Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Beginners vragen

This site may earn commission on affiliate links.
Model 3 staat bij de wrapper in vallet mode. Gisteren gebeld of ik de frunk wilde openen. Frunk is niet te openen in vallet mode. Dat lukte echter nu geen verbinding meer via de app. Auto staat binnen. Hele weekend geen problemen gehad met monitoring via Teslafi. Was gewoon in slaap.

Sinds gisterenmiddag geen verbinding. SOC 85%

Geen idee hoe dit op te lossen.?
Staat je auto bij wraptor? Ik was daar net en hij vertelde hetzelfde verhaal. Moet haast wel jouw auto zijn
 
Dank je voor je antwoorden.

Als ik de huidige 1 fase paal (met 2 laadpunten) wil gebruiken op kantoor, dan moet de meterkast wel worden aangepast? (ik wil voorkomen dat de stop eruit kan klappen omdat ik mijn auto aan de paal hang, terwijl er ook al een PHEV aan hangt)

De laadsnelheid van de gemiddelde PHEV wijkt niet veel af van een Model3 (mits op 1 fase). Alleen de PHEV is met max. 3,5 uur wel vol itt de Model 3. Als de huidige laadpaal op beide punten 1 fase - 16A heeft dan zullen deze wel verdeeld zijn over 2 groepen/fases. De Model 3 zal de stoppen dan niet doen doorslaan. Anders uitgesteld laden (PHEV is toch snel vol) of gereduceerd laden (kan via menu in auto en wordt per locatie opgeslagen zodat dit iedere keer herhaald hoeft te worden!)

Alleen bij een wens voor 3 fase laden ipv 1 fase voorzie ik wat kans op problemen met de stoppen indien de PHEV ook gelijktijdig gaat laden. Bij 1 van de 3 fases is de belasting dan erg hoog :rolleyes:
 
Jongens, jongens.
Auto’s kunnen geen stoppen eruit laten klappen bij correct aangelegde systemen. De laadpaal weet wat er maximaal geleverd kan en mag worden en de auto krijgt nooit meer dan dat.

Het is maar net welke stop/automaat je bedoeld. Direct achter je laadpaal ben ik het helemaal met je eens. Met de "hoofdstoppen/zekeringen" wordt het een heel ander verhaal. Met een mobiele lader idem. Bij veel woonhuizen zit daar nu net de uitdaging. Hoe gaan we elektrisch koken, verwarmen,wassen, drogen etc en onze auto binnen gewenste tijd vullen zonder minimaal ruim Euro 600,-- per jaar (!) extra aan vastrecht uit te geven. Gelukkig zijn er genoeg systemen beschikbaar of in ontwikkeling.....
 
Jongens, jongens.
Auto’s kunnen geen stoppen eruit laten klappen bij correct aangelegde systemen. De laadpaal weet wat er maximaal geleverd kan en mag worden en de auto krijgt nooit meer dan dat.
Dat kan wel zijn, maar hier op m'n werk klappen diverse EV-boxen eruit als ik met meer dan 12A probeer te laden. De betreffende box is dan zeker de rest van de dag niet meer bruikbaar.
 
. . . Bij veel woonhuizen zit daar nu net de uitdaging. Hoe gaan we elektrisch koken, verwarmen,wassen, drogen etc en onze auto binnen gewenste tijd vullen zonder minimaal ruim Euro 600,-- per jaar (!) extra aan vastrecht uit te geven . . . .
koken (inductie) 175 kWh/jr,
verwarmen (2500 kWh/jr i.p.v. 1000 m3 gas, als je meer gas voor verwarmen verbruikt: eerst je huis isoleren)
wassen (100 kWh/jr)
droger (100 kWh/jr, wel een warmtepomp-droger nemen)
auto ( 4000 kWh/jr, bij 20.000km/jr en 0,2 kWh/km [ik gebruik in Model 3 nu 0,165 kWh/km])
koelkast, lampen, etc. (125 kWh/jr)
---------------
Totaal 7000 kWh/jr
Je aansluiting kost 19 euro per maand (maakt niet uit of 1 fase of 3 fase 3 x 25 A), ofwel 230 euro per jaar
Dus "extra vastrecht van ruim 600,-- euro per jaar" hoef je niet bang voor te zijn want met 3 x 25 A kun je prima 7000 kWh/jr opnemen.
Tip: Neem een hoog-laag tarief (nachtstroom) en laadt je auto in de nacht.
Als je dan nog zonnepanelen neemt, brengen die overdag het hoog-tarief op
Opm: Dit scenario is voor Nederland, geen idee hoe het in Belgie zit met vastrecht, e.d.
 
  • Informative
Reactions: PieterH
koken (inductie) 175 kWh/jr,
verwarmen (2500 kWh/jr i.p.v. 1000 m3 gas, als je meer gas voor verwarmen verbruikt: eerst je huis isoleren)
wassen (100 kWh/jr)
droger (100 kWh/jr, wel een warmtepomp-droger nemen)
auto ( 4000 kWh/jr, bij 20.000km/jr en 0,2 kWh/km [ik gebruik in Model 3 nu 0,165 kWh/km])
koelkast, lampen, etc. (125 kWh/jr)
---------------
Totaal 7000 kWh/jr
Je aansluiting kost 19 euro per maand (maakt niet uit of 1 fase of 3 fase 3 x 25 A), ofwel 230 euro per jaar
Dus "extra vastrecht van ruim 600,-- euro per jaar" hoef je niet bang voor te zijn want met 3 x 25 A kun je prima 7000 kWh/jr opnemen.
Tip: Neem een hoog-laag tarief (nachtstroom) en laadt je auto in de nacht.
Als je dan nog zonnepanelen neemt, brengen die overdag het hoog-tarief op
Opm: Dit scenario is voor Nederland, geen idee hoe het in Belgie zit met vastrecht, e.d.
Wat heeft het elektraverbruik per jaar te maken met het actuele vermogen / stroom?

Als wii elektrisch aan het koken zijn, de oven aan staat en de quooker ook nog aan slaat gaat dat niet lukken met de laadpaal. Laat staan dat de wasmachine, droger of vaatwasser ook nog aan staan.

Vaak gaan de droger, wasmachine en vaatwasser in de nacht aan vanwege het dal tarief. Ook dat gaat niet samen met de laadpaal.

Gelukkig hebben we een load balancer die het netjes regelt. Soms verbruiken we zoveel dat hij zelf het laden compleet onderbreekt ipv iets langzamer laat laden. Als we dat niet hadden gehad, hadden we wel de zekering moeten verzwaren en in een veel hoger tarief terecht gekomen. En alleen in de nacht opladen lukt soms ook gewoon niet als je veel weg moet. Of je moet onderweg bijladen, maar dat doe ik liever niet.

We hebben 3x25A van liander en de laadpaal doet 3x16A. Dus er blijft op dat moment 3x9A over voor de rest van de woning. Dat is c.a. 2kW per fase.
 
Het klopt wat @ScoopT zegt: "wat heeft het elektraverbruik per jaar te maken met het actuele vermogen / stroom?" op zich niets zegt over of je een zwaardere aansluiting nodig hebt dan 3 x 25 amp.
Maar met wat beleid kun je 7000 kWh/jr best kwijt in 3 x 25 Amp.
Overdag kan oven aan en elektrisch gekookt worden, dan heb ik de auto niet aan de lader. Om 11 uur gaat de nachtstroom in, dan begint bij mij de afwasmachine, en soms de droger en de wasmachine te draaien. Om ca. 2 uur in de nacht zijn die zeker klaar. Om 2:30 uur 's nachts laat ik de Model 3 laden. Die is dan altijd voor 8 uur 's ochtends klaar, wanneer de duurdere dagstroom ingaat. Overigens wassen we meestal in het weekend, tegen laag tarief (nachtstroom).
Ik heb geen loadbalancer en tot nu toe is het altijd goed gegaan. Afkloppen ;)

Ik heb overigens 6,1 kWp aan zonnepanelen, die leveren 5,5 kWh/jr aan stroom. De energierekening bedraag dan ook 3000 kWh/jr (ik rijd veel meer dan 20.000 km/jr), ofwel 60 euro per maand (ik heb geen gasaansluiting). Best netjes.
 
Met 3 x 25A moet het zeker lukken maar het gaat niet "vanzelfsprekend goed". Zeker niet met toenemend aantal elektrische stroomslurpers. Ik ben er thuis bewust mee bezig en zonder loadbalancing lukt het prima. (44 zonnepanelen wekken veel meer op dan we zelf verbruiker per jaar) Maar bij minder bewuste mensen is het echt wel een uitdaging in "all-elektric-woningen". Dan is load balancing in feite noodzakelijk als men op 3 x 25A wil blijven.

Ik ben daarom een groot voorstander van 3 x 35A voor zelfde vastrecht tarieven als 3 x 25A (desnoods onder voorwaarde dat men van het gas af gaat) Op deze wijze maken we de overstap naar warmtepomp, elektrisch rijden, etc. wat aantrekkelijker.
 
Ik moet eerlijk zeggen, ik zit op 3x25, laad de Tesla op (EVBOX), de BMW HPEV (mobile charger BMW), er wordt gekookt (inductie) en gewassen en heb eigenlijk in de verste verte geen probleem. Alles op aparte kringen en correct laten installeren (automaten, verliesstroomschakkelaars, ...) .... ik heb meestal wel geen 2 ovens opstaan tegelijkertijd maar wel 2 koelkasten en een wijnkast :D
Hierbij zeg ik wel niet dat je dit 2 uren aan een stuk zal moeten doen maar .... Ik heb gelukkig nog wel de optie om naar 40A te gaan, mocht dit nodig blijken.
 
OK, hier echt mega beginner vraagje maar toch... ik moet nu al drie weken mijn ruitenwisser vloeistof aanvullen en toen ik bij de AH in de buurt het niet kon vinden zei mijn man "gewoon glassex indoen, prima vervanging, maakt glas schoon en bevriest niet, het is de zelfde spul" dacht ik.... Nou klinkt niet zo gek maar toch... jij bent misschien ingenieur scheikunde schat maar jij hebt echt geen verstand van auto dus toch ff dubbel checken en Google heeft geen kant en klaar antwoord eigenlijk. Wat denken jullie? ... Gaat het niet blauwe strepen doen of de ruitenwisser beschadigen op den duur?

Ik weet dat ik het ook zelfs kan maken enzo maar ik betaal liever iets meer en weet zeker dat ik geen fout product in mijn auto stopt. Klopt wat mijn man zei of kan ik beter verder zoeken in een... Argh nee... Tankstation? ...
 
Last edited:
OK, hier echt mega beginner vraagje maar toch... ik moet nu al drie weken mijn ruitenwisser vloeistof aanvullen en toen ik bij de AH in de buurt het niet kon vinden zei mijn man "gewoon glassex indoen, prima vervanging, maakt glas schoon en bevriest niet, het is de zelfde spul" dacht ik.... Nou klinkt niet zo gek maar toch... jij bent misschien ingenieur scheikunde schat maar jij hebt echt geen verstand van auto dus toch ff dubbel checken en Google heeft geen kant en klaar antwoord eigenlijk. Wat denken jullie? ... Gaat het niet blauwe strepen doen of de ruitenwisser beschadigen op den duur?

Ik weet dat ik het ook zelfs kan maken enzo maar ik betaal liever iets meer en weet zeker dat ik geen fout product in mijn auto stopt. Klopt wat mijn man zei of kan ik beter verder zoeken in een... Argh nee... Tankstation? ...

Niet doen! Glassex gaat echt een zweem/vettigheid op je ruit achterlaten. Gewoon even bij de Action ofzo een 5L bidon halen.
Bij tankstation is 10x te duur.
 
  • Like
Reactions: Cely
Koop toch ruitensproeier met antivries. Bij de Action, daar kost het inderdaad maar een paar euro. Of desnoods bij een tankstation voor te veel geld.
Ik heb ooit de fout begaan om dat niet te doen. En toen vroor het zo hard dat de pseudo-antivries-ruitenwisservloeistof bevroor. Onderweg kreeg ik de ruiten vol zout niet schoon, moest steeds stoppen en met een doekje schoonpoetsen. In de snijdende vrieskoude wind.
Maar dat was niet het ergste. Doordat de vloeistof bevroor vlokte de toevoeging uit en verstopte steeds de fijne gaatjes van de sproeier. Doorspoelen en nieuwe vloeistof erin hielp niet, het bleef in de leidingen zitten en na een paar keer sproeien zat het steeds weer dicht. Van pure ellende - ik was het zo zat - heb ik de auto toen maar ingeruild.
Moraal: experimenteer niet en kies de veilige oplossing. Gebruik ruitensproeiervloeistof met antivries.
Oh ja nog: ik ben ook ingenieur. Maar ook ingenieurs maken soms domme fouten.;)
 
  • Like
Reactions: Cely