Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Beginners vragen

This site may earn commission on affiliate links.
Ik wist wel dat elke auto diagnostische gegevens doorstuurt naar Tesla, maar realiseer me nu pas dat elke auto dus een SIM kaart heeft en dat Tesla voor elke auto een abonnement heeft lopen met een mobiele provider.
Is er iets bekend hoe Tesla hier mee omgaat in de toekomst? Als ze straks 500.000 model 3 hebben rijden, gaan die abonnementskosten wel erg in de papieren lopen.
Mijn tweedehands auto is al lang uit de garantie, maar die dataverbinding werkt wel gewoon. Heeft Tesla ooit aangegeven hoe lang ze die netwerkkosten blijven dragen?
Allemaal pure speculatie.
Ik heb nooit een officiële mededeling van Tesla gezien dat deze beperkt zou zijn in de tijd.
Overigens zijn de prijzen fel gedaald.

Ook iedere moderne handheld NAV (zoals tomtom om maar eentje te noemen) heeft een sim aan boord, om bvb verkeersinfo en routes door te sturen. Via gprs. Tegenwoordig ook "levenslang"

En er zullen toch wel veel meer TomToms verkocht zijn dan Teslas.
 
Allemaal pure speculatie.
Ik heb nooit een officiële mededeling van Tesla gezien dat deze beperkt zou zijn in de tijd.
Overigens zijn de prijzen fel gedaald.

Ook iedere moderne handheld NAV (zoals tomtom om maar eentje te noemen) heeft een sim aan boord, om bvb verkeersinfo en routes door te sturen. Via gprs. Tegenwoordig ook "levenslang"

En er zullen toch wel veel meer TomToms verkocht zijn dan Teslas.

Akkoord, maar die TT's gaan bij intens gebruik maar 2 à 3 jaar mee... . Dus ook niet echt moeilijk om 'levenslang' te geven... . ;)
 
Akkoord, maar die TT's gaan bij intens gebruik maar 2 à 3 jaar mee... . Dus ook niet echt moeilijk om 'levenslang' te geven... . ;)

TomTomGo en TomTom MyDrive...
Er is ook zoiets als TomTomGo Mobile, draait gewoon op je smartphone ala Google Maps en al die andere nav apps.
Aardig en erg handig vinden wij is dat je daarnaast het ermee samenhangende TomTomDrive op je tablet of je Pc kunt draaien, waarop je ( op een veel groter scherm ) route(s), POI's / Mijn Plaatsen of hoe ze ook heten, veel gemakkelijker vantevoren / binnen kunt uitzoeken / plannen én dat dan meteen synchroniseert met de smartphone(s) waarop je TTGo hebt draaien, Een 3-jarig abbo kost een 45,- slechts meen ik en dan kun je het op meerdere smarthones draaien. Ook erg handig als je een auto huurt, heb je je vertrouwde nav bij je.
En het draait zonder verplicht internet aktief, dus gewoon alleen GPS aktief op je smartphone is al voldoende! De kaart(en) heb je lokaal. Zeer uptodate steeds, verkeersinfo etc etc ( ik heb geen TomTom aandelen btw... ) :)
 
TomTomGo en TomTom MyDrive...
Er is ook zoiets als TomTomGo Mobile, draait gewoon op je smartphone ala Google Maps en al die andere nav apps.
Aardig en erg handig vinden wij is dat je daarnaast het ermee samenhangende TomTomDrive op je tablet of je Pc kunt draaien, waarop je ( op een veel groter scherm ) route(s), POI's / Mijn Plaatsen of hoe ze ook heten, veel gemakkelijker vantevoren / binnen kunt uitzoeken / plannen én dat dan meteen synchroniseert met de smartphone(s) waarop je TTGo hebt draaien, Een 3-jarig abbo kost een 45,- slechts meen ik en dan kun je het op meerdere smarthones draaien. Ook erg handig als je een auto huurt, heb je je vertrouwde nav bij je.
En het draait zonder verplicht internet aktief, dus gewoon alleen GPS aktief op je smartphone is al voldoende! De kaart(en) heb je lokaal. Zeer uptodate steeds, verkeersinfo etc etc ( ik heb geen TomTom aandelen btw... ) :)

Ik kocht drie jaar geleden TomTom Europa voor op mijn iPhone. Inclusief life time gratis updates. Na twee jaar kwam de aankondiging dat TomTom zou overstappen op TomTomGo. TomTom Europa zou helaas niet meer worden ondersteund.

Jullie raden het waarschijnlijk wel, TomTom vraagt gewoon weer geld, 6 euro per maand of 20 euro per jaar voor updates van de kaarten.
Dit terwijl mij bij de dure TomTom Europa life time gratis kaartupdates waren beloofd.

Ik beoordeel dit als oplichting. TomTom zal ik niet meer gebruiken, nooit meer.
 
Ik kocht drie jaar geleden TomTom Europa voor op mijn iPhone. Inclusief life time gratis updates. Na twee jaar kwam de aankondiging dat TomTom zou overstappen op TomTomGo. TomTom Europa zou helaas niet meer worden ondersteund.

Jullie raden het waarschijnlijk wel, TomTom vraagt gewoon weer geld, 6 euro per maand of 20 euro per jaar voor updates van de kaarten.
Dit terwijl mij bij de dure TomTom Europa life time gratis kaartupdates waren beloofd.

Ik beoordeel dit als oplichting. TomTom zal ik niet meer gebruiken, nooit meer.

....Ai, dat klinkt idd niet goed...! Ik ken gelukkiig dan maar ;) TomTom alleen van de kombinatie TTGo op een goede smartphone ( nu S7 én dus snelle GPS chip en prima overall performance ) en die erg handige kombi met de synchroniserende TomTom MyDrive op tablet ( ook Samsung in mijn geval.. ) en Pc met Ubuntu / Chromium. De standaard Here-navigatie op onze Leaf-30kWh ( dat is dd 2015 ) is knap waardeloos... dus je moet toch wat.
 
Ik kocht drie jaar geleden TomTom Europa voor op mijn iPhone. Inclusief life time gratis updates. Na twee jaar kwam de aankondiging dat TomTom zou overstappen op TomTomGo. TomTom Europa zou helaas niet meer worden ondersteund.

Jullie raden het waarschijnlijk wel, TomTom vraagt gewoon weer geld, 6 euro per maand of 20 euro per jaar voor updates van de kaarten.
Dit terwijl mij bij de dure TomTom Europa life time gratis kaartupdates waren beloofd.

Ik beoordeel dit als oplichting. TomTom zal ik niet meer gebruiken, nooit meer.

Exact dezelfde ervaring.
TomTom Europa heeft mij wel enkele keren goed geholpen in Spanje en Portugal.
Maar voelde mij ook redelijk belazerd toen TomTom plotseling zei ermee te stoppen. :confused:
 
  • Informative
Reactions: MusQueTear
Ik heb een heel andere ervaring met TT. Heb het jarenlang illegaal gebruikt, vond dat op een gegeven moment niet meer fair en het gekocht. Een paar maanden later ging het over op TTgo en ik mocht voor 1 euro mee voor enkele jaren.
Eén euro is natuurlijk OK. Maar dat aanbod kreeg ik niet. Ik kon over naar Mobile. Je krijgt dan 75 km, ja helemaal 75 km gratis. Wil je verder dan moet je eerst betaald upgraden.
Als je klanten wil wegjagen, moet je life-time kaarten beloven en dit na twee jaar al intrekken. Wat mij betreft is dit gelukt, nooit meer TomTom.
 
Eén euro is natuurlijk OK. Maar dat aanbod kreeg ik niet. Ik kon over naar Mobile. Je krijgt dan 75 km, ja helemaal 75 km gratis. Wil je verder dan moet je eerst betaald upgraden.
Als je klanten wil wegjagen, moet je life-time kaarten beloven en dit na twee jaar al intrekken. Wat mij betreft is dit gelukt, nooit meer TomTom.

Ja TomTom is best wel een beetje zoekend natuurlijk, zie ook de beurskoers, ooit en nu! Maar ik geef ze als nederlands product een 2e kans! :D Vergeleken met die dure kastjes van vroeger, ik heb ze wel eens meegemaakt in andere auto's, is TTGo op smartphone een verademing en supersnel. Ook bijv. in de USA, Italié of Frankrijk in een huurauto werkte het op je eigen smartphone perfect, wie weet hebben ze hun leven wel wat gebeterd..?! De TomTom kaarten zijn wat ik dan de afgelopen jaren heb meegemaakt heel erg up to date, dat is alleen al een verademing en niet vanzelfsprekend, zie bv Nissan plus Here.
 
Even een vraag die alleen met ervaring beantwoord kan worden. Ik ga mijn MX laden met een TWC die aan een muur hangt. Echter staat mijn auto zo dat de muur aan de andere kant van de auto zit. Past het dan alsnog om een 2,5m kabel te gebruiken?
Volgens het plaatje op de website wel maar ik wil het graag zeker weten!
1050067-01-E_1.png
 
De auto is al 2,27 m breed - dan moet de kabel ook nog een bocht maken voordat je'm op de auto kunt aansluiten. Daarnaast zal je wat ruimte over willen houden tussen auto en de muur. Als je heel erg strak en precies parkeert zal het net aan moeten kunnen. Maar ik voorzie dat je nog wel eens de auto zult moeten gaan verzetten omdat je het net niet haalt.. Ik zou gewoon en langere kabel nemen - ben je wel zo flexibel. Bijkomend voordele idd dat je dan zowel achter- als vooruit in kunt parkeren.
 
Even een vraag die alleen met ervaring beantwoord kan worden. Ik ga mijn MX laden met een TWC die aan een muur hangt. Echter staat mijn auto zo dat de muur aan de andere kant van de auto zit. Past het dan alsnog om een 2,5m kabel te gebruiken?
Volgens het plaatje op de website wel maar ik wil het graag zeker weten! View attachment 287614
Ik denk dat het plaatje een kabel van 24 voet (feet) gebruikt en dat komt overeen met 7 meter. Vandaar dat kabel van achterkant tot voorkant auto reikt. De lange kabel nemen dus.
 
  • Like
Reactions: Captain77
Even een vraag die alleen met ervaring beantwoord kan worden. Ik ga mijn MX laden met een TWC die aan een muur hangt. Echter staat mijn auto zo dat de muur aan de andere kant van de auto zit. Past het dan alsnog om een 2,5m kabel te gebruiken?
Volgens het plaatje op de website wel maar ik wil het graag zeker weten! View attachment 287614
Het is verbazingwekkend hoe snel 7 m kabel "verdwijnt" bij het aanschakelen: kronkels, wegschoppen onder de auto, af en toe toch omgekeerd parkeren... Neem gewoon de lange, lang is altijd beter ;)
 
Even een vraag die alleen met ervaring beantwoord kan worden. Ik ga mijn MX laden met een TWC die aan een muur hangt. Echter staat mijn auto zo dat de muur aan de andere kant van de auto zit. Past het dan alsnog om een 2,5m kabel te gebruiken?
Volgens het plaatje op de website wel maar ik wil het graag zeker weten! View attachment 287614
24 voet is 7 meter (dus dat plaatje gaat inderdaad over de 7 meter versie).

Zeker voor de lange versie gaan dus, korte versie aan de niet-muurkant parkeren = forget it / no way ;)
 
  • Like
Reactions: Captain77
Eén euro is natuurlijk OK. Maar dat aanbod kreeg ik niet. Ik kon over naar Mobile. Je krijgt dan 75 km, ja helemaal 75 km gratis. Wil je verder dan moet je eerst betaald upgraden.
Als je klanten wil wegjagen, moet je life-time kaarten beloven en dit na twee jaar al intrekken. Wat mij betreft is dit gelukt, nooit meer TomTom.
Huh? Ik kreeg in de oude TomTom Europa app de aanbieding voor 3 jaar gratis TomTomGo abonnement (dus waarde 60€). Deze was automatisch geactiveerd met het inloggen van mijn Tomtom login gegevens. Ik zou er een mailtje aan TomTom klantenservice aan wagen.
 
Huh? Ik kreeg in de oude TomTom Europa app de aanbieding voor 3 jaar gratis TomTomGo abonnement (dus waarde 60€). Deze was automatisch geactiveerd met het inloggen van mijn Tomtom login gegevens. Ik zou er een mailtje aan TomTom klantenservice aan wagen.
Zelfs een nieuwe 'gratis' app met een beperking tot 3 jaar is nog steeds niet gratis 'life-time' maps. Ik snap ook wel dat TomTom geld moet verdienen, maar laten ze dan eerlijk en duidelijk zijn.
 
Even een vraag die alleen met ervaring beantwoord kan worden. Ik ga mijn MX laden met een TWC die aan een muur hangt. Echter staat mijn auto zo dat de muur aan de andere kant van de auto zit. Past het dan alsnog om een 2,5m kabel te gebruiken?
Volgens het plaatje op de website wel maar ik wil het graag zeker weten! View attachment 287614

Even vooruit denken. Na het eerste ritje in jouw Tesla willen je vrienden er ook een. Met die korte kabel moet je elke keer je auto verplaatsen als ze langskomen. De lange dus...
 
  • Like
Reactions: Captain77
24 voet is 7 meter (dus dat plaatje gaat inderdaad over de 7 meter versie).

Zeker voor de lange versie gaan dus, korte versie aan de niet-muurkant parkeren = forget it / no way ;)
Duidelijke antwoorden. Achteraf gezien ook logisch dat het plaatje de 24ft versie betreft.

Die auto is wel erg groot trouwens

Het is wel jammer, want ik kon een zwarte TWC op de kop tikken, helaas met 2,5m kabel....