Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Beginners vragen

This site may earn commission on affiliate links.
ik lees heel veel over laden icm lease maatschappij... ik ben prive rijder. Ik heb een shell recharge app. Maar ik kan natuurlijk ook supercharger met een tesla. Hoe wordt dit betaald? via de bankrekening die ik in mijn tesla account heb ingevoerd? Hoe laad ik bij de SC? ik ben gewend met mijn Kia om een pas voor de lader te houden. Bij de SC, hoe werkt zoiets, daar zit helemaal geen display of wat
 
Hm wellicht is dat in de nieuwere modellen dan zo, in de 2019 modellen moet je hard door de auto steer heen duwen als je het niet goed deed. Ik had het idee dat dit hetzelfde was tijdens mijn proefrit laatst.
Ik denk dat je EAP en Tacc/lane assist verwart.
Ik begrijp het als volgt, maar je gaf mij een disagree zonder uitleg. Ik hoor dus graag waar ik verkeerd ben.
Tacc/lane assist is standaard. Daarmee blijft de auto tussen de lijnen, houdt hij zijn snelheid en blijft op afstand met de voorligger. Hij doet geen rijstrookwissels. Blijkbaar, volgens @pieter! gaat de lane change uit bij het aanzetten van de richtingaanwijzer, Tacc niet.
EAP moet je bijbetalen. Die doet ook automatische rijstrookwissels, na het aanzetten van de richtingaanwijzers en als hij voelt dat je er nog bent en de weg vrij is. Als je manueel het sturen wil overnemen, moet je inderdaad door de weerstand duwen (of de hendel naar boven tikken). Ik heb alleen ervaring met EAP. Niet met de standaard versie.
Er is ook NOA navigate on autopliot (inbegrepen in EAP). Dan stelt de auto zelf afslagen en rijstrookwissels voot, als je die met de richtingaanwijzer bevestigt doet hij het automatisch. Ik heb dat uit gezet. Het werkt aan geen kanten.

Mag ik ook weten waar die disagree voor is? Als ik verkeerd ben, hoor ik graag waarom en dan kan ik bijleren.
 
ik lees heel veel over laden icm lease maatschappij... ik ben prive rijder. Ik heb een shell recharge app. Maar ik kan natuurlijk ook supercharger met een tesla. Hoe wordt dit betaald? via de bankrekening die ik in mijn tesla account heb ingevoerd? Hoe laad ik bij de SC? ik ben gewend met mijn Kia om een pas voor de lader te houden. Bij de SC, hoe werkt zoiets, daar zit helemaal geen display of wat
Gewoon inpluggen. De Suc herkent de auto en het laden start binnen enkele seconden.
De rekening of credit card wordt belast met het chargen.
 
  • Like
Reactions: OttoR and marcel112
Autosteer gaat er altijd vanaf zodra je de richtingaanwijzer aanzet. De acc (adaptive cruisecontrol) blijft dan wel aan. Rukje aan het stuur is niet nodig.
Dat is dus bij mij niet het geval en ik snap niet waarom. Lijkt wel volledig random te zijn, soms lukt het wel, andere keren niet.

Zou het te maken hebben met de instelling dat de richtingaanwijzers automatisch uit gaan? Soms rij ik in een vak met autosteer aan, zet ik de richtingaanwijzer aan en gaat die na een paar keer pinken automatisch uit. Terwijl ik gewoon nog steeds op hetzelfde rijvak rij. Volledig doorduwen of een korte duw aan de hendel van de richtingaanwijzer geeft geen verschil.
 
Er is ook NOA navigate on autopliot (inbegrepen in EAP). Dan stelt de auto zelf afslagen en rijstrookwissels voot, als je die met de richtingaanwijzer bevestigt doet hij het automatisch. Ik heb dat uit gezet. Het werkt aan geen kanten.

Weet je zeker dat NoA inbegrepen is bij EAP? Ik dacht dat alleen bij FSD was, maar weet het niet zeker. Werkte vroeger wel leuk, maar door EU regels nu inderdaad totaal zinloos.
 
Weet je zeker dat NoA inbegrepen is bij EAP? Ik dacht dat alleen bij FSD was, maar weet het niet zeker. Werkte vroeger wel leuk, maar door EU regels nu inderdaad totaal zinloos.
Bij mijn 2017 MX is NoA inbegrepen bij EAP. Ik vind het nog niet totaal zinloos maar het is er niet beter op geworden de laatste 2 jaar door de Europese merc en audi bescherm regels.
 
  • Like
Reactions: OttoR and Hbrink
Hm wellicht is dat in de nieuwere modellen dan zo, in de 2019 modellen moet je hard door de auto steer heen duwen als je het niet goed deed. Ik had het idee dat dit hetzelfde was tijdens mijn proefrit laatst.
In mijn 2019 model hoef ik na richting aan geven geen kracht uit te oefenen bij een baanwissel. In het verleden was dat wel zo, maar dat is al een tijd niet meer van toepassing.
 
Ik heb mijn 2023 Model Y iets meer dan een maand nu en lijkt er toch op dat enkel richtingaanwijzer aanzetten niet genoeg is om autosteer uit te zetten. Volgende keer zal ik eens proberen met combinatie richtingaanwijzer + lichtjes trekken aan het stuur in de richting dat ik wil gaan.
 
Als je periodiek handmatig wilt declareren moet je toch ook weten wat de kosten zijn voor het laden? Hoe weet je deze kosten?

Ik heb ook een dynamisch contract en vul de gemiddelde prijs in van de afgelopen weken. Als de bedragen na verloop van tijd gaan afwijken, pas ik de bedragen weer aan.

Het mooie van de dynamische energieaanbieders is toch juist dat je op uurbasis kan zien wat de tarieven zijn? Tibber bijvoorbeeld maakt het helemaal inzichtelijk begrijp ik.
 
Dan moet de Tibber dus wel gekoppeld zijn met je auto, persoonlijk zou ik geen derde partij toegang geven tot mijn auto.
Een koppeling kan, maar hoeft zeker niet!

Voor in de Tesla is het relatief eenvoudig om de auto zelf gedurende nacht te laden.

In de instellingen kan je eenvoudig instellen daltarief periode te laten eindigen om 05:00. Zo zal de auto dus pas laat in de nacht laden zodat eindigd voor 05:00
 
  • Helpful
  • Like
Reactions: Nick-m and Maarten
Een koppeling kan, maar hoeft zeker niet!

Voor in de Tesla is het relatief eenvoudig om de auto zelf gedurende nacht te laden.

In de instellingen kan je eenvoudig instellen daltarief periode te laten eindigen om 05:00. Zo zal de auto dus pas laat in de nacht laden zodat eindigd voor 05:00
Dat klopt tot voor kort gebruikte ik die instelling ook altijd, maar de periodes met lage tarieven wisselen per dag en zijn lang niet altijd in de nacht. Zeker als er weer meer zonuren komen zie ja dat de lage tarieven naar de middag gaan verschuiven. Ook bij veel wind en in de weekenden zie je dat de lage tarieven niet altijd in de nacht zijn.

Ik heb nu mijn laadpaal via HomeAssistant gekoppeld aan de dynamische uurtarieven zodat ik altijd op de laagste tarieven kan laden, ongeacht het moment van de dag.
Maar ik denk dat we afdwalen van het topic “beginners vragen” Wellicht meer iets voor het draadje:
 
  • Helpful
  • Like
Reactions: OttoR and Maarten