Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Beginners vragen

This site may earn commission on affiliate links.
Als de achterbanden van mijn RWD zijn versleten krijgen de voorwielen een nieuw setje, als dank voor opnieuw weinig slijtage. De achterwielen krijgen als straf voor de te snelle slijtage de afdankertjes van de voorwielen.
Voor hou ik zo de beste grip met remmen, dat is mijn eerste prio.

Bij elke slipcursus wordt uitgelegd de beste banden achter te hebben. Nieuwe banden dus achter zetten en zo doorwisselen. Met de beste banden voor is het risico op ongecontroleerd overstuur veel groter. Met de beste banden achter krijg je onderstuur wat beter te controleren is.
 
  • Informative
Reactions: Keezje
Gebruiken jullie een beschermfolie op het scherm? Zo ja waar hebben jullie deze vandaan?

Nog meer tips over accessoires?
Heb die er drie jaar geleden op geplakt. Zorgt voor minder schitteringen en vette vingers zijn minder zichtbaar. Nadeel is dat het scherm minder scherp oogt. Weet nog niet of ik dat straks bij de X weer zal doen. Destijds bij Abstract Ocean besteld.
 
  • Like
Reactions: S-19910
Bij elke slipcursus wordt uitgelegd de beste banden achter te hebben. Nieuwe banden dus achter zetten en zo doorwisselen. Met de beste banden voor is het risico op ongecontroleerd overstuur veel groter. Met de beste banden achter krijg je onderstuur wat beter te controleren is.
Top, bedankt voor je reactie, zette me wel aan het denken, en ik heb nog even doorgezocht en vind vooral opinies die bij die van jou aansluiten. Een paar afwijkende c.q. wat meer genuanceerde artikelen:

Waar de betere banden monteren? Achter of voor? (test TCS) » Oponeo.nl

"De test heeft aangetoond dat betere banden aan de voorkant een goede oplossing is in de meeste situaties, maar de situaties waarin je beter de beste banden op de achteras kan hebben, zijn de gevaarlijkste gebeurtenissen. Daarom zeggen we het nog een keer:
BESTE BANDEN AAN DE ACHTERKANT!"

Beste banden voor of achter? | CARBLOGGER
Bandencentrale Donckers | Nieuwe banden voor of achter plaatsen
 
  • Like
Reactions: Top
Ik vraag mij af wat jullie doen bij publieke laadpalen. Stel ik ga naar een beurs en ik zoek een laadpaal in de buurt om vol terug naar huis te kunnen rijden. Als het laden 3u duurt en ik blijf 4u op de beurs gaan jullie dan na 3u terug naar buiten om vervolgens ergens een andere parkeerplaats te zoeken (die er mss niet meer is). Of blijf je dan gewoon staan zo lang de beurs/film/concert/uitstap duurt?
 
Ik vraag mij af wat jullie doen bij publieke laadpalen. Stel ik ga naar een beurs en ik zoek een laadpaal in de buurt om vol terug naar huis te kunnen rijden. Als het laden 3u duurt en ik blijf 4u op de beurs gaan jullie dan na 3u terug naar buiten om vervolgens ergens een andere parkeerplaats te zoeken (die er mss niet meer is). Of blijf je dan gewoon staan zo lang de beurs/film/concert/uitstap duurt?
Goe ie vraag. Gelukkig is de nieuwe Tesla app zo vriendelijk om nu een waarschuwing te geven bij publieke laadpalen (nu in 020 - dus en enorme uitdaging een vrije parkeerplak te vinden in de buurt van mijn werk in het centrum):
IMG_5161.PNG
 
Ach, ik kan aan de andere kant jeugdig enthousiasme wel weer waarderen :).
Maar ja, forumetiquette weegt zwaarder.
Dank je voor het compliment om 53 jaar als jeugdig te bestempelen ;-). Zolang het handhaven van het "forumetiquette" geen primaire levensfunctie van de oudgedienden gaat worden... Niet iedereen leest alle draadjes, op de handhavers na misschien, en volgens mij zaten ze in de juiste draadjes.
 
Bij elke slipcursus wordt uitgelegd de beste banden achter te hebben. Nieuwe banden dus achter zetten en zo doorwisselen. Met de beste banden voor is het risico op ongecontroleerd overstuur veel groter. Met de beste banden achter krijg je onderstuur wat beter te controleren is.

Dit is feitelijk niet juist aangezien ik op een slipcursus een heel ander verhaal te horen heb gekregen. Namelijk dat voorwielaangedreven auto's bijna altijd ondersturen en de aandrijving/meest remkracht afhankelijk is van de voorbanden. Dus meeste grip voor heb je in de meeste gevallen wat aan. Overstuur in principe zeldzaam en sowieso veel lastiger te corrigeren dan onderstuur.

Ik hou me ook aan dit principe met mijn huidige voorwielaandrijver....echter zorg ik bij zomer/winterwissel ervoor dat banden voor/achter gewisseld worden. Zo slijt alles gelijkmatig en is het verschil van profiel minimaal op alle banden.

Bij een achterwielaandrijver zal je waarschijnlijk meeste profiel achter willen hebben. Grotere kans overstuur en die kant moet de aandrijfkrachten naar de weg kwijt.
 
Dit is feitelijk niet juist aangezien ik op een slipcursus een heel ander verhaal te horen heb gekregen. Namelijk dat voorwielaangedreven auto's bijna altijd ondersturen en de aandrijving/meest remkracht afhankelijk is van de voorbanden. Dus meeste grip voor heb je in de meeste gevallen wat aan. Overstuur in principe zeldzaam en sowieso veel lastiger te corrigeren dan onderstuur.

Ben benieuwd welke slipschool dit was. Heb zelf van 3 verschillende slipscholen hetzelfde gehoord, namelijk beste banden achter. Lees ook de verwijzing met het artikel van Keezje. Iedereen mag natuurlijk eigen invulling geven aan positionering van de banden en voor beide valt wat te zeggen.

Tav overstuur is zeldzaam: doe maar eens een uitwijkmanoeuvre op nat wegdek met slechte banden achter. Overstuur gegarandeerd en esp kan dat meestal niet opvangen.
 
Dit is feitelijk niet juist aangezien ik op een slipcursus een heel ander verhaal te horen heb gekregen. Namelijk dat voorwielaangedreven auto's bijna altijd ondersturen en de aandrijving/meest remkracht afhankelijk is van de voorbanden. Dus meeste grip voor heb je in de meeste gevallen wat aan. Overstuur in principe zeldzaam en sowieso veel lastiger te corrigeren dan onderstuur.
Ik hou me ook aan dit principe met mijn huidige voorwielaandrijver....echter zorg ik bij zomer/winterwissel ervoor dat banden voor/achter gewisseld worden. Zo slijt alles gelijkmatig en is het verschil van profiel minimaal op alle banden.
Bij een achterwielaandrijver zal je waarschijnlijk meeste profiel achter willen hebben. Grotere kans overstuur en die kant moet de aandrijfkrachten naar de weg kwijt.
Wat jammer dat ze bij die slipcursus onjuiste informatie hebben gegeven. En je geeft het zelf ook al aan, overstuur is veel lastiger te corrigeren dan onderstuur. Zowel voor- als achterwielaandrijvers neigen naar onderstuur. Dit wordt door fabrikanten veiliger geacht. Want hoe ontstaan onder- of overstuur? Veelal door iets te enthousiast een bocht in te duiken. De gemiddelde bestuurder zal dan schrikken en 'gas loslaten'. Deze natuurlijke menselijke reactie van 'gas loslaten' bij onderstuur zal het onderstuur laten verdwijnen. Probleem opgelost. Echter, diezelfde natuurlijke menselijke reactie van 'gas loslaten' bij overstuur zal het overstuur alleen maar doen toenemen. Met alle nare gevolgen van dien. De banden met het meeste profiel dus liever aan de achteras.
 
Ben benieuwd welke slipschool dit was. Heb zelf van 3 verschillende slipscholen hetzelfde gehoord, namelijk beste banden achter. Lees ook de verwijzing met het artikel van Keezje. Iedereen mag natuurlijk eigen invulling geven aan positionering van de banden en voor beide valt wat te zeggen.

Tav overstuur is zeldzaam: doe maar eens een uitwijkmanoeuvre op nat wegdek met slechte banden achter. Overstuur gegarandeerd en esp kan dat meestal niet opvangen.

Nooit met slechte banden rijden :p. Verder heb ik overal ongeveer zelfde profiel en ga ik nooit tot minimum. Banden zijn het enige contact met de weg en in mijn ogen iets waar nooit op bezuinigd moet worden. Overstuur heb ik inderdaad meegemaakt...ondanks goede banden niet zelf kunnen corrigeren, maar wel schadebeperking kunnen doen door op het juiste moment vol te remmen. Onderstuur komt vaker voor. Ach....volgens mij is het niet een knetterharde regel. Gewoon nooit met slechte banden rijden (profiel onder de 2.5-3mm), of uitgedroogd, of niet op juiste spanning.

Of "gewoon" een D kopen :D. Problem solved...
 
wat ik me afvraag: werkt hier in België die autopilot en wat nog zal geactiveerd worden? er zijn toch wegen waar de webmarketing al een tijd niet meer herschilderd is? zal een tesla ooit autonoom op de Brusselse grote ring kunnen rijden vb stel het stuk E40 Luik Brussel afrit ring richting Zaventem