Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Beginners vragen

This site may earn commission on affiliate links.
Ik heb een S90D vanaf half september. Ik was met het dalen van de temperatuur ook onaangenaam verrast.
Haal op een rit aan 125km/u weinig meer dan 300km (245Wh/km)
Na 3,5 maand en 14000km, kan ik wel zeggen: range is geen issue meer.
Vandaag 370 km gereden. Heb 20' moeten laden aan een SUC. So what? Et alors?
Mail beantwoord en krant gelezen. File rond Antwerpen was ondertussen opgelost.
Maar mocht Tesla dat op voorhand gezegd hebben, had ik misschien niet gekocht. Range anxiety blijft de voornaamste drempel. Ervaren Teslafielen weten dat dat ongegrond is. Maar kandidaat kopers geloven dergelijke uileg niet. Dan maar verbloemen? Waarheid en commercie gaan niet altijd samen.
Btw, als ik mijn kwh van vandaag extrapoleer haal ik er maar een goeie 74 kwh uit . Maar das een ander draadje zeker.

ben ook zeker erg blij met de X90D en zal kwestie van gewenning zijn wat betreft plannen van ritten. Vind de SUC fantastisch, maar mis voor mijn situatie nog wat regio's in NL waar geen SUC voorhanden is
 
je hebt gelijk, heb het even gecheckt, is inderdaad mijn typical range.
Moet zeggen dat het bereik mij dan flink tegenvalt, ik ben geen hardrijder maar rijd wel graag gewoon 120-130km p/u op de snelweg. Ik heb voor de 90D gekozen vanwege z'n bereik en in de praktijk kom ik nu op zo'n 320km bij 100% lading. Ik wist dat die 489km nooit gehaald zou kunnen worden, echter 400km had ik wel verwacht, of zou het verschil tussen winter en zomer 80km zijn en wordt het als we straks richting voorjaar gaan zoveel beter?
Bij een efficiënte brandstofauto's is het brandstofverbruik bij steeds hogere snelheden:
- bij 100 km per uur is het verbruik 6 liter per 100 km.
- Bij 120 km per uur is het verbruik 6,5 liter per 100 km. (+ 8.3 %)
- Bij 140 km per uur is het verbruik 8 liter per 100 km. (+33.3 %)
- Bij 160 km per uur is het verbruik al 11 liter per 100 km (+60.0 %)
Deze getallen zijn zonder meer van toepassing op onze Model S.
De interieurverwarming (airco), achterruitverwarming, spiegelverwarming en stoelverwarming spelen vooral in de winter een nadelige rol. Ook is er veel energie nodig om de accu op bedrijfstemperatuur te krijgen.
Vooral bij korte ritten neemt het verbruik sterk toe.
 
ik heb een laadpaal op kantoor geplaatst en gekoppeld met The New Motion, hij heeft vandaag de hele dag aan de lader gezeten ( ben de enige die hem nodig heeft ;) ) en was rond 12.30 uur volgeladen met een rijbereik van 354km hetgeen gedurende de middag langzaam afnam. Toen ik om 18.15 uur afkoppelde was mijn rijbereik "nog maar" 351km.
Ik was in de veronderstelling dat zolang ik aan de lader lag hij bleef doorvoeden, echter dat gebeurt dus niet in mijn geval. Hoe kan dat?

Nee niet constant. Als hij de ingestelde charge limit heeft bereikt stopt het laden. Door sluipverbruik zal je range gedurende de dag of nacht afnemen. Pas na een poos, in mijn herinnering na zo'n 4kWh afname start het laden weer, totdat weer het ingestelde limiet bereikt is , etc etc.
 
  • Helpful
Reactions: Charly D
ben ook zeker erg blij met de X90D en zal kwestie van gewenning zijn wat betreft plannen van ritten. Vind de SUC fantastisch, maar mis voor mijn situatie nog wat regio's in NL waar geen SUC voorhanden is
Volgens het planningskaartje voor 2017 lijkt het erop dat Apeldoorn, Utrecht en een plaats in Noord-Holland nog een SuC krijgen. Die 2017 is echter Tesla-time, want de planning voor 2016 is ook bij lange na niet gehaald.
 
ik heb een laadpaal op kantoor geplaatst en gekoppeld met The New Motion, hij heeft vandaag de hele dag aan de lader gezeten ( ben de enige die hem nodig heeft ;) ) en was rond 12.30 uur volgeladen met een rijbereik van 354km hetgeen gedurende de middag langzaam afnam. Toen ik om 18.15 uur afkoppelde was mijn rijbereik "nog maar" 351km.
Ik was in de veronderstelling dat zolang ik aan de lader lag hij bleef doorvoeden, echter dat gebeurt dus niet in mijn geval. Hoe kan dat?

neen, als de limiet bereikt is, stopt het laden.
ik denk wel dat er een drempel is waarop het laden opnieuw start. zeker bij scheduled charging.

die 3à4 km verlies ("vampire-drain") komt doordat de systemen blijven draaien.
Je kan de auto eventueel in 'sluimerstand' zetten; dan is het verbruik lager maar ook het opstarten duurt langer. i.c. als je achter het stuur zit zal het langer duren voordat je de wagen in Drive kan zetten.
 
  • Informative
Reactions: xveys
Ja hier hetzelfde....kom niet verder dan 300-320 km....overigens is het effect van hard rijden beperkt...als je het maar constant doet...op een reis van 80 km laatst gecheckt: van 120 naar 145 km op cruisecontrol scheelde 'maar' 5% in resterende range einde van de rit....//**//

dat lijkt mij hoogst onwaarschijnlijk.
er zullen andere oorzaken zijn waarom het verschil zo klein is. bvb wind.

op de site van Tesla kan je trouwens een simulatie maken wat de snelheid doet met je range.

De range die Tesla opgeeft, komt tot stand via een algemeen gestandardiseerde methode; welke ook door andere fabrikanten gebruikt worden. Een gestandardiseerde test is de enige juiste manier om zulke vergelijking te maken.
Het spijtige is dat deze test niet realistisch is voor dagelijks gebruik. Dat geldt voor alle merken.
Onze beleidsmakers komen maar niet tot een vergelijk om een meer realistische test op te leggen.


Verder heb je het reële bereik voor een deel in eigen hand - of voet.
Zelf hebben we eens een rit gemaakt met maar meer dan 10.000 hoogtemeters; en toch haalden we 420km zonder probleem; met meerdere wagens !
 
  • Informative
Reactions: CO2CLEAN
neen, als de limiet bereikt is, stopt het laden.
ik denk wel dat er een drempel is waarop het laden opnieuw start. zeker bij scheduled charging.

die 3à4 km verlies ("vampire-drain") komt doordat de systemen blijven draaien.
Je kan de auto eventueel in 'sluimerstand' zetten; dan is het verbruik lager maar ook het opstarten duurt langer. i.c. als je achter het stuur zit zal het langer duren voordat je de wagen in Drive kan zetten.

ik had gehoopt dat de stroomtoevoer op niveau zou blijven zodat ik bij vertrek met een voorverwarmde batterij zou starten
 
ik had gehoopt dat de stroomtoevoer op niveau zou blijven zodat ik bij vertrek met een voorverwarmde batterij zou starten

Ik hoop no steeds op de mogelijkheid om in de app een eindtijd en aan te geven met laden. Bijvoorbeeld 7 uur in de ochtend op 80%. Misschien direct ingestelde temperatuur erbij..:)

Het is op dit forum reeds een paar keer eerder vermeld; met bvb VisualTesla heb je een uitgebreide scheduler.
Je kan de airco op bepaalde tijden starten (bvb 's ochtends én 's avonds een kwartier voor je gebruikelijke vertrek)
Je kan het laadniveau instellen; en het laden starten.
Bvb standaard laden tot 80% vanaf 23uur; en dan nog een extra 'shot' tot 90% om 06:00 zodat je met een voorverwarmde batterij vertrekt.
Etc.
Wat mij betreft een aanrader.

(programma moet uiteraard draaien, bvb op een pc thuis)
 
  • Informative
Reactions: Sumon
Ik hoop no steeds op de mogelijkheid om in de app een eindtijd en aan te geven met laden. Bijvoorbeeld 7 uur in de ochtend op 80%. Misschien direct ingestelde temperatuur erbij..:)
Ik gebruik sinds een tijdje de TeslaCTRLS-app op de iPhone. Werkt uitstekend, commando's zijn gemakkelijk in te stellen en ik gebruik 'm zoals @S-19910 aangeeft. 's Nachts vanaf 2 uur laad ik tot 75% en 's ochtends een half uurtje voor vertrek tot 80%. Een kwartier voor vertrek schakelt de airco in, zodat ik in instap met 20 graden. Natuurlijk zou de Tesla-app met een eindtijd-mogelijkheid het fijnst zijn, maar in de tussentijd red ik me prima met deze app.
 
  • Like
Reactions: S-19910
ik heb 0 ervaring met autopilot; dit is dan ook het juiste draadje voor mijn vraag :

het doet Autopilot het op besneeuwde wegen, op ijzel ?

let wel : ik heb het dus niet over TC, of over FWD.
maar de AP die de auto bestuurt en dan in een sneeuwzone of ijzel-zone terecht komt.
 
ik had gehoopt dat de stroomtoevoer op niveau zou blijven zodat ik bij vertrek met een voorverwarmde batterij zou starten

Beter is om een half uur voor vertrek pre-heating in te schakelen (met range-mode off). Dan verwarmt de batterij, wordt de auto verwarmd en met z.g. shore-power. In de regel pakt hij dan ook het laden weer op.
 
  • Informative
Reactions: Charly D
Mijn zoon reed op de heenweg door Duitsland niet op AP. Toen de witte lijnen op de weg vervaagden door de sneeuw werden de CC en AP tekens grijs.
Later gaf het scherm aan dat de camera en radar nog maar een 'limited vision' o.i.d. hadden.
Wij hebben dus lekker zelf gestuurd :)

Bij sneeuw en slecht zicht stuur je ook zelf. AP is niet voor die omstandigheden gemaakt althans (nog) niet geschikt.

Daarentegen blijven de veiligheidsvoorzieningen wel werken. De radar kijkt ook door sneeuw en houdt het wel in de gaten. CC blijft ook meestal gewoon werken.
 
Een aantal weken geleden heb ik een proefrit gemaakt in een Model X P90D.

Ben na de proefrit direct aan het lezen geslagen en heb een reservering gedaan. Tevens nog een afspraak gemaakt voor een uitgebreidere proefrit.

Heb behoorlijk wat gelezen over bereik.
maar dit is natuurlijk wel hetgeen waar ik me de meeste zorgen om maak.

Ik rijd dagelijks ruim 160km enkele reis en heb geen mogelijkheid om op de bestemming te laden. Moet dus ook retour zonder te laden.

Zijn de ervaringen zo dat dit mogelijk is (320km) zonder laden.

Ik begrijp dat het afhankelijk is van een heleboel factoren. Maar laten we hierbij uitgaan van het rijden van de maximum snelheid en de temperatuur zoals die nu is.