Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Beginners vragen

This site may earn commission on affiliate links.
Na 3 weken met mijn Tesla S te rijden wil ik niet meer terug naar een gewone auto, maar af en toe zijn er nog enkele onduidelijkheden:

De range klopt toch niet echt volgens mij. Gisteren gestopt aan +- 308 km en vanochtend stond er bij vertrek nog 292km. Is niet de eerste keer.
Verder verbruik ik altijd veel meer dan de range aangeeft. Ik begrijp wel dat optrekken veel energie vreet, maar als ik bv 25 km moet rijden, dan mag ik rekenen dat er 35km van mijn range afgaat en ik ben geen agressieve chauffeur.
Ook jammer dat er op de Tesla website 400km range wordt aangegeven bij de S60 terwijl die eigenlijk maar 320 aangeeft wanneer deze volgeladen is. Toch wat bedrieglijk.

Wanneer ik wat langer in stilstaande auto zit en de deur gaat eens open en dicht, dan weet de auto niet meer of ik in de wagen zit of niet. Radio gaat dan uit wanneer ik er in zit en gaat pas weer aan wanneer ik de deur open doe. Dit is heel ambetant en gebeurt wel vaker wanneer ik kids of andere mensen moet ophalen of bv aan het superchargen ben.

Verder uiteraard wel heel tevreden van het voertuig.
 
Na 3 weken met mijn Tesla S te rijden wil ik niet meer terug naar een gewone auto, maar af en toe zijn er nog enkele onduidelijkheden:

De range klopt toch niet echt volgens mij. Gisteren gestopt aan +- 308 km en vanochtend stond er bij vertrek nog 292km. Is niet de eerste keer.
Verder verbruik ik altijd veel meer dan de range aangeeft. Ik begrijp wel dat optrekken veel energie vreet, maar als ik bv 25 km moet rijden, dan mag ik rekenen dat er 35km van mijn range afgaat en ik ben geen agressieve chauffeur.
Ook jammer dat er op de Tesla website 400km range wordt aangegeven bij de S60 terwijl die eigenlijk maar 320 aangeeft wanneer deze volgeladen is. Toch wat bedrieglijk.

Wanneer ik wat langer in stilstaande auto zit en de deur gaat eens open en dicht, dan weet de auto niet meer of ik in de wagen zit of niet. Radio gaat dan uit wanneer ik er in zit en gaat pas weer aan wanneer ik de deur open doe. Dit is heel ambetant en gebeurt wel vaker wanneer ik kids of andere mensen moet ophalen of bv aan het superchargen ben.

Verder uiteraard wel heel tevreden van het voertuig.

Range wordt volgens NEDC geadverteerd zoals Europees is afgesproken. Je kunt de range display in "rated" of "typical" zetten. Typical zit dichter bij werkelijkheid in de buurt (rond de 190 Wh/km). Tesla geeft uit zichzelf al aan dat de geadverteerde range niet realistisch is (haalbaar, maar met wat moeite) en stelt daarom in jouw geval de range bij van 400 naar 320km. Op deze site staat overigens een (volgens sommige forumleden) betrouwbaar rekenmiddel om de realistische range te bepalen: Model S | Tesla Nederland

Dat het bereik afneemt na een nacht heeft te maken met de zogenoemde "vampire drain". Dat wordt veroorzaakt door computersystemen die aanstaan wanneer de auto stilstaat. O.a. om contact te leggen met de app. Je kunt instellen dat deze slechter bereikbaar is, ik ben even kwijt hoe die instelling precies heet, dan is de "vampire drain" lager (zo'n 3km per nacht i.p.v. 16km). Tesla adviseert dan ook om, wanneer mogelijk, de auto aan de laadpaal aan te sluiten. Dan kan de auto ten allen tijden voldoende stroom halen om de batterij in topconditie te houden.

Overigens moet ik wel zeggen dat de range bij geen enkele auto klopt. Zo ken ik brandstof auto's die er range bij kregen na stilgestaan te hebben, omdat ik zuiniger heb gereden dan gemiddeld. Als je dan in de ochtend de auto start kan deze opeens verder rijden op dezelfde hoeveelheid brandstof. Net als bij alle auto's wordt de range bepaald door je rijstijl. Rijd je veel stadsverkeer, dan zal je range sneller afnemen dan bij een vaste snelheid op snelwegen.
 
  • Informative
Reactions: Rubinho
//..//
Wanneer ik wat langer in stilstaande auto zit en de deur gaat eens open en dicht, dan weet de auto niet meer of ik in de wagen zit of niet. Radio gaat dan uit wanneer ik er in zit en gaat pas weer aan wanneer ik de deur open doe. Dit is heel ambetant en gebeurt wel vaker wanneer ik kids of andere mensen moet ophalen of bv aan het superchargen ben.
//..//
eigenaardig; dan ken ik niet. Zolang de bestuurderszetel bezet is; blijft hier alles werken.
Let wel : bestuurder. Als je dit ook als passagier wil (bvb radio moet blijven spelen); moet je de zogenoemde campermode activeren :
de auto via de pook op N zetten, en via de centrale console op P.
 
Dag allen,

Een beginnersvraag over opladen met zonnepanelen.

Ik vind er verschillende draadjes en websites over, maar eigenlijk geen met een compleet, samenvattend verhaal. Vandaar:

Hoe realistisch is het om een Tesla op te laden puur met de opbrengst uit een flink aantal zonnepanelen? Stel dat je een stukje land hebt (al jaren een wens van mijn vrouw en ik... dagje op het land werken en tegelijkertijd de auto 100% schoon opladen).

Ik snap dat opslag ter grootte van een 60-100 kWh batterij een probleem is, maar wat als we ons beperken tot alleen realtime overdag laden op zonnige dagen... Wat zijn de haken en ogen? AC/DC? Het minimale vermogen dat de Tesla wil hebben (3 kW)? Gaat 28 oktober hier wellicht iets in veranderen?

Dank!

Maarten
 
Uw zonne-energie gaat op het net.
Ik heb met 22 panelen 5800kwh per jaar, op een uitstekende dag heb ik 35kwh opbrengst.
Je kan dus onmogelijk je auto opladen met enkel zonne-energie. Er zijn ook niet zoveel dagen wanneeer je een topopbrengst hebt

Je hebt trouwens een omvormer nodig die de DC omzet naar AC.
Uw zonnepanelen enkel gebruiken voor de auto zou dus heel veel kosten en praktisch onmogelijk zijn ook.
 
Wij hebben hier 39 panelen liggen op zonnige dagen schroef ik de laadstroom van de auto terug naar 7 amp, dit leveren de panelen per fase, zo staat de meter stil. We komen trouwens nog 1400 kwh tekort op jaarbasis om de 30000 km plus thuisverbruik te dekken, ik hoop dat er ooit een plug and play systeem a la maxem komt zodat je direct dc kan laden en dat de laadstroom automatisch wordt afgestemd met de opbrengst van je panelen. Zal wel komen als het salderen na 2020 beperkt gaat worden.
 
Last edited:
Dank voor de reacties.

Mijn doel is laden via zonnepanelen als interessante aanvulling. Niet als exclusieve bron, wat inderdaad vrijwel onmogelijk lijkt. Ik denk dat mijn vraag daarom eigenlijk is: kan de opbrengst interessant genoeg zijn? Hebben we het over een paar km of tientallen km's winst na een zonnige dag?

Ik heb met 22 panelen 5800kwh per jaar, op een uitstekende dag heb ik 35kwh opbrengst.
Dat is dus grofweg een halve Tesla batterijlading na een uitstekende dag, zie ik dat goed? Lukt het om dat daadwerkelijk in de auto te krijgen, of gaat het laden daar te traag voor?

ik hoop dat er ooit een plug and play systeem a la maxem komt zodat je direct dc kan laden en dat de laadstroom automatisch wordt afgestemd met de opbrengst van je panelen.
Wie weet één van de aankomende Tesla/SolarCity aankondigingen...
 
Dank voor de reacties.

Mijn doel is laden via zonnepanelen als interessante aanvulling. Niet als exclusieve bron, wat inderdaad vrijwel onmogelijk lijkt. Ik denk dat mijn vraag daarom eigenlijk is: kan de opbrengst interessant genoeg zijn? Hebben we het over een paar km of tientallen km's winst na een zonnige dag?


Dat is dus grofweg een halve Tesla batterijlading na een uitstekende dag, zie ik dat goed? Lukt het om dat daadwerkelijk in de auto te krijgen, of gaat het laden daar te traag voor?


Je moet het breder bekijken naar je hele huiselijk verbruik en niet langer rekenen in kilometers maar in kilowattuur.

Zonnepanelen zijn momenteel altijd een goede investering. Zelfs indien je geen cash liggen hebt kan je het maar beter lenen en in zonnepanelen steken.

Na ongeveer 8 jaar heb je uw investering terugverdiend, waarna je nadien gratis elektriciteit hebt.
 
...totdat we hier ook 'Belgische toestanden' krijgen en je moet betalen om energie aan het net te mogen leveren.
Zolang het feest van salderen nog bestaat, verdien je meer aan de bespaarde energiebelastingen dan aan bespaarde energiekosten. Dat is geen houdbare situatie, hoe hoe mooi dit de-nivellerende systeem momenteel ook lijkt.
 
  • Like
Reactions: S-19910
Weet iemand of het mogelijk is om de ruitenwissers in de service stand te zetten.
je kunt dan onder de ruitenwisser schoonmaken om bladeren eenvoudig weg te halen. nu blijven ze achter de frunkkap zitten waardoor je er niet goed bij kunt.

Ja, zit onder "Control" linksonder, dan tabje "Settings" en "Service&Reset" kiezen, op dat scherm staat die optie vervolgens bovenaan (voor het geval je denkt dat de post van Ton een grapje is).
 
Ton, oppassen met de ruitenwissers in de stand automatisch wissen laten staan, nu we langzaam aan richting winter gaan.
Je zal niet de eerste zijn die op een gegeven moment de bladen vastgevroren heeft en als de ruitewissers dan aan willen gaan, breken ze af (tenzij dit met de nieuwste modellen opgelost is, maar daar heb ik nog niets over gelezen).
Je kan je maar beter aanwennen om ze uit te zetten zodra je de auto parkeert!