Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Beginners vragen

This site may earn commission on affiliate links.
Ik scheel amper 10cm met je dus denk niet dat ik geen lange benen moet weg werken :)

Maar ja, er is nog ruimte met je knieën, je kan ruw geschat nog een centimeter of 3~4 vooruit :). Maar dat is niet wat je gewoon bent, dus ga je als onnatuurlijk ervaren.
 
Ik rij op de snelweg met m'n armen op m'n benen met m'n handen laag op het stuur.

Rechts en links kan ik niet comfortabel leunen. Ik heb m'n stoel geheel naar achteren, stoel geheel laag en gekanteld naar achteren. M'n stoel zit niet bijzonder naar achteren gekanteld. Stuur vrij laag zodat je makkelijk het stuur kunt beet houden als je met je armen op je benen leunt.

Zo zit ik:

Staat jouw rugleuning niet véél te ver achterover? Het lijkt een beetje op een "petjes-houding" waarbij je ligt in plaats van zit. Eigenlijk hoor je in een auto met een bijna rechte rug te zitten.
 
  • Like
Reactions: Dannietjoh


Danny (de oudere heer) is de hoofdinstructeur van BMW Belux.
 
Staat jouw rugleuning niet véél te ver achterover? Het lijkt een beetje op een "petjes-houding" waarbij je ligt in plaats van zit. Eigenlijk hoor je in een auto met een bijna rechte rug te zitten.

🙃

Dat komt weer omdat de stoel maximaal gekanteld is. De rugleuning rechter zetten geeft een oncomfortabele hoek tussen bovenlichaam en bovenbenen.

Maar ja, er is nog ruimte met je knieën, je kan ruw geschat nog een centimeter of 3~4 vooruit :). Maar dat is niet wat je gewoon bent, dus ga je als onnatuurlijk ervaren.

Nog verder vooruit? Lees je wel wat ik schrijf? Ik kan dan niet m'n hiel op de vloer houden.

Het gaat niet om wat ik niet gewend ben maar wat anatomisch gewoon niet gaat.
 
Sorry Wooter maar van die zithouding klopt niet van.

Hoe kun je zonder je stand van je bovenbeen het rempedaal hard indrukken. Dat zou 70kg pedaaldruk moeten zijn heb ik geleerd op een cursus.
Nou leuk, ik heb mijn informatie ook van meerdere cursussen.

Met een juiste zithouding kan je jezelf fixeren tussen je linkervoet en de voetsteun, je bekken en de zetel, en je schouders en de rugleuning. Daarmee heb je 3 fixeerpunten, en kan je perfect aan het stuur draaien, perfect het gaspedaal doseren of de rem doseren of maximaal indrukken, zonder dat je het stuur als handvat gaat gebruiken.

De lessen van Danny Janssens van bovenstaande video waren overigens identiek met wat ik in Duitsland leerde van hun instructeurs daar, en daar deden we J-turns en double double lane changes met 7-series.
 
Nou leuk, ik heb mijn informatie ook van meerdere cursussen.

Met een juiste zithouding kan je jezelf fixeren tussen je linkervoet en de voetsteun, je bekken en de zetel, en je schouders en de rugleuning. Daarmee heb je 3 fixeerpunten, en kan je perfect aan het stuur draaien, perfect het gaspedaal doseren of de rem doseren of maximaal indrukken, zonder dat je het stuur als handvat gaat gebruiken.

De lessen van Danny Janssens van bovenstaande video waren overigens identiek met wat ik in Duitsland leerde van hun instructeurs daar, en daar deden we J-turns en double double lane changes met 7-series.
Ik doelde op het stuk van de rijschool. Dit lukt volgens mij nooit: Bij het intrappen van de pedalen moet de stand van je boven been t.o.v. de stoel niet veranderen.
De video ben ik het wel redelijk mee eens.

Maar ook daar mis ik het stuk dat je het rempedaal hard moet kunnen indrukken zonder omhoog te schuiven in de stoel.
 
Toevallig net @ebullio hier aan de deur gehad.

Kunnen mensen met een S/X met hoofdsteun instelling de hoofdsteun eens in hoogte proberen aan te passen met V11 interface. Hier lukt het niet meer. Normaliter komt er een popup om te schakelen naar de hoofdsteun maar die verschijnt niet meer.
 
Even een andere vraag tussen jullie zit-adviezen door...
Klopt het dat je geen extra service afspraak kan maken als er al één gepland staat? Ik zie geen mogelijkheid in de app om dat te doen...
Ja dat klopt. Maar als het iets dringend is kan je altijd bellen en het uitleggen. Dan plannen ze een extra afspraak of voegen het toe aan bestaande.
 
  • Like
Reactions: Phil V and PvDr
Toevallig net @ebullio hier aan de deur gehad.

Kunnen mensen met een S/X met hoofdsteun instelling de hoofdsteun eens in hoogte proberen aan te passen met V11 interface. Hier lukt het niet meer. Normaliter komt er een popup om te schakelen naar de hoofdsteun maar die verschijnt niet meer.
Ik ben net als @wooter 1,87m en kan bevestigen dat die 10cm erg veel verschil maakt.
In mijn S moet ik de stoel ook ver naar voren zetten en naar achter kantelen om mijn polsen op het stuur te kunnen leggen en nog enigszins ondersteuning van de boven benen te hebben. @ramonneke kan bij die instelling zijn benen niet kwijt. Een jaar of 8 geleden waren er mensen hier op TMC die hun autostoel lieten aanpassen, ik dacht me te herinneren dat dat bij Autoaanpassingen - Ellermeyer was, maar lees nu dat zij aanpassingen voor invalide personen doen. Alleen al het verlengen van de bestaande stoelzitting zou voor verbetering kunnen zorgen, maar dan zit je nog steeds te ver naar achteren.
Even gezocht: OPROEP: Wie wil het prototype van de verbeterde stoel uitproberen ?
Edit 2: Volgens een oudgediende die werkt in de stoelaanpassingenbranche moet je een model X kopen: OPROEP: Wie wil het prototype van de verbeterde stoel uitproberen ?
(andere post uit zelfde draadje)
 
Last edited:
  • Like
Reactions: ramonneke
Ik zou zeggen Wooter; laat iemand van 1,80 eens in jouw auto zitten en dan probeer jij daarna comfortabel met dezelfde instellingen in de auto te rijden. En je mag dan alleen de spiegels aanpassen.
Kans is heel groot dat iemand van 1m80 niet veel gaat aanpassen aan mijn instellingen, net omdat ik naar mijn hoogte correct zit. En dat is een zithouding die de meeste mensen een beetje te kort en oncomfortabel vinden.

Maar los van dat, als je niet je polsen op de bovenkant van je stuur kan rusten, heb je een foute zithouding. Kan ik niks aan doen. Er is geen enkele manier in de wereld om correct te kunnen sturen, en bijgevolg correct te zitten, met gestrekte armen. Het feit dat je als lange persoon vervolgens het stuur lager zet, zodat je ook nog niet eens de bovenkant van je dashboard kan zien, is ook nog zoiets onlogisch.

Maar ik begrijp het gevoel. Stuur de 1m97 van Ramonneke naar zo een rijtraining, en ze gaan 'm ook zo een zithouding adviseren die voor hem heel onnatuurlijk en oncomfortabel aanvoelt, net omdat ie al jarenlang op zijn manier rijdt. De eerste keer dat ik zo een rijtraining kreeg met al die instructies, vond ik het ook heel oncomfortabel. Maar de waarheid is wel dat die zithouding de meeste controle geeft over je stuur.

Maar het is wel zo dat er auto's zijn waar de stuurkolom niet in de diepte kan ingesteld worden (ik dacht de Nissan Leaf heeft zo een vaste stuurkolom) en dan wordt het voor lange mensen wel moeilijk.

Maar bijvoorbeeld in een Model 3 zit ik met mijn rechter knie tegen het scherm, net omdat ik al die lengte van m'n benen moet opvouwen. En toegegeven, ik heb naast het normale zitprofiel en het "makkelijk uitstappen" profiel ook nog een profiel voor autopilot ritten op de snelweg, waarbij 'n zetel een centimeter of 2 verder van het stuur staat.
 
Vraagje over verlichting. Als ik die op mijn Model 3 op auto zat, dan banden de koplampen altijd mee. Dat is iets wat me pas sinds kort opvalt, dus geen idee of dit vroeger ook zo was. Er is dus geen situatie in de automatische stand waarbij enkel de dagrijlichten branden. Is dit normaal? Ik veronderstel dat dit wat extra energie vraagt.
 
Vraagje over verlichting. Als ik die op mijn Model 3 op auto zat, dan banden de koplampen altijd mee. Dat is iets wat me pas sinds kort opvalt, dus geen idee of dit vroeger ook zo was. Er is dus geen situatie in de automatische stand waarbij enkel de dagrijlichten branden. Is dit normaal? Ik veronderstel dat dit wat extra energie vraagt.
Kan er ook aan liggen dat het momenteel overdag nu niet bepaald zonnig is.
 
Maar los van dat, als je niet je polsen op de bovenkant van je stuur kan rusten, heb je een foute zithouding.

Eens dat vanuit een veiligheidsoogpunt de zithouding voor de meeste mensen te rechtop is.
- Polsen op het stuur met licht gebogen armen en dan zonder je schouders te hoeven buigen en nagenoeg rechtop in de zetel.
- De benen goed ondersteund met ongeveer een vuist ruimte tussen zetel en stoel met een lichte knik zodat je met nét geen gestrekt been het rempedaal volledig in kan drukken.

Zo heb ik het bij meerdere veiligheidstrainingen geleerd; waar over de jaren niet iedereen het eens was is of je nu we of niet je armen moet kruisen bij het sturen.

Overigens meen ik te lezen dat @ramonneke bij de brandweer zit; die zullen daar ongetwijfeld wel het een en ander van af weten.

De houding heeft enerzijds te maken met voertuig controle; maar ook met het voorkomen van letsel bij een aanrijding. (Gestrekt been veert niet mee)

Maar met mijn 1,89m heb ik in veel auto's moeite om de juiste stand te vinden. Pas in de wat grotere auto's lukt dat steeds beter.
Mijn vader is 2,00 m en kan echt niet comfortabel met mijn instellingen in een stoel kruipen.

En als mijn vrouw van 1,80 in de auto heeft gereden kan ik echt niet goed achter het stuur zitten. Dan moet de stoel echt naar achter.

Maar goed als ik jouw reactie lees dan denk ik dat je een van de fantastic four bent en je lichaam kennelijk zo kunt in/uitschuiven dat je in alle standen tussen 1,80 en 2,00 meter precies goed kunt zitten. Knap hoor.