You can install our site as a web app on your iOS device by utilizing the Add to Home Screen feature in Safari. Please see this thread for more details on this.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Altijd vernomen dat verwarming dan van het net komt.Met de auto aan de stekker kan de auto zelfstandig bijladen om eventueel verbruik te compenseren. Het is niet alsof de auto en batterij continu onder spanning worden gehouden.
Met de auto aan de stekker kan de auto zelfstandig bijladen om eventueel verbruik te compenseren. Het is niet alsof de auto en batterij continu onder spanning worden gehouden.
Dit verklaart natuurlijk ook het verbruik dat ik op de meter zie. Ok, bedankt.Altijd vernomen dat verwarming dan van het net komt.
Auto staat niet onder stroom, maar de spanning is er wel nog. Een stopcontact staat ook onder spanning als er niets in zit. Er loopt enkel geen stroom.
Als de stekker is ingeplugd dan blijft 12 volt batterij steeds bijladen tot 14,4 volt hoe langer je wacht om stekker in te pluggen hoe rapper je batterij leeg is en je auto niet meer zal opstarten zelf ondervonden is ook slecht voor 12volt batterij dat deze zo leeg komt. Dit is mijn ervaring. Dit heeft dus niets te maken met hoofdbatterij van 400v.Als de auto ingeplugd is en het laden is aan de ingestelde limiet, dan stopt de stroom, maar hij blijft onder spanning. Alle verbruik wordt dan van het net gehaald. Eventueel via de omweg van de 12V batterij, dat weet ik niet. Wellicht wordt de 12V batterij dan ook vanuit het net opgeladen.
Wie kan hier helderheid brengen?
Nee, dat klopt ook niet.Als de stekker is ingeplugd dan blijft 12 volt batterij steeds bijladen tot 14,4 volt
Misschien wat common sense, wat zou je doen met een benzine sportwagen? Deze paralel kun je gewoon doortrekken.Beginnersvraag hier waarvan ik het antwoord ondanks zoeken, niet ben tegen gekomen (maar er zijn dan ook erg veel posts over een koude accu). Is het slecht als je met een koude accu gelijk met (bijna) vol vermogen optrekt of is het slimmer om toch een paar minuten (of langer) iets rustiger te rijden?
Het BMS (Battery Management System) regelt dit voor je. Als de accu te koud is, zal het vermogen beperkt zijn. Je mag ervan uit gaan dat Tesla precies weet vanaf welke temperatuur het veilig is om vol vermogen toe te staan.Beginnersvraag hier waarvan ik het antwoord ondanks zoeken, niet ben tegen gekomen (maar er zijn dan ook erg veel posts over een koude accu). Is het slecht als je met een koude accu gelijk met (bijna) vol vermogen optrekt of is het slimmer om toch een paar minuten (of langer) iets rustiger te rijden?
Het zal niet veel uitmaken. De elektromotoren zijn minder onderhevig aan wisselingen in temperatuur in vergelijking met een verbrandingsmotor. Ook de batterijen gaan niet speciaal schade ontwikkelen. Het enige wat je zal zien is dat het energieverbruik hoger zal zijn omdat de batterij nog koel is, maar daartegenover staat dat de batterij sneller zal opwarmen.Beginnersvraag hier waarvan ik het antwoord ondanks zoeken, niet ben tegen gekomen (maar er zijn dan ook erg veel posts over een koude accu). Is het slecht als je met een koude accu gelijk met (bijna) vol vermogen optrekt of is het slimmer om toch een paar minuten (of langer) iets rustiger te rijden?
Dit lijkt (...) me een niet kloppend antwoord. Een elektromotor kan gewoon direct op volle kracht draaien. Die hoeft niet op te warmen. Toch? Het werkt in ieder geval met mijn stofzuiger zo. En qua accu: je iPhone kan toch ook direct een film afspelen? Daar moet je ook niet eerst wat appjes versturen om de accu op te warmen. Merk op: ik heb er geen onderbouwing voor, maar volg in dit geval common sense rondom elektromotoren en accu's en niet die rondom een benzinemotor.Misschien wat common sense, wat zou je doen met een benzine sportwagen? Deze paralel kun je gewoon doortrekken.
Even mezelf quoten. Het viel me op dat de DAB radio gewoon echt op "mute" staat als ik instap. Er staat een kruisje bij het luidsprekertje. Dit hef je op door het volume te verhogen of door te wachten. Ik bedenk me net... misschien staat het geluid wel uit in het Makkelijk instappen profiel.Een beginnersvraagje. Ook al heb ik mijn Model 3 al ruim twee jaar. Ik ben benieuwd of jullie dit herkennen.
Als ik de radio op DAB heb staan, dan duurt het vaak een tijdje voordat je de radio hoort als je de auto opent. Het blijft dan een seconde of dertig (denk ik) stil. Maar als ik direct na het instappen even het volume verhoog, dan begint de radio direct. En duurt het dus geen dertig seconden.
Dit heb ik ook in de volgende situatie. Ik open de auto. Na een tijdje hoor je de radio. Ik doe de deur dicht. Vijf seconden later doe ik de deur weer open. De radio blijft dan weer een tijdje stil. Tenzij ik het volume aanpas, dan begint de radio direct.
Thanks!
Waarom? Er zijn toch geen bewegende delen die eerst moeten opwarmen. De motoren van de ventilatoren, reactoren, enz op mijn werk worden 's morgens ook dadelijk op vol vermogen gestart en blijven op vol vermogen draaien tot ze uit worden geschakeld. En een batterij bevat toch maar wat opgeslagen energie die ze moet vrijgeven.Misschien wat common sense, wat zou je doen met een benzine sportwagen? Deze paralel kun je gewoon doortrekken.
Dit is natuurlijk een aanname van mij. Dat de auto veel vermogen geeft als het een koude start betreft swa. Maar in je driveunit zit ook gewoon olie die bij een bepaalde temperatuur een viscositeit een smering bereikt. Een accu pack op zijn dondergeven lijkt mij ook niet goed, zie telefoons die toch kunnen uitvallen bij kou.Waarom? Er zijn toch geen bewegende delen die eerst moeten opwarmen. De motoren van de ventilatoren, reactoren, enz op mijn werk worden 's morgens ook dadelijk op vol vermogen gestart en blijven op vol vermogen draaien tot ze uit worden geschakeld. En een batterij bevat toch maar wat opgeslagen energie die ze moet vrijgeven.
Er zal wel enig verschil zijn. Rollagers krukassen zullen koud wat meer weerstand veroorzaken en bij koude elektriciteitsleidingen is de weerstand groter. De batterij zal ook wat minder graag zijn vermogen afgeven. Inderdaad het vermogen wordt dan door de wagen zelf geregeld. Ik weet dat ze bij drag- en andere competities eerst de wagen warm rijden.Dit is natuurlijk een aanname van mij. Dat de auto veel vermogen geeft als het een koude start betreft swa. Maar in je driveunit zit ook gewoon olie die bij een bepaalde temperatuur een viscositeit een smering bereikt. Een accu pack op zijn dondergeven lijkt mij ook niet goed, zie telefoons die toch kunnen uitvallen bij kou.
Common sense is voor mij dan toch belangrijk. Ik trap de pin pas helemaal in als het allemaal een beetje is opgewarmd en die streepjes regen weg zijn.
Bij jou misschien wel. Toevallig heb ik er vorige week eens op gelet. Rit van 30km op secundaire wegen (rustig aan 55 en 75 km/u) het was 10 graden. SoC bij vertrek ongeveer 60%. Alles onder 0 was geel. Geen regen. Pas na 15km was het eerste streepje verdwenen. Niet echt merkbaar qua regen. Na 25 km tweede streepje verdwenen. Regen begon voelbaar te worden op lage snelheden. Bij aankomst 3 streepjes weg. 2 uur stilgestaan in de zon. Bij opnieuw vertrekken, nog steeds 3 streepjes weg.De regen streepjes, mja, maar die zijn vrij snel weg en ik denk niet dat de batterij dan “optimaal” warm is.
Tja, de mijne is 2 maanden oud (Octo valve, warmtepomp,…) en de jouwe 6 jaar.Bij jou misschien wel.