Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Beginners vragen

This site may earn commission on affiliate links.
Weet je 100% zeker dat het excl BTW prijzen zijn ? Ik kan het niet checken, want ik heb nog die 10k gratis km.

Maar daarvoor heb ik wel eens met een niet Tesla geladen en volgens mij waren de tarieven incl BTW
Ik heb net de factuur van Liege bekeken (zie bijlage) en kan me herinneren dat op het auto scherm net vóórdat ik ging laden € 0,33 stond (dal prijs). Helaas geen foto van gemaakt.
Als je dan de factuur bekijkt, dan is het toch excl. btw. Op de terug reis ga ik het beter vastleggen. Ik zou ook verwachten dat het incl. btw is, zoals een forum lid aangeeft verplicht voor particulieren. Maar hoe weet de auto of ik particulier of zakelijk rij, zodat de juiste prijs op het scherm komt.

ps; heb net op ook de factuur van Val-de-Meuze bekeken, bij aanvang laden stond op het scherm € 0,37 (weet ik 100% zeker) en op de factuur zie ik nu staan € 0,29, als je hier de BTW van 20% optelt, klopt dit ook niet = € 0,348.
Toen ik de auto afkoppelde, stond op het scherm 56 kWh en op de factuur rekenen ze me 60 kWh aan.
Heb het idee dat het ook een mengelmoesje is van prijzen en factureren bij Tesla.
Bij terugreis toch het e.e.a. is vastleggen
 

Attachments

  • Schermafbeelding 2023-06-07 om 21.28.20.png
    Schermafbeelding 2023-06-07 om 21.28.20.png
    224.8 KB · Views: 79
Last edited:
1)bij aanvang laden stond op het scherm € 0,37 (weet ik 100% zeker) en op de factuur zie ik nu staan € 0,29, als je hier de BTW van 20% optelt, klopt dit ook niet = € 0,348.
2)Toen ik de auto afkoppelde, stond op het scherm 56 kWh en op de factuur rekenen ze me 60 kWh aan.
1) kan het zijn dat je een deel tijdens dal en een deel tijdens piek geladen hebt.
2)laadverliezen.
 
Ik heb net de factuur van Liege bekeken (zie bijlage) en kan me herinneren dat op het auto scherm net vóórdat ik ging laden € 0,33 stond (dal prijs). Helaas geen foto van gemaakt.
Als je dan de factuur bekijkt, dan is het toch excl. btw. Op de terug reis ga ik het beter vastleggen. Ik zou ook verwachten dat het incl. btw is, zoals een forum lid aangeeft verplicht voor particulieren. Maar hoe weet de auto of ik particulier of zakelijk rij, zodat de juiste prijs op het scherm komt.

ps; heb net op ook de factuur van Val-de-Meuze bekeken, bij aanvang laden stond op het scherm € 0,37 (weet ik 100% zeker) en op de factuur zie ik nu staan € 0,29, als je hier de BTW van 20% optelt, klopt dit ook niet = € 0,348.
Toen ik de auto afkoppelde, stond op het scherm 56 kWh en op de factuur rekenen ze me 60 kWh aan.
Heb het idee dat het ook een mengelmoesje is van prijzen en factureren bij Tesla.
Bij terugreis toch het e.e.a. is vastleggen
Als ik nu in de app kijk voor Luik, dan staat daar 0.40 als dalprijs. De kans lijkt me vrij groot dat dit nog altijd dezelfde prijs is als hij 5 dagen geleden aangaf.
IMG_D90F4C8EC8DC-1.jpeg

Dus 0.33 van jouw factuur *1.21 = 0.3993 dus dat komt goed overeen met wat er dan aangegeven staat.

Ik ben wel benieuwd hoe hij het aangeeft als je start in daltijd en eindigt in piektijd. Ik zou hopen dat dit dan twee lijnen op de factuur zijn.
 
  • Like
Reactions: job-lek
1) kan het zijn dat je een deel tijdens dal en een deel tijdens piek geladen hebt.
2)laadverliezen.
1: inderdaad net op het kantelpunt van piektarief, gaat dacht ik in om 16:00 uur (heb dus ook nog 10 minuten op piektarief geladen)
2: ik weet niet hoe Tesla dit weergeeft, als ik in Teslamate kijk zie ik staan 61 kWh met laadverlies

Tja, Veel gegevens van allerlei site's, maar ik denk dat je maar het gemiddelde moet nemen en niet teveel over moet nadenken.
Gewoon laden en betalen.....

Schermafbeelding 2023-06-07 om 23.07.23.png
 
  • Like
Reactions: job-lek and Phil V
1: inderdaad net op het kantelpunt van piektarief, gaat dacht ik in om 16:00 uur (heb dus ook nog 10 minuten op piektarief geladen)
2: ik weet niet hoe Tesla dit weergeeft, als ik in Teslamate kijk zie ik staan 61 kWh met laadverlies

Tja, Veel gegevens van allerlei site's, maar ik denk dat je maar het gemiddelde moet nemen en niet teveel over moet nadenken.
Gewoon laden en betalen.....

View attachment 944828
Ok, maar je opmerking/verwijt aan Tesla van dinsdag klopt dus toch niet? Dat is fijn om te weten.
 
Helemaal in het begin toe de gedeferientieerde prijzen zijn ingevoerd maakte hij het onderscheid niet. als je dan op dal tarief begon, werd de gehele sessie aan dit tarief afgerekend. ondertussen is de facturatie verfijnd en wordt er per deel afgerekend. voor de transparantie zou het idd tof kunnen zijn om op de factuur een sessie die aan verschillende tarieven is uitgevoerd, per tarief op de factuur te zetten.
 
Ik heb een noob-vraag. Of niet en dan heb ik wat gemist. In Nederland kon je op AP altijd harder rijden dan de limiet van pak hem beet 80. In Italië was dat al uitgeschakeld maar is dat nu ook zo in Nederland? Alleen op TACC kan ik harder gaan dan de limiet, switch ik naar AP dan direct terug naar 80. Mss is iets in de instelling veranderd (ik kreeg laatst een nieuwe car computer)??
 
Ik heb een noob-vraag. Of niet en dan heb ik wat gemist. In Nederland kon je op AP altijd harder rijden dan de limiet van pak hem beet 80. In Italië was dat al uitgeschakeld maar is dat nu ook zo in Nederland? Alleen op TACC kan ik harder gaan dan de limiet, switch ik naar AP dan direct terug naar 80. Mss is iets in de instelling veranderd (ik kreeg laatst een nieuwe car computer)??
Op autosnelwegen is de maximale snelheid op AP 140km/h en op ander wegen is de maximale snelheid begrens tot de maximum snelheid van de weg waar je op rijd.
In de instellingen kun je nog wel aangeven of TACC/AP de geldende maximum snelheid aanneemt of iets hoger/lager (absoluut of relatief verschil kun je opgeven).
 
  • Informative
Reactions: Enzo63
Op autosnelwegen is de maximale snelheid op AP 140km/h en op ander wegen is de maximale snelheid begrens tot de maximum snelheid van de weg waar je op rijd.
In de instellingen kun je nog wel aangeven of TACC/AP de geldende maximum snelheid aanneemt of iets hoger/lager (absoluut of relatief verschil kun je opgeven).
Thnx. Dat laatste heb ik gezien maar krijg het niet werkend. Morgen nog maar eens proberen.
 
Op autosnelwegen is de maximale snelheid op AP 140km/h en op ander wegen is de maximale snelheid begrens tot de maximum snelheid van de weg waar je op rijd.
In de instellingen kun je nog wel aangeven of TACC/AP de geldende maximum snelheid aanneemt of iets hoger/lager (absoluut of relatief verschil kun je opgeven).
Raar, niet mijn ervaring. Ik wordt alleen in de bebouwde kom op 50 begrensd. Wegen met 70 en 80 kan ik ook hoger instellen.
 
Raar, niet mijn ervaring. Ik wordt alleen in de bebouwde kom op 50 begrensd. Wegen met 70 en 80 kan ik ook hoger instellen.
Ik kan er nog geen lijn in vinden.
Op autowegen kan ik met Navigate on autopilot de snelheid altijd (iets) hoger instellen.
Op 70 en 90 wegen soms wel soms niet. Dat is vooral vervelend als hij denkt dat het 50 is maar het is eigenlijk 70.
 
  • Like
Reactions: To3ornotto3?
Raar, niet mijn ervaring. Ik wordt alleen in de bebouwde kom op 50 begrensd. Wegen met 70 en 80 kan ik ook hoger instellen.
Ik heb de snelheid ingesteld op max +5 en op een provinciale weg kan ik in NL ook niet sneller dan 85km/h op TACC/EAP. Dat kan een klein stukje maar al snel krijg ik de melding dat de max
85 is.
Wat wel kan is dat het gedrag per land verschilt.
 
Vandaag eindelijk mijn gloedjenieuwe M3 RWD in ontvangst mogen nemen. Wát een feest is dat zeg. Er was echter wel iets wat mij opviel, ik krijg een melding 'parkeerhulp niet beschikbaar' te zien op het scherm met een gele waarschuwingsdriehoek ervoor. Enig idee wat daar de oorzaak van is? Ik weet dat de sensoren niet meer in de nieuwe M3's zitten maar deze melding lijkt me alsnog vreemd.
 
Vandaag eindelijk mijn gloedjenieuwe M3 RWD in ontvangst mogen nemen. Wát een feest is dat zeg. Er was echter wel iets wat mij opviel, ik krijg een melding 'parkeerhulp niet beschikbaar' te zien op het scherm met een gele waarschuwingsdriehoek ervoor. Enig idee wat daar de oorzaak van is? Ik weet dat de sensoren niet meer in de nieuwe M3's zitten maar deze melding lijkt me alsnog vreemd.
Ik vermoed omdat de camera’s nog niet gekalibreerd zijn.
Daarvoor moet je zo’n 40 km gereden hebben. Model Y Do It Yourself | Tesla
 
  • Like
Reactions: Nick-m
Even een praktische vraag betreft deuren ontgrendelen, wat doe ik verkeerd met mijn MYRW.

Ik loop naar de auto, mijn deur kan open (verbonden met de mobiele tesla-app) mijn vrouw kan via de bijrijders kant pas erin als ik of het knopje opendeur bestuurderstoel ingedrukt hou voor 2/3 seconden, of ik druk het ontgrendelknopje in van de bijrijdersstoel 🙄.
 
Even een praktische vraag betreft deuren ontgrendelen, wat doe ik verkeerd met mijn MYRW.

Ik loop naar de auto, mijn deur kan open (verbonden met de mobiele tesla-app) mijn vrouw kan via de bijrijders kant pas erin als ik of het knopje opendeur bestuurderstoel ingedrukt hou voor 2/3 seconden, of ik druk het ontgrendelknopje in van de bijrijdersstoel 🙄.
Instelling : alle of enkel bestuurder