Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Beginners vragen

This site may earn commission on affiliate links.
View attachment 273649.

Eerlijk gezegd weet ik niet waar deze vraag thuis hoort en na 32.000 km dan toch maar een beginnersvraag.....

De meter links toont een verbruik van 215 Wh/km over de laatste 50 km en rechts 221 Wh/km over 50 km. Niet echt levensbedreigend, maar ik had gedacht dat deze bij een gelijke km stand hetzelfde verbruik zouden laten zien.

Mogelijk veel stilgestaan sinds het vertrek, waarbij dat verbruik niet is meegeteld? Voorverwarming?
 
Je moet even je stuur laten voelen dat je nog leeft. Eenmaal de procedure gestart hoeft het niet meer. Ik denk zelfs dat als je kort er voor nog een teken van leven aan het stuur gaf dat het ook zonder stuur vasthouden lukt. Het lijkt mij in elk geval nu soepeler geworden.
Vroeger werden de passagiers gek omdat ik altijd te veel kracht op het stuur zette en zij het voelden, direct gevolgd door de auto die de lane change start, is dat blijkbaar niet aangenaam. Kan ook zijn omdat ik ongeduldig was en het op die manier wou forceren. De lane change start nu veel sneller na het opzetten van de richtingaanwijzer.
Altijd leuk als je je "teken van leven" aan 't stuur geeft in de omgekeerde richting van je gewenste lane change heb ik al ontdekt. Zwieren maar :D
 
  • Funny
Reactions: Phil V
Hallo,

Ik ben een freelancer met een eigen BVBA en de TCO (Total Cost of Ownership) aan het berekenen van mijn huidige wagen (BMW 520D) vergeleken met een Model S75.
Een grote factor in deze berekening is de verkoopwaarde na 5 jaar. Ik ben van mening dat er over 5 jaar meer elektrische voertuigen op de markt zullen zijn, betere Tesla's zullen zijn enz... MAW, hoger aanbod dus lagere prijzen voor tweedehands Tesla's.

Wat is jullie mening hierover ?
 
Tesla biedt een gegarandeerde restwaarde, dus dat is een mooi uitgangspunt. Het is altijd lastig om in de toekomst te kijken, maar ik denk dat de vraag naar tweedehands EV wel blijft. Bovendien kun je ook andersom redeneren: de vraag naar fossiele auto's zal over een paar jaar vermoedelijk sterker dalen, dat dat vormt wellicht nog een groter risico.
 
Hallo,

Ik ben een freelancer met een eigen BVBA en de TCO (Total Cost of Ownership) aan het berekenen van mijn huidige wagen (BMW 520D) vergeleken met een Model S75.
Een grote factor in deze berekening is de verkoopwaarde na 5 jaar. Ik ben van mening dat er over 5 jaar meer elektrische voertuigen op de markt zullen zijn, betere Tesla's zullen zijn enz... MAW, hoger aanbod dus lagere prijzen voor tweedehands Tesla's.

Wat is jullie mening hierover ?
Ik denk dat er over 5 jaar inderdaad meer ev's op de markt zullen zijn en minder diesels. Dit zal mijns inziens echter niet betekenen dat de relatieve restwaardes van diesels hoger zullen zijn. Integendeel, wie wil op dat moment nog een (tweedehands) diesel kopen?

En het werd hiervoor al gezegd: Tesla geeft bij een financial lease constructie een gegarandeerde restwaarde.
 
  • Like
Reactions: S-19910
Hallo,

Ik ben een freelancer met een eigen BVBA en de TCO (Total Cost of Ownership) aan het berekenen van mijn huidige wagen (BMW 520D) vergeleken met een Model S75.
Een grote factor in deze berekening is de verkoopwaarde na 5 jaar. Ik ben van mening dat er over 5 jaar meer elektrische voertuigen op de markt zullen zijn, betere Tesla's zullen zijn enz... MAW, hoger aanbod dus lagere prijzen voor tweedehands Tesla's.

Wat is jullie mening hierover ?

Als de voortekenen ons niet bedriegen dat staat elektrisch rijden aan de vooravond van zijn grote doorbraak. Ik denk juist dat de vraag naar een grote en bewezen model S toe zal nemen omdat er meer elektrische voertuigen op de markt zijn. En dat de prijsontwikkeling niet per definitie negatief zal zijn. Van een diesel wel, je kunt op je klompen aanvoelen waar dat naar toe gaat...

Kortom, als het je puur om TCO gaat dan kun je de S gaan bestellen:)
 
Tesla biedt een gegarandeerde restwaarde, dus dat is een mooi uitgangspunt. Het is altijd lastig om in de toekomst te kijken, maar ik denk dat de vraag naar tweedehands EV wel blijft. Bovendien kun je ook andersom redeneren: de vraag naar fossiele auto's zal over een paar jaar vermoedelijk sterker dalen, dat dat vormt wellicht nog een groter risico.

Wel meerdere voorbeelden hier op het forum dat die gegarandeerde Tesla waarde ruim onder marktwaarde ligt... Maar uiteraard wel handig als reken-uitgangspunt