Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Beginners vragen

This site may earn commission on affiliate links.
Wanneer ik een trip heb van zeg 1000 km, zit ik me regelmatig af te vragen wat nu de optimale snelheid is om te rijden.

Harder rijden =meer afstand afleggen per uur maar ook hoger verbruik = meer laden.

Langzamer rijden is een stuk zuiniger, maar gaat soms zo traag...

Momenteel hou ik over het algemeen de max snelheid aan (in Dld ca 130).

Wat is jullie ervaring en hoe doen jullie dat?

Wij kijken bij lange afstanden vaak naar het aantal keer laden.
Rond de 1.000 km is met de M3 vaak 3x laden, we hebben ook wel eens bijna 1.275 km op een dag gedaan met 4x laden.
Vervolgens met de snelheid (rechter voet) zorgen dat je met een laag percentage aankomt bij de volgende lader.
Soms een stuk 110 km/u maar ook wel eens 160 km/u waar het kan/mag. Een keer extra laden kost in bovenstaande gevallen vaak meer tijd dan, dan desnoods 50-100 km afstand op 110 km/uur.

Vertrektijd stemmen we af met gewenste pauzetijden en aankomst.
1e laadstop ontbijt (+ontbijt)
2e laadstop koffie
3e wat langere laadstop wat eten
Rond 14:00 - 16:00 uur op locatie.
We laden altijd bij Tesla laders (nog nooit een pasje/druppel/app gebruikt de afgelopen >180k km)

Dit vinden wij (en de kinderen!) erg prettig. We rijden meestal op di/wo/do. Zwarte dagen mijden we -> druk op de weg en mogelijk ook bij de laders.
Maar ik kan me ook voorstellen dat anderen liever een overnachting erbij boeken en er 2 dagen over doen om naar Venetie oid te rijden ;)
 
  • Like
Reactions: Camelroel and PvDr
Wanneer ik een trip heb van zeg 1000 km, zit ik me regelmatig af te vragen wat nu de optimale snelheid is om te rijden.
Harder rijden =meer afstand afleggen per uur maar ook hoger verbruik = meer laden.
Langzamer rijden is een stuk zuiniger, maar gaat soms zo traag...
Momenteel hou ik over het algemeen de max snelheid aan (in Dld ca 130).
Wat is jullie ervaring en hoe doen jullie dat?

Misschien maar even dit draadje doorlezen; daar is al het nodige over geschreven.
 
  • Informative
Reactions: PvDr
Wanneer ik een trip heb van zeg 1000 km, zit ik me regelmatig af te vragen wat nu de optimale snelheid is om te rijden.

Harder rijden =meer afstand afleggen per uur maar ook hoger verbruik = meer laden.

Langzamer rijden is een stuk zuiniger, maar gaat soms zo traag...

Momenteel hou ik over het algemeen de max snelheid aan (in Dld ca 130).

Wat is jullie ervaring en hoe doen jullie dat?
Het verbruik hangt van meer factoren af dan enkel het rijden.

Afgelopen winter gelezen dat het bij koude of hitte waarbij de airco of verwarming veel verbruikt het interessanter kan zijn om iets sneller te rijden. Het meerverbruik van rijden is minimaal ten opzichte van het meerverbruik van de warmtepomp die bij trager rijden langer moet werken.

Op lange trips durf ik al eens stukken van een 5 à 10 KM aan verschillende snelheden te rijden en op die manier de impact te proberen inschatten.
Daarnaast is het ook altijd kijken wat de effectieve winst is, kan je een SUC verder geraken of niet. De verloten tijd door trager te rijden om dan een percentje te sparen maak je aan de SUC snel goed.
 
Wanneer ik een trip heb van zeg 1000 km, zit ik me regelmatig af te vragen wat nu de optimale snelheid is om te rijden.

Harder rijden =meer afstand afleggen per uur maar ook hoger verbruik = meer laden.

Langzamer rijden is een stuk zuiniger, maar gaat soms zo traag...

Momenteel hou ik over het algemeen de max snelheid aan (in Dld ca 130).

Wat is jullie ervaring en hoe doen jullie dat?
Ik meen onthouden te hebben van eerdere posts dat 170km/u het kantelpunt is. Dat was nog voor een MS. Ik heb wel het geviel dat hoge snelheid bij ern MS minder impact had op het verbruik in vergelijking met de MY. MY is veel zuiniger bij ‘normale’ snelheden, maar verbruik neemt enorm toe als je boven de 120 km/u gaat. Daar zal de hoogte voor iets tussen zitten. En wellicht ook de overbrenging die beter geoptimaliseerd is voor onze snelheden.
 
  • Like
Reactions: PvDr
Inderdaad, in de tijd van de Model S met 120 kW laden was de optimale snelheid al hoger dan (in veel landen) de maximum snelheid. Met 250 kW laden en zuiniger rijden van de 3 en Y zal dat alleen maar hoger zijn komen te liggen. Ik heb er zelf eens een theoretische berekening aan gewaagd (met inachtneming van de overhead die het je kost om naar een laadpunt te gaan, maar je moet veel aannames doen) en ik kwam op 200 km/h uit als je V3 laders hebt.
 
doet de auto-uit richtingaanwijzerr het ook niet meer? Heb je toevallig foutmelding w160? Dan is er tijdens je laatse update iets fout gegaan. Is bij mij bij de laatste 2 updates gebeurd. Ik heb beide keren melding gemaakt in de app en de volgende dag werd de software opnieuw gepusht en was het opgelost.
Heen enkele melding en alles werkt alleen zie je de auto in een leegte rijden dus hulpmiddelen werken niet.

Ik zie net dat support een nieuwe update pushed.

Je zou wel eens helemaal gelijk kunnen hebben!

We gaan het zien...installing as we speak
 
  • Like
Reactions: MikerG_MC
Wanneer ik een trip heb van zeg 1000 km, zit ik me regelmatig af te vragen wat nu de optimale snelheid is om te rijden.

Harder rijden =meer afstand afleggen per uur maar ook hoger verbruik = meer laden.

Langzamer rijden is een stuk zuiniger, maar gaat soms zo traag...

Momenteel hou ik over het algemeen de max snelheid aan (in Dld ca 130).

Wat is jullie ervaring en hoe doen jullie dat?
Dacht je vroeger ook na over je snelheid, het aantal tankstops en het aantal keren dat je naar het toilet moest onderweg?

Wat mij betreft gewoon gaan rijden op het tempo dat jezelf het prettigst vind en wat de verkeersomstandigheden toelaten.
Je kunt je reis laten afhangen van het aantal laadstops of de snelste reistijd, maar uiteindelijk gaat het erom dat je gewoon relaxed rijd.
Op tijd vertrekken een niet nadenken over laadstops, gewoon de navigatie volgen of daar stoppen waar jezelf prettig vind. Uiteindelijk zal het op je totale reis niet heel veel uitmaken, één keer een stukje vertraging i.v.m. file of ongepland toiletbezoek en je bent je tijdswinst al kwijt.
 
Wij willen wellicht deze zomer een trip van 10.000 km gaan maken. Kun je een EV 48u non-stop achter elkaar gebruiken? Met de zomerse temperaturen in Oost EU/Azië vraag ik mij af in hoeverre dat mogelijk is.

Er is al jaren een Tesla taxi service tussen LA en Vegas, dwars door de woestijn daar. Een van de Model X’en werd routinematig op 100% gesupercharged en is uiteindelijk met 400K op de teller verkocht. Originele accu.


De X, gekocht door een Electrek schrijver:


LA-San Diego overigens. Ook bloedheet 😅
 
Kun je een EV 48u non-stop achter elkaar gebruiken?
Neen, je zal moeten laden.😉
Een ICE zal het ook niet halen zonder tanken.
Met de zomerse temperaturen in Oost EU/Azië vraag ik mij af in hoeverre dat mogelijk is.
Ik denk zelfs dat het voor de wagen beter is om te rijden in de warmte dan om er stil in te staan.
Dit wel in tegenstelling tot een ICE.
 
  • Like
Reactions: SandeepT
doet de auto-uit richtingaanwijzerr het ook niet meer? Heb je toevallig foutmelding w160? Dan is er tijdens je laatse update iets fout gegaan. Is bij mij bij de laatste 2 updates gebeurd. Ik heb beide keren melding gemaakt in de app en de volgende dag werd de software opnieuw gepusht en was het opgelost.
Update re-push was inderdaad de oplossing.
 
  • Like
Reactions: MikerG_MC
Ik meen onthouden te hebben van eerdere posts dat 170km/u het kantelpunt is.

Dat was inderdaad voor de S100D. De nieuwere Tesla's die sneller kunnen laden en ook nog efficiënter zijn zal het nog hoger liggen.

Ik hou gewoon AP max aan... die helaas naar 140km/u gegaan maar gewoon lekker doorrijden.

Natuurlijk is je verbruik wel hoger dus meer kosten. Gaat het je om het milieu of je portemonnee dan zou ik lekker 110km/u cruisen of als je echt extreem zuinig wil rijden met AP op 95km/u achter een vrachtwagen gaan hangen en je daadwerkelijk 90 rijdt.
 
  • Like
Reactions: job-lek
die sneller kunnen laden en ook nog efficiënter zijn
Efficiënter, trek ik in twijfel bij hogere snelheden. Het lijkt er op dat ze inderdaad veel efficiënter zijn aan 100-110, maar dat ze bij afwijken van die ‘ideale’ snelheid veel meer afwijken in verbruik. Mijn MY zit op een gemiddelde na 1 jaar van 180Wh/km. Veel vertraagd spitsverkeer. Gisteren bij een rit van 75 km aan 125km/u zat ik weer aan 202. Ondanks dat het 17 graden was.
 
Wij willen wellicht deze zomer een trip van 10.000 km gaan maken. Kun je een EV 48u non-stop achter elkaar gebruiken? Met de zomerse temperaturen in Oost EU/Azië vraag ik mij af in hoeverre dat mogelijk is.
Misschien niet na 48 uur al nodig, maar na veel laadmomenten moet je de auto een keer een tijdje rust gunnen om zijn BMS te calibreren. Dat is dus echt uit, niet overnachten in camp mode.
 
  • Like
Reactions: DM231191
Misschien niet na 48 uur al nodig, maar na veel laadmomenten moet je de auto een keer een tijdje rust gunnen om zijn BMS te calibreren. Dat is dus echt uit, niet overnachten in camp mode.
Volgens mij Clibreer je de BMS met hoge en lage SOC's dus dat gaat het best tijdens het rijden. Je pack balanceren doet ie als hij slaapt. Ik zie een groter probleem bij de bestuurders dan bij de Tesla.
 
Als ik dit zie ga ik wel vliegen! Dit kan alleen maar in Bulgarije. Al jaar in jaar uit hetzelfde. Bedankt voor het meedenken!



Nah, beetje laten tunen


IMG_6045.jpeg