Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Beginners vragen

This site may earn commission on affiliate links.
Ik wist wel dat elke auto diagnostische gegevens doorstuurt naar Tesla, maar realiseer me nu pas dat elke auto dus een SIM kaart heeft en dat Tesla voor elke auto een abonnement heeft lopen met een mobiele provider.
Is er iets bekend hoe Tesla hier mee omgaat in de toekomst? Als ze straks 500.000 model 3 hebben rijden, gaan die abonnementskosten wel erg in de papieren lopen.
Mijn tweedehands auto is al lang uit de garantie, maar die dataverbinding werkt wel gewoon. Heeft Tesla ooit aangegeven hoe lang ze die netwerkkosten blijven dragen?
 
Ik wist wel dat elke auto diagnostische gegevens doorstuurt naar Tesla, maar realiseer me nu pas dat elke auto dus een SIM kaart heeft en dat Tesla voor elke auto een abonnement heeft lopen met een mobiele provider.
Is er iets bekend hoe Tesla hier mee omgaat in de toekomst? Als ze straks 500.000 model 3 hebben rijden, gaan die abonnementskosten wel erg in de papieren lopen.
Mijn tweedehands auto is al lang uit de garantie, maar die dataverbinding werkt wel gewoon. Heeft Tesla ooit aangegeven hoe lang ze die netwerkkosten blijven dragen?
Dat zou vier jaar zijn, maar ik rijd er al 4 maanden langer mee. Het is ook in het belang van tesla dat ze die data van de auto’s kunnen blijven doorsturen. Bijv van de wegen voor de fijnmazige nav kaarten en diagnostische data voor hulp op afstand etc.
 
De kosten zijn van ondergeschikt belang want de data is van levens belang en als straks de eigen satelitien via spacex rond de aarde zoeven is het geheel in eigen handen maar tot zo ver dat is betalen ze gewoon de data kosten........
 
Fijn dat jullie allemaal zo veel vertrouwen hebben, maar ik zou iets meer zekerheid toch wel fijn vinden. Tesla zou eens na moeten denken over de complete levensduur van de auto’s en niet alleen over het verkopen van nieuwe auto’s en het onderhoud tijdens de garantieperiode. Ook het onderhoud na garantie is eigenlijk niet geregeld, je bent bijna gedwongen bij de monopolist Tesla je auto te laten onderhouden, of zijn er garages die voldoende ervaring hebben om de auto’s te onderhouden, en kunnen die dan onderdelen los kopen?

Over die kosten: Tesla heeft nu 300.000 auto’s op de markt en een 4G data abbo incl. Spotify kost zeker 5,— Euro per maand, zelfs bij bulk inkoop. En er zullen markten zijn waar dat nog duurder is. Dan praat je toch over 1,5 miljoen Euro per maand aan extra lopende kosten. Dataverzameling is zeker belangrijk, maar er rijden ook auto’s rond zonder Autopilot en volgens mij heb je geen honderdduizenden meetauto’s nodig.
Maar goed zolang het werkt, moeten we maar tevreden zijn.
 
Ligt wat genuanceerder.

Onderhoud.
Autofabrikanten zijn verplicht om uiterlijk vier jaar na introductie onderdelen en bijbehorende kennis te leveren aan derden. Heb je nou een relatief nieuwe MS (bv jaar oud) en moet je ruit vervangen worden dan kan je dat nu nog niet door een derde laten doen - die kunnen die ruit nog niet krijgen (eigen ervaring). Tesla kiest er voor het zo lang mogelijk in eigen hand te houden - en dat mag. Je ziet nu ook de eerste Tesla gespecialiseerde (althans qua propositie) garages ontstaan.

Autopilot.
Data is the new oil. Alle S, X en 3's zijn doelbewust voorzien van de AP hardware - ook al koop je deze
functies (nu) niet. Al deze auto's kunnen dus data verzamelen (en doen dat ook als je daar toestemming voor hebt gegeven) en Tesla helpen om AP te verbeteren. Voor het trainen van het systeem (neurale netwerk) is veel, zeer veel data nodig. Meer dan Musk/Tesla had voorzien. Dit is het grote voordeel van Tesla - 200K (?) auto's die dagelijks data verzamelen van 10 miljoen (?) echte km's. Hoe meer data je vergaard, hoe verder je voorloopt op concurrenten. Tesla heeft hierin dus een unieke positie.

4G
Om bovenstaande reden zullen ze (vooralsnog) de garantie willen houden dat de auto's connectiviteit hebben (er zijn overigens meer reden). Tegen de tijd dat het niet meer toegevoegde waarde biedt (ik betwijfel of het zo ver zal komen, denk aan onderhoud bijvoorbeeld) kost connectiviteit (vrijwel) niets meer en is het hoe dan ook geen issue meer.
 
  • Like
Reactions: M.W. and CO2CLEAN
Wanneer Tesla echt deze connectivity kosten wil doorbelasten, zou ik me maximaal kunnen voorstellen dat er functionele software caps op het systeem komen. Dus feitelijk zal de navi dan beperkt kunnen worden tot "navigeren naar volgende supercharger". Dan bijbetalen voor "volledige" navigatie.

Ik zou het een slecht idee vinden, maar het is theoretisch mogelijk. Het zou me verbazen wanneer ze iets dergelijks ondernemen....maar uiteindelijk weten we het nooit ;).
 
Is er iets bekend hoe Tesla hier mee omgaat in de toekomst? Als ze straks 500.000 model 3 hebben rijden, gaan die abonnementskosten wel erg in de papieren lopen.

vanaf April is dat eCall vereist. Dat is dat auto's zelf 112 bellen en telemetry data doorgeven aan nooddiensten. Daarvoor is ook een SIM nodig, wat betekent dat vanaf april 2018 elke auto in Europa een SIM kaart ergens heeft zitten. Dat zou niet meer dan 100 euro per auto moeten kosten (wat blijkbaar een eenmalige kostenpost is, misschien gaan ze uit van een bepaalde levensduur van een auto).

Vanaf April is Tesla dus eigenlijk verplicht om in ieder geval de SIM online te houden. Ze kunnen dan alleen eventueel nog klanttoegang beperken (zoals spotify en google maps). Hoewel ik het wel bijzonder zou vinden als ze google maps toegang zouden dichtzetten. Dan is in feite de navigatie onbruikbaar geworden.

Nou heeft Tesla natuurlijk wat meer bandbreedte nodig, maar bandbreedte kost niet zoveel tegenwoordig. Ze betalen uiteraard niet de 10 cent per MB die de normale sterveling mag afrekenen.

Ik denk dat deze kosten heel erg meevallen. Zal misschien in de toekomst hetzelfde worden als je nu veel bij pechhulp ziet. Zolang je auto dealer onderhouden is krijg je dan pechhulp, of in dit geval 4G toegang, 'gratis'.

Fijn dat jullie allemaal zo veel vertrouwen hebben, maar ik zou iets meer zekerheid toch wel fijn vinden

Volgens mij kun je altijd een 4G/Wifi dongle in je auto neerzetten met een eigen SIM. Dan zou de auto volgens mij daar overheen moeten babbelen, identiek als wanneer je hem thuis aan de wifi hangt. Dan ben je niet afhankelijk van al dan niet exorbitante kosten van Tesla.
 
Zij het dat volgens mij tegenwoordig Wifi verbindingen worden verbroken zodra je gaat rijden.
Moet je dus altijd bij het parkeren weer de auto met je dongle verbinden.

Ik had hier ergens op 't forum gelezen dat dat een truukje is. Normaliter gaat de auto er vanuit dat wifi weg is als je gaat rijden, maar je kunt 'm vertellen dat ie dat niet moet doen. Was iets als pas verbinden met de dongle zodra je rijdt of zoiets.
 
Over die kosten: Tesla heeft nu 300.000 auto’s op de markt en een 4G data abbo incl. Spotify kost zeker 5,— Euro per maand, zelfs bij bulk inkoop. En er zullen markten zijn waar dat nog duurder is. Dan praat je toch over 1,5 miljoen Euro per maand aan extra lopende kosten. Dataverzameling is zeker belangrijk, maar er rijden ook auto’s rond zonder Autopilot en volgens mij heb je geen honderdduizenden meetauto’s nodig.
Maar goed zolang het werkt, moeten we maar tevreden zijn.

Per jaar gaat dit dan over 60€.
De wagen is 50K duurder dan een gelijkwaardige ICE.
Goed, batterij kostte zoon 30K (ondertussen al flink gedaald),
aandrijving is goedkoper, maar digitalisering dan weer (evenveel?) duurder.
Winst hoeven ze ook al niet te maken, aandelen blijven toch stijgen....
Wisselstukken en onderhoud zijn pakken duurder...
Elk simkaart-abonnement dat verlengd wordt, wordt door 10 nieuw verkochte tesla's gecompenseerd (ja, soort piramidespel..)

Denk dat dit dus verwaarloosbaar is voor Tesla.
 
Ik wist wel dat elke auto diagnostische gegevens doorstuurt naar Tesla, maar realiseer me nu pas dat elke auto dus een SIM kaart heeft en dat Tesla voor elke auto een abonnement heeft lopen met een mobiele provider.
Is er iets bekend hoe Tesla hier mee omgaat in de toekomst? Als ze straks 500.000 model 3 hebben rijden, gaan die abonnementskosten wel erg in de papieren lopen.
Mijn tweedehands auto is al lang uit de garantie, maar die dataverbinding werkt wel gewoon. Heeft Tesla ooit aangegeven hoe lang ze die netwerkkosten blijven dragen?

Vermoedelijk gewoon afgekocht bij de provider.
 
Het staat wellicht al elders op dit forum maar ik kan het even niet vinden: delen anderen de ervaring dat de voice commands (specifiek nederlandse adressen voor de navigatie) erg slecht werken? met mijn eerste auto met voice commands 7 jaar geleden had ik zelfs een stuk meer succes dan met de Tesla.