Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Beginners vragen

This site may earn commission on affiliate links.
Sinds eind februari rij ik met veel genoegen in mijn MYLR. Af en toe kleurt het deel autostatus van het touchscreen bovenin een aantal keren blauw op. Lijkt een vorm van waarschuwing, maar ik kan nog niet achterhalen wat dit precies is. Weet iemand dit?
Ik rij nog maar kort met een Y dus ik kan mis zijn.

Voor mij lijkt het de tweede stap in de waarschuwing om je handen aan het stuur te houden.
Eerst komt er een subtiele melding onderaan het scherm “oefen een kleine draai kracht uit”
Als je daar niet snel genoeg op reageert, kleurt de bovenkant van het scherm blauw.
 
  • Like
Reactions: Hbrink
Sinds eind februari rij ik met veel genoegen in mijn MYLR. Af en toe kleurt het deel autostatus van het touchscreen bovenin een aantal keren blauw op. Lijkt een vorm van waarschuwing, maar ik kan nog niet achterhalen wat dit precies is. Weet iemand dit?
‘Nags’ noemen we dat. De wagen port je aan om hem te laten weten dat je nog op de weg aan het letten bent. Zoals de dodemanspedaal op de trein.
Naast de 2 niveaus die @Ben Hinssen vermelde is er nog een derde: het geluidssignaal. Daarna gaat AP uit en zal de wagen met alarmlichten aan geleidelijk tot stilstand komen.
 
In mijn model s vond ik het fijn om altijd de ritten en gemiddeld verbruik te zien. Hoe kan je dat ook standaard in je scherm ergens toveren van de model y ?
De radio (of muziek) gegevens onderaan links op het scherm naar links swipen. Dan zie je de trips. Als je daar ook nog eens op drukt krijg je. Trip scherm. Nog eens swipen heeft de bandendruk.
 
  • Like
Reactions: DM231191
Het gebeurde me net op de autosnelweg. Klaverblad Zaarderheiken vanuit de A73 uit Nijmegen. Ik kan daar kiezen rechtsaf de A67 op of rechtdoor de A73. Navigatie wilde me de A67 opsturen maar daar had ik geen zin in. Dus ik druk de melding weg (blauw vlak wat zegt dat je richtingaanwijzer moet aanzetten), natuurlijk komt dat dan nog een keer (alsof de auto niet begrijpt dat als ik niet af wil slaan, ik ook niet af wil slaan). Nog een keer weggedrukt. Komt weer. Nu was ik het moe en liet het maar aan staan en reed rechtdoor.
Maar vlak voor het puntstuk, en met een auto rechtsachter me ging opeens het knipperlicht aan en maakte de auto een stuurbeweging.
Dus alles compleet vanuit de auto geïnitieerd.

Ik heb dat al een keer eerder gehad nadat de FSD al generfd was. Daarvoor moest je iig ook je knipperlicht aanzetten en wat je zegt: dan nam hij de afrikt nogal bruusk.
Maar dit was dus zonder enige input van mij.

Dat lijkt me toch een dikke bug.
 
Als je met de AP rijdt (M3, FSD en NoA), zijn er dan situaties dat de auto zelfstandig zijn knipperlicht aanzet en zelfstandig een afrit neemt? Dus zonder input van de berijder?
Europa heeft de verplichting opgelegd om te wachten op bevestiging van de bestuurder.

Ik heb NOA sowieso uitgezet. Niet echt bruikbaar. Ik lees of hoor er ook niet veel meer over. Denk dus niet dat het nog veel gebruikt wordt.
 
  • Like
Reactions: Hbrink
Europa heeft de verplichting opgelegd om te wachten op bevestiging van de bestuurder.

Ik heb NOA sowieso uitgezet. Niet echt bruikbaar. Ik lees of hoor er ook niet veel meer over. Denk dus niet dat het nog veel gebruikt wordt.
Ik gebruik NOA nog wel, soms handig om de dode hoek camera alvast in beeld te hebben voordat ik wisselen van baan.
En ik krijg een geluidsmelding als de afslag nadert (ik heb navigatiegeluid altijd uitgeschakeld).
Maar daar zijn wat bijzaken van NOA, verder helaas niet echt bruikbaar in NL/BE/EU.
 
  • Like
Reactions: Alain13 and Phil V
Ik gebruik NOA nog wel, soms handig om de dode hoek camera alvast in beeld te hebben voordat ik wisselen van baan.
Voor ik mijn richtingaanwijzer aan zet heb ik genoeg aan de spiegel. Meestal weet ik dan wel al of er iemand in de dode hoek kan zitten door het verkeer te volgen.
Bij het aanzetten kijk ik nog eens naar wat de camera toont, want vroeger durfde ik inderdaad wel eens te veel vertrouwen op mijn ‘weten’.
Bij het naar rechts terugkeren kijk ik naar de render van de wagens op het scherm. Als de wagen rechts van mij uit beeld verdwijnt, ben ik er voldoende ver voorbij en werkt de autolane change ook.
 
Ik heb hetzelfde probleem nu. Is het dan roadside assistance bellen? Ik zie nergens meer een telefoonnummer
Gewoon roadside assistance bellen, je kunt ook proberen om de auto voor 5 minuten volledig uit te schakelen en weer in te schakelen. 013-7999524 als je in Nederland zit of via de app via de optie onderweg.
Kun je niet meer laden of alleen in een specifieke situatie zoals bij een suc?
 
  • Like
Reactions: job-lek