Maar los van dat, als je niet je polsen op de bovenkant van je stuur kan rusten, heb je een foute zithouding.
Eens dat vanuit een veiligheidsoogpunt de zithouding voor de meeste mensen te rechtop is.
- Polsen op het stuur met licht gebogen armen en dan zonder je schouders te hoeven buigen en nagenoeg rechtop in de zetel.
- De benen goed ondersteund met ongeveer een vuist ruimte tussen zetel en stoel met een lichte knik zodat je met nét geen gestrekt been het rempedaal volledig in kan drukken.
Zo heb ik het bij meerdere veiligheidstrainingen geleerd; waar over de jaren niet iedereen het eens was is of je nu we of niet je armen moet kruisen bij het sturen.
Overigens meen ik te lezen dat
@ramonneke bij de brandweer zit; die zullen daar ongetwijfeld wel het een en ander van af weten.
De houding heeft enerzijds te maken met voertuig controle; maar ook met het voorkomen van letsel bij een aanrijding. (Gestrekt been veert niet mee)
Maar met mijn 1,89m heb ik in veel auto's moeite om de juiste stand te vinden. Pas in de wat grotere auto's lukt dat steeds beter.
Mijn vader is 2,00 m en kan echt niet comfortabel met mijn instellingen in een stoel kruipen.
En als mijn vrouw van 1,80 in de auto heeft gereden kan ik echt niet goed achter het stuur zitten. Dan moet de stoel echt naar achter.
Maar goed als ik jouw reactie lees dan denk ik dat je een van de fantastic four bent en je lichaam kennelijk zo kunt in/uitschuiven dat je in alle standen tussen 1,80 en 2,00 meter precies goed kunt zitten. Knap hoor.