Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Beginners vragen

This site may earn commission on affiliate links.
Ik heb een vraag over het volgende: vanochtend (donker/regen) reed ik weg en ik merkte dat mijn binnenspiegel en mijn buitenspiegel verduisterd waren. Pas na ong 20 minuten gingen ze uit waardoor ik beter zicht kreeg. Het is me eerder nog niet zo erg opgevallen, je kunt de rand van de verduistering zien in je spiegel.

Zit standaard op de Model 3 en kun je niet uitschakelen. Vooral in combinatie met donker getinte ramen zie je fietsers (zeker zonder licht) erg slecht naast en achter de auto.

Uit de handleiding op pagina 53:
"De spiegel aan de bestuurderszijde wordt automatisch gedimd bij weinig licht (bijvoorbeeld 's nachts of in een tunnel) in verhouding tot de hoeveelheid licht van de koplampen van een voertuig achter u (behalve
bij ingeschakelde achteruitversnelling)."
 
Ik ga in de herfstvakantie een eerste keer een lange rit doen met mijn SR+ waarbij ik onderweg zal moeten bijladen. Enkele rit is zo'n kleine 500km en ik dien volgens mijn gps 1x te stoppen aan een supercharger. Nu wordt wel aangeven dat ik zal aankomen met 19%. Nu gaat men er blijkbaar steeds vanuit dat je op je bestemming kan opladen maar wat indien dit niet zo is? Kan dit ingeven worden in de gps dat je nog terug moet of verder moet vanaf dat punt? Neem dat ik daar toekom en er geen oplaadmogelijkheden zijn?
In dit geval kan ik normaal gezien wel laden maar ik heb nog maar één keer aan een publieke laadpaal proberen laden wat dan nog niet werkte ook. Veel vertrouwen heb ik dus niet in publieke laadstations.
Ik ga naar Marveld Recreatie in Groenlo, misschien is er daar wel een supercharger in de buurt. Ik beschik momenteel enkel over een Newmotion laadpas. Normaal ga ik nooit met mijn auto op vakantie maar mijn zoontje wil nu wel eens met de Tesla op vakantie. Heden ten dage komt enkel nog het woord Tesla uit zijn mond dus wil ik dit hem dan ook niet ontnemen. Alle tips zijn welkom.
Stel de bestemming in, vraag het overzicht op inclusief de superchargers (icoon rechtsboven voor overzicht of venstertje aanklikken en icoon met bliksemschicht) en kies de laatste Supercharger voor de bestemming voor een extra laadbeurt. In Nederland zal dat nooit heel ver weg zijn.
 
  • Informative
Reactions: Hayden
Ik ga in de herfstvakantie een eerste keer een lange rit doen met mijn SR+ waarbij ik onderweg zal moeten bijladen. Enkele rit is zo'n kleine 500km en ik dien volgens mijn gps 1x te stoppen aan een supercharger. Nu wordt wel aangeven dat ik zal aankomen met 19%. Nu gaat men er blijkbaar steeds vanuit dat je op je bestemming kan opladen maar wat indien dit niet zo is? Kan dit ingeven worden in de gps dat je nog terug moet of verder moet vanaf dat punt? Neem dat ik daar toekom en er geen oplaadmogelijkheden zijn?
In dit geval kan ik normaal gezien wel laden maar ik heb nog maar één keer aan een publieke laadpaal proberen laden wat dan nog niet werkte ook. Veel vertrouwen heb ik dus niet in publieke laadstations.
Ik ga naar Marveld Recreatie in Groenlo, misschien is er daar wel een supercharger in de buurt. Ik beschik momenteel enkel over een Newmotion laadpas. Normaal ga ik nooit met mijn auto op vakantie maar mijn zoontje wil nu wel eens met de Tesla op vakantie. Heden ten dage komt enkel nog het woord Tesla uit zijn mond dus wil ik dit hem dan ook niet ontnemen. Alle tips zijn welkom.
A Better Routeplanner kan je je % op de eindbestemming invullen en dan berekent hij de meest optimale route / stoptijd bij SUC.
 
Een vraagje over thuis laden. Ik heb momenteel een 1fase laadpunt voor mijn PHEV en deze gaat vervangen worden. Ik wil graag weer een vaste kabel aan mijn lader, net zoals ik nu heb. Als ik momenteel thuis ga laden moet ik mijn new motion pasje gebruiken op de laadpaal om te starten en te stoppen.
Maar nu zie ik overal berichten over een 'Tesla' knop op de laadstekker om de kabel te ontgrendelen?? Betekent dat dat je je new motion laadpas dan niet meer hoeft te gebruiken en alleen maar de stekker in de auto moet steken (die dan zelf de correcte auto waarneemt, aangezien ik alleen maar zelf thuis mag laden)? Of moet je met die 'Tesla' knop ook nog steeds de new motion laadpas gebruiken om het laden te stoppen en te starten?
Als die knop de new motion laadpas kan vervangen, dan wil ik graag een 3 fase laadstekker met 'Tesla' knop aanvragen, gemak dient de mens immers.

andere laadpaal nodig. Bv die van tesla zelf. Dan is geen pasje meer nodig. Of plaats je UMC als vaste laadpaal. Wel kunnen dan anderen je vaste laadkabel gebruiken tenzij je deze op slot zet. Van het stroom haalt etc etc maar dan ben je het voordeel kwijt van de opener op de laadkabel etc etc

thuis hangt mijn lader in de garage en pak ik de kabel voor de auto die buiten staat. Dus kabel onder de garagedeur door. Alleen maar voordelen.
 
andere laadpaal nodig. Bv die van tesla zelf. Dan is geen pasje meer nodig. Of plaats je UMC als vaste laadpaal. Wel kunnen dan anderen je vaste laadkabel gebruiken tenzij je deze op slot zet. Van het stroom haalt etc etc maar dan ben je het voordeel kwijt van de opener op de laadkabel etc etc

thuis hangt mijn lader in de garage en pak ik de kabel voor de auto die buiten staat. Dus kabel onder de garagedeur door. Alleen maar voordelen.

Mijn vaste laadpaal staat momenteel aan de voorzijde van mijn oprit (5 meter van de straat) met een vaste kabel eraan. Ik laad niet achterin bij de garage, dat is niet handig.

Maar als ik dus de reacties lees doet die Tesla-knop niets meer dan het ontkoppelen van de laadkabel van de auto. De Tesla moet echt ontkoppeld worden, dat gaat niet automatisch nadat een laadsessie is gestopt op de laadpaal?

Omdat ik geen andere auto's mag laden, moet er een stop en start mogelijkheid zijn op de laadpaal (wat ik nu dus altijd doe met de new motion laadpas. dat is de enige pas die autorisatie heeft om dat laadpunt te gebruiken).
 
Mijn vaste laadpaal staat momenteel aan de voorzijde van mijn oprit (5 meter van de straat) met een vaste kabel eraan. Ik laad niet achterin bij de garage, dat is niet handig.

Maar als ik dus de reacties lees doet die Tesla-knop niets meer dan het ontkoppelen van de laadkabel van de auto. De Tesla moet echt ontkoppeld worden, dat gaat niet automatisch nadat een laadsessie is gestopt op de laadpaal?

Omdat ik geen andere auto's mag laden, moet er een stop en start mogelijkheid zijn op de laadpaal (wat ik nu dus altijd doe met de new motion laadpas. dat is de enige pas die autorisatie heeft om dat laadpunt te gebruiken).
Je kan je laadpaal gewoon houden als je dat wilt, is niets mis mee.

Wel is een knopje op je stekker erg handig (maar niet noodzakelijk). Anders moet je het via de app of touchscreen ontgrendelen.

Ik heb zelf laatst een paar losse onderdelen gekocht om de stekker om te bouwen zodat hij een los knopje heeft. Zie daarvoor onderstaand topic. Daar staan ook nog andere interessante oplossingen met NFC, maar dan heb je nog steeds je telefoon nodig.
Wat heb jij het laatst gekocht voor je Tesla Model 3

De complete stekker verkopen ze hier:
De Tesla stekker kit - evChargeking
 
Nee, dat gaat niet automatisch. Waarschijnlijk om te voorkomen dat anderen je laadkabel losmaken als de auto klaar is met laden.
Ik vermoed dat het ook te maken heeft dat je niet zomaar een stekker eruit wil trekken waar veel vermogen op staat. Als je met 200kW aan het laden bent kan het best gevaarlijk zijn als je ineens de stekker eruit trekt.

Volgens mij stopt hij snel met laden zodra je het knopje ingedrukt houdt en daarna koppelt hij hem los.

Mijn collega had een A3 en die stopte altijd met laden zodra hij de auto van slot haalde en ontkoppelde de stekker ook direct. Is op zich handig maar dan stopt hij wel elke keer als je de auto opent.
 
  • Informative
Reactions: Kiprich
Ik vermoed dat het ook te maken heeft dat je niet zomaar een stekker eruit wil trekken waar veel vermogen op staat. Als je met 200kW aan het laden bent kan het best gevaarlijk zijn als je ineens de stekker eruit trekt.

Volgens mij stopt hij snel met laden zodra je het knopje ingedrukt houdt en daarna koppelt hij hem los.

Mijn collega had een A3 en die stopte altijd met laden zodra hij de auto van slot haalde en ontkoppelde de stekker ook direct. Is op zich handig maar dan stopt hij wel elke keer als je de auto opent.
Dat laatste over de A3 klopt niet helemaal.. hij ontgrendelt de lader wel als je auto ontgrendelt maar hij blijft laden totdat je de stroom eraf haalt via de laadpaal of de stekker eruit trekt. Source; ik rij nu 3 jaar met de A3 e-tron. Als ik jullie reacties lees over hoe de Tesla dit doet, zou ik het Audi systeem liever ook bij de Tesla zien (laadkabel ontgrendelen als de auto ontgrendeld is)..
 
De pin in de stekker, die de communicatie overbrengt voor het starten en stoppen van laden, is korter dan de pinnen met spanning. Bij het verwijderen van de stekker wordt dus eerst de communicatie verbroken, waardoor de lader de spanning verbreekt, nog voor het contact verbroken wordt. Daardoor is er geen slijtage van de pinnen door overspringende vonken.
 
De pin in de stekker, die de communicatie overbrengt voor het starten en stoppen van laden, is korter dan de pinnen met spanning. Bij het verwijderen van de stekker wordt dus eerst de communicatie verbroken, waardoor de lader de spanning verbreekt, nog voor het contact verbroken wordt. Daardoor is er geen slijtage van de pinnen door overspringende vonken.
Gaat dat snel genoeg als je hem er in 1x snel uit trekt?
 
Je kan je laadpaal gewoon houden als je dat wilt, is niets mis mee.

Wel is een knopje op je stekker erg handig (maar niet noodzakelijk). Anders moet je het via de app of touchscreen ontgrendelen.

Ik heb zelf laatst een paar losse onderdelen gekocht om de stekker om te bouwen zodat hij een los knopje heeft. Zie daarvoor onderstaand topic. Daar staan ook nog andere interessante oplossingen met NFC, maar dan heb je nog steeds je telefoon nodig.
Wat heb jij het laatst gekocht voor je Tesla Model 3

De complete stekker verkopen ze hier:
De Tesla stekker kit - evChargeking

Er komt een nieuwe paal omdat mijn huidige laadpaal maar 1 fase laadt. Ik kan dus een 3 fase laadpaal laten installeren (3 fase kabel en datakabel zijn gelukkig al aangelegd).

Zo'n knopje laten inbouwen, dat zal dan door de installateur moeten gebeuren, ik ga niet zelf zitten klussen aan de laadpaal, die is niet mijn eigendom.
 
Een vraagje over thuis laden. Ik heb momenteel een 1fase laadpunt voor mijn PHEV en deze gaat vervangen worden. Ik wil graag weer een vaste kabel aan mijn lader, net zoals ik nu heb. Als ik momenteel thuis ga laden moet ik mijn new motion pasje gebruiken op de laadpaal om te starten en te stoppen.
Maar nu zie ik overal berichten over een 'Tesla' knop op de laadstekker om de kabel te ontgrendelen?? Betekent dat dat je je new motion laadpas dan niet meer hoeft te gebruiken en alleen maar de stekker in de auto moet steken (die dan zelf de correcte auto waarneemt, aangezien ik alleen maar zelf thuis mag laden)? Of moet je met die 'Tesla' knop ook nog steeds de new motion laadpas gebruiken om het laden te stoppen en te starten?
Als die knop de new motion laadpas kan vervangen, dan wil ik graag een 3 fase laadstekker met 'Tesla' knop aanvragen, gemak dient de mens immers.
Staat je laadpunt op je eigen terrein? Bij mijn NewMotion laadpunt kon ik instellen dat ik niet meer mijn pas hoef aan te bieden. Ik kan gewoon inpluggen en het laden begint...
 
Staat je laadpunt op je eigen terrein? Bij mijn NewMotion laadpunt kon ik instellen dat ik niet meer mijn pas hoef aan te bieden. Ik kan gewoon inpluggen en het laden begint...

Paal staat op eigen terrein., maar wij krijgen geen controle over de instellingen. Paal wordt op kantoor beheerd, dus ik moet altijd met de new motion pas starten en stoppen, en alleen mijn auto kan aan de paal.
 
Je kan je laadpaal gewoon houden als je dat wilt, is niets mis mee.

Wel is een knopje op je stekker erg handig (maar niet noodzakelijk). Anders moet je het via de app of touchscreen ontgrendelen.

Ik heb zelf laatst een paar losse onderdelen gekocht om de stekker om te bouwen zodat hij een los knopje heeft. Zie daarvoor onderstaand topic. Daar staan ook nog andere interessante oplossingen met NFC, maar dan heb je nog steeds je telefoon nodig.
Wat heb jij het laatst gekocht voor je Tesla Model 3

De complete stekker verkopen ze hier:
De Tesla stekker kit - evChargeking

Site lijkt down te zijn?
 
Dat laatste over de A3 klopt niet helemaal.. hij ontgrendelt de lader wel als je auto ontgrendelt maar hij blijft laden totdat je de stroom eraf haalt via de laadpaal of de stekker eruit trekt. Source; ik rij nu 3 jaar met de A3 e-tron. Als ik jullie reacties lees over hoe de Tesla dit doet, zou ik het Audi systeem liever ook bij de Tesla zien (laadkabel ontgrendelen als de auto ontgrendeld is)..

Zelfde systeem als bij Kia. Daar brengt ie wel het laadvermogen gedurende een seconde of 15 terug naar 0,5kW. Daarna wordt stekker weer vergrendeld en gaat ie weer op volle stoom (voor als je alleen wat uit de auto wou pakken). Veel handiger dan bij Tesla.
 
Hoi,

Ik ben mijn prive telefoon gekoppeld aan de auto voor het rijden, aangezien ik mijn werk telefoon ook weleens thuis wil laten. Ik kan niet 2 telefoons tegelijk koppelen aan de auto om te bellen. Nu moet ik mijn prive telefoon via bt instellingen koppelen aan de m3 zonder oproep optie dan kan ik werk telefoon gebruiken. Heeft iedereen dit?

Daarnaast als ik word gebeld kan ik vaak alleen opnemen door op mijn telefoon te drukken maar dan moet ik audio op telefoon direct terug zetten naar audio via m3. Niet heel handig als je veel belt in de auto. Meer hier last van? Dit werkte in het begin wel goed maar sinds kort heel matig.
 
Klopt het dat je in de app niet gepland laden, je Max ampere etc kan instellen? Ik wil graag ivm zonnepanelen hem
Max op 2kW zetten maar hij gaat niet onder de 5a via de TWc op 3 fase. Of moet ik dan de 220v gaan gebruiken? En/of hoe stel ik meer laad eigenschappen in via de app ipv center screen? Wil starten als de ☀️ schijnt...