Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Beginners vragen

This site may earn commission on affiliate links.
@Phil V ik heb deze functie vorig jaar ook gebruikt zonder het alarm uit te zetten. Je kunt de functie zelfs via de app activeren indien het in de auto op "Uit" staat. Volgens mij hoef je het alarm dus niet uit te schakelen. Onder de 20% werkt het inderdaad niet (net zoals Sentry).

Dan was het enkel bij de MS zo. Luchtstromen van de cabin overheat protection zorgden voor vals alarm daar.
 
Hoe maken jullie je Tesla schoon van binnen? Had in de vorige auto dit soort vlekken eigenlijk nooit (was allemaal leder, gebruikte ik af en toe leerpoets voor).

Gewoon een sopje of nog iets specifieks?



IMG_3805.jpg
 
Hoe maken jullie je Tesla schoon van binnen? Had in de vorige auto dit soort vlekken eigenlijk nooit (was allemaal leder, gebruikte ik af en toe leerpoets voor).

Gewoon een sopje of nog iets specifieks?



View attachment 944077


Ik gebruik meestal gewoon een klamvochtig microvezeldoekje met alleen water.

Incidenteel een interieurspray en een babydoekje voor de zetels.
 
Dag allemaal, via mijn werkgever rijd ik binnekort een Y. We gebruiken voor het laden de infastructuur van Shell Recharge. Shell geeft aan dat ze Tesla's oplaadpunten niet ondersteunen aangezien RFID laden daar niet mogelijk is.
Nu vroeg ik me af de navigatie van Tesla (in car) enigszins bruikbaar is zonder Superchargers én of ik die superchargers ook kan afzetten omdat ik er toch niet mag laden.
Het lijkt me fantastisch om de navigatie opties van Tesla te gebruiken (met laadstation advies) maar alleen als er genoeg alternatieven zijn natuurlijk. ENige tips?
 
Uitschakelen superchargers gaat niet, maar voor lange trips zou je het advies van Tesla kunnen volgen en vervolgens een paar km van te voren zoeken naar alternatieve snelladers waar je de Shell laadpas wel kunt gebruiken. Dat kan heel eenvoudig in de navigatie software van Tesla.
 
  • Like
Reactions: DM231191
Uitschakelen superchargers gaat niet, maar voor lange trips zou je het advies van Tesla kunnen volgen en vervolgens een paar km van te voren zoeken naar alternatieve snelladers waar je de Shell laadpas wel kunt gebruiken. Dat kan heel eenvoudig in de navigatie software van Tesla.
Dat is dan wel een nadeel van het hele eco-systeem voor @Brinta. Je hebt gelukkig wel de luxe om eventuele laadstops in je route direct te verwijderen, maar dan moet je dus zelf op zoek naar een laadgelegenheid.

@Brinta kun je de kosten niet zelf voorschieten en dan achteraf declareren?
 
Dag allemaal, via mijn werkgever rijd ik binnekort een Y. We gebruiken voor het laden de infastructuur van Shell Recharge. Shell geeft aan dat ze Tesla's oplaadpunten niet ondersteunen aangezien RFID laden daar niet mogelijk is.
Nu vroeg ik me af de navigatie van Tesla (in car) enigszins bruikbaar is zonder Superchargers én of ik die superchargers ook kan afzetten omdat ik er toch niet mag laden.
Het lijkt me fantastisch om de navigatie opties van Tesla te gebruiken (met laadstation advies) maar alleen als er genoeg alternatieven zijn natuurlijk. ENige tips?
Er is geen enkele laadpas provider die met Tesla laadpunten werkt (denk ik).

Wat ik gedaan heb, is een SEPA mandaat op de bedrijfsrekening toegevoegd in mijn tesla account voor het laden en de facturatie gegevens op die van mijn bedrijf gezet. Zo kan ik gewoon gaan snelladen bij Tesla Superchargers op kosten van het bedrijf.
Ik heb dan de afspraak met fleet dat ik per supercharge sessie de factuur download uit de app en doorstuur naar hun, zodat ze dit in de boekhouding in orde kunnen brengen.

Aangezien tijdens mijn normale pendel tijd nooit moet superchargen, valt die goed mee. Enkel bij vakanties en verre verplaatsingen moet ik me dan bezig houden met facturen doorsturen.

Tesla App -> Profile -> Account -> Charging -> Manage Payment
Daar kan je billing address en payment method instellen.

Voor die facturen:
Tesla App -> Profile -> Account -> Charging -> History
Per super charging sessie kan je hier een factuur downloaden.

Als je een argument nodig hebt voor je Fleet te overtuigen:
Laden bij een supercharger van Tesla (mét een Tesla) kost slechts de helft ten opzichte van een snellader van een ander netwerk.

Mijn laatste supercharge sessie was 0.41 euro per kWh aan Corda Campus Hasselt.
Terwijl de snelladers van Smappee en E-flux die erlangs staan respectievelijk 0.73 en 0.99 euro per kWh zijn. (én beiden een starttarief, én een tarief per uur hebben).
 
Bedankt allebei voor jullie input. Helaas mag ik niet declareren. Alles moet verlopen via die Shell pass.
Ik kan gewoon niet tanken bij Tesla, dus ik hoop dat de Tesla navigatie me een goede gebruikerservaring biedt door goede alternatieven te voorzien. Het komt er op neer dat ik overal mag tanken waarik met RFID kan betalen (overal, behalve bij Tesla dus).
In het buitenland zal mijn werkgever niet tussenkomen, dus kan ik overal tanken (op mijn eigen kost).


Heeft iemand ergens wat info hoe je dat instelt in de navigatie dat je ook andere palen ziet? Of wat schermfoto's? Eventuele ervaringen hiermee?
 
Bedankt allebei voor jullie input. Helaas mag ik niet declareren. Alles moet verlopen via die Shell pass.
Ik kan gewoon niet tanken bij Tesla, dus ik hoop dat de Tesla navigatie me een goede gebruikerservaring biedt door goede alternatieven te voorzien. Het komt er op neer dat ik overal mag tanken waarik met RFID kan betalen (overal, behalve bij Tesla dus).
In het buitenland zal mijn werkgever niet tussenkomen, dus kan ik overal tanken (op mijn eigen kost).


Heeft iemand ergens wat info hoe je dat instelt in de navigatie dat je ook andere palen ziet? Of wat schermfoto's? Eventuele ervaringen hiermee?
Zeer eenvoudig. Je kunt op elk moment de gewenste laadmogelijkheden zoeken door op de kaart te klikken en vervolgens naar het tabje opladen te gaan. Daar heb je dan weer keuze uit 3 soorten, zie ook manual:


Voorbeeld:

tesla-supercharger-nav-copy-jpg.792627
 
Zeer eenvoudig. Je kunt op elk moment de gewenste laadmogelijkheden zoeken door op de kaart te klikken en vervolgens naar het tabje opladen te gaan. Daar heb je dan weer keuze uit 3 soorten, zie ook manual:


Voorbeeld:

tesla-supercharger-nav-copy-jpg.792627
Maar die foto laat alleen maar Superchargers zien... van Tesla. Ik ben juist op zoek naar de anderen.


Vermoedelijk zal de navigatie, als je een route plant alle laders die je hebt aangezet laten zien. Je kunt de SuperChargers waarschijnlijk niet afzetten. Dit zal wel een domper zijn op de gebruikservaring. Of kun je op een voorgesteld laadstation klikken om alternatie opties in de buurt te zien? Ik denk dat ik maar eens naar een Tesla winkel in de buurt ga om wat te spelen met de opties :)
 
Bedankt allebei voor jullie input. Helaas mag ik niet declareren. Alles moet verlopen via die Shell pass.
Ik kan gewoon niet tanken bij Tesla, dus ik hoop dat de Tesla navigatie me een goede gebruikerservaring biedt door goede alternatieven te voorzien. Het komt er op neer dat ik overal mag tanken waarik met RFID kan betalen (overal, behalve bij Tesla dus).
In het buitenland zal mijn werkgever niet tussenkomen, dus kan ik overal tanken (op mijn eigen kost).


Heeft iemand ergens wat info hoe je dat instelt in de navigatie dat je ook andere palen ziet? Of wat schermfoto's? Eventuele ervaringen hiermee?
Blijft grappig hoe ze dit steeds forceren, terwijl met de huidige tarieven van Tesla het een stuk goedkoper zouden maken.
 
Bedankt allebei voor jullie input. Helaas mag ik niet declareren. Alles moet verlopen via die Shell pass.
Ik kan gewoon niet tanken bij Tesla, dus ik hoop dat de Tesla navigatie me een goede gebruikerservaring biedt door goede alternatieven te voorzien. Het komt er op neer dat ik overal mag tanken waarik met RFID kan betalen (overal, behalve bij Tesla dus).
In het buitenland zal mijn werkgever niet tussenkomen, dus kan ik overal tanken (op mijn eigen kost).


Heeft iemand ergens wat info hoe je dat instelt in de navigatie dat je ook andere palen ziet? Of wat schermfoto's? Eventuele ervaringen hiermee?
Om je alvast realistische verwachtingen te geven... dit gaat gedoe opleveren! De integratie van Superchargers is subliem. De integratie van andere laders is echter zeer matig. Tenminste, dat is mijn ervaring.

Normaal gezien gebruik ik op buitenlandse ritten altijd de Superchargers. In maart ben ik (buiten de schoolvakanties) met iemand anders naar Oostenrijk gegaan. We zijn allebei Tesla-rijders. En wilden wel eens ervaren hoe alle niet-Tesla-rijders zo'n rit moeten doen. Via het scherm werd je weinig wijzer, om eerlijk te zijn. Dus de bijrijder had de laadpaal-vinden-taak. Hij had z'n telefoon in de hand met de Shell Recharge app er op.

Dat was dus steeds de volgende laadstop in de Shell Recharge app proberen te vinden. Die net op dat moment super traag werkte. In de hoop dat de laadpaal niet te ver van de Autobahn zou liggen. In de hoop dat 'ie echt snel was als dat in de app stond. In de hoop dat je nog steeds die route volgt en niet vanwege file een andere route gaat nemen. En in de hoop dat de laders die je dan vindt, het daadwerkelijk doen en niet geblokkeerd worden. En omdat we de rit nog een beetje wilden optimaliseren, wilden we wel met "weinig" lading aankomen.

Conclusie: veel uitzoekwerk, een hoop gedoe en stress. En wat heerlijk dat die Superchargers er zijn en zó goed geïntegreerd zijn.

Een strategie die andere niet-Tesla rijders vaak toepassen is gewoon rijden. En als er nog een kilometer op 50 aan actieradius over is, dan pas kijken of er een laadpaal aan de snelweg ligt. Daar naar toe rijden. En dan gaan laden. Als er plek is. En de laadpaal het doet. En de snelheid acceptabel is.
 
Geen idee of je vaak trips maakt waarbij je gebruik moet maken van snelladen / superchargen.
Als niet (bijvoorbeeld alleen tijdens vakanties) Dan zou ABRP ook nog een alternatief kunnen zijn. Daar kun je laadlocaties uitsluiten in de routeberekening.

In het account misschien evengoed je eigen IBAN koppelen zodat je in noodgevallen altijd uit kunt wijken naar een SuC.
 
  • Like
Reactions: job-lek
Als ik jou goed begrijp betaalt je werkgever enkel je elektriciteit in het binnenland terug en buitenland is zelf betalen.

Dan is het simpel: hang je persoonlijke credit card aan je charging account en dan kan je zonder problemen superchargen in’t buitenland.
Voor binnenlandse ritten check je in’t begin de routes met ABRP en na een tijdje weet je ze allemaal staan.
Sowieso staat er tegenwoordig aan bijna elk autostrade tankstation en snellader.
In Benelux zal je ook zelden een snellader nodig hebben.
 
Als ik jou goed begrijp betaalt je werkgever enkel je elektriciteit in het binnenland terug en buitenland is zelf betalen.

Dan is het simpel: hang je persoonlijke credit card aan je charging account en dan kan je zonder problemen superchargen in’t buitenland.
Ah ja! Als dat het geval is, dan is de oplossing simpel en ideaal zo.

Voor binnenlandse ritten zijn Superchargers eigenlijk niet nodig. Als je thuis of op bestemming kunt laden. En mocht je onderweg moeten snelladen, dan kun je overal bij een Fastned of Shell Recharge snellader terecht. Die staan tegenwoordig (meer en meer) op de borden aan de kant van de weg.
 
Last edited:
  • Like
Reactions: job-lek