.
 
Hoe graag ik het ook zou willen: er is absoluut geen enkele manier dat je Tesla vanzelf naar 120 zou versnellen op TACC, behalve als je zelf 120 als snelheidslimiet had ingesteld.

Met autopilot aan gebeurt dat zelfs niet. Daar moet je autopilot op 120 ingesteld hebben, waarna er een snelheidsverlaging was, waarna ie terug naar 120 zou versnellen. Maar met enkel TACC doet die dat zelfs niet, en blijft de ingestelde snelheid ongewijzigd.

In de Model S en X kan je met de CC-hendel wel de ingestelde snelheid aanpassen, en door de hendel 2 seconden naar beneden te drukken de huidige snelheidslimiet overnemen. In de Model 3 moet je daarvoor het scherm gebruiken.

1618210934365.png

1618210954049.png
 
Hoe graag ik het ook zou willen: er is absoluut geen enkele manier dat je Tesla vanzelf naar 120 zou versnellen op TACC, behalve als je zelf 120 als snelheidslimiet had ingesteld.

Met autopilot aan gebeurt dat zelfs niet. Daar moet je autopilot op 120 ingesteld hebben, waarna er een snelheidsverlaging was, waarna ie terug naar 120 zou versnellen. Maar met enkel TACC doet die dat zelfs niet, en blijft de ingestelde snelheid ongewijzigd.
Moest 100 km/u zijn.
Maar de auto deed het echt. Ik zat op de 'op/afrit' van de A1. Als je vanuit Almere komt kan je er bij Muiden af en zo doorrijden naar de afrit naar Diemen.

Met een aanhanger lekker makkelijk, want de max snelheid is daar beperkt tot 80 km/u en je hoeft niet drie banen op te schuiven, zoals wel zou moeten als je de hoofdrijbaan blijft volgen.
Bij Diemen voegt de op/afrit weer zich bij de hoofdrijbaan en vlak daarvoor versnelde de auto naar 100.
 
Op pagina 108 en volgende kan je alle ins en outs van de traffic-aware cruise control lezen.


Er is geen enkel scenario waarbij je, wanneer je je TACC op 90 hebt ingesteld, hij zou versnellen naar 100.

Wat waarschijnlijk gebeurde is dat je TACC niet aan stond, en je 'm activeerde en je de instelling hebt dat je TACC bij activatie de snelheidslimiet moet overnemen. Ik weet niet of je een Model 3 of X hebt, maar met de Model S en X heb je ook nog de mogelijkheid dat je door middel van 2 seconden de hendel naar beneden houden ook de snelheidslimiet overneemt.

In alle gevallen is je display 'leidend': als je 90 reed maar op onderstaand display stond er 100 in zwart en met blauwe cirkel errond, dan stond je TACC op 100 ingesteld. Dit cijfers zal onder TACC nooit verspringen naar een hoger cijfer dan ingesteld, behalve als je op het scherm duwt, waarna ie de snelheidslimiet overneemt.

1618211528545.png
 
  • Like
Reactions: RobsEV
Op pagina 108 en volgende kan je alle ins en outs van de traffic-aware cruise control lezen.


Er is geen enkel scenario waarbij je, wanneer je je TACC op 90 hebt ingesteld, hij zou versnellen naar 100.

Wat waarschijnlijk gebeurde is dat je TACC niet aan stond, en je 'm activeerde en je de instelling hebt dat je TACC bij activatie de snelheidslimiet moet overnemen. Ik weet niet of je een Model 3 of X hebt, maar met de Model S en X heb je ook nog de mogelijkheid dat je door middel van 2 seconden de hendel naar beneden houden ook de snelheidslimiet overneemt.

In alle gevallen is je display 'leidend': als je 90 reed maar op onderstaand display stond er 100 in zwart en met blauwe cirkel errond, dan stond je TACC op 100 ingesteld. Dit cijfers zal onder TACC nooit verspringen naar een hoger cijfer dan ingesteld, behalve als je op het scherm duwt, waarna ie de snelheidslimiet overneemt.

View attachment 653100
@wooter, ik ben het niet helemaal met je eens. Als TACC denkt dat de snelheidslimiet 120 is al zou het ook maar 90 zijn en je zet het aan gaat ie naar 120 km/uur. Vandaag toevallig met mijn fietsenrek getest. Ik deed een dubbele trekactie dus eigenlijk autopilot maar aangezien de aanhanger modus ingeschakeld was geen EAP voor mij.
 
@wooter, ik ben het niet helemaal met je eens. Als TACC denkt dat de snelheidslimiet 120 is al zou het ook maar 90 zijn en je zet het aan gaat ie naar 120 km/uur.
Dat klopt toch volledig met de handleiding?

Op je display zal de auto laten zien wat hij denkt dat de snelheidslimiet is. Als je dan TACC activeert, neemt hij die snelheid over, voor zover je de standaard instelling aan houdt dat hij de snelheidslimiet moet aannemen als je TACC activeert.

Als je liever hebt dat je TACC activeert op de door jou op dat moment gereden snelheid, moet je dat expliciet instellen in de configuratie van je Tesla. Zie daarvoor p. 109 in de handleiding, of mijn post van deze morgen: #6,265
 
  • Like
Reactions: RobsEV
Dat klopt toch volledig met de handleiding?

Op je display zal de auto laten zien wat hij denkt dat de snelheidslimiet is. Als je dan TACC activeert, neemt hij die snelheid over, voor zover je de standaard instelling aan houdt dat hij de snelheidslimiet moet aannemen als je TACC activeert.

Als je liever hebt dat je TACC activeert op de door jou op dat moment gereden snelheid, moet je dat expliciet instellen in de configuratie van je Tesla. Zie daarvoor p. 109 in de handleiding, of mijn post van deze morgen: #6,265
Ik heb al enkele weken geleden de configuratie in mijn model 3 omgezet naar huidige snelheid.

En toch verandert mijn model 3 de ingestelde snelheid van de TACC (ik gebruik autopilot zo goed als nooit).

Scenario dat zich bij mij zeker voordoet (op TACC)
  1. max snelheid is 120 km/h - > ik druk op snelheidlimiet op scherm -> TACC op 122 km/h
  2. max snelheid wordt 90 km/h -> ik druk opnieuw op snelheidlimiet om snelheid aan te passen -> TAC stelt zich in op 92 km/h
  3. +- 500 m verderop verandert de wagen de max snelheid naar 120 km/h en begint hij te versnellen, zonder mijn vraag. Ook al is de max toegelaten snelheid ook daar nog altijd 90 km/h (maar de Tesla denkt dus dat die snelheid daar 120 km/h is)

Ik ga eens kijken of ik dit kan vermijden door ook niet meer op de weergave van de maximale snelheid te drukken om de snelheid van de TACC in te stellen, en dat manueel te doen. Maar ik ben er vrij zeker van dat ik gisteren op de verkeerswisselaar van de E19 vanuit Antwerpen -> Ring van Brussel de snelheid manueel heb teruggebracht naar 70 km/h (is daar sinds twee weken de nieuwe maximale snelheid geworden, Tesla denkt dat dat nog 90 km/h is), en dat mijn wagen - nog voor ik op de ring reed - de snelheid al terugbracht naar 120 km/h. Ik zal dat bij de volgende gelegendheid eens nakijken..
 
  • Like
Reactions: OttoR
Ik vind het opmerkelijk dat de auto onder TACC z'n ingestelde snelheid (het cijfer in het blauwe cirkeltje) zelfstandig zou aanpassen.

Ik kan me geen situatie voor de geest aanhalen dat me dat ooit al gebeurd is. Ik moet op TACC telkens manueel de nieuwe snelheidslimiet bevestigen.

Let wel, het gedrag wat je beschrijft is wél wat je kan verwachten op autopilot, maar dan zou ie ook automatisch moeten vertragen bij een snelheidslimiet van 90. Er kan wel een verschil in gedrag zijn tussen gewone wegen en autosnelwegen; ik meen me te herinneren dat automatische snelheidslimiet herkenning niet actief is op snelwegen.
 
Ik weet niet of je een Model 3 of X hebt, maar met de Model S en X heb je ook nog de mogelijkheid dat je door middel van 2 seconden de hendel naar beneden houden ook de snelheidslimiet overneemt.
Het betreft een model 3 en daar werkt het 2sec naar beneden houden van de stalk ook om de snelheid over te nemen.

Het is zoals Hippogrief ook omschrijft. Je rijdt met TACC ingeschakeld gewoon de weg volgend en plots versnelt de wagen naar de max snelheid. (In mijn geval dus 100)
Geen stalk, scroll wheel of watt pedaal aangeraakt.

Het betrof wel een parallel baan aan de hoofdbaan t.b.v. de af-/oprit waar de max snelheid verlaagd is en het gebeurde op het moment dat de max snelheid weer naar 100 zou mogen.

Maar op TACC zou de auto de snelheid niet aan mogen passen als ik die anders heb ingesteld en dat deed hij wel.
 
  • Like
Reactions: Hippogrief
Ik vind het opmerkelijk dat de auto onder TACC z'n ingestelde snelheid (het cijfer in het blauwe cirkeltje) zelfstandig zou aanpassen.

Ik kan me geen situatie voor de geest aanhalen dat me dat ooit al gebeurd is. Ik moet op TACC telkens manueel de nieuwe snelheidslimiet bevestigen.

Let wel, het gedrag wat je beschrijft is wél wat je kan verwachten op autopilot, maar dan zou ie ook automatisch moeten vertragen bij een snelheidslimiet van 90. Er kan wel een verschil in gedrag zijn tussen gewone wegen en autosnelwegen; ik meen me te herinneren dat automatische snelheidslimiet herkenning niet actief is op snelwegen.
Ik zal eens kijken als ik er weer rijdt of het dan weer gebeurd. Als het te herhalen is; wees welkom om mee te rijden 😊
 
Maar op TACC zou de auto de snelheid niet aan mogen passen als ik die anders heb ingesteld en dat deed hij wel.
Dat doe hij dus idd. Ik ken ondertussen 4 plekken waar hij dat doet (twee plekken waar de wagen versnelt, twee plekken waar hij vertraagt). Twee keer op een verkeerswisselaar tussen twee autostrades en op een afrit van de autosnelweg (vertragen). De andere op een plek waar de verkeerssituatie grondig gewijzigd is (kruispunt verdwenen door een brug te bouwen over dat kruispunt).
 
Het gaat hier dus over een snelheid die op je scherm staat ingesteld, die automagisch zichzelf aanpast naar een hogere snelheid, hoger dan die je zelf hebt ingesteld? En dit zonder dat autosteer aan staat?

Vertragen is eenvoudig: de auto houdt rekening met fleet speed. Zo zal je auto ook bij het naderen van een rotonde of bocht soms vertragen, ook op TACC. En na de bocht ook terug de oude snelheid hernemen. Maar het kan nooit dat je de wagen instelt op bv 70 km/u, en hij vanzelf later zal versnellen naar 90 of 120. Zelfs op autosteer doet ie dat niet.
 
Het gaat hier dus over een snelheid die op je scherm staat ingesteld, die automagisch zichzelf aanpast naar een hogere snelheid, hoger dan die je zelf hebt ingesteld? En dit zonder dat autosteer aan staat?

Vertragen is eenvoudig: de auto houdt rekening met fleet speed. Zo zal je auto ook bij het naderen van een rotonde of bocht soms vertragen, ook op TACC. En na de bocht ook terug de oude snelheid hernemen. Maar het kan nooit dat je de wagen instelt op bv 70 km/u, en hij vanzelf later zal versnellen naar 90 of 120. Zelfs op autosteer doet ie dat niet.
Wel zowel OttoR als ikzelf geven aan van wel. Ik passeer volgend week-end waarschijnlijk op één van die plekken, ik zal het wel even filmen.
 
  • Like
Reactions: OttoR