Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Beginners vragen

This site may earn commission on affiliate links.
Je hebt Valet Mode die je kunt locken, dan staat hij in chill en de maximum snelheid op 112 km/h (70 mph). Maar dan ook geen autopilot of navigatie.

Bij toeval onlangs ontdekt dat de Valet Mode acceleratie verder beperkt dan een profiel met Chill Mode aan.

En voor zover ik weet is Valet Mode de enige die met pincode vast te zetten is. Als mijn vrouw instapt in de auto kan ze zonder probleem wisselen naar mijn profiel en vice versa.
 
Sinds kort in bezit van M3P (11-2022). Dus de versie zonder de USS en alleen de camera’s.
Als extra optie heeft deze auto EAP. Ik weet dat deze functie momenteel maar beperkt bruikbaar is in afwachting van Tesla Vision.

Normaliter “lurk” ik lekker mee op diverse forums, zeer leerzaam en vandaar nu toch een poging om het helder te krijgen. Via Tesla support namelijk geen echt duidelijke reactie.
  • Constateer dat met ingeschakelde Auto Pilot (beta) bij het rijden op snelwegen en gebruik van richtingaanwijzer er geen enkele reactie is (dus het automatisch sturen naar andere rijbaan. Dit tenzij zelf corrigeren met als consequentie het uitschakelen van de autopilot).
Is er iemand die min of meer in zelfde situatie zit en hier ook last van heeft? Klopt mijn gedachte dat auto lane change op dit moment bij het hebben van EAP wel werkt? Of zijn eigenlijk alle functies inactief in afwachting Tesla Vision?

Maakt het verder uit of je dit gebruikt op hoofdaccount of een tweede aangemaakte bestuurder?

Ik weet veel vragen in de hoop op enig licht in deze duisternis ;).
 
Sinds kort in bezit van M3P (11-2022). Dus de versie zonder de USS en alleen de camera’s.
Als extra optie heeft deze auto EAP. Ik weet dat deze functie momenteel maar beperkt bruikbaar is in afwachting van Tesla Vision.

Normaliter “lurk” ik lekker mee op diverse forums, zeer leerzaam en vandaar nu toch een poging om het helder te krijgen. Via Tesla support namelijk geen echt duidelijke reactie.
  • Constateer dat met ingeschakelde Auto Pilot (beta) bij het rijden op snelwegen en gebruik van richtingaanwijzer er geen enkele reactie is (dus het automatisch sturen naar andere rijbaan. Dit tenzij zelf corrigeren met als consequentie het uitschakelen van de autopilot).
Is er iemand die min of meer in zelfde situatie zit en hier ook last van heeft? Klopt mijn gedachte dat auto lane change op dit moment bij het hebben van EAP wel werkt? Of zijn eigenlijk alle functies inactief in afwachting Tesla Vision?

Maakt het verder uit of je dit gebruikt op hoofdaccount of een tweede aangemaakte bestuurder?

Ik weet veel vragen in de hoop op enig licht in deze duisternis ;).

Als alle (of juiste) vinkjes in Autpilot menu aan staan ben je waarschijnlijk vergeten om een klein beetje druk op stuur uit te oefenen op moment van bediening richtingaanwijzer. (druk mag naar L of naar R -> als stuur maar voelt dat je er bent)

Je kunt per gebruiker/profiel instellingen aanmaken. Zo kunnen mijn kinderen wel gebruik maken van CC maar niet van AP/FSD.

Genoeg licht in de duisternis? ;)
 
Hoe goed werkt dat?
Als alle (of juiste) vinkjes in Autpilot menu aan staan ben je waarschijnlijk vergeten om een klein beetje druk op stuur uit te oefenen op moment van bediening richtingaanwijzer. (druk mag naar L of naar R -> als stuur maar voelt dat je er bent)
Zo lang je niet het nagscreen hebt moet hij automatisch sturen, of je je handen nu aan het stuur hebt of niet.
Je moet inderdaad "Auto Lane Change" aan hebben staan.
 
Als extra optie heeft deze auto EAP. Ik weet dat deze functie momenteel maar beperkt bruikbaar is in afwachting van Tesla Vision.
Het bos van versies heeft je verhinderd om de bomen te zien. Ik probeer wat te duiden, al wijzigen de versies zo snel dat ik ook de bal wel eens mis kan slaan. Maar dan komt er hier wel een reactie en leren we allebei bij.
Je verwart de USS verwijdering met het verwijderen van de radar.
De ‘vision only’ software is sedert deze zomer actief. In die versie vervangen de camera’s de radar.

Mijn MY van juni is 1 van de eerste zonder radar en dus vision only (die is dus al minstens sedert juni actief op wagens zonder radar). In het begin was EAP zonder radar in serieuze achteruitgang in vergelijking met de AP1 van mijn MS (met slechts 1 camera voor en 1 achter en een radar). Er zijn snel updates gekomen die EAP bruikbaar maakten en in augustus-september heeft men dan de ganse hardware 3 vloot de vision-only software gegeven. Zelfs al hadden due wel nog een radar.
Officiële uitleg van Tesla was dat als je 2 waarnemingen hebt (radar en camera’s), dat je dan ooit wel tegengestelde info krijgt en je moet kiezen. Als je dan toch altijd voor de camera info kiest, waarom moet je dan nog een radar hebben? Het zou ook de oorzaak geweest zijn van phantom brakes en die zijn inderdaad zo goed als verdwenen nu. Geruchten melden echter dat het zou te maken gehad hebben met het chipstekort of met het phantom brake ongeval in een tunnel in california dat veel media-aanval kreeg.
In 2016 koos Tesla nog om de radar prioriteit te geven boven de cameras na een dodelijk ongeval, waarbij een witte vrachtwagen, die de weg dwarste aanzien werd als de bewolkte lucht en de Tesla er volop in reed.
De USS zijn eind vorg jaar/begin dit jaar verdwenen. Die dienen enkel om te parkeren. Ze geven de cm aan die je van een obstakel verwijderd bent. Daarvoor is inderdaad de workaround met camera’s nog in ontwikkeling. Daardoor werkt automatisch parkeren nog niet, maar dit heeft niets met de rijstrookwissels te maken denk ik. Automatisch parkeren werkt bij mij (met USS) ook niet goed. Met AP1 werkte het perfect.

EAP is dus volop bruikbaar zonder USS. EAP is TaCC met automatische rijstrookwissels op autowegen én navigate on autopilot. Dat laatste mag je vergeten. Je zit al 2 km op voorhand achter de vrachtwagens op de rechterrijstrook (hoewel, in NL maakt 90km/u of 100k/u nu ook weer niet zo veel uit), krijgt absurde voorstellen om naar het tweede vak te gaan terwijl het eerste vak leeg is zover je kan kijken en je moet sowieso elk manoeuvre met de richtingaanwijzer bevestigen.
Wat jouw rijstrookwissels betreft, die gaan enkel op snelwegen. Sommige snelwegen staan niet als dusdanig in de database. Zo kan je op de A12 tussen Antwerpen en Brussel ook vaak niet automatisch wisselen, zelfs niet na het bord van snelweg.
Verder moet je bij ook elke rijstrookwissel via het stuur laten weten dat je nog leeft, maar dat ken je van de bags vermoed ik.
Er mag natuurlijk geen verkeer achter jou naderen in de rijstrook waar je naar toe wil. Ik heb wel de indruk dat de marge nigal groot moet zijn. Zeker, naar links, als achterliggend verkeer de lichten aan heeft. Naar rechts wil hij naar mijn mening wel in een klein gat duiken. Maar daar heeft hij de ingehaalde wagen natuurlijk al een tijdje kunnen inschatten.
 
Zo lang je niet het nagscreen hebt moet hij automatisch sturen, of je je handen nu aan het stuur hebt of niet.
Je moet even druk op het stuur geven per keer is mijn ervaring. En ook volgens de handleiding:
Auto Lane Change heeft gedetecteerd dat u uw handen aan het stuurwiel houdt
Zie het lijstje voorwaarden onder Auto lane change gebruiken: Model 3 Owner's Manual | Tesla

Af en toe de ge-update handleiding nalezen heeft mij wat meer begrip gegeven voor het gedrag van de auto.
 
Last edited:
  • Like
Reactions: OttoR
@Solex Mocht het niet werken met een aparter partitie; misschien kiezen voor 1 partitie en muziek alleen in een aparte folder, dat moet sowieso werken, evenals een USB-breakout met 2 separate schijven in het dashboard-kastje
USB music werkt nog steeds niet.Alles opnieuw geformatteerd met Tesla( met subfolder TeslaCam) en Music partities.. geen suc6. Daarna alles geprobeerd op 1 partitie .ook geen suc6. Tesla sentry, dashcam, etc. werken in al deze opties prima. De usb in glovebox wil gewoon de Music folder niet zien.
En ...de andere usb poorten laden alleen maar, dus niet bedraad voor doorgifte data.
 
Als alle (of juiste) vinkjes in Autpilot menu aan staan ben je waarschijnlijk vergeten om een klein beetje druk op stuur uit te oefenen op moment van bediening richtingaanwijzer. (druk mag naar L of naar R -> als stuur maar voelt dat je er bent)

Je kunt per gebruiker/profiel instellingen aanmaken. Zo kunnen mijn kinderen wel gebruik maken van CC maar niet van AP/FSD.

Genoeg licht in de duisternis? ;)

Goed om te weten dat er verschillende profielen gemaakt kunnen worden.
Maar heb ik het dan juist dat dan alleen onderstaande 2 aangevinkt kunnen/moeten worden? Of moet er in app ook iets worden "gevinkt"?
- automatisch sturen (beta)
- visualisatie Full Self Driving

Lichte druk uitoefenen tijdens bedienen richtingaanwijzer zorgt nu nog voor annuleren "auto steer" (blauw stuurwiel links boven) en dus geen auto lane change. Of begin ik wat zaken door elkaar te halen?
 
Dan duw je te hard denk ik. Richtingaanwijzer licht indrukken en vasthouden, beetje druk op stuur (hoeft maar even). Richtingaanwijzer kan los als eerste wielen metertje over de middellijn zijn (formeel wanneer hij de buitenrand van de bestemmingsstrook heeft gezien).
Dat laatste moet je binnen 5 seconden na start richtingaanwijzer bereiken, anders breekt hij af (en slingert hij lomp terug).
 
Je moet ook letten op de manier waarop de visualisatie bij een lane change wordt weergegeven.
Soms zie je dat de “rechthoek”/positie waar de auto heen wil op de ander rijbaan heel even wordt weergegeven op het scherm en vervolgens weer verdwijnt, in dat geval zal een lane change niet werken. Pas als de “rechthoek” waar de auto heen wil continu in beeld is zal een lane change werken door de richtingaanwijzer kort te bedienen (indrukken tot de aanslag is voldoende en je hoeft niet door de aanslag heen te drukken), dit in combinatie met een lichte druk op het stuur ( zonder door de weerstand van je stuur heen te drukken).
Als je een lane change wilt “forceren” zonder dat de auto deze zelf heeft aangegeven, dan moet je de richtingaanwijzer door de aanslag drukken en ook een lichte druk op je stuur uit oefenen.

In alle gevallen moet er voldoende ruimte en tijd nodig zijn om de lane change uit te voeren. Is er te weinig ruimte dan zul je rode lijnen op je scherm zien. Als de tijd tussen het activeren van de lane change en het daadwerkelijk uitvoeren te lang duurt, dan zal de lane change worden afgebroken.
Auto lane change werkt alleen op autosnelwegen.
 
Richtingaanwijzer licht indrukken en vasthouden, beetje druk op stuur (hoeft maar even).
Hoe hard je de richtingaanwijzer indrukt maakt niets uit. Je mag hem zelfs volledig doordrukken.
Visualisatie kan inderdaad ook een en ander duidelijk maken. Als de streeplijn rood wordt dan vindt AP dat er geen plaats genoeg is en zal hij de rijstrookwissel niet inzetten en uiteindelijk afbreken. Met wat ervaring leer je dat, als je met enige snelheid bijvoorbeeld een vrachtwagen inhaalt, dat je het manoeuvre al te vroeg mag initiëren. De lijn is dan eerst nog rood, maar wordt nog voor de tijdslimiet blauw.
Je moet op het scherm ook de beide lijnen zien die het vak begrenzen waar je naar toe wil.
 
Hoe hard je de richtingaanwijzer indrukt maakt niets uit. Je mag hem zelfs volledig doordrukken.
Visualisatie kan inderdaad ook een en ander duidelijk maken. Als de streeplijn rood wordt dan vindt AP dat er geen plaats genoeg is en zal hij de rijstrookwissel niet inzetten en uiteindelijk afbreken. Met wat ervaring leer je dat, als je met enige snelheid bijvoorbeeld een vrachtwagen inhaalt, dat je het manoeuvre al te vroeg mag initiëren. De lijn is dan eerst nog rood, maar wordt nog voor de tijdslimiet blauw.
Je moet op het scherm ook de beide lijnen zien die het vak begrenzen waar je naar toe wil.
En met auto richtingaanwijzer (en EAP) doet de auto deze zelf gewoon uit.
 
  • Like
Reactions: Phil V
Je moet ook letten op de manier waarop de visualisatie bij een lane change wordt weergegeven.
Soms zie je dat de “rechthoek”/positie waar de auto heen wil op de ander rijbaan heel even wordt weergegeven op het scherm en vervolgens weer verdwijnt, in dat geval zal een lane change niet werken. Pas als de “rechthoek” waar de auto heen wil continu in beeld is zal een lane change werken door de richtingaanwijzer kort te bedienen (indrukken tot de aanslag is voldoende en je hoeft niet door de aanslag heen te drukken), dit in combinatie met een lichte druk op het stuur ( zonder door de weerstand van je stuur heen te drukken).
Vreemde is dat ik deze rechthoek of lichtblauwe rijbaan niet (nooit) zie. Ik ben (bijna) zeker dat juiste instellingen zijn ingesteld. Moet soms in app nog iets specifieks gedaan worden?
 
Weet je zeker dat je EAP hebt, of heb je de standaard Autopilot? In de auto kun je onder het menu “Software” meegeleverd pakket terugvinden of de auto Autopilot, Enhanced Autopilot of FSD heeft.
In de app hoef je niets te doen.

In de manual kun je terugvinden hoe een en ander zou moeten werken en hoe het gevisualiseerd wordt (bij Auto Lane Change). Dit werkt dus alleen bij EAP en niet bij AP.
 
Weet je zeker dat je EAP hebt, of heb je de standaard Autopilot?
@g13x dit moet je zien in de app (onderaan op specificaties en garantie klikken).
In de auto zelf moet je het ook zien.
CE28E75F-C3B7-461A-AD43-BA751B148C4A.jpeg

Edit: je kan in de app ook nog kijken of je het nog kan bestellen. Bij upgrades en dan software upgrades. Indien ja, dan heb je het niet.
 
  • Helpful
Reactions: Maarten
Gisteren de eerste ervaring gehad met een echte poging tot auto inbraak. In de ochtend kunnen terugkijken hoe iemand de handgrepen probeert te vinden.
Echter krijg ik hier geen melding van op de telefoon om de dader op heterdaad te betrappen. Kan ook niks terugvinden dat dit mogelijk is.
Is het mogelijk om een melding te krijgen als sentry mode geactiveerd word. In dit geval op een IOS Iphone toestel?