Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Beginners vragen

This site may earn commission on affiliate links.
Een aantal weken geleden heb ik een proefrit gemaakt in een Model X P90D.

Ben na de proefrit direct aan het lezen geslagen en heb een reservering gedaan. Tevens nog een afspraak gemaakt voor een uitgebreidere proefrit.

Heb behoorlijk wat gelezen over bereik.
maar dit is natuurlijk wel hetgeen waar ik me de meeste zorgen om maak.

Ik rijd dagelijks ruim 160km enkele reis en heb geen mogelijkheid om op de bestemming te laden. Moet dus ook retour zonder te laden.

Zijn de ervaringen zo dat dit mogelijk is (320km) zonder laden.

Ik begrijp dat het afhankelijk is van een heleboel factoren. Maar laten we hierbij uitgaan van het rijden van de maximum snelheid en de temperatuur zoals die nu is.
320 km hard rijden bij deze temperaturen gaat niet lukken. Met normale snelheden wel en in de warmere perioden is het een makkie.
 
Wat versta je hierbij dan onder hard rijden en onder normale snelheden? Is de toegestane snelheid aanhouden hard rijden?
130 km/u met een X levert een verbruik op van rond 300 wH/km. Bij 110 km/u is dat al gedaald tot rond 260 wH/km. Met 110 km/u haal je die 320 km dus wel, met 130 km/u dus niet. Wel kun je fantastisch makkelijk met de snelheid en tripplanner spelen om in ieder geval zonder tussentijds laden thuis te komen.
 
@CO2CLEAN, ja kan het zeker toelichten. De organisatie waar ik op dit moment zit heeft geen laadvoorzieningen op het terrein, het is niet midden in een bos maar gewoon in de bewoonde wereld :) Ik heb ook geen invloed om te zorgen dat er laadvoorzieningen komen, hoewel ik toch regelmatig EV's zie staan op het terrein.
En is er ook geen krachtstroomstekker aanwezig ? Zodra je EV gaat rijden ga je opeens op allerlei onverwachte plekken laadmogelijkheden zien.
En als er al regelmatig EV's staan; toch die organisatie eens tippen dat ze mogelijk laadpalen kunnen neerzetten ?
 
Last edited:
  • Like
Reactions: CO2CLEAN
Een model S is inderdaad niet mogelijk, rijd ook nog eens regelmatig met een caravan.

Voor wat betreft het geven van de tip, ben ik al aan een poosje aan het zoeken waar zo'n dergelijke opmerking neergelegd moet worden zodat de hint inderdaad gegeven kan worden.
 
Stroom is overal...
Dé oplossing voor je probleem is destination charging.

Geen laadpalen in de buurt? Zie myNewMotion en ChargeMap - a community driven map of charging points for electric vehicles bijv. Stukje lopen is vaak sneller dan onderweg wachten tijdens laden.

Als je ons iets meer vertelt over de route (van-naar, evt. niet te precies als je het privé wilt houden) kunnen we wellicht meer laadsuggesties vinden, en wat betere schatting geven over verbruik (hangt af van soort wegen).
 
  • Like
Reactions: HWS
@PioNeer de proefrit staat al gepland, maar ben voor nu benieuwd naar ervaringen van mensen die er al mee rijden.

@Nexus ik rijd dagelijks van Middelburg naar Eindhoven. Er zijn laadmogelijkheden te over in de omgeving, waaronder de supercharger.

Dat het met tussentijds laden mogelijk is staat buiten kijf, maar was leuk geweest als de ervaring had uitgewezen dat het niet nodig was geweest.

Als ik alle antwoorden zo lees dan is het goed te doen mits als ik of tussendoor laad, en/of 110km/h ga rijden.

Ik ben / was me er van bewust dat het werkelijke bereik mee richting de Amerikaans aangehouden EPA range maal 0,8 gaat dan de range op de Nederlandse site.

De ervaring van Charly D geeft aan dat het met koud weer nog minder is.

Is allemaal niet erg maar wel iets wat ik van te voren wilde weten om er rekening mee te houden in plaats van er achteraf achter te komen.
 
Waar ongeveer in Eindhoven? Volgens mij een best prima stad qua laadinfrastructuur.
Als er laadmogelijkheden te over zijn, zou je je kunnen beperken tot de koude maanden voor het destination chargen. Hoef je alleen dan even om te lopen. Scheelt weer wachten bij onderwegladen.

Ik moet een aantal keren per week in Amsterdam zijn en haal het makkelijk heen en terug op een lading. Toch hang ik haar soms aan de laadpaal (gewoon, omdat het kan). In een volle auto stappen is toch lekkerder dan in een halfvolle :). Dan kun je 's avonds ook nog zorgeloos weg mocht dat nodig zijn en kijk je helemaal nooit naar je remaining range.

Kortom, met wat concessies kan het prima (goed dat je dat van tevoren uitzoekt), met laden op de bestemming is het perfect en helemaal zorgeloos.
 
  • Like
Reactions: robertvg
Eindhoven is inderdaad geen probleem qua laadinfra zit op 5 tot 7 minuten van de supercharger. Voor de winter / koude maanden zou dat betekenen elke dag even laden zodat de afstand geen probleem vormt. In de zomer maanden is dat dan niet nodig maar nog steeds mogelijk als planning van die dag dat vereist.
 
Eindhoven is inderdaad geen probleem qua laadinfra zit op 5 tot 7 minuten van de supercharger. Voor de winter / koude maanden zou dat betekenen elke dag even laden zodat de afstand geen probleem vormt. In de zomer maanden is dat dan niet nodig maar nog steeds mogelijk als planning van die dag dat vereist.

als het klopt dat je in de zomer een stuk groter bereik hebt en je hebt een SuC op 5 min afstand, zou ik geen twijfel hebben, SuC's zijn fantastisch. Als er 1 komt op traject tussen Amersfoort en Hengelo ( A1 ) ben ik ook geholpen ;)
 
Die SuC in Eindhoven is minder ideaal dan je wellicht denkt.
Die ligt aan de N2, de randweg om Eindhoven. Die staat met tijden propvol en kent een 80 km/h snelheidsbeperking.
Voor dagelijks gebruik in de avondspits niet te doen. Omrijden voor SuC Oosterhout is dan waarschijnlijk sneller.
(Maar de rit duurt dan nog steeds langer dan i.g.v. de snelheidheid beperken tot 110 km/h.)
Verder helpen ook in de X de instellingen range mode 'on' en luchtvering 'very low' weer een paar procent. Dat laatste zelfs verrassend veel.
 
Die SuC in Eindhoven is minder ideaal dan je wellicht denkt.
Die ligt aan de N2, de randweg om Eindhoven. Die staat met tijden propvol en kent een 80 km/h snelheidsbeperking.
Voor dagelijks gebruik in de avondspits niet te doen. Omrijden voor SuC Oosterhout is dan waarschijnlijk sneller.
(Maar de rit duurt dan nog steeds langer dan i.g.v. de snelheidheid beperken tot 110 km/h.)
Verder helpen ook in de X de instellingen range mode 'on' en luchtvering 'very low' weer een paar procent. Dat laatste zelfs verrassend veel.

Maar luchtvering op very low geeft problemen met gelijkmatige slijtage banden bij langdurig gebruik. Heb de bron niet paraat, maar die is wel via internet te vinden.
 
Ja inderdaad, O.
Alles heeft een prijs, ook verder komen met een krap bemeten accupakket.
(Overigens is die 'extra' bandenslijtage te beperken door de auto -binnen de Tesla specificaties- anders uit te lijnen, voor zowel lager verbruik als minder slijtage.)
 
  • Informative
Reactions: CO2CLEAN