Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Beginners vragen

This site may earn commission on affiliate links.
Dan val je prima in het plaatje van mei 2019:
BTX4_s90d.png.73f1464cb05a343389d005f632372c6a.png
 
Ik word wel nieuwsgierig naar hoe die laatste kilometer er uit ziet. @Wyps zijn er foto's ? Google Street View ?
Heb ik geen foto's van maar het probleem is een beetje dat er twee diepe karresporen ontstaan met een hoog middengedeelte. Scheef rijden kan bijna overal maar er zijn een paar lastige plekjes. Ik denk dat als ik het met moed, beleid en trouw heeeel rustig aan doe, dat het goed komt.
Zo kan je zien dat je dank zij de regeneratie in de afdaling wel met 3% aankomt, maar op de laatste berg negatief gaat en dus toch moet laden er voor.
Het omgekeerde heb je natuurlijk als jouw trip bovenop de berg begint. 45,6 km gereden en een verbruik van min 3 %:
View attachment 647507
Fanastisch om te zien, die grafiek. Ik moet bij aankomst helaas de berg (heuvel) nog op. Ik vroeg mij trouwens af: ik begrijp dat je thuis een snelle thuislader moet aanschaffen maar kan ik in Italie de auto gewoon op een stopcontact aansluiten en evt. de laadsnelheid softwarematig iets terugschroeven? Of vliegen de stoppen er dan uit?? Het maakt me daar niet uit of het proces dan 48 uur duurt oid, mijn vervoer daar doe ik in een 4x4 panda uit 1983...;-))
 
Heb ik geen foto's van maar het probleem is een beetje dat er twee diepe karresporen ontstaan met een hoog middengedeelte. Scheef rijden kan bijna overal maar er zijn een paar lastige plekjes. Ik denk dat als ik het met moed, beleid en trouw heeeel rustig aan doe, dat het goed komt.

Fanastisch om te zien, die grafiek. Ik moet bij aankomst helaas de berg (heuvel) nog op. Ik vroeg mij trouwens af: ik begrijp dat je thuis een snelle thuislader moet aanschaffen maar kan ik in Italie de auto gewoon op een stopcontact aansluiten en evt. de laadsnelheid softwarematig iets terugschroeven? Of vliegen de stoppen er dan uit?? Het maakt me daar niet uit of het proces dan 48 uur duurt oid, mijn vervoer daar doe ik in een 4x4 panda uit 1983...;-))

In principe moet dat gewoon kunnen mits 't stroomnet en de aansluiting 'n beetje betrouwbaar is.
Ik heb afgelopen zomer op meerdere campings geladen op 6 ampère.

Nice die Panda! Bewaren dat ding, gaat vanzelf een collecters item worden.
 
  • Like
Reactions: Wyps
De mobiele lader is heel gevoelig aan instabiliteit op het net en schakelt dan uit. Ik wass ooit bij een agrotourismo in piemonte met een dak vol zonnepanelen en ik ben er niet in geslaagd om daar te laden. Ik ben toen wel niet tot 6A gedaald. Dat had mss geholpen.
uiteindelijk ben ik op het dorpsplein gaan laden. Na de groentemarkt stonden de elektriciteitskastjes nog open en kon ik inpluggen met de 3 fase stekker van de TMC. De agrotourismo uitbater kon er mee lachen. “Als de gemeente mij geen deftige elektriciteit kan leveren, moeten ze maar aanvaarden dat he elektriciteit van hen pikt.”
Hij kon door het instabiele net ook zijn overschot niet op het net leveren, wat een grote streep door zijn rekening was.
 
Het laden thuis is afhankelijk van je gebruik. Ik laad mijn X momenteel ook nog aan een stopcontact. Ik laad met 13 ampere 1 Fase dat geeft mij ongeveer 10 km/uur. Met een 3 zou dat een stuk meer moeten zijn, maar ik verwacht in Italië niet de modernste bedrading dus kijk daar even naar. 6 ampere is volgens mij het minimum waar je mee kan laden.
 
De mobiele lader is heel gevoelig aan instabiliteit op het net en schakelt dan uit. Ik wass ooit bij een agrotourismo in piemonte met een dak vol zonnepanelen en ik ben er niet in geslaagd om daar te laden. Ik ben toen wel niet tot 6A gedaald. Dat had mss geholpen.
uiteindelijk ben ik op het dorpsplein gaan laden. Na de groentemarkt stonden de elektriciteitskastjes nog open en kon ik inpluggen met de 3 fase stekker van de TMC. De agrotourismo uitbater kon er mee lachen. “Als de gemeente mij geen deftige elektriciteit kan leveren, moeten ze maar aanvaarden dat he elektriciteit van hen pikt.”
Hij kon door het instabiele net ook zijn overschot niet op het net leveren, wat een grote streep door zijn rekening was.
mooi verhaal! En ik heb als beginner veel aan jullie ervaringen. Ik heb de meeste "problemen" al getackled en door jullie goede adviezen afgezien van een S; Denk nu een prima M3 uit 2019 gevonden te hebben in GER. Zouden jullie nog een advies betr. de volgende vragen kunnen geven??
1)welke stekkers moeten mee op een reis naar Italie via GER-ZWI?
2)wat is de beste laadpas die ik moet aanschaffen en in EU werkt? (NB: ik rijd de M3 niet zakelijk)
3)bij de specs van de M3 staat dat er 2 kabels bijgeleverd worden; lijkt dat voldoende en welke zouden dat dan moeten zijn?(zie vraag 1)
Bij voorbaat dank.
 
Volgens mij kun je met de bijgeleverde UMC en een type 3 laadkabel overal wel laden.

Op doorreis kun je je echt prima redden met de tesla Superchargers. Daar heb je geen aparte pas voor nodig. Voor alle zekerheid een Shell recharge pas erbij mocht je n keer ergens anders willen laden.

Italië zelf is een beetje afwijkend qua laadpassen die werken. Lees daarvoor ook het Italië draadje eens voor de beste adviezen.
 
  • Like
Reactions: job-lek
Als het batterypack eenmaal op temperatuur is, dan is de windrichting een belangrijke factor. Wind tegen of wind mee scheelt behoorlijk.
Ik kijk tegenwoordig vaak naar windmolens en vlaggen als ik onderweg op lange routes mijn estimated arrival SoC wil bepalen.
Ik ben enthousiast zeiler maar nu moet ik op de weg ook al met de windrichting rekening houden...;-)))
 
mooi verhaal! En ik heb als beginner veel aan jullie ervaringen. Ik heb de meeste "problemen" al getackled en door jullie goede adviezen afgezien van een S; Denk nu een prima M3 uit 2019 gevonden te hebben in GER. Zouden jullie nog een advies betr. de volgende vragen kunnen geven??
1)welke stekkers moeten mee op een reis naar Italie via GER-ZWI?
2)wat is de beste laadpas die ik moet aanschaffen en in EU werkt? (NB: ik rijd de M3 niet zakelijk)
3)bij de specs van de M3 staat dat er 2 kabels bijgeleverd worden; lijkt dat voldoende en welke zouden dat dan moeten zijn?(zie vraag 1)
Bij voorbaat dank.
Qua laadpassen in Italië moet je even zoeken welke laadpalen er in je buurt aanwezig zijn. Je hebt in principe alleen een app nodig. Een pas is handig omdat 4g niet gegarandeerd is.
 
Waar kan ik onderhoud-technische gegevens vinden zoals minimum dikte remschijven etc? Bij mijn Land Rovers stond dat op de schijf zelf maar dat kan ik bij mij MX niet vinden.
Volgens mij meldt de wagen het zelf als ze aan vervanging toe zijn. Doordat je de remmen veel minder gebruikt als bij een ICE, kan je er honderdduizenden km mee door.
 
  • Like
Reactions: job-lek
Op de remblokken zitten metalen plaatjes die bij het in contact komen met de schijven lawaai gaan maken als ik de handleiding goed gelezen heb. Ik weet niet (en ik heb geen draadje gezien) of die ook nog een elektrisch contact maken en dus een signaal op het scherm geven.
Ik denk niet dat de software de remschijfdikte kan bepalen.
 
Dag allen,

Ik heb er even naar gezocht maar kon geen antwoord/ oplossing vinden. Wanneer ik muziek luister via spotify in mijn model 3 LR ‘19, de auto in park zet en de deur open, blijft de muziek doorspelen. Ik ben gewend dat muziek stopt als je de auto ‘uit’ zet of in ieder geval wanneer je de deur opent om uit te stappen. Dit is zowel met spotify ingebouwd in de tesla als Deezer via mijn telefoon.

Is dit normaal en moet ik handmatig de muziek pauzeren of is hier een oplossing voor?

Bedankt alvast!
 
Volgens mij stopt de muziek als de auto uit/op slot gaat. Als je hem in park zet en de deur open doet blijft het muziek doorgaan. Als ik wegloop en hij doet de deur dicht en zet zich op slot dan neem ik aan dat het muziek uitgaat. Nooit gecontroleerd trouwens.
 
Inderdaad, deur toe en de auto weet dat je er niet bent en zet zichzelf uit.

Daarom ook dat die start/stop-knoppen in EV's van legacy merken zo gek is als je vanuit een Tesla komt.
De aan/uit knop zit gewoon in de deur en de start/stop knop onder je gat, op zijn vlaams gezegd.

Protocol bij onze Zoe:
  • Auto ontgrendelen
  • Instappen
  • Sleutelkaart in het sleufje
  • Start knop
  • Rem indrukken
  • Vooruit/achteruit schakelen
  • Handrem lossen
  • Wattpedaal indrukken
Bij de Tesla
  • Instappen
  • Rem indrukken
  • Vooruit/achteruit schakelen
  • wattpedaal indrukken
Los van het aantal stappen is de logica ervan nog de grootste winst. Elke stap vertegenwoordigt een actie met een effectief nut.
Als je naar de auto stapt is het toch logisch dat hij open mag. Als je ingestapt bent is het toch logisch dat je misschien wil ‘starten’. Als je al kon instappen is het toch logisch dat je een sleutel bij hebt (als je daaraan twijfelt heb je de optie met de pincode). Als je de wattpedaal indrukt is het toch logisch dat de handrem los moet. Dat laatste is misschien nog verklaarbaar omdat het automatiseren met een kost komt.

Enige wat nu nog kan uitgesloten worden is het indrukken van de rem. Dat komt wellicht nog. Auto kan zelf de rem aanhouden tot je op de wattpedaal drukt. Maar daar zijn nog veiligheidsprotocollen actief denk ik (denk aan de verkeerde pedaalongevallen).
 
Duidelijk! Dat wordt dan handmatig de muziek pauzeren bij het afsluiten. Het komt regelmatig voor dat ik tijdens de rit de muziek steeds harder zet. Als ik na het uitzetten en uitstappen weer terug kom in de auto, dan wordt de muziek direct weer afgespeeld. Soms dus ook te hard..
 
De aan/uit knop zit gewoon in de deur en de start/stop knop onder je gat, op zijn vlaams gezegd.

Protocol bij onze Zoe:
  • Auto ontgrendelen
  • Instappen
  • Sleutelkaart in het sleufje
  • Start knop
  • Rem indrukken
  • Vooruit/achteruit schakelen
  • Handrem lossen
  • Wattpedaal indrukken
Bij de Tesla
  • Instappen
  • Rem indrukken
  • Vooruit/achteruit schakelen
  • wattpedaal indrukken
Los van het aantal stappen is de logica ervan nog de grootste winst. Elke stap vertegenwoordigt een actie met een effectief nut.
Als je naar de auto stapt is het toch logisch dat hij open mag. Als je ingestapt bent is het toch logisch dat je misschien wil ‘starten’. Als je al kon instappen is het toch logisch dat je een sleutel bij hebt (als je daaraan twijfelt heb je de optie met de pincode). Als je de wattpedaal indrukt is het toch logisch dat de handrem los moet. Dat laatste is misschien nog verklaarbaar omdat het automatiseren met een kost komt.

Enige wat nu nog kan uitgesloten worden is het indrukken van de rem. Dat komt wellicht nog. Auto kan zelf de rem aanhouden tot je op de wattpedaal drukt. Maar daar zijn nog veiligheidsprotocollen actief denk ik (denk aan de verkeerde pedaalongevallen).
Niet vergeten bij Tesla, uiteraard optioneel: Pin2Drive code ingeven.
Ik kan iedereen aanraden om deze optie te benutten. Want als je je smartphone in de wagen vergeet, ben je gezien zonder Pin2Drive.
Is mij al twee keer overkomen dat ik mijn smartphone in de auto ben vergeten.