Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Beginners vragen

This site may earn commission on affiliate links.
Volgens mij Clibreer je de BMS met hoge en lage SOC's dus dat gaat het best tijdens het rijden. Je pack balanceren doet ie als hij slaapt. Ik zie een groter probleem bij de bestuurders dan bij de Tesla.
Van Tesla battery management system (BMS) calibration
Last updated 07-Apr-2023 dus actueel:

How to improve the battery management calibration​

As said, the BMS needs a number of stable readings at different states of charge. To get a stable reading, the car needs to be left in it's sleep state for several hours. The following steps are fairly simple and are not required to be done that often to help the BMS achieve a good level of calibration.
  • Leave the car overnight and/or in the day occassionally without sentry mode enabled allowing the car to deep sleep for several hours.
  • Do not charge the car every night. Leaving the car at different states of charge, across a broard range, helps provide a spread of readings. Even once a month, at a SoC below 50% can help.
  • Turning off 3rd party apps that keep the car awake, and don't query the car with the Tesla app unless necessary while doing either of the above.
The goal is to build up a number of occasions where the car totally asleep for 4-6 hours and across a variety of charge levels.

Er wordt heel duidelijk over stabiele metingen en slapen gesproken. Nergens wordt er gezegd dat het BMS tijdens het rijden kan kalibreren. Dat zou ook de eerste keer zijn dat ik daarvan hoor.

Balanceren is wat hij doet als hij op 100% komt.
 
Last edited:
  • Like
Reactions: jasper79
Van Tesla battery management system (BMS) calibration
Last updated 07-Apr-2023 dus actueel:


Er wordt heel duidelijk over stabiele metingen en slapen gesproken. Nergens wordt er gezegd dat het BMS tijdens het rijden kan kalibreren. Dat zou ook de eerste keer zijn dat ik daarvan hoor.

Balanceren is wat hij doet als hij op 100% komt.
En Teslainfo is een bron waar je op mag vertrouwen volgens jou? Indien Tesla zoiets zelf vermeld in de handleiding neem ik het aan voor waarheid. In de handleiding staat zo ver ik (uit mijn hoofd) weet niets over dat je je auto niet elke avond mag opladen, integendeel: keep your car plugged in.
 
  • Like
Reactions: job-lek and Phil V
Die punten verzamelen gebeurt onderweg. Die punten verwerken gebeurt met de rekenkracht die in de Tesla aanwezig is, zo goed als onmiddellijk. Camerabeelden verwerken vraagt milioenen keer meer rekenkracht.
Calibreren vergt alleen het laden naar 100% en weer ontladen naar 0. Al las ik ooit dat zelfs dat niet meer nodig is. door de peer data verzameld van de gehele fleet.
Wat balanceren betreft, ik weet zelfs niet of dit mogelijk is buiten de werkplaats. Misschien zijn er hier specialisten die daar iets zinnigs over kunnen zeggen.
 
Misschien niet na 48 uur al nodig, maar na veel laadmomenten moet je de auto een keer een tijdje rust gunnen om zijn BMS te calibreren. Dat is dus echt uit, niet overnachten in camp mode.

Why?? Dat is echt niet nodig. Calibratie kan handig zijn in situaties waar je lange tijd je pack niet tot 100% hebt geladen of niet praktisch leeg hebt gereden. Dat is niet van toepassing als deze 48 uur constant wordt geladen/ontladen.

Mis ik iets?
 
Grappig om alle antwoorden en tegenstrijdigheden te lezen.

De conclusie volgens mij: het maakt niks uit. Gewoon lekker rijden. Lekker laden. Geen zorgen maken. Tesla zorgt dat alles goed blijft.
Ik maak alles eens mee zonder er aandacht aan te besteden. Dus wellicht ook het juiste. Alleen lang parkeren met meer dan 90% vermijd ik bewust.
 
  • Like
Reactions: SpaceWagon
Wat zijn de voorwaarden om Cabin overheat protection aan te kunnen zetten?

Ik weet dat de SOC boven 20% moet zijn maar verder?

Het leuk me wel lekker om die aan te zetten en ik kan hier gratis laden dus dacht ik ik ga het eens proberen. Maar zowel in de auto als in de app kan ik het schuifje niet omzetten.
 
Iemand ervaring met de nauwkeurigheid van de EDD die door Tesla gecommuniceerd wordt? In eerste instantie was deze bij mij tussen 13 en 26 mei, even later werd deze verschoven naar 20 en 31 mei. Vandaag is het de 31e en heb ik helaas nog niks vernomen. De EDD heb ik verkregen via een supportvraag per mail, aangezien mijn bestelling via een leasemaatschappij loopt en ik verder geen inzage heb. Momenteel reageert support echter niet meer op mijn vraag.

Ik ben benieuwd of deze schattingen een beetje nauwkeurig zijn of dat het vaker voorkomt dat de levering alsnog voor een maand of 2 (ik noem maar een zijstraat) wordt uitgesteld.

FYI, ik heb al wel geruime tijd geleden een VIN toegewezen gekregen.
 
Vraagje ivm instellen tarief laadinfrastructuur thuis via split-billing (SMAPPEE): ik dien bij de registratie van die split-billing overeenkomst een eenheidstarief in te geven. Ik ben zelfstandige met BTW-nummer en wil dus aparte overzichten/facturatie voor de laadsessies op mijn BTW-nummer/zelfstandige activiteit.
Welk tarief geef ik daar in ? Er wordt verwezen door sommigen naar CREG-tarieven maar welke categorie dien ik dan te nemen ? Ik laad (traag) na 22u00 gedurende de nacht en heb geen zonnepanelen ...
als dit elders dient te staan hoor ik het wel maar ik dacht dat dit een 'beginners' vraag zou kunnen zijn ;)
 
Wat zijn de voorwaarden om Cabin overheat protection aan te kunnen zetten?

Ik weet dat de SOC boven 20% moet zijn maar verder?

Het leuk me wel lekker om die aan te zetten en ik kan hier gratis laden dus dacht ik ik ga het eens proberen. Maar zowel in de auto als in de app kan ik het schuifje niet omzetten.
Sentry moet uit staan
 
  • Like
Reactions: job-lek
Vraagje ivm instellen tarief laadinfrastructuur thuis via split-billing (SMAPPEE): ik dien bij de registratie van die split-billing overeenkomst een eenheidstarief in te geven. Ik ben zelfstandige met BTW-nummer en wil dus aparte overzichten/facturatie voor de laadsessies op mijn BTW-nummer/zelfstandige activiteit.
Welk tarief geef ik daar in ? Er wordt verwezen door sommigen naar CREG-tarieven maar welke categorie dien ik dan te nemen ? Ik laad (traag) na 22u00 gedurende de nacht en heb geen zonnepanelen ...
als dit elders dient te staan hoor ik het wel maar ik dacht dat dit een 'beginners' vraag zou kunnen zijn ;)
Zelf heb ik de tarieven van mijn huidige leverancier ingegeven, deze leverancier heeft geen verschil tussen dag en nacht wat het eenvoudiger maakte.
 
  • Like
Reactions: QSilverbullet
Iemand ervaring met de nauwkeurigheid van de EDD die door Tesla gecommuniceerd wordt? In eerste instantie was deze bij mij tussen 13 en 26 mei, even later werd deze verschoven naar 20 en 31 mei. Vandaag is het de 31e en heb ik helaas nog niks vernomen. De EDD heb ik verkregen via een supportvraag per mail, aangezien mijn bestelling via een leasemaatschappij loopt en ik verder geen inzage heb. Momenteel reageert support echter niet meer op mijn vraag.

Ik ben benieuwd of deze schattingen een beetje nauwkeurig zijn of dat het vaker voorkomt dat de levering alsnog voor een maand of 2 (ik noem maar een zijstraat) wordt uitgesteld.

FYI, ik heb al wel geruime tijd geleden een VIN toegewezen gekregen.
In België weet ik dat een leasemaatschappij meestal tussen 7 en 14 dagen nodig heeft om alle nodige formaliteiten rond te krijgen.
 
  • Like
Reactions: cheeseboss
Ik denk dat ik maar moet afwachten tot ik hem in handen heb. Dan zal ik gelijk de antwoorden hier plaatsen.

Okay, de antwoorden:

- De S3XY Buttons werken prima zonder mijn Telefoon met de App in de buurt.
- De USB-C poorten in de middenconsole zijn niet verbonden met data, maar adverteren wel een maximaal laadvermogen van 36W.
- De USB-C Poorten voor de achterpassagiers: idem, maar dan 27W.

En de Model Y rijdt fantastisch!

Ik heb alleen wel een beginnersvraagje er bij: is het normaal dat je een licht, maar duidelijk aanwezig gegier van tandwielen uit het vooronder hoort? Het is niet heel hard, maar ik kan me dit van mijn proefritten niet zo gauw herinneren. Nou was mijn eerste rit een RWD, dus zonder motor voorin, maar ook de Performance waar ik later mee mocht rijden had dat geluid niet. Of het is me toen niet opgevallen tussen alle andere indrukken...

Als ik het geluid moet omschrijven, dan doet het denken aan een SRV-wagen of de BYD bussen die op Schiermonnikoog rondrijden. Maar dan lang niet zo luidruchtig.
 
Okay, de antwoorden:

- De S3XY Buttons werken prima zonder mijn Telefoon met de App in de buurt.
- De USB-C poorten in de middenconsole zijn niet verbonden met data, maar adverteren wel een maximaal laadvermogen van 36W.
- De USB-C Poorten voor de achterpassagiers: idem, maar dan 27W.

En de Model Y rijdt fantastisch!

Ik heb alleen wel een beginnersvraagje er bij: is het normaal dat je een licht, maar duidelijk aanwezig gegier van tandwielen uit het vooronder hoort? Het is niet heel hard, maar ik kan me dit van mijn proefritten niet zo gauw herinneren. Nou was mijn eerste rit een RWD, dus zonder motor voorin, maar ook de Performance waar ik later mee mocht rijden had dat geluid niet. Of het is me toen niet opgevallen tussen alle andere indrukken...

Als ik het geluid moet omschrijven, dan doet het denken aan een SRV-wagen of de BYD bussen die op Schiermonnikoog rondrijden. Maar dan lang niet zo luidruchtig.
Dat geluid is normaal mits het op de achtergrond blijft.
Als je op weg bent naar een snellader (via navigatie) dan wordt het geluid tijdens opwarmen accu aanzienlijk luidruchtiger. (met enige fantasie begint het dan op een gedempte straalmotor te lijken ;) )
 
  • Like
Reactions: PriOkkie