Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Beginners vragen

This site may earn commission on affiliate links.
Met de auto aan de stekker kan de auto zelfstandig bijladen om eventueel verbruik te compenseren. Het is niet alsof de auto en batterij continu onder spanning worden gehouden.
Altijd vernomen dat verwarming dan van het net komt.
Auto staat niet onder stroom, maar de spanning is er wel nog. Een stopcontact staat ook onder spanning als er niets in zit. Er loopt enkel geen stroom.
 
Met de auto aan de stekker kan de auto zelfstandig bijladen om eventueel verbruik te compenseren. Het is niet alsof de auto en batterij continu onder spanning worden gehouden.

Altijd vernomen dat verwarming dan van het net komt.
Auto staat niet onder stroom, maar de spanning is er wel nog. Een stopcontact staat ook onder spanning als er niets in zit. Er loopt enkel geen stroom.
Dit verklaart natuurlijk ook het verbruik dat ik op de meter zie. Ok, bedankt.
 
Als de auto ingeplugd is en het laden is aan de ingestelde limiet, dan stopt de stroom, maar hij blijft onder spanning. Alle verbruik wordt dan van het net gehaald. Eventueel via de omweg van de 12V batterij, dat weet ik niet. Wellicht wordt de 12V batterij dan ook vanuit het net opgeladen.
Wie kan hier helderheid brengen?
Als de stekker is ingeplugd dan blijft 12 volt batterij steeds bijladen tot 14,4 volt hoe langer je wacht om stekker in te pluggen hoe rapper je batterij leeg is en je auto niet meer zal opstarten zelf ondervonden is ook slecht voor 12volt batterij dat deze zo leeg komt. Dit is mijn ervaring. Dit heeft dus niets te maken met hoofdbatterij van 400v.
 
Beginnersvraag hier waarvan ik het antwoord ondanks zoeken, niet ben tegen gekomen (maar er zijn dan ook erg veel posts over een koude accu). Is het slecht als je met een koude accu gelijk met (bijna) vol vermogen optrekt of is het slimmer om toch een paar minuten (of langer) iets rustiger te rijden?
 
Beginnersvraag hier waarvan ik het antwoord ondanks zoeken, niet ben tegen gekomen (maar er zijn dan ook erg veel posts over een koude accu). Is het slecht als je met een koude accu gelijk met (bijna) vol vermogen optrekt of is het slimmer om toch een paar minuten (of langer) iets rustiger te rijden?
Misschien wat common sense, wat zou je doen met een benzine sportwagen? Deze paralel kun je gewoon doortrekken.
 
Ik gebruikt mijn energie grafiek best veel, gewoon omdat ik het leuk vind. Hij zou wat kleiner mogen. :)
Gisteren had ik wat wind tegen op de heenweg meestal ben ik iets zuiniger dan de curve.
Wat me vaker opvalt en gisteren was een duidelijk voorbeeld vandaar de foto. Ik zie vaker een sterke val naar beneden in de verwachte curve en die zie ik dan niet als ik zelf rij. Dit was op een rechte 80 km weg dus ik begrijp dan niet waar dat stukje hoog verwacht verbruik vandaan zou kunnen komen. Het kleine hobbeltje vlak erna in de daadwerkelijke gebruiksgrafiek is een rotonde.
Als jullie ook nog willen weten waar het is: Op de N243 van Avenhorn naar Schermerhorn en net voor de rotonde halverwege waar je rechtsaf moet .

20220217_082832.jpg
 
Beginnersvraag hier waarvan ik het antwoord ondanks zoeken, niet ben tegen gekomen (maar er zijn dan ook erg veel posts over een koude accu). Is het slecht als je met een koude accu gelijk met (bijna) vol vermogen optrekt of is het slimmer om toch een paar minuten (of langer) iets rustiger te rijden?
Het BMS (Battery Management System) regelt dit voor je. Als de accu te koud is, zal het vermogen beperkt zijn. Je mag ervan uit gaan dat Tesla precies weet vanaf welke temperatuur het veilig is om vol vermogen toe te staan.
 
Beginnersvraag hier waarvan ik het antwoord ondanks zoeken, niet ben tegen gekomen (maar er zijn dan ook erg veel posts over een koude accu). Is het slecht als je met een koude accu gelijk met (bijna) vol vermogen optrekt of is het slimmer om toch een paar minuten (of langer) iets rustiger te rijden?
Het zal niet veel uitmaken. De elektromotoren zijn minder onderhevig aan wisselingen in temperatuur in vergelijking met een verbrandingsmotor. Ook de batterijen gaan niet speciaal schade ontwikkelen. Het enige wat je zal zien is dat het energieverbruik hoger zal zijn omdat de batterij nog koel is, maar daartegenover staat dat de batterij sneller zal opwarmen.
 
Misschien wat common sense, wat zou je doen met een benzine sportwagen? Deze paralel kun je gewoon doortrekken.
Dit lijkt (...) me een niet kloppend antwoord. Een elektromotor kan gewoon direct op volle kracht draaien. Die hoeft niet op te warmen. Toch? Het werkt in ieder geval met mijn stofzuiger zo. En qua accu: je iPhone kan toch ook direct een film afspelen? Daar moet je ook niet eerst wat appjes versturen om de accu op te warmen. Merk op: ik heb er geen onderbouwing voor, maar volg in dit geval common sense rondom elektromotoren en accu's en niet die rondom een benzinemotor.

En wat @wooter zegt. Als het écht schadelijk zou zijn, dan zou het beschreven zijn in de handleiding en/of Tesla heeft e.e.a. ingebouwd om schade te voorkomen.
 
  • Like
Reactions: JanG007
Een beginnersvraagje. Ook al heb ik mijn Model 3 al ruim twee jaar. Ik ben benieuwd of jullie dit herkennen.

Als ik de radio op DAB heb staan, dan duurt het vaak een tijdje voordat je de radio hoort als je de auto opent. Het blijft dan een seconde of dertig (denk ik) stil. Maar als ik direct na het instappen even het volume verhoog, dan begint de radio direct. En duurt het dus geen dertig seconden.

Dit heb ik ook in de volgende situatie. Ik open de auto. Na een tijdje hoor je de radio. Ik doe de deur dicht. Vijf seconden later doe ik de deur weer open. De radio blijft dan weer een tijdje stil. Tenzij ik het volume aanpas, dan begint de radio direct.

Thanks!
Even mezelf quoten. Het viel me op dat de DAB radio gewoon echt op "mute" staat als ik instap. Er staat een kruisje bij het luidsprekertje. Dit hef je op door het volume te verhogen of door te wachten. Ik bedenk me net... misschien staat het geluid wel uit in het Makkelijk instappen profiel.
 
  • Like
Reactions: job-lek
Misschien wat common sense, wat zou je doen met een benzine sportwagen? Deze paralel kun je gewoon doortrekken.
Waarom? Er zijn toch geen bewegende delen die eerst moeten opwarmen. De motoren van de ventilatoren, reactoren, enz op mijn werk worden 's morgens ook dadelijk op vol vermogen gestart en blijven op vol vermogen draaien tot ze uit worden geschakeld. En een batterij bevat toch maar wat opgeslagen energie die ze moet vrijgeven.
 
Waarom? Er zijn toch geen bewegende delen die eerst moeten opwarmen. De motoren van de ventilatoren, reactoren, enz op mijn werk worden 's morgens ook dadelijk op vol vermogen gestart en blijven op vol vermogen draaien tot ze uit worden geschakeld. En een batterij bevat toch maar wat opgeslagen energie die ze moet vrijgeven.
Dit is natuurlijk een aanname van mij. Dat de auto veel vermogen geeft als het een koude start betreft swa. Maar in je driveunit zit ook gewoon olie die bij een bepaalde temperatuur een viscositeit een smering bereikt. Een accu pack op zijn dondergeven lijkt mij ook niet goed, zie telefoons die toch kunnen uitvallen bij kou.
Common sense is voor mij dan toch belangrijk. Ik trap de pin pas helemaal in als het allemaal een beetje is opgewarmd en die streepjes regen weg zijn.
 
Dit is natuurlijk een aanname van mij. Dat de auto veel vermogen geeft als het een koude start betreft swa. Maar in je driveunit zit ook gewoon olie die bij een bepaalde temperatuur een viscositeit een smering bereikt. Een accu pack op zijn dondergeven lijkt mij ook niet goed, zie telefoons die toch kunnen uitvallen bij kou.
Common sense is voor mij dan toch belangrijk. Ik trap de pin pas helemaal in als het allemaal een beetje is opgewarmd en die streepjes regen weg zijn.
Er zal wel enig verschil zijn. Rollagers krukassen zullen koud wat meer weerstand veroorzaken en bij koude elektriciteitsleidingen is de weerstand groter. De batterij zal ook wat minder graag zijn vermogen afgeven. Inderdaad het vermogen wordt dan door de wagen zelf geregeld. Ik weet dat ze bij drag- en andere competities eerst de wagen warm rijden.
Er zijn echter geen zuigers die in koude olie draaien zoals bij een ICE. Er zijn ook geen plotse warmteverschillen in de motor van (onder) 0 tot meer dan 100 graden in een paar seconden die nadelig zijn voor het metaal.
 
Ik zou trouwens ook niet weten wanneer mijn batterij op bedrijfstemperatuur is ….. De regen streepjes, mja, maar die zijn vrij snel weg en ik denk niet dat de batterij dan “optimaal” warm is.

Misschien dat blauwe symbooltje op de batterij maar dat heb ik bij m’n nieuwe M3 nooit meer gezien hoewel die op dezelfde oprit altijd buitenstaat. (En het ook redelijk koud is geweest)
 
De BMS doet zelf al voldoende veiligheid. De gele streepjes bij regeneratie zijn zo een functie om te voorkomen dat de batterij op lage temperatuur plots veel stroom moet slikken, en idem als je batterij bijna leeg is en je gele streepjes op de verbruiksmeter ziet verschijnen, om te voorkomen dat je meer energie vraagt dan dat je batterij mag afgeven.
 
De regen streepjes, mja, maar die zijn vrij snel weg en ik denk niet dat de batterij dan “optimaal” warm is.
Bij jou misschien wel. Toevallig heb ik er vorige week eens op gelet. Rit van 30km op secundaire wegen (rustig aan 55 en 75 km/u) het was 10 graden. SoC bij vertrek ongeveer 60%. Alles onder 0 was geel. Geen regen. Pas na 15km was het eerste streepje verdwenen. Niet echt merkbaar qua regen. Na 25 km tweede streepje verdwenen. Regen begon voelbaar te worden op lage snelheden. Bij aankomst 3 streepjes weg. 2 uur stilgestaan in de zon. Bij opnieuw vertrekken, nog steeds 3 streepjes weg.
De MS90 heeft een geschiedenis op het vlak van degradatiebeperking. Eerst werd de SuC power geknepen op 93kW. Daarna terug vrijgegeven omdat er een rechtszaak verloren werd. Ik blijf er bij dat ze die toegift nu op een andere manier compenseren. Ik krijg nu wel 110kW, maar slechts tot 30%. Daarna zakt het heel snel weer tot 93kW en ik heb het gevoel dat de regen ook sterk geknepen wordt in vergelijking met vroeger. Regen is immers identiek aan snelladen.
 
Bij jou misschien wel.
Tja, de mijne is 2 maanden oud (Octo valve, warmtepomp,…) en de jouwe 6 jaar.
Onze Teslas mogen dan wel updates blijven ontvangen maar techniek verandert zo snel.
Die warmepomp is echt wel goed. Auto in, verwarming aan en zogoed als direct is ie warm.
Dus ik vermoed dat die warmte ook zeer snel naar de batterij wordt omgeleid.
 
  • Like
Reactions: Phil V