Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Beginners vragen

This site may earn commission on affiliate links.
Hoe graag ik het ook zou willen: er is absoluut geen enkele manier dat je Tesla vanzelf naar 120 zou versnellen op TACC, behalve als je zelf 120 als snelheidslimiet had ingesteld.

Met autopilot aan gebeurt dat zelfs niet. Daar moet je autopilot op 120 ingesteld hebben, waarna er een snelheidsverlaging was, waarna ie terug naar 120 zou versnellen. Maar met enkel TACC doet die dat zelfs niet, en blijft de ingestelde snelheid ongewijzigd.
Wel, dan zie je hier dat die theorie niet klopt (de muziek was aan 't afspelen in de wagen, was ik even vergeten af te zetten)
Dit is bij de verkeerswisselaar E19 - > ring van Brussel (Machelen), op het ogenblik dat ik de ring wil oprijden

En hier een omgekeerde case, vertragen zonder dat er gevraagd was om te vertragen, bij het verlaten van een afrit, nadien vertraagt hij ook nog eens van 100 naar 80 en van 80 naar 60 op 200-400 m afstand. Je ziet trouwens dat mijn wagen er op dat moment nog vanuit gaat dat je daar 120 km/h mag rijden (aangeduide max snelheid).

Ik heb mijn handen in geen van beide gevallen gebruikt om de snelheid aan te passen. Het heeft ook niets te maken met het instellen op basis van de maximale snelheid (door op de maximumsnelheid te drukken op het scherm). En in mijn auto is ingesteld op 'huidige snelheid'.
 
Last edited:
Hetzelfde vandaag op de A1 weer. De parallelbaan voor de afslag Muiden gaat de max selnelheid van 100 naar 80.
AP staat ingesteld op huidige snelheid +3% dus 105 km/u

TACC aangezet op 100. De auto rijdt de parallelbaan op, blijft 100 rijden ondanks de max 80 km per uur. (Volgens verwachting)

De auto rijdt de daadwerkelijke afslag Muiden voorbij en versneld naar 105.
Ik vertraagt de ingestelde snelheid naar 85 zodat de werkelijke snelheid 83km/u is en wissel van rijstrook om weer richting de A1 te gaan (ipv de A9). In de bocht zet de auto de max snelheid naar 100 en ja hoor; hij versneld naar 105 km/u zonder enige interactie mijnerzijds.

Vervolgens zet ik de richtingaanwijzer naar rechts aan om aan te geven dat ik op de oprit/afrit Diemen blijf en ondanks dat én de blokmarkering gaat de auto hard op de rem naar 95 km/u omdat er op de hoofdrijbaan een auto langzamer rijdt. Niet nodig en bovendien bij blokmarkering toegestaan om rechts in te halen.

Bovendien zet de auto de richtingaanwijzer structureel uit; terwijl dit toch echt de regel is als je op de afrit blijft. Dus maar van TACC afgehaald.

@wooter kom gerust een langs dan kan je het zelf ervaren.
 
@wooter kom gerust een langs dan kan je het zelf ervaren.
AP staat ingesteld op huidige snelheid +3% dus 105 km/u
Met AP op regeert TACC ook zoals verwacht, en herneemt ie de vooraf ingestelde snelheid.

Doe volgende keer het traject eens zonder AP, met enkel TACC op. Dan hoort ie niet automatisch de snelheid aan te passen. En dan gaat je richtingaanwijzer ook niet spontaan aan of uit.
 
Wel, dan zie je hier dat die theorie niet klopt (de muziek was aan 't afspelen in de wagen, was ik even vergeten af te zetten)
Dit is bij de verkeerswisselaar E19 - > ring van Brussel (Machelen), op het ogenblik dat ik de ring wil oprijden
Had je de TACC aangezet en dan manueel ingesteld op 92?

Of had je de TACC op een hogere snelheid gezet, en heeft ie zich dan zelf aangepast naar 92?
 
Had je de TACC aangezet en dan manueel ingesteld op 92?

Of had je de TACC op een hogere snelheid gezet, en heeft ie zich dan zelf aangepast naar 92?
Ik heb die zelf aangepast naar 90 km/h. Daarna zelf aangepast naar 70 (nieuwe snelheidslimiet in de bocht). Daarna zelf verhoogd naar 90.
In het tweede filmpje had ik die snelheid ook ingesteld. Zou kunnen dat ik toen op de snelheidslimiet heb gedrukt op het scherm, ben ik niet zeker van. Ik heb in ieder geval op geen enkele manier een commando gegeven om de snelheid te veranderen. Ik ervaar dat gedrag zo goed als alleen op verkeerswisselaars en opritten/aftritten van autosnelwegen
 
AP stond uit. Alleen TACC aan.
Als je spreekt over het voorbijrijden van afslagen en het automatisch beginnen richting aangeven, dat zijn dingen die niet gebeuren met autopilot uit.
Vervolgens zet ik de richtingaanwijzer naar rechts aan om aan te geven dat ik op de oprit/afrit Diemen blijf en ondanks dat én de blokmarkering gaat de auto hard op de rem naar 95 km/u omdat er op de hoofdrijbaan een auto langzamer rijdt. Niet nodig en bovendien bij blokmarkering toegestaan om rechts in te halen.
Daar ga je er weer vanuit dat de auto ergens een rijbewijs heeft gekregen en die regels weet, herkent, en er correct weet op te reageren.

Je rijdt met TACC op, met een beperkte set van instructies. Een van die instructies is vermijden om rechts in te halen, en de uitzonderingen zijn er niet in geprogrammeerd omdat de uitzonderingen context vereisen ("ben ik binnen de bebouwde kom? stond er zonet een bord dat aangaf dat ik en de auto links voor van me op 2 aparte voorsortering-rijstroken rijden"). Druk gewoon ff die gaspedaal in, omdat je zoals uit de handleiding blijkt dat je nog altijd de verantwoordelijke chauffeur van de auto bent.

Kan je janken dat een Amerikaanse auto niet alle Nederlandse regels van de Nederlandse wegcode kent, maar er zijn 206 landen op de wereld, waarvan er landen zijn met op hun territorium zelfs verschillende wegcodes (bv Vlaanderen, Brussel en Wallonië kennen regionale verschillen) en die regels krijg je er met machine learning niet allemaal ingeleerd.

Ik vrees dat je pas een gelukkige Tesla rijder wordt als je beseft dat autopilot en TACC rij-assistenten zijn. Ze assisteren je, maar je blijft zelf in controle. En dat betekent op rechte stukken A2 lekker quasi handsfree rijden, en op drukke knooppunten iets meer interactie van de bestuurder.

En dan kom ik terug op het vermeende gedrag van TACC die bij manueel lager ingestelde snelheid (want foute herkenning van snelheidslimiet) autonoom van snelheid zou verhogen. Dat zou niet mogen volgens de handleiding. Dat kan dus een bug zijn, en dan moet je bij Tesla zijn om die bug te melden.
 
  • Like
Reactions: SpaceWagon
Volgende maal en Nederlandse auto kopen, geen Amerikaanse, dan heb je geen problemen?

Als ik @wooter nu goed begrijp, dan kan je als je je niet aan de verkeersregels houdt, je beroepen op de Amerikaanse auto waar je in rijdt?
De handleiding vermeld duidelijk dat de bestuurder verantwoordelijk blijft.

Iemand niet langs rechts willen voorbijrijden op een voorsorteerstrook is perfect legaal.
 
Ik vrees dat je pas een gelukkige Tesla rijder wordt als je beseft dat autopilot en TACC rij-assistenten zijn. Ze assisteren je, maar je blijft zelf in controle.
Gigantische controle die ik heb. Ik zit in een wagen die ik heb ingesteld om 90 km/h te rijden, en die versnelt op het ogenblik dat ik tracht in te voegen op de Brusselse ring, zonder dat ik dat heb gevraagd of wil. Met een odometer die bovendien helemaal buiten mijn gezichtsveld staat...

En dan kom ik terug op het vermeende gedrag van TACC die bij manueel lager ingestelde snelheid (want foute herkenning van snelheidslimiet) autonoom van snelheid zou verhogen. Dat zou niet mogen volgens de handleiding. Dat kan dus een bug zijn, en dan moet je bij Tesla zijn om die bug te melden.
Ik plaats hier een filmpje om het probleem aan te tonen en het blijft dus een vermeend probleem
Ik zal de bug melden bij Tesla, ben benieuwd of ze er iets mee doen.
 
Ik plaats hier een filmpje om het probleem aan te tonen en het blijft dus een vermeend probleem
Omdat het filmpje enkel laat zien dat je TACC op een bepaalde snelheid staat en dan naar een hogere snelheid gaat.

Er is namelijk een scenario waar dit wél kan: als je zelf de hogere snelheid had gekozen, TACC in een zone komt met 'fleet speed' en zichzelf een lagere snelheid instelt, en na de fleet speed terug reset naar de originele snelheid.

En verwarring is er. Otto beschrijft een aantal stappen zoals de verwachting dat de auto een afrit zou nemen, of het spontaan aan zetten van de knipperlichten, die overeen komen met rijden op autopilot, waar het snelheidsbeleid nog eens een tikkeltje anders is.

Als je daarentegen een scenario kan aantonen waar je manueel de snelheid op 92 km/u zet, en bij het invoegen op een nieuwe snelweg de auto vanzelf de TACC op 122 zet (zonder gebruik van autopilot) dan lijkt me dat wel een scenario waarmee je met de handleiding op de relevante pagina eens naar Tesla moet trekken en zeggen "leg me eens uit hoe dit kan".

Ik heb het evenwel op 150000km nog niet meegemaakt.
 
Dit keer geen vraag van mij maar meer een tip:
Ik kreeg gisteren even een ongemakkelijk gevoel. Ik had net in Zuidbroek een beetje bijgeladen omdat ik met mijn moeder zou gaan toeren.
Ik koppel af en er komt bijna direkt een melding dat ik niet meer mag superchargen wegens iets met mijn account.
Ik heb mijn credit card gekoppeld en dit was toe dan toe altijd nog goed gegaan.
Ik wist dat ik nog wel een keer bij een supercharger moest stoppen om weer thuis te komen.

Dus Tesla Service maar even gebeld. Binnen een paar minuten iemand aan de lijn en hij wist me te vertellen dat dit wel eens voorkomt maar eigenlijk heel zelden. Er gaat dan iets mis met de betaling hij weet niet of het probleem aan de bank kant zit of aan Tesla's kant maar als de betaling niet lukt krijg je dit.

Tesla support kan het superchargen nog een keer voor je open zetten zodat je in ieder geval nog een keer kunt laden.
De oplossing zit in een mail die je krijgt of even op je account inloggen en daar de betaling handmatig goedkeuren en dan kun je weer gewoon laden.

Ik schrok even maar dat was dus niet echt nodig. :D
 
  • Informative
Reactions: Maarten and wooter
Dit keer geen vraag van mij maar meer een tip:
Ik kreeg gisteren even een ongemakkelijk gevoel. Ik had net in Zuidbroek een beetje bijgeladen omdat ik met mijn moeder zou gaan toeren.
Ik koppel af en er komt bijna direkt een melding dat ik niet meer mag superchargen wegens iets met mijn account.
Ik heb mijn credit card gekoppeld en dit was toe dan toe altijd nog goed gegaan.
Ik wist dat ik nog wel een keer bij een supercharger moest stoppen om weer thuis te komen.

Dus Tesla Service maar even gebeld. Binnen een paar minuten iemand aan de lijn en hij wist me te vertellen dat dit wel eens voorkomt maar eigenlijk heel zelden. Er gaat dan iets mis met de betaling hij weet niet of het probleem aan de bank kant zit of aan Tesla's kant maar als de betaling niet lukt krijg je dit.

Tesla support kan het superchargen nog een keer voor je open zetten zodat je in ieder geval nog een keer kunt laden.
De oplossing zit in een mail die je krijgt of even op je account inloggen en daar de betaling handmatig goedkeuren en dan kun je weer gewoon laden.

Ik schrok even maar dat was dus niet echt nodig. :D
Gehad in Zwitserland bij Sankt Moritz. Moest toen idd in het account de betaling handmatig doen.
 
Gehad in Zwitserland bij Sankt Moritz. Moest toen idd in het account de betaling handmatig doen.

Ik had dit ook in Zwitserland (augustus 2020)
Kon wel laden maar direct melding dat betaling niet gelukt was.
Gelijk geld maar overgemaakt via cc omdat we nog op doorreis waren. (landen voor en na Zwitserland gingen overigens probleemloos)
 
  • Like
Reactions: CJA Hulskamp
Er heeft bij mij 10 maanden lang £40 open gestaan in mijn account voor superchargen in de UK. Daarvoor werkt een SEPA kennelijk niet. Ik ben maanden bezig geweest om een factuur te krijgen voor deze £40 zodat ik die kon betalen met mijn zakelijke rekening. Tesla kreeg dat niet voor elkaar. Zelfs pinnen bij een SeC kon niet. Uiteindelijk heb ik in december maar mijn privé creditcard gekoppeld om te kunnen betalen. Tijdens deze 8 maanden kon ik gewoon de SuCs blijven gebruiken in Nederland. Die werde wel netjes via SEPA betaald.
 
Iemand enig idee hoe ik een route vanaf ABRP kan delen met mijn M3?
Dus niet alleen van A naar B , maar een hele (vakantie)trip/route.
Thanks!
Je kan in ABRP inloggen met je Tesla account, en dan kan je een route met verschillende waypoints delen met je auto.

Eens je auto is gekoppeld in ABRP, verschijnt de optie "Send to Tesla" in ABRP bij Delen.

1620049393135.png


ABRP zal dan telkens het volgende waypoint naar je Tesla sturen. Arriveer je bij een waypoint, zal het volgende waypoint naar je Tesla gestuurd worden en kan je op je navigatie blijven rijden.
 
  • Like
Reactions: Lelo