Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Beginners vragen

This site may earn commission on affiliate links.
weet iemand of ik adaptive cc ook de afstand korter als 2 kan zetten? hij gaat van 2-5 in MY. En de waarschuwing voor over de lijn rijden, kan die ook helemaal uit? ik heb al in een menu dit uit gezet(dacht ik) maar ik wordt er een beetje kriegelig van. Zodra ik in de lijn aan bermkant kom piept dat ding weer 3 x 😡
Zelfs als ik van linkerbaan naar rechterbaan ga, en er helemaal niemand in de buurt is als ik geen richting aangeef
De ruitenwisser heb ik op auto staan, nu zie ik dat als ik op de knop druk aan linkerhendel er een popup komt om stand te wijzigen, maar kan dit niet via commando toevallig?
Volgafstand op TACC kan niet korter dan 2. Het is overigens maar een getal en het is net hoe het is geprogrammeerd, of het nu 1 of 2 is, het gaat om de afstand.
Ik denk niet dat je de waarschuwing mbt de lijnen kunt uitzetten, als het al kan zal deze de volgende rit weer aan staan.
Als je van baan wisselt moet je overigens altijd richting aan geven ook als er niemand rijd, zo heb je het denk ik ook bij je rijlessen geleerd. Of heb je hiervoor BMW gereden, dan hoef je geen richting aan te geven ;)
 
Last edited:
Volgens mij ook niet. Ik zet het iedere rit weer uit (onder Autopilot menu), EN druk de vervolgens oppoppende waarschuwing weg. Vooral op spitsstroken die stoppen of beginnen is het anders een crime.
Voor mijn vrouw is die stomme overgevoelige rijstrookbewaking intussen reden om geen volgende Tesla meer te willen. Zij (en ik ook) krijgt elke keer een hartverzakking door al dat gepiep als je maar die lijn kijkt.
 
Voor mijn vrouw is die stomme overgevoelige rijstrookbewaking intussen reden om geen volgende Tesla meer te willen. Zij (en ik ook) krijgt elke keer een hartverzakking door al dat gepiep als je maar die lijn kijkt.
Heeft blijkbaar toch iets met rijstijl te maken. Ik heb zelf zelden een waarschuwing. De lijnen staan er niet voor niets.
Daarbij komt dat heel veel rijhulpsystemen (ADAS, Advanced Driver Assistance Systems) verplicht zijn op nieuwe auto’s dus bij een ander merk zul je hetzelfde ervaren.
 
Heeft blijkbaar toch iets met rijstijl te maken. Ik heb zelf zelden een waarschuwing. De lijnen staan er niet voor niets.
Daarbij komt dat heel veel rijhulpsystemen (ADAS, Advanced Driver Assistance Systems) verplicht zijn op nieuwe auto’s dus bij een ander merk zul je hetzelfde ervaren.
Eens mbt rijstijl. Ik ervaar het zelf nauwelijks.
Zijn voor mij zelfs goeie rust-indicatoren. Ik merk duidelijk verschil in 'piepjes' na een vermoeiende dag of na x aantal uur rijden.
 
Heeft blijkbaar toch iets met rijstijl te maken. Ik heb zelf zelden een waarschuwing. De lijnen staan er niet voor niets.
Daarbij komt dat heel veel rijhulpsystemen (ADAS, Advanced Driver Assistance Systems) verplicht zijn op nieuwe auto’s dus bij een ander merk zul je hetzelfde ervaren.
hij gaat zelfs af als je op de spitsstrook rijdt (je weet wel die meest rechterrijstrook waar de helft van Nederland niet gezien wil worden of denkt er niet te mogen komen omdat er een ononderbroken lijn aan vooraf gaat) en er ook een op- of afrit gemarkeerd wordt. Die 45gr lijn levert vaak een alarm en een mededeling dat de auto middels een stuurbeweging heeft moeten ingrijpen, op. Kortom, heeft niets met rijstijl te maken maar met het feit dat de software niet slim genoeg is om een lijn een andere betekenis toe te kennen als boven die strook een groene pijl brandt (die aanwijzing gaat namelijk boven de lijn of een bord).
 
  • Like
Reactions: marcel112
je weet wel die meest rechterrijstrook waar de helft van Nederland niet gezien wil worden of denkt er niet te mogen komen omdat er een ononderbroken lijn aan vooraf gaat)

om te beginnen, dit is inderdaad de absurde situatie en belijning op de snelweg, zoals je aangeeft zijn er vele menselijke bestuurders die het ook niet begrijpen ...

Als je het gaat uitleggen aan een niet-nederlander (rijden over een ononderbroken lijn op de snelweg), is het ook niet uit te leggen ...


Die 45gr lijn levert vaak een alarm en een mededeling dat de auto middels een stuurbeweging heeft moeten ingrijpen

Klopt, de systemen geeft alarm als je over een ononderbroken lijn gaat.

de software niet slim genoeg is om een lijn een andere betekenis toe te kennen als boven die strook een groene pijl brandt (die aanwijzing gaat namelijk boven de lijn of een bord).
De software is nog niet klaar voor de signaleringen die in NL boven de snelweg aanwezig is.
 
hij gaat zelfs af als je op de spitsstrook rijdt (je weet wel die meest rechterrijstrook waar de helft van Nederland niet gezien wil worden of denkt er niet te mogen komen omdat er een ononderbroken lijn aan vooraf gaat) en er ook een op- of afrit gemarkeerd wordt. Die 45gr lijn levert vaak een alarm en een mededeling dat de auto middels een stuurbeweging heeft moeten ingrijpen, op. Kortom, heeft niets met rijstijl te maken maar met het feit dat de software niet slim genoeg is om een lijn een andere betekenis toe te kennen als boven die strook een groene pijl brandt (die aanwijzing gaat namelijk boven de lijn of een bord).
In het verleden heb ik nooit last gehad op de spitsstrook, maar ik weet niet hoe de laatste software versie daar tegenwoordig op reageert omdat ik op mijn routes vrijwel geen spitsstroken tegenkom.
Buiten de spitsstroken die je noemt heb ik vrijwel nooit een waarschuwing bij rijbaan overschrijding en die enkele keer dat de auto waarschuwt is het terecht.
Wat mij betreft toch rijstijl omdat je onder normale omstandigheden niet over de lijnen heen gaat. Daarbij komt dat de auto lang niet onder alle omstandigheden zal waarschuwen, in de handleiding staat omschreven hoe en onder welke omstandigheden de auto zal reageren.
 
In het verleden heb ik nooit last gehad op de spitsstrook, maar ik weet niet hoe de laatste software versie daar tegenwoordig op reageert omdat ik op mijn routes vrijwel geen spitsstroken tegenkom.
Buiten de spitsstroken die je noemt heb ik vrijwel nooit een waarschuwing bij rijbaan overschrijding en die enkele keer dat de auto waarschuwt is het terecht.
Wat mij betreft toch rijstijl omdat je onder normale omstandigheden niet over de lijnen heen gaat. Daarbij komt dat de auto lang niet onder alle omstandigheden zal waarschuwen, in de handleiding staat omschreven hoe en onder welke omstandigheden de auto zal reageren.
Deze krijg ik ook regelmatig. Ik maak alle camera's dan weer schoon, maar blijft terug komen, erg vervelend.
Let op!
Zorg ervoor dat alle camera's en sensoren (indien aanwezig) schoon zijn. Vuile camera's en sensoren en omgevingsomstandigheden zoals regen en vervaagde rijstrookmarkeringen kunnen de prestaties van Autopilot nadelig beïnvloeden.
Automatisch groot llicht werkt ook lang niet feilloos, gisteravond ook tot 2x toe op de snelweg groot licht... terwijl er toch echt meerdere autos tegemoet komen of voor me rijden, moet dan handmatig weer uit doen..

Het lijkt wel of ik ontevreden ben op my MY maar dit is echt niet zo hoor ;)
 
  • Like
Reactions: Mars2020
18j en het vermogen van een Tesla vereist wel wat begeleiding.
De eerste auto waar ik legaal alleen mee op de weg reed was iets van 750 kg had een 1600 cc 90 pk motor voor in en achterwiel aandrijving en nog van voordat wegligging uitgevonden was. Ik heb het ook overleeft.
Ik denk dat het weinig met de auto te maken heeft maar meer met het gezond verstand en ja ik heb kinderen en het gevoel dat wij dat vroeger meer meekregen.
 
De eerste auto waar ik legaal alleen mee op de weg reed was iets van 750 kg had een 1600 cc 90 pk motor voor in en achterwiel aandrijving en nog van voordat wegligging uitgevonden was. Ik heb het ook overleeft.
Ik denk dat het weinig met de auto te maken heeft maar meer met het gezond verstand en ja ik heb kinderen en het gevoel dat wij dat vroeger meer meekregen.
Ik heb toch niet geschreven dat het niet kan.
Begeleiding, gezond verstand, you name it.

Ik weet wel dat ik op die leeftijd wel eens de grenzen van de auto ging opzoeken, en ja dat ging meestal goed.
Maar er is wel een groot verschil tussen 90 pk en 400 pk, zelfs al is die auto 2 keer zo zwaar.
Mijn baas heeft privé een Porsche Macan met 250 pk, en zijn kinderen mogen daar niet mee rijden omdat anders de verzekeringspremie gewoon x3 gaat. Omnium is dan uitgesloten…
Daar zijn redenen voor, de statistieken bevestigen dat.
 
Een kennis van mij heeft een dikke Audi A8 en zijn zoon mag er ook in rijden. Nee….. hij rijd altijd heel rustig hoor….
Nu blijkt dat zoon lief regelmatig sprintjes van 160+ op provinciale weken trekt en af en toe 220+ op de snelweg rijd. Niet echt verantwoord zou ik zeggen.
 
Een kennis van mij heeft een dikke Audi A8 en zijn zoon mag er ook in rijden. Nee….. hij rijd altijd heel rustig hoor….
Nu blijkt dat zoon lief regelmatig sprintjes van 160+ op provinciale weken trekt en af en toe 220+ op de snelweg rijd. Niet echt verantwoord zou ik zeggen.
Helemaal mee eens, niet verantwoord, niet netjes, niet normaal. Maar wel leuk om af en toe te doen (al gaat de 220+ wel ietsje te ver ;))!!

Voor mijn vrouw is die stomme overgevoelige rijstrookbewaking intussen reden om geen volgende Tesla meer te willen. Zij (en ik ook) krijgt elke keer een hartverzakking door al dat gepiep als je maar die lijn kijkt.
Heb je ''Joe mode'' al eens geprobeerd? Volgens mij worden de waarschuwingen dan minder luid door je speaker gepompt. Wellicht de moeite om te proberen!
 
Een kennis van mij heeft een dikke Audi A8 en zijn zoon mag er ook in rijden. Nee….. hij rijd altijd heel rustig hoor….
Nu blijkt dat zoon lief regelmatig sprintjes van 160+ op provinciale weken trekt en af en toe 220+ op de snelweg rijd. Niet echt verantwoord zou ik zeggen.
Als jij het weet zal pa het ook wel weten. En als zoonlief dan een golf zou hebben, zou hij de 200 km/uur dan niet halen?

@blackbel Ik denk dat iedereen wel eens te dicht bij de grens gezeten heeft en ik weet zeker dat een huidige auto met 400 pk makkelijker ie corrigeren is dan een auto uit de jaren 70.
Een moderne auto is sneller maar ook een heel stuk veiliger.
 
  • Like
Reactions: Jasper2020